Egészséges életmód

A nevetés mágiája

    Aki sokat nevet, az boldogabb, sikeresebb és egészségesebb. Az intenzív nevetés lendületbe hozza a vérkeringést és az anyagcserét, és boldogságszignálokat küld az agyba. A nevetést szabályosan tréningezhetjük, vélik a szakemberek. Nevessünk hát minél gyakrabban!  


    A nevetés egészséges, ellazítja az izmokat és a szerveket, valamint hatására boldogsághormonok szabadulnak fel

     

    A nevetés nélküli nap elvesztegetett nap – vélekedett Charlie Chaplin, minden idők legnagyobb némafilmsztárja. Hogy milyen igaza volt, azt ma már tudományos eredmények igazolják. A nevetéskutatás eredményei azt mutatják, hogy a nevetés nagyon egészséges, és javítja általános közérzetünket. Hatására gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító vegyületek szabadulnak fel, és erősítik az immunrendszert. Ezenkívül megnövekszik az agyban az oxigéncsere, és lendületbe jön a szív- és keringési rendszer. Aki nevet, egyidejűleg nem tud a problémáin is rágódni. Ellazul, és szabadnak érzi magát.

     

    A nevetés képessége egyfajta orvosság, amelyet mindenki használhat, és ráadásul még pénzbe se kerül. Amikor nevetünk, arcunk 18 izma mozog, mindenekelőtt a járomcsont izma. Serkentődik a rekeszizom munkája, amely masszírozza a májat, az epét és a lépet. A gyomor-bél rendszer ezzel olyan masszázst kap, amely javítja az emésztést. A pulzusszám emelkedik, a vérkeringés felgyorsul és javul a bőr vérellátása.

     

    Aki nehéz helyzetekben is képes nevetni, az lassítja az adrenalin nevű stresszhormon-kibocsátást, izmai ellazulnak. A test saját boldogsághormonjainak aktivizálásával enyhítheti a fej-, a fog- és az izomfájdalmakat. Ezenkívül a nevetés erősíti az immunrendszert, mobilizálja az öngyógyító erőket és felderíti a kedélyállapotunkat.

     

    Különösen hatékony a csoportban végzett nevetés, mára ez is bebizonyosodott. Nemcsak ragadós és felszabadító hatású, hanem segít gyorsabban megszabadulni a szorongástól és a haragtól.

     

    Nevessünk úgy, mint az indiaiak!

    A nevetésterápia egyik szaktekintélye az indiai orvos, dr. Madan Kataria. Már 1995-ben feltűnést keltett azzal, hogy Indiában megalapította az első nevetőklubot. Ma már világszerte több mint 5000 ilyen klub létezik, több mint negyven országban. A nevetőjóga név alatt pedig a bombayi orvos a jógának egy olyan formáját alakította ki, amelynek előterében az alap nélküli nevetés (hasya) áll. A nevetőjóga-gyakorlatok nyújtó- és légzőgyakorlatok kombinációjából állnak, összekötve fiktív és pantomimszerű gyakorlatokkal, amelyek a nevetés gerjesztését szolgálják.

     

    Különösen felszabadító hatású a csoportban végzett nevetés, segíti a stressz és a szorongás lebomlását

     

    Az egyszerű alapelv így hangzik: Színleld, amíg valósággá válik! A kezdetben mesterségesen előidézett nevetés valódivá válik, és ennek megfelelően jótékony és felszabadító hatású lesz. A hatás ugyanis ugyanolyan, akármilyen okból kezdtünk is el kacagni. Éppen ezért nincs szükség humorra, mert a nevetőjóga serkenti az alaptalan nevetést. Kezdetben légző- és egyéb gyakorlatok segítségével váltják ki a nevetést, ami azonban a csoportdinamika jóvoltából rövidesen valódi nevetéssé válik, amely „megfertőzi” az összes résztvevőt, és spontán kacagásba torkollik. Indiában rendszeresen összejönnek az emberek, hogy gyakorolják a közös nevetést, amely jókedvre deríti és egészségesebbé teszi őket.

     

     

    Hogyan csináljuk?

    A nevetést edzhetjük, méghozzá viszonylag egyszerűen. Először a szájunk sarkát húzzuk felfelé, ettől az agy azt az üzenetet kapja: vidám vagyok! Ezzel mozgásba lendül egyfajta életkezelési mechanizmus, amely akkor is működik, ha reggel mondjuk rosszkedvűen ébredünk. Ilyenkor egyszerűen húzzuk felfelé a szájunk sarkát, és álljunk így a tükör elé. Ez kedvezően befolyásolja a lelkiállapotot, ami megint csak jótékony hatással van az egészségi állapotra.

     

    A középkorban úgy gondolták, a nevetés székhelye a lép. Angolul pedig létezik egy mondás, amely szerint „sose késő, hogy boldog gyerekkorunk legyen”. Ez azt jelenti, hogy olyan elengedetten és szabadon nevessünk, mint a gyerekek, akik átlagosan négyszáz alkalommal teszik ezt naponta. Ehhez képest a felnőttek – legalábbis nevetőjóga nélkül – jellemzően beérik napi 15 kacagással.

     

    Aki a tükör előtt áll, nevessen gyakrabban! Ez elősegíti a pozitív érzelmek kialakulását

     

    A szakemberek szerint különösen hasznos lenne a nevetésterápia a politikában, de oktathatnák az iskolában is, mert megszabadítaná a gyerekeket a görcsöktől. Az embernél ugyanis általában az állkapocsban halmozódik fel a feszültség, a nevetés pedig éppen ezt a területet lazítja el. Ezenkívül harmóniába hozza a csakrákat, a test energiaközpontjait is.

     

    Nevessünk este és reggel!

    Más szakértők azt javasolják, nevessünk este lefekvés előtt és reggel, miután felkeltünk. Az esti kacagóparti hatására álmaink vidámabbak és nyugodtabbak lesznek, míg a reggeli megalapozza egész napi jókedvünket, hiszen amit reggel először csinálunk, az döntő hatást gyakorol az egész napunkra. Ha a módszert következetesen követjük, tíz nap alatt az egész életünk megváltozhat.

     

    Ha nevetni akarunk, próbáljuk meg hangosan mondogatni: hihihi-hahaha. Ezt addig ismételgessük, amíg az egész át nem megy természetes kacagásba. Az a jó, ha a szívből jövő nevetést sikerül átalakítanunk „oroszlánkacajjá”, olyan nyitott szájú nevetéssé, amikor a nyelvünk is látszik.

     

    A gyerekeket nem nehéz megnevettetni, naponta átlagosan 400 alkalommal kacagnak, míg a felnőttek csak 15-ször

     

    Akinek nehezére esik a mulatozás, követheti azt a tanácsot is, hogy bolondozzon minél jobban, nevessen okkal és ok nélkül, kísérletezzen a nevetéssel, gyűjtsön belőle energiát. Ugyanúgy vagyunk ezzel, mint minden más dologgal: minél többször gyakoroljuk, annál jobban fog menni. Kísérletezzünk nyugodtan, meg fogjuk látni, hogy egykettőre jókedvünk támad majd, és embertársainkkal is könnyebben fogunk boldogulni. Mindenki sokkal szívesebben veszi ugyanis körül magát vidám emberekkel, mint olyanokkal, akik folyton savanyú képet vágnak.

     

    Viccek 

    Két nő beszélget:

    Képzeld, neurózist kaptam! – így az egyik.

    Jó neked – mondja a másik –, nekem már évek óta nem hoz a férjem semmit.

     

    Egy férfi odafordul egy másikhoz:

    Mondja, kérem, az ott fenn a hold?

    Nem tudom, nem vagyok idevalósi.

     

    A vendég így szól a pincérhez:

    Főúr, egy légy úszik a levesemben!

    Már nem sokáig, mert a tányér szélén ott mászik egy pók! – válaszolja a pincér.

     

    Egyszerű nevetőgyakorlat

    Üljünk a földre és hunyjuk be a szemünket. Képzeljük el, ahogy az egész testünk nevetni kezd. Először a lábunkát árasztják el a nevetés hullámai, majd felfelé haladnak a hasunkba és eljutnak az egész testünkbe: a hasunk emelkedni és remegni kezd. A hullámok innen a szívünkbe jutnak, majd a torkunkba és az ajkunkra. Ajkaink hangos hahaha hangot formálnak. Adjuk át magunkat a nevetésnek, úgy, ahogyan az adott pillanatban valóban vidámnak érezzük magunkat.

     

    A nevetés a buddhizmus alapelvei közé tartozik. Buddha is arra tanította a tanítványait, hogy menjenek az emberek közé, és nevettessék meg őket

     

    Kacagásserkentő gyakorlatok

    Nevessünk, valahányszor a tükör elé állunk. Minél gyakrabban próbáljuk, annál jobban fog menni.

    Keressük tudatosan a vidám emberek társaságát, mert a vidámság ragadós.

    Mosolyogjunk rá tudatosan az emberekre az utcán, az idegenekre is. A legtöbb, meglátjuk, visszamosolyog. Ha pedig nem ez lenne a helyzet, mégis tettünk valamit az egészségünkért.

    Nevessünk minél gyakrabban, egy napra elosztva legalább félórányit. Ez az a dózis, amellyel megőrizhetjük az egészségünket.

    Aki gyakorolja a nevetést, könnyen el tudja képzelni, hogyan nevetett gyerekkorában. A kisgyerekek gyakran gurulnak a földön a nevetéstől, próbáljuk meg mi is! Ilyenkor teljesen átadjuk magunkat a vidámságnak, és megszabadulunk az állandó kontrolltól.

    Ha találunk valahol nevetőklubot, keressük fel! Ha nem, vegyünk egy nevető-CD-t, és hallgassuk akár otthon, akár a kocsinkban ülve a dugóban.

    -emel-
    XIII. évfolyam 8. szám

    Címkék: nevetőgyakorlatok

      Aktuális lapszámunk:
      2018. június

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.