Biogazdálkodás

Fejlődik a hazai bioélelmiszer- kereskedelem


 

A fejlődés nem robbanásszerű, ám mégis látványos.

 

A korábban szinte egyeduralkodó kis bioboltok mellett megjelentek a nagyobb alapterületű, többféle árucsoport szakszerű elhelyezését is lehetővé tevő bioboltok 100-250 négyzetméter alapterülettel. További fejlemény, hogy a korábbi háztartás-vegyipari termékeket árusító üzletlánc, profilváltást végrehajtva, jó néhány boltjában reformélelmiszerek irányába nyitott, amibe óhatatlanul is belesodródik néhány bioélelmiszer is.

 

Potenciális előnyük a kis alapterületű boltokkal szemben nyilvánvaló. Jó átmenetet képezhetnek a korábbi 15-30 négyzetméteres klasszikus bioboltok és a szupermarketekben egyre gyakrabban feltűnő ún. biosarkok vagy bioregálok között. Ez utóbbiak erőteljes nyomulásba fogtak, ám a szakértelem a legtöbb esetben riasztó módon hiányzik ezekből a kezdeményezésekből. Több helyen is előfordult, hogy a szimpla reformélelmiszereket bioterméknek hirdették az élelmiszer-áruházak. Talán nem is tudják, hogy tudatlanságukkal súlyos fogyasztói megtévesztést követnek el, amelynek komoly jogi, anyagi következményei lehetnek.

 

Az öko-, illetve bioélelmiszerek jelölését ugyanis jogszabály írja elő. De nem csupán a termék jelölését, hanem az áru megjelenítését, promócióját is. Gondolják csak el, micsoda felháborodást és jogos, szigorú büntetést vonna maga után, ha valaki egy diabetikus termék elnevezésű polcra tömény répacukorral készített termékeket sorakoztatna fel. A fogyasztó gyanútlanul emelné le az öles betűkkel diabetikusnak jelölt polcról a cukros élelmiszert. Az analógia kézenfekvő, a bioterületnek kikiáltott helyről vegyszeres müzlit, aszalt gyümölcsöt és zöldségszárítmányt gyanútlanul biotermékként megvásárló fogyasztót a forgalmazó súlyosan becsapja. Ennek talán nincsenek az előbb említett diabetikus példához mérhető drámai következményei, ám a csalás mégis csak csalás.

 

Hál’ istennek a biotermékek ellenőrzéséért felelős legismertebb hazai szervezet, a Biokontroll Hungária Kht. erejéhez mérten próbálja az efféle „trükköket” kiszűrni, de nem az ő feladata lenne a kérdés megoldása, hanem a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségé. Gyanítom azonban, hogy a terület számukra is új, ezért bátortalanok a szankcionálásban. Márpedig e nélkül nem lesz rend soha.

 

 

Igaz, a bioélelmiszerrel kapcsolatos fogyasztói felmérések még mindig eléggé aggasztóak. A minap az AMC (Agrármarketing Centrum) felméréséből az derült ki, hogy a fogyasztók kb. 20 százaléka még nem is hallott az öko (bio)-termékek létezéséről! További 50 százalék ugyan hallott felőle, de egyáltalán nem érdekli az ügy. További 7-8 százalék pedig úgy vélekedett, hogy el sem hiszi, hogy bioterméket egyáltalán elő lehet állítani. A fogyasztók bő húsz százaléka tehát az, akikre biofogyasztóként elméletileg számítani lehet. Talán csekélynek tűnik a szám, csakhogy ez is milliós fogyasztói számot jelent. Kérdés, hogyan lehet őket megszólítani, megnyerni. Mindenesetre nem úgy, hogy mindenféle vicik-vacak termékre a jobb eladhatóság érdekében gátlástalanul odabiggyesztjük a bio szócskát (vagy odabiggyesztetjük a kereskedővel!). Ez még sunyibb megoldás, hiszen áttételesen alkalmazzuk a megtévesztést.

 

Sokkal inkább úgy, ahogy a már előbb említett Biokontroll segítette az egyik legnevesebb hipermarketlánc eladásösztönzését a saját maga kivitelezte szórólapokkal, amely egyrészt bemutatta, mit is értünk biotermék alatt, miért fontos ezek fogyasztása a saját magunk, illetve a környezet egészsége szempontjából, másrészt pedig azt, hogy miről ismerjük fel a valódi biotermékeket. Magyarul: milyen jelzéseket kell a terméken szerepeltetni ebben az esetben. Sulykolásul álljon itt ismét: „Ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból” származó termék. Ellenőrizte: pl. Biokontroll Hungária Kht. HU-ÖKO-01. A rend kedvéért megjegyezzük, hogy a további két jelölés ugyancsak szabályos: Ellenőrizte: Hungária Ökogarancia Kft., HU-ÖKO-02, vagy Ellenőrizte: SKAL Magyarország Kft. HU-ÖKO-03.

 

A piac növekszik. A legutóbbi felmérés szerint 2002-ben 1 milliárd forint volt a hazai biotermék-fogyasztás. Az is igaz, hogy az ún. reformtermékek (vegetárius, teljes kiőrlésű, hidegen préselt, candida stb.) ennek minimum százszorosa. A csábítás nagy. Az éberség éppen ezért fokozott követelmény. Nem csupán a „simlisek” ellen, sokkal inkább a tisztességes többség védelme érdekében.

Frühwald Ferenc
IX. évfolyam 7. szám

Címkék: biogazdálkodás

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.