Biogazdálkodás

Biomarketing a boltokban


 

Bizonyára sok "bioboltos" gondolja úgy, hogy a marketing fontos dolog, de erre se pénz, se hozzáértés nem áll rendelkezésre, a vásárlók meg a nagykereskedőktől és a témában érintett lapokból értesülnek a legújabb fejleményekről, irányzatokról. Ezeket mechanikusan beépítve a bolt kínálatába, úgy gondolják, a maguk részéről mindent meg is tettek a siker érdekében.

Ez csak részben igaz!

 

Először is azt kellene tisztáznia az adott bolt tulajdonosának, hogy valóban bioboltot akar-e működtetni, avagy csak amolyan divatos "vegyesáru-üzletet", ahol a füstölőtől a szójapárizsiig, a tarot kártyától a biotojásig minden megtalálható a boltban. Hatékony marketinget felépíteni az ilyen boltra szinte lehetetlen, itt valóban az egyívásúak között terjedő suttogó propaganda a leghatékonyabb marketingeszköz.

 

Ha azonban a bolt tulajdonosa, üzemeltetője valóban bioboltot szeretne nyitni, bizony néhány alapszabálynak meg kell felelnie. Nézzünk ezek közül néhányat.

 

1. A vágy és a kínálat összhangja

Az egészséges táplálékhoz való jog és a természettel összhangban élés igénye az ember központi vágya (még akkor is, ha ez a többség tudatában nem is fogalmazódik meg).

 

A jövő biofogyasztója vásárlása során egy sor más értéket is összekapcsol a megvásárolni tervezett termékkel, ilyenek például a stílus, az élvezet, az egészség. A termékkel magával tehát a fogyasztó egészséget, finom ízeket, egészséget, karcsúságot akar vásárolni.

 

Szolgáljuk ki tehát maximálisan a tudatos és felelős táplálkozás igényét.

 

2. Tudatosítsa boltja előnyeit, erősségeit!

A bio önmagában nem jelent automatikus előnyt! Fontos, hogy a versenytársait megelőzze! Ezért hangsúlyozza erősségeit! Ebben saját vásárlói lehetnek a legmegbízhatóbb partnerei. Csak akkor lesz képes vállalkozását sikerre vinni, ha a motivációk, a célmeghatározás és a szükségletek felismerése egyszerre jelenik meg marketing koncepciójában, illetve a vevő kapcsolatokban erre koncentrál.

 

3. Tekintse márkának a saját üzletét

Milyen jelet sugároz az Ön üzlete? Próbálja meg a külső szemlélő szemével nézni a dolgokat. A bolt sugároz egyfajta homogén összképet. Megfelel Önnek az üzlet elhelyezkedése, a berendezés, az árukészlet, a vevőkkel való bánásmódja?

 

 

Ha különböző rétegekből verbuválódik a vevőközönség, próbáljon határozott irányt szabni, próbálja pozicionálni az üzletet! Ez segít majd Önnek eldönteni, hogy mely intézkedéseket kell meghoznia, hogy a zavaró elemeket kiküszöbölje. Így a vásárlás a boltban minden alkalommal közös élmény lesz az Ön és vevője részéről.

 

4. Legyen hiteles és vonzó!

Csak annyira lehet hiteles a reklámja, mint maga az árukínálata! A natúrboltok gyakran a természettel próbálják reklámozni kínálatukat: "a természet adta termék" stb. Nyugodtan használja a modern marketingeszközöket, de mindig próbáljon meg saját maga maradni! Ez fontos stratégiai elem! Hamis beszéd és üres locsogás gyorsan felismerhető!

 

5. Keressen támogatást!

A helyzet a kis és még kisebb boltok számára egyre aggasztóbb, de vonatkozik ez a nagyobbakra is: a konkurencia napról napra erősebb! Keressen együttműködőket a versenyben (bár Magyarországon ez genetikailag kudarcra van ítélve). A közös megjelenés költségkímélő! A fogyasztó széles áruválaszték iránti igényének felismerése a bioboltrendszerben egy fontos versenyelőny! Használja ki!

 

6. Építsen ki hűséges vevőkört!

A bioszektorban kényelmes módon már nem szerezhet új vevőket. Az átlag teljesítmény csupán kínálja a lehetőséget, de nem képes valóra váltani. A nagyobb, jó forgalmú helyeken lévő bioboltokban a vevők hozzávetőlegesen 60%-a alkalmi vevő. Miért nem vásárolnak ezek a vevők rendszeresen Önnél? Mit tehet Ön azért, hogy ezek a vevők egyéb portékát is Önnél keressenek? Három válasz kínálkozik a megoldásra:

 

• A vevő megtartása egyet jelent a testre szabott áruszortimenttel. Magyarul, amit a vevő keres, azt adnunk kell neki.

 

• A vevőmegtartás feltétele a közelség. Nemcsak a fizikai közelség, de a kapcsolattartás módja: folyamatos és profi vevőtájékoztatás. Vevőklub létrehozása.

 

• A vevőmegtartás egyet jelent a szolgáltatással. Olyan speciális szolgáltatások, amelyeket mások nem vagy rosszul csinálnak: a vásárolt áru házhoz szállítása, előjegyzés, forgalmi kedvezmény, személyes értesítés az áru beérkezéséről stb.

 

7. Minden új vevő új lendületet hoz

Legyen bátorsága hangnemet váltani, új vevőkört megcélozni, ezáltal üzletét ismertebbé tenni! Elejét veheti a vásárlóerő elvándorlásának nagyobb üzletekbe, ha a következőkre koncentrál: bizonyos termékek árkorrekciójára, rendszeres kóstoltatásra, új bemutató koncepciókra (boltátrendezés, akciós standok stb.).

 

8. Alkosson feltételrendszereket

A bizalom jó érzés! Vevői elvárják, hogy az áru csomagolása és polcra helyezése profizmust tükrözzön. A gyakran hiányzó vonzó légkör, a termékek silány megjelenése vevővesztéshez vezet. Saját minőségbiztosítási rendszert kellene kialakítania! A HACCP úgyis kötelező! Építse be az áruprezentáció megfelelő feltételeit is. Csak annyit vállaljon, amennyit teljesíteni tud! Ha ennek a standardnak kellő publicitást biztosít (ha beszél, ír, tájékoztat róla), akkor versenyelőnyhöz juthat.

 

9. Mekkora az ár szerepe?

Sajnos a nagyobb bioboltok megjelenésével és egy-két agresszív árletörőnek köszönhetően az ár sok esetben különösen fontos elemmé vált. Ennek ellenére nem javasolható, hogy kisebb boltok árversenybe szálljanak. Időszakonként akciós ajánlatokkal lehet vevőkört bővíteni, de a túlzottan árérzékeny vevők amúgy sem lesznek törzsvevők. Ők mindig az éppen aktuális olcsójánosokhoz csapódnak.

 

10. A kevesebb sokszor több!

Ne terhelje túl a célcsoportját! Túl sok információ kering mindenfelé, a megrögzött fogyasztók amúgy is önfejűek. Koncentráljon inkább a termékekkel kapcsolatos információkra, a kezelésekre, a lényeg forrására, és próbálja meg ezeket vizualizálni vagy emocionálisan megközelíteni, hogy üzlete iránt bizalmat ébresszen, és éreztesse, hogy az Ön segítségével sikerült vevőjének a helyes utat megtalálni.

Frühwald Ferenc
XII. évfolyam 2. szám

Címkék: biogazdálkodás

Aktuális lapszámunk:
2019. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.