Biológiai fogászat

A vegetáriánusoknak rosszak a fogaik?

Egészséges fogak – egészséges táplálkozás

Néhány hónapja az hír terjedt külföldi médiumokban, miszerint a vegetáriánusoknak rosszabbak a fogaik, mint a vegyes étrenden élőknek. 


A nagy port felvert cikkek alapja egy német vizsgálat, amely szerint a nyers étrenden élő embereknél gyakrabban megfigyelhető a fogak eróziója, azaz a nem bakteriális eredetű fogzománc károsodása, mint a vegyes étrendet fogyasztóknál. Igaz, ez az eredmény a sok citrusfélét (narancs, citrom, mandarin, grépfrút stb.) fogyasztó személyeknél volt megállapítható. Tehát fellélegezhetünk, csupán torzításról van szó. Nem a vegetáriánus vagy növényi étrend okozza a fogak károsodását, hanem a magas savtartalmú élelmiszerek fogyasztása. Szerencsére legalább a cikk végén hozzátették, hogy a vegyes étrend fogyasztása mellett is figyelni kell a szájhigiénére a fogak egészsége érdekében.

 

Hogy időskorunkban is jók-e a fogaink, az számos tényezőtől függ. A fogak károsodását főképp a magas cukor- és savtartalmú élelmiszerek, a hiányos fogápolás okozzák. A fogorvosok arról számolnak be, hogy bár ritkább a „klasszikus” káriesz (fogszuvasodás), általában megnőtt a fogerózió jelensége, méghozzá nem csak a vegetáriánusoknál! A kutatók abból indulnak ki, hogy a jelenség hátterében a megváltozott étkezési szokások állnak. Aki gyakran fogyaszt magas savtartalmú ételeket, annak fogai gyorsabban romlanak. Mivel sok vegetáriánus egészségesebben táplálkozik, mint a vegyes étrenden élők, gyakrabban és nagyobb mennyiségben esznek gyümölcsöt, ezért fogaik többször érintkeznek gyümölcssavakkal vagy a salátákra öntött ecettel. Náluk tehát jellemzően magasabb a kockázata a nem bakteriális eredetű fogromlásnak. Mindez azonban mindig az egyéni étrendtől függ, ezen kívül a savak fogyasztása mellett a fogmosás időpontja is lényegesen befolyásolja a fogerózió megjelenését.

 

Vigyázat, savak! Ne igyunk állandóan gyümölcsteát!

Szájüregünkben a kémhatás 6 pH-tól (enyhén savas) 7 pH-ig (semleges) terjed. Az erózió főképp akkor alakul ki, ha a szájüreg pH-értéke 5,5 alá esik. Ételeinkben, italainkban természetes eredetű vagy hozzáadott savak találhatók, például aszkorbin-, borkő-, foszfor-, alma-, citromsav. A savak hatására csökken a szájüreg pH-értéke, kioldódnak a fogzománcot alkotó ásványi anyagok, a zománc felpuhul.

 

A savtartalmú élelmiszerek közé tartoznak többek között: az ecet és az ecettel készített ételek (pl. mustár, savanyúságok), a gyümölcsök (pl. citrom, narancs, alma, kivi, grépfrút) és a gyümölcslevek. Fontos tudni, hogy a gyümölcslevek agresszívebben támadják a fogzománcot, mint maga a gyümölcs. Egy ideje a smoothie-nak nevezett sűrű gyümölcspürét tartalmazó leveket kikiáltották egészségesnek, aminek hatására ezek divatos élelmiszerré váltak. Sajnos azonban ezek is fogeróziót okoznak.

 

Óvatosnak kell lennünk a gyümölcsteákkal is: egy vizsgálat szerint bizonyos teák, például a fekete ribiszkéből, aszalt szederből készült gyümölcsteák jobban támadják a fogzománcot, mint a narancslé.

 

A citromsav és az almasav különösen erősen károsítják a fogzománcot. A citromsav természetes formában sokféle élelmiszerben előfordul, például citrusgyümölcsökben, bogyós gyümölcsökben, paradicsomban, paprikában, burgonyában és a fodros kelben (más néven vadkáposztában). Almasav nem csak az almában található, hanem a körtében és a sárgarépában is.

 

Szinte mindenütt jelen van

Aki úgy gondolja, hogy gyümölcsteák, -levek helyett gond nélkül ihat üdítőket, kólát, az nagyot téved. Ugyanis ezekbe az italokba (ezek „light” változataiba is!) a gyártó ízesítőként savakat ad, amelyek csökkentik a szájüreg pH-értékét, tehát felpuhítják a fogzománcot. A következő élelmiszerek is tartalmazhatnak adalékként savakat: cukorkák, jeges tea, gyümölcslevek, lekvárok, konzervek, készételek, pék- és cukrászsütemények. A narancslé a maga pH 3,5-ös értékével szintén minden, csak nem fogbarát ital.

 

Egyébként hatás szempontjából semmi különbség nincs a hozzáadott citromsav és a zöldségek, gyümölcsök természetes citromsavtartalma között. A vitaminkészítmények, például a C-vitamin-pezsgőtabletták vagy egyes gyógyszerek, mint az aszpirin (acetil-szalicilsav) is csökkentik a száj pH-ját. Aki gyakran iszik bort vagy pezsgőt, az szintén erős savak hatásának teszi ki a fogait. Többek között ez az oka annak, hogy a borszakértők, hivatásos borkóstolók fogazata hiányos. Mi a helyzet a tejsavas erjesztéssel készülő zöldségekkel (pl. savanyú káposzta) vagy savanyított tejtermékekkel (joghurt)? Az ezekben megtalálható tejsav, ha nem is annyira agresszív, mint a citromsav, mégis megtámadja a fogzománcot.

 

Mi különbözteti meg az eróziót a káriesztől?

A káriesz, azaz fogszuvasodás az erózióval ellentétben bakteriális hatásra alakul ki, ezért fontos immunrendszerünk állandó erősítése, karbantartása. A szülők ne nyalják le a babák cumiját, mert ilyenkor könnyen átvihetők a fogszuvasodást okozó baktériumok.

 

 

A nyál természetes védelem fogainknak

A nyál fontos szerepet játszik a fogszuvasodás és a fogerózió megelőzésében. A nyál segít az ételmaradékokat leöblíteni a fogak felületéről, ugyanakkor antibakteriális hatású is, azaz képes a baktériumokat elpusztítani. Ráadásul a savas közeget semlegesíti, így enyhíti a savak roncsoló hatását. Fontos ásványi anyagokat is tartalmaz: kalciumot, magnéziumot és foszfort. Ezek a fogat – legalábbis részben – képesek remineralizálni. A fogak egészsége érdekében tehát olyan élelmiszereket érdemes fogyasztani, amelyek serkentik a nyál termelődését.

 

Tanácsok fogaink egészségének megőrzéséhez

• A savak hígítása érdekében és hogy az ételmaradékokat eltüntessük a fogak felületéről,
étkezés után a szájat öblítsük ki vízzel. Az étkezések közötti hosszabb szünetek támogatják a nyál savakat semlegesítő hatásait.
 
 
• A fog anyagának megőrzéséhez ajánlatos a magasabb savtartalmú ételek mielőbbi elfogyasztása, ahelyett, hogy például tízpercenként megennénk egy mandarint vagy egy-egy gerezd narancsot.
 
 
• Ha savakat tartalmazó ételeket eszünk, várjunk a fogmosással 30-60 percet. Ha ugyanis a savak által frissen felpuhított fogzománcot súroljuk a fogkefével és a fogkrémmel, azzal erősebben károsítjuk, koptatjuk. Ha ellenben betartjuk az ajánlott időt a fogmosás előtt, a nyál kalcium- és foszfáttartalmának hatására a fogzománc ismét képes megkeményedni.
 
 
• A fogak egészségének megőrzése érdekében ne fogyasszunk túl gyakran savakat tartalmazó élelmiszereket (gyümölcsleveket, üdítőket, gyümölcsöt). Szomjoltásra a legalkalmasabb a víz vagy az édesítetlen gyógyteák.
 
 
• A nyál képes a keletkező savakat hígítani, ezért olyan ételeket együnk, amelyeket rágni
kell, például teljes őrlésű kenyeret, barna rizst, hüvelyeseket, ropogós zöldségeket és dió-, mogyoróféléket. A teljes értékű ételek fogyasztásának előnye, hogy hosszan biztosítják a jóllakottság érzetét. Ennek köszönhetően hosszabb szüneteket iktathatunk két étkezés közé, aminek hatására a nyál képes regenerálni a fogzománcot.
 

- tamás -
XVI. évfolyam 4. szám

Címkék: rossz fogak, vegetáriánus táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2018. január

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.