Biogazdálkodás

Rákellenes táplálékok

Eddig is köztudott volt, hogy a bőséges zöldség-gyümölcsfogyasztás jó hatással van a rák kialakulásának mérséklésére, sőt megelőzésére. Egy 17 országban lefolytatott huzamos vizsgálatsor azonban konkrét ajánlásokat is megfogalmaz. Olyannyira, hogy a tanulmány szerint a túlnyomórészt zöldség-gyümölcsből álló étrend olyan káros szenvedélyek semlegesítésére is képes, mint a dohányzás, amelynek számlájára pedig több száz daganatos betegség kialakulását írják.


A leggyakrabban vizsgált és legnépszerűbb antioxidáns, melyről rákmegelőző hatást is feltételeznek, a béta-karotin, mely a sötétzöld, sárga vagy narancs színű zöldségekben található (pl. sárgarépa, édesburgonya vagy a spenót). A Harvard Egyetem vizsgálataiban a karotin toxikus hatásúnak bizonyult tumorcellák esetében. Még a tüdőráksejtek számát is csökkentette és a tumor növekedéséhez szükséges fehérjemolekulákat is megváltoztatta.

 

Az is kiderült, hogy a béta-karotin a szervezetben retinosavvá alakul, amely a klinikai gyakorlatban tumor kezelésre szolgál.

 

Nos, ennyi bevezető után nézzük, mit is tudnak ezek a zöldségek, no meg a gyümölcsök!

 

Zöld színű zöldségfélék: Olasz tanulmányok szerint a mélyzöld színű zöldségfélék egy sereg daganatfajta előfordulását csökkenthetik. Spenót, brokkoli, kínai kel, sötétzöld saláta szinte dúskál az antioxidánsokban, csak úgy, mint bétakarotinban, folátban és luteinben. Alapszabály: minél sötétebb zöld a növény, annál hatásosabb!

 

Hagymafélék: Állatkísérletek során bebizonyosodott, hogy a hagymafélékben található vegyületek hatékony védelmet nyújtanak a vastagbél-, gyomor-, tüdő- és májrák ellen.

 

A Pennsylvaniai Egyetem kísérleti patkányainál a rendszeresen adagolt fokhagymakivonat a mellrák kialakulásának esélyét 71%-kal csökkentette! A rendszeres hagyma- és fokhagyma fogyasztás az emésztőszervi rákok kialakulását csökkenti. Német felfedezés, hogy a fokhagyma egyik összetevője, az ajoin kifejezetten toxikus a tumorsejtek számára. A fokhagyma egyébként is az immunrendszer felturbózásával a létező rákok csökkenését is eredményezheti. Egérkísérletekben a fokhagyma kénvegyületei megnövelték, a tumor elleni harc két főszereplőjének, a makrofágoknak és a T-limfocitáknak az aktivitását.

 

Citrusfélék

Fogyasszon citromot, narancsot, grépfrútot, limettet minél gyakrabban - mondja Herbert Pierson, amerikai toxikológus. Szerinte a citrusfélék egyfajta „rákcsomagot” jelentenek, melyek még a legkeményebb karcinogén mérgekkel is megbirkóznak. Főként a hasnyálmirigyrák kialakulását gátolják. Statisztikák szerint ehhez legalább hetente egyszer bőségesen kellene fogyasztani az említett gyümölcsökből.

 

Keresztesvirágúak termései

A keresztesvirágúak családjába tartozó káposztafélék, karfiol, kelbimbó, brokkoli, kínai kel, mustár zöldje, fehérrépa csökkenti a mellrák kockázatát. Állatkísérletekben a fenti növények zsírszegény étrend mellett csökkentették az emlődaganatok előfordulását. Legjobb, ha nyersen vagy csupán párolva fogyasztjuk. Gyomor és vastagbélrák esetén is jótékony hatású. Bőséges fogyasztásukkal cca 70%-kal csökkenthető a vastagbélrák kockázata a zöldségek magas lutein- és zeaxantin-tartalmának köszönhetően.

 

Száraz bab

Ideértjük a csicseriborsót, lencsét, csilibabot, fekete és fehér babokat - feltehetően - rákelleneshatásúak.

 

Búzakorpa

A vastagbélrák kialakulásának leghatékonyabb ellenszere. Kétszeres vaktesztben a New Yor k-i Cornell Medical Center kutatói úgy találták, hogy 30 g búzakorpa napi fogyasztása lenne elengedhetetlen. A kísérletben ilyen adag bevitele mellett rák előtti vastagbélpolipok hat hónapon belüli teljes felszívódását regisztrálták. Bizonyos táplálékok (pl.búzakorpa) ilyen kis mennyiségű fogyasztása még akkor is segít, ha a rák tünetei felismerhetővé váltak!

 

Általános szabályként elmondható, hogy a rákmegelőzéshez napi 5-6 alkalommal kellene leveles zöldségeket fogyasztani, adagonként kb. 10 dkg-ot, vagy gyümölcsöt, gyümölcslevet kb. 170 g mennyiségben. Ez utóbbi napi 1 liter zöldség- vagy gyümölcslevet jelent!

 

Az ideális diéta alacsony zsírtartalmú, alacsony szénhidrát tartalmú, könnyen emészthető rostokban gazdag, ugyanakkor tápanyagokban bővelkedő. A zöldségeken-gyümölcsökön kívül: teljes gabonák, babok, magvak, diófélék.

 

Avokádó

Glutathionban gazdag robosztus antioxidáns, bizonyos zsírok felszívódását gátolja. Még a banánnál is több káliumot tartalmaz, gazdag bétakarotinokban. Tudományos kutatások szerint vírusos hepatitisz (májrák kialakulásáért felelős!) esetén is jótékony hatású, csak úgy, mint egyéb májproblémák esetén.

 

Brokkoli, káposzta, karfiol

Mindhárom zöldség egyfajta kémiai összetevővel, az indol-3-carbionollal rendelkezik, mely a mellrák elleni arzenál egyik leghatékonyabb fegyvere, minekutána a rákképző ösztrogéneket képes átalakítani. A brokkoli, de még inkább a kelbimbó ezen kívül egy növényi hatóanyagot, szulforafánt is tartalmaz, mely a glukorafanin egyik terméke és amely bizonyos rákfajták (vastagbél, végbél) kialakulását gátolja. A szulforafán olyan enzimek képződését indukálja, amely inaktiválja a szabad gyököket és a karcinogéneket. Ezek az enzimek állatkísérletekben megállították a daganatok fejlődését. A sokféle brokkoliváltozat eltérő mértékben hatásos. Legjobbak a legkeserűbb fajták.

 

Sárgarépa

Nagy mennyiségű béta-karotint tartalmaz, mely egy sor rákfajta kialakulását csökkenti: tüdő-, száj-, garat-, gyomor-, hólyag-, vastagbél-, prosztata- és mellrák. Néhány kutatás ellenjavallatot mutatott, miszerint a béta-karotin maga is rákkeltő lenne, de ezek nem bizonyultak meggyőzőnek. Csupán ha valaki rendszeresen napi 3 kilónál több sárgarépát fogyasztana. Valójában a sárgarépában található falcarinol még hatékonyabb a béta-karotinnál. A Dán Mezőgazdasági Kutatóintézetben Kirsten Brandt úgy találta, hogy a falcarinollal kezelt izolált tumorsejtek lassabb növekedést mutattak. Mivel az anyag egy poliacetilén, hőérzékeny, ezért óvakodni kell a sárgarépa főzésétől.

 

Csilipaprika, fűszerpaprika

A benne található capsaicin vegyület semlegesít bizonyos rákkeltő anyagokat pl. nitrozaminokat, így a gyomorrák kialakulásának veszélyét csökkenti. A nitrozaminok főleg pácolt húsok, felvágottak, üvegházi zöldségek fogyasztása során keletkeznek. Együnk hát ezekhez csípős paprikát!

 

Füge

A benzaldehid deriváltját tartalmazzák, mely japán tudósok szerint tumor csökkentő hatású. Ezen kívül magas A- és C-vitamin-, valamint kalcium-, magnézium-, káliumtartalmánál fogva étvágycsökkentő hatású, segít a testsúly csökkentésében. A füge kipréselt leve antibakteriális hatású.

 

Lenmag

Lignántartalmánál fogva antioxidáns hatású, csökkenti a rák szétszóródásának veszélyét. Magas omega-3 zsírsavtartalmánál fogva véd a vastagbélrák ellen és a szívinfarktus kockázatát csökkenti.

 

 

Fokhagyma

Immunerősítő hatású, mely indirekt módon csökkenti a rákkeltő ágensek jelenlétét. Ugyancsak elősegíti a tumorcellák növekedésének lassulását. A dialil szulfid (a fokhagymaolaj tartalmazza) inaktiválja a májban a karcinogéneket. Bizonyítottan csökkenti a gyomor- és vastagbélrák kockázatát, a gyomorban általában jelenlévő rákkeltő Helicobacter pyloribaktérium felszámolásával.

 

Grépfrút

Más citrus félékhez hasonlóan monoterpéntartalma a karcinogének szervezetből történő eltávolításával rákmegelőző hatású. In vitro a mellráksejtek osztódását gátolta. Magas még C-vitamin-, béta-karotin és folsavtartalma.

 

Vörös szőlő

Bioflavonoidokat tartalmaz, melyek köztudottan hatékony antioxidánsok, rákmegelőző hatásúak. Reszveratrol-tartalmuk magas, mely gátolja a ráksejtek növekedését segítő enzimek működését és támogatja az immunrendszert. Ellaginsavakat tartalmaz, melyek szintén ráksejtellenes hatásúak.

 

Sárga és zöld leveles zöldségek

Gyomorrák kialakulását csökkentik.

 

Leveles kel

Indoltartalmú. Ez a nitrogén vegyület csökkenti bizonyos horzsolások, sérülések elrákosodásának kockázatát főként ösztrogénérzékeny szövetekben. Továbbá izothiocianát tartalma a tumor növekedést gátolja, a rákkeltő vegyületek célba jutását akadályozza.

 

Édesgyökér

Glycyrrhizin vegyülete a tesztoszteron egyik vegyületét blokkolja, ezen keresztül a prosztatarák kialakulását csökkenti. Túlzott fogyasztása magas vérnyomást eredményezhet.

 

Gombák

Számtalan gombafaj segít az immunrendszer támogatásában és a rákmegelőzésben. Shiitake, maitake, reishi, Agaricus blazei Murill, Coriolus versicolor olyan poliszacharidokat tartalmaznak (pl. Lentinan), amelyek az immunrendszer igen hatékony támogatói. Lectin nevű fehérjét is tartalmaznak, melyek a ráksejteket támadják, osztódásukat gátolják. Thioprolintartalmuk interferont termel. Japánban kivonatukat a kemoterápia mellett sikerrel alkalmazzák.

 

Diófélék

Antioxidáns cuercetint és kamferolt tartalmaznak, melyek tumorgátlóak. A brazil dió például 80 ppm szelént tartalmaz, mely a prosztatarák esetében segít. Sokan allergiások a diófélékre.

 

Papaya

Magas C-vitamin-tartalma miatt fontos növény. Ezenkívül folsavtartalma is jelentős.

 

Málna

Vitaminjai, ásványi anyagai mellett antocianin-tartalma jelentős, mely rákellenes hatású. A szeder még a málnánál is hatékonyabb. Vörös bor Alkoholjától megszabadítva is hatásos. Polifenoljai a legkülönfélébb rákfajták ellen hatásosak. A polifenolok hatékony antioxidánsok, a szabad gyököket semlegesítik. Reszveratrol-tartalma (a szőlő héjában található) a tumorszóródást gátolja. Az alkohol azonban maga is rákkeltő!

 

Rozmaring

Méregtelenítő enzimeket aktivál. A rozmaringkivonat (karnozol) állatkísérletekben mellrák és bőrrák esetében is hatékonynak bizonyult. Emberen még ez idáig nem próbálták ki. Teaként is fogyasztható: 1 teáskanál levelet egy csésze forró vízben 15 percig áztassunk.

 

Tengeri algák, tengeri zöldségek

Béta-karotint, fehérjéket, B12 vitamint, rostokat, klorofillt, fontos zsírsavakat, tartalmaz, melyek a mellrák elleni küzdelem fontos elemei. A legtöbb tengeri zöldség nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, kalciumot, magnéziumot, vasat és jódot.

 

Édes burgonya

Sok rákellenes hatóanyagot tartalmaz, főként béta-karotint.

 

Teák (zöld és fekete tea)

Antioxidán sokat tartalmaz (catechin), melyek a sejtosztódást gátolják. Legjobb a zöld tea, utána a fekete tea. Az egyéb gyógynövényteák nem rendelkeznek ilyen hatással. A zöld teában, vörösborban, olívaolajban található polifenolok egy sereg rákfajta ellen hatásosak. A zöld tea levele, melynek 40%-a polifenol, a következő daganatok kockázatát csökkenti: gyomor, tüdő, végbél, máj, hasnyálmirigy.

F. F.
XI. évfolyam 1. szám

Címkék: rákdiéta, rákellenes táplálék

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.