Egészséges életmód

A sportolás házi patikája

Az egészséges öregkort nem lehet elég fiatalon elkezdeni


     

    A hetvenes években megbarátkoztunk egy az NDK-ból az NSZK által kivásárolt, harmincas éveiben járó értelmiségi házaspárral, akik át voltak itatva a tömegsport keletnémet gyakorlatával, de ennek ellenére nagyon nehezükre esett megmozdulni. A férfi alapéletelve az volt, hogy „Sport ist Mord-Massensport ist Massenmord!”, vagyis a sport gyilkosság, a tömegsport tömeggyilkosság. Negyven-egynéhány éves korában aztán nyirokrákban meghalt szegény.

     

    A rendszeres testmozgás ma már a legtöbb embernek az egészség fenntartásának, illetve helyreállításának nyilvánvaló eszköze kellene, hogy legyen, de egyértelműen káros is lehet, ha néhány alapelvet nem veszünk figyelembe, vagy túlterheljük, nem egyénre szabottan használjuk izmainkat, ízületeinket.

     

    Testünkben több mint 100 ízület és mintegy 650 izom biztosítja az egészséges mozgékonyságot. Egy mosolyhoz például 17 izom összehangolt működése szükséges, de mivel ezeket aránylag gyakorta – habár nem elégszer – használjuk, a mosoly könnyen megy. Nem ez a helyzet azonban a többi hatszáz izommal, amelyekkel rövid és hosszú távú problémák adódnak. Az izmoknak ugyanis három különböző állapotuk van: vagy túlságosan rövidek, ez a leggyakoribb probléma, vagy túlzottan megnyúltak, vagy dinamikusan képesek működni.

     

    A túl rövid izom közepes vagy nagy erőt fejt ki, és mozgásában erősen korlátozott. A túlzottan nyúlt izom csekélyebb erőt tud kifejteni, túl nagy mozgásteret enged, és ezért instabil. A dinamikus izom az előzőek pozitív tulajdonságait egyesíti, erőt és optimális mozgáslehetőséget biztosít, amint azt a természet előírja.

     

     

     A cikk folytatását a Természetgyógyász Magazin júliusi lapszámában olvashatják!

    Dr. Simoncsics Péter
    XXIV. évfolyam 7. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2018. november

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.