Egészséges életmód

Böjttúrázás

A szabad levegőn zajló mozgás böjtöléssel kombinálva tartósan javít a vércukorszinten

Böjtöléssel és a túrázással, e két, önmagában is igen hatásos természetes gyógymód kombinációjával feltöltődhetünk, és megszüntethetjük a kisebb panaszokat is.


 

Európában a böjttúrák gondolata először dr. Lennart Edren svéd fogorvos fejében fogant meg. 1945-ben vezetett böjttúrát Göteborgból Stockholmba: a 250 km-es távot 10 nap alatt tette meg a csoport. A naponta kb. 25 km-es táv megtétele nyilván nem ajánlható mindenkinek. Azonban az akkori csoport 11 tagja forrásvízen kívül semmit nem vett magához a túra alatt. A résztvevők mégis igen jó erőben voltak, és a teljes túra teljesítése után is energikusnak érezték magukat. A gyaloglás előtt és közvetlenül utána levett vér vizsgálati eredményei alátámasztották ezt a szubjektív érzetet.

 

Tíz évvel később került sor a második nagy böjttúrára (360 km) dr. Karl Otto Aly svéd orvos vezetésével. A résztvevők nem voltak edzettek, nem voltak sportolók, de mindannyian célba értek. Forrásvízen kívül zöldséglevet, szűrt zöldséglevest, valamint vitamin- és ásványianyag-tablettákat vettek magukhoz a túra ideje alatt. Az elvégzett laborvizsgálatok náluk is kiváló egészségügyi hatásokról tanúskodtak.

 

 

Miért fontos a mozgás böjtölés közben?

A fizikai inaktivitás böjtölés idején automatikusan az izmok sorvadásához vezetne. Nélkülözhetetlen a minimális mértékű testmozgás, hogy hatékonyan le tudjanak bomlani testünk zsírkészletei úgy, hogy mindemellett ne veszítsünk izomtömegünkből. Mindegy, hol, hogyan böjtölünk, szanatóriumban, klinikán, táborban, a napi rendszeres testmozgás kötelező.

 

Kiválóan alkalmasak ebben az időszakban az állóképességet fejlesztő, nem túl intenzív mozgásformák, mint például a túrázás. Egy 100 méteres sprintelés inkább problémák forrása lehet böjt idején, mivel az intenzív erőbevetés szénhidrátkészleteket feltételez, ami a böjt miatt nem áll rendelkezésre. A mozgás intenzitása és időtartama mindig egyénre szabott legyen – ezt nem korlátozza a böjtölés! A szükséges energiával való ellátást böjt alatt a test zsírraktárai biztosítják, ezért böjt idején is figyelemre méltó teljesítményre lehetünk képesek.

 

A bevezetőben említett, szélsőségesen hosszú távokat azonban nem ajánljuk, ezek a vénák tágulatát, az izmok megkeményedését és ízületi panaszokat okozhatnak, illetve a fennálló panaszokat súlyosbíthatják. A fennálló panaszokat azonban a mérsékelt mozgás és a nem túl hosszú távok megtétele inkább enyhíti. Naponta 10-15 km megtétele abszolút reálisnak tekinthető, esetleg elosztva több kisebb szakaszra.

 

 

Az oxigéntöbblet javítja összpontosítási képességeinket

A túrázás hatására légzésünk mélyül, ami optimalizálja az egész szervezet oxigénellátását. A rendszeres, ütemes légzés segít eltávolítani a szénsavat a testből. Javul a tüdők vérellátása, a vér viszkozitása, csökken a trombózis veszélye. Ezzel egy időben javul agyunk oxigénellátása, aminek hatására jobban tudunk koncentrálni is.

 

A mozgás szívünket is edzésben tartja, de hatására javul a belek perisztaltikus mozgása is. A böjtölőnek az optimális méregtelenítés érdekében amúgy is gondoskodnia kell róla, hogy legalább kétnaponta legyen széklete, a toxikus bomlástermékek ne szívódjanak fel a belekből a vérbe. E célra kiválóan alkalmasak a beöntések, illetve a kolon-hidroterápia.

 

A szabad levegőn zajló mozgás böjtöléssel kombinálva tartósan javít a vércukorszinten. A sejtek felületén megnő az inzulinreceptorok száma, így az inzulin több cukormolekulát képes a sejtek belsejébe juttatni. Csökken a vér cukorszintje, javul a sejtek energiaellátása. Ez azt jelenti, hogy a böjtölés és a testmozgás a II. típusú cukorbetegségben szenvedők számára mellékhatásoktól mentes terápiás lehetőség a vércukorszint csökkentésére és ezzel párhuzamosan az egészséges fogyásra.

 

A böjttúra során, az intenzív légzés hatására a bőr felmelegszik, a test által termelt hőtől beindul a verejtékezés, aminek következtében gyakran javul a bőr általános állapota, bizonyos betegségek (pl. neurodermatitisz, pikkelysömör) esetén enyhülnek a tünetek.

 

A rendszeres, napi testmozgás, túrázás hozzájárul a salakanyagok kiválasztásához. Utóbbiak között előfordulnak környezeti mérgek és az anyagcsere során termelődő „melléktermékek” (zsírsavak, a belekben keletkező rothadásos termékek, húgysav stb.), amelyeket testünk a kötőszövetekben raktároz el. Mivel ezek a salakanyagok állandóan terhelik a szervezetet, nem nehéz megérteni, hogy sokan már a böjt során, de legkésőbb azt követően energikusabbá válnak, hihetetlenül fokozódik a vitalitásuk. A salakanyagok többek között lelassítják a sejtlégzést, ezáltal csökkentve a teljesítőképességet, mivel a zsírok és szénhidrátok elégetéséhez nem áll rendelkezésre elegendő oxigén.

 

Természetesen a böjttúrázás a többi, állóképességet fejlesztő edzéshez hasonlóan erősíti immunrendszerünket is. Sok böjtölő beszámol róla, hogy a rendszeres böjttúrák hatására sokkal ellenállóbbá váltak a fertőzésekkel szemben.

 

A salaktalanítás, a friss levegő, a mozgás, a jó társaság a böjtöléssel és túrázással töltött hetet különleges élménnyé teszik. Fontos a csoport, mert így sokkal nagyobb az élmény és erősebb a motiváció is. Az újoncokat mindig meglepi, hogy így milyen könnyen megy a böjtölés. A közösen elköltött böjtös „ételek”, szűrt zöldséglé, levek, esetleg gyümölcsök sokkal finomabbak, mint ha egyedül fogyasztanánk ezeket. A rendszeres napi túrák kiváló alkalmak a beszélgetésre, kitisztul az agy, világosabbá válnak a gondolatok.

 

Alapvetően bármely egészséges ember nyugodtan böjtölhet és túrázhat. A böjtölés csak a pajzsmirigy-túlműködésben vagy -alulműködésben szenvedőknek, a lesoványodott, legyengült személyeknek, a vesefunkció zavaraiban szenvedőknek, a gyerekeknek és a várandós nőknek ellenjavallt. Daganatos betegségek esetén – stádiumtól függően – szintén nagyon óvatosnak kell lenni a böjtöléssel. Az idült betegségben szenvedők csak állandó orvosi felügyelettel böjtölhetnek.

 

Böjttúra – tapasztalt vezetőtől elsajátítható

Sokan noha nem teljesen egészségesek, mégsem annyira betegek, hogy sürgősen orvoshoz kellene fordulniuk, illetve alapbetegségüket már kezelik: nekik szintén ajánlható a böjttúrázás; ideális esetben csoportosan vagy erre szakosodott böjtterapeuta vezetésével. Utóbbi mindenképp ajánlott az első böjttúrázás alkalmával.

- vági -
XVI. évfolyam 4. szám

Címkék: böjt, böjttúra, immunerősítés

Aktuális lapszámunk:
2018. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.