Egészséges életmód

Az egészség az anyaméhben kezdődik

A terhesség semmi esetre sem alkalmas időszak az (egyoldalú) diéták tartására

Az utóbbi évtizedek tudományos megfigyelései kimutatták, a környezeti hatások, például a táplálkozás, úgy „állítják be” az embriót és az újszülöttet, hogy bizonyos normaértékek előre programozódnak a születendő gyermek testében. Aztán ezek egy életen át meghatározzák egészségi állapotának alakulását. Ilyen programozás hatása alatt állnak bizonyos hormonok, például az inzulin, és számos vitamin és ingerületvivő anyag is.


E témakörrel kapcsolatban a szakemberek olyan fogalmakat használnak, mint a perinatális (a születés előtti és közvetlenül a születés utáni időszakot jelölő kifejezés), a nutritív (a  táplálkozással kapcsolatos) vagy a metabolikus (az anyagcserét illető) programozás.

 

A metabolikus programozást illetően feltűnő tény, hogy az utóbbi 20-30 év során az újszülöttek testtömege egyre inkább növekvő tendenciát mutat. Ez a folyamat olyan gyorsan zajlik, hogy hátterében nyilvánvalóan nem genetikai, hanem környezeti hatások állnak. Ez önmagában nem is lenne még baj, ha nem az derült volna ki, hogy aki nagy súllyal születik, annál nagyobb a kockázata, hogy élete folyamán elhízik. Ennek talaján pedig olyan szövődményes betegségek alakulhatnak ki, mint a cukorbetegség vagy különféle szív- és érrendszeri betegségek. A szakértők ezen kívül feltételezik, hogy a lánygyermekeknél a magasabb születési súly kapcsolatban állhat a már a változás kora előtt jelentkező emlőrákkal.

 

Ha az anya már a terhesség előtt is túlsúlyos, a csecsemőre is vastagabb zsírpárnák rakódnak, ezért nehezebben is jön majd világra. Ezért az inzulin a felelős, amely a magzati életben magasabb szintre „állítódik be” a későbbi élet egész időtartamára. Az erősen túlsúlyos, elhízott nőknél megnő továbbá a terhességi diabétesz, más néven gesztációs diabétesz kockázata. Ez az „átmeneti cukorbetegség” a szülést követően általában magától megszűnik, de szintén magasabb testtömegű magzatot eredményezhet, ami a gyermek cukoranyagcseréjét tartósan megváltoztathatja. Így az utódnál megnő a későbbiekben kialakuló cukorbetegség kockázata.

 

Legrosszabb esetben a fel nem ismert terhességi diabétesz akár koraszülést, vetélést is okozhat. Ma a terhes nők kb. egyötödét érinti a terhességi diabétesz, de közülük mindössze minden tizediknél fedezik fel ezt a kóros állapotot! Ezért a terhesség 24. és 28. hetében (ha az anya túlsúlyos vagy elhízott, akkor már korábban is) ajánlott elvégezni egy glukózintolerancia- tesztet, amely segít diagnosztizálni a terhességi diabéteszt.

 

Az erősen túlsúlyos, elhízott nőknél megnő a terhességi diabétesz kockázata

 

Az érintett anya megfelelő mennyiségű testmozgással és kiegyensúlyozott étrenddel normalizálhatja vércukorszintjét. A ballasztanyagokban gazdag élelmiszerek - zöldségek, saláták, teljes őrlésű gabonatermékek és a hüvelyesek - segítenek megvalósítani ezt a célt. E stratégia sikerét azonban minden esetben orvosilag ellenőrizni kell. Előfordulhat, hogy átmenetileg inzulininjekciókat kell kapnia a kismamának.

 

Ettől függetlenül a terhesség alatt törekedni kell az optimális testsúlygyarapodásra. Ugyanis a terhesség alatti súlygyarapodás is károsan befolyásolja a gyermek anyagcseréjét, előre programozva a túlsúlyt. A táblázat tartalmazza az ideális értékeket, amelyek függenek az anya testtömegindexétől (BMI).

 

 

Kettő helyett enni: ennyi kalóriára nincs szükség!

A terhesség semmi esetre sem alkalmas időszak az (egyoldalú) diéták tartására, mert az embrió ennek hatására nem jutna kellő mennyiségű tápanyaghoz! Ehelyett sokkal inkább változatos, tápanyagokban gazdag, sok gyümölcsöt és zöldséget, valamint teljes őrlésű gabonaterméket tartalmazó étrendet javasolhatunk, valamint a tartózkodást az „üres” kalóriáktól, finomliszttől és cukortól. A rendszeres kis étkezésekkel elejét vehetjük a farkaséhségnek.

 

Noha egyes vitaminokból, ásványi anyagokból és nyomelemekből (pl. folsav, jód, vas) és kalóriából terhesség alatt valóban nagyobb az igény, de a várandós asszonynak nincs szüksége olyan sok kalóriára, ahogy azt sokszor feltételezik. Csak a negyedik hónaptól kezdve szabad naponta 200-300 kcal-val megemelni a korábban szokásos energiabevitelt. Ez kb. egy sajtos kenyérnek vagy egy kis adag, gyümölcsös tejbegríznek felel meg.

 

Új felismerés, hogy a terhesség és a szoptatás alatti rendszeres halfogyasztással csökkenthető a gyermek hajlama az allergiára. Ennek ismerete annál is fontosabb, mert korábban a várandós nők étrendjéből a halat általában épp az allergiától való félelem miatt kiiktatták. Főképp a zsíros halfajták, például a lazac, hering, makréla gazdagok omega-3 zsírsavban, ami fontos a gyermeknek.

 

A szülés után az anyatej a legjobb az újszülöttnek: ez az egyetlen táplálék, amely minden szükséges és életfontosságú tápanyaggal ellátja a kicsinyek szervezetét. A szakmai szervezetek 4-6 hónapig kizárólag anyatejes táplálást javasolnak, mielőtt elkezdődne a gyermek vegyes táplálása.

 

A négy hónapnál tovább tartó kizárólagos anyatejes táplálás kellő védelmet nyújthat gyermekünknek a később kialakuló allergiák ellenében

 

A négy hónapnál tovább tartó kizárólagos anyatejes táplálás kellő védelmet nyújthat gyermekünknek a később kialakuló allergiák ellenében. Ráadásul ez a táplálási mód jótékony hatással van a gyermek intelligenciájára, és úgy tűnik, hogy az anyák a későbbiekben nagyobb védettséget élveznek a szív-érrendszeri megbetegedésekkel és az emlőrákkal szemben. Tehát a szoptatásból mindketten profitálnak. Ráadásul az anyatejjel táplált gyermekek a tápszeres gyerekekhez képest kevésbé hajlamosak a túlsúlyra, elhízásra. A metabolikus programozással kapcsolatos legújabb klinikai kutatás eredménye szerint ez a tény többek közt az anyatej optimális fehérje-összetételével magyarázható. A fehérjék aránya az anyatejben viszonylag alacsony, mégis minden szükséges életfontosságú tápanyagot tartalmaz.

 

A csecsemőtápszerek gyártói már jó ideje tisztában vannak a fenti problémával, ezért sok termék fehérjetartalmát igyekeznek csökkenteni. Ennek ellenére nehéz feladat az anyatej utánzása módosított tehéntejjel: a gyermek szervezete ugyanis az anyatejnél nehezebben tudja megemészteni a tehéntejet.

 

 

Súlygyarapodás a terhesség alatt

BMI terhesség előtt     Ajánlott súlygyarapodás
<19,8 alacsony 12,5-18 kg
19,8-26,0  normális 11,5-16 kg
26,1-29 magas 7-11,5
>29  nagyon magas legalább 6 kg
     

Minél magasabb a kiinduló súly, illetve a kiinduló BMI, annál kevesebb a terhesség alatt megengedett súlygyarapodás.

 

A BMI a testsúlyból és a testmagasságból számítható ki: a testsúly (kg) mértékét osztjuk a testmagasság (m) négyzetével. (Pl. egy 65 kg-os nőnél, aki 1,78 méter magas, a 65-öt osztjuk 1,78x1,78-cal. Az így kapott BMI-érték: 20,5, tehát normális.

- vörös -
XVII. évfolyam 5. szám

Címkék: babavárás, táplálkozás, terhesség

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.