Egészséges életmód

Ébresztő!

Kezdjük karcsún, fitten és tisztán a tavaszt

Az újra feléledő természetet akkor élvezhetjük igazán, ha megújult erővel vágunk neki a tavasznak. A legjobb, ha a szépségről és egészségről gondoskodó módszereket és szereket egyenesen a természetből merítjük. Ez nemcsak hasznossá, hanem élvezetessé is teszi a megújulást.  


 

Miközben a földből előbújnak az első virágok, és a levegőben szétárad a tavaszillat, sokunkon erőt vesz a tavaszi fáradtság. Ahelyett, hogy minden érzékünkkel élveznénk a langyos évszakot, leverten vonszoljuk magunkat. Ilyenkor tulajdonképpen nincs szó valódi betegségről, egyszerűen a szervezetünknek át kell állnia egy új bioritmusra, és meg kell újulnia. Különben olyan lesz, mint a berozsdásodott gép, amelynek lemerültek az elemei: csak panaszkodik, hogy szomorú, kedvetlen, fáradt és gyenge. Másoknál az erőtartalékok kifogyását depresszív hangulat, vérkeringési problémák, koncentrációs zavarok jelzik, megint mások enyhe betegségekben szenvednek, mint kiütések, reumatikus fájdalmak vagy emésztési zavarok. Sokan pedig egyszerűen nem képesek rá, hogy megfelelően felhasználják a tavasz vitalizáló erejét.

 

Alapjában véve a tavaszi fáradtság a szervezet átállásával van összefüggésben. A fény, a friss levegő, a nap és a mozgás sokáig tartó hiánya nem múlik el nyom nélkül. Szervezetünknek a természethez hasonlóan szüksége van némi időre, amíg felébred. Időre van szükség az elhalt sejtek lebontásához és a szervezetből való kiürítéséhez. A tavaszi regenerálódásnak ezt a folyamatát sok ember fáradtságként, levertségként és kedvetlenségként éli meg. A változó klimatikus viszonyokhoz való alkalmazkodás megváltoztatja a hormonháztartást is. Ezenkívül – mint Karl Dorno vizsgálatai rámutattak – a tavaszi napfény növekvő ibolyántúli sugárzása felkészületlenül éri testünket. Fokozatosan kell hozzászoknia az új helyzethez a téli sötét napok után. A hideg évszak fényhiánya ezenkívül kedvezőtlenül hat a D-vitamin-háztartásra is, ez pedig szintén csökkenti teljesítményünket.

 

Végül bénító fáradtságunkban nem elhanyagolható szerepet játszik a táplálkozás is. A télen magunkhoz vett táplálék jelentős része nem napos kertekből, hanem üvegházból származik. Kevés benne a vitamin, az enzim, a nyomelem, az ásványi anyag. Ráadásul télen kevesebbet mozgunk és hajlamosak vagyunk elhízni, így zsírpárnák és salakanyagok gyűlnek fel a szervezetünkben, amelyeket megint csak időbe telik eltávolítani.

 

Jöjjünk lendületbe!

A tapasztalatok szerint azok az emberek, akik télen is eleget mozogtak, sokat voltak friss levegőn és többnyire nyers zöldségeket-gyümölcsöket ettek, ritkábban szenvednek tavaszi fáradtságtól. Éppen ezért a legfontosabb jó tanács: sok mozgás a napon és a friss levegőn, valamint vitamindús, alapvetően növényi alapanyagokból álló táplálkozás. A mozgásprogram a következőkből álljon:

 

• reggeli torna a nyitott ablaknál,

• légzőgyakorlatok, hogy tüdőnk megteljen oxigénnel,

• hideg-meleg váltott vizes zuhanyozás, utána a bőr kefével való ledörzsölése,

• masszázs,

• sport,

• szauna.

 

Érdemes a téli bénító napok után teljes regeneráló programot kipróbálni. Szervezetünket újra fitté tehetjük légzőgyakorlatokkal, gimnasztikával, kefés masszázzsal és szaunával

 

Ezeket a dolgokat kombináljuk mérsékelt diétával, amelynek keretében legalább három hétig mondjunk le a következőkről: hús, füstölt áruk, tojás, sajt, só, csokoládé, édességek és alkohol. Helyette kerüljön az asztalunkra friss gyümölcs, saláta, nyers zöldség, krumplis ételek, rizs, tofu, szója. Így hamarosan újra frissnek és élénknek érezhetjük magunkat, és közben automatikusan még le is fogyunk.

 

Tavasszal nemcsak a lakásunk, hanem a szervezetünk is rászorul egy alapos nagytakarításra. A természetgyógyászat a tavaszi nagytakarításkor a szervezet salaktalanításáról vagy vértisztításról beszél. A tudomány szerint a vér sem mosásra, sem tisztításra nem szorul rá. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy szervezetünk a tisztítás után új erőt nyer, kiürülnek az anyagcsere salakanyagai, a téli megfázások után visszamaradt méreganyagok. Mindez a méregtelenítés a kiválasztószervek, azaz a máj, a vese és a belek aktivitásának növelésével történik meg.

 

Ezek a tisztulási folyamatok ősrégi kísérői az emberiség történetének. Már Mózes is keserű növényeket vett magához megtisztulás céljából, például cikóriát és pitypangot. A régi népi bölcsesség, hogy tavasszal gyógynövények segítségével erősíthetjük az egészségünket, ma is érvényes. A természet a legmegfelelőbb időben kínál lehetőséget a megújulásra, a felfrissülésre, és erre többféle módszer is rendelkezésünkre áll.

 

 

Az egészséges katonák titka: a pitypangkúra

A pitypang valósággal a szervezet „mosóporának” számít. Serkenti az anyagcserét és a mirigyek működését, ösztönzi a vese, az epehólyag, a máj, a gyomor, a belek és a hasnyálmirigy tevékenységét. Így az egész szervezet működése hatékonyabbá válik. A legtöbbet ennek a növénynek testünk biokémiai laboratóriuma, a máj köszönhet, megkíméli mindenféle betegség kialakulásától.

 

A pitypang valósággal a szervezet „mosóporának” számít. Serkenti az anyagcserét és a mirigyek működését, ösztönzi a vese, az epehólyag, a máj, a gyomor, a belek és a hasnyálmirigy tevékenységét

 

A növény jelentőségére felfigyelt már a porosz–francia háború (1870–71) idején a dr. Seggel nevű bajor katonaorvos is. Megfigyelte, hogy míg az egyik csapat katona sárgaságot kapott, addig más csapatoknál ez a megbetegedés nem fordult elő. Az orvos hamarosan rájött a különbség okára: az egészséges csapat tagjai rendszeresen pitypangból főzött „gulyáságyúval” pótolták az étkezést, és ez megóvta őket a májgyulladástól. Ma már jól tudjuk, hogy a pitypangban több mint ötvenféle hatóanyag található, többek között inulin, taraxacin, keserűanyagok, kolin, B1-, B2-, C- és D-vitamin, kalcium, vas, mangán, nátrium, szilícium és kén. A tavaszi kúra keretében tanácsos egy-két héten át naponta háromszor egy evőkanálnyi kipréselt pitypanglevet fogyasztani, némi vízzel felhígítva, étkezések előtt. A levet kipréselhetjük mi magunk, vagy megvásárolhatjuk készen is. Aki a gyökér levét maga akarja kipréselni, ügyeljen rá, hogy a növény tiszta, vegyszermentes talajból származzon. A pitypang (Taraxacum officinale) „kozmopolita növény”, a világ minden táján otthon érzi magát, könnyű ráakadni.

 

Ideális megújulás testileg-lelkileg: a tavaszi böjt

Aki a tavaszi megújulást szeretné elősegíteni, kipróbálhatja a három-hét napos böjtkúrát. (Figyelem: ne böjtöljenek a terhes és a szoptató anyák, akiknek legyengült a szervezetük, és akik idegi bántalmaktól szenvednek!) Orvosi szempontból nézve a böjt minden másfajta terápiánál jobban elősegíti az egész szervezet megújulását és megerősödését. Ha a testünktől néhány napra megvonjuk a szilárd táplálékot, az anyagcsere alacsonyabb fokozatra kapcsol, és felhasználja saját tartalékait. A vér megszabadul minden fölösleges és kóros összetevőjétől, elsősorban a méreg- és salakanyagok, a zsírok és a mérgező gócok esnek áldozatul a takarító munkának. Mivel felszabadul ez az energia, amelyet egyébként emésztésre használnánk, lelkünknek is nagyobb tér jut a kibontakozásra, éberebbnek és nyitottabbnak érezzük magunkat. A böjtölésnek tehát megvan a maga spirituális eleme is, ez pedig belső erőforrásul szolgálhat és élesebbé teheti az érzékeinket.

 

A böjtölés azonban nem jelenti azt, hogy mindenről le kell mondanunk. Következetes táplálékmegvonásról van szó, ugyanakkor a folyadékpótlásnak folyamatosnak kell lennie: naponta két és fél-három liternyi szénsavmentes ásványvizet, gyógynövényteát, hígított gyümölcs- és zöldséglevet kell inni.

 

Hogyan kezdjünk hozzá a böjtkúrához?

A kúra alapos béltisztítással kezdődik, amelyet úgy érhetünk el, hogy megiszunk egy pohár vízben feloldott egy kávéskanálnyi glaubersót. Ha a böjt első három napján krízis lép fel, az annak a jele, hogy a megtisztulásra valóban szükség volt. A tünetek a következők lehetnek: izzadásrohamok, fázás, kiütés, fejfájás, szájszag, lepedékes nyelv, a vizelet elszíneződése, hangulatingadozások. Ám ezek csak átmeneti tünetek, és hamar eltűnnek.

 

A böjtölést kíméletes táplálékmegvonással kezdjük, hogy ne terheljük túl a szervezetünket

 

A kúra alatt ajánlatos speciális böjt-gyógynövényteát inni. Ez ideális esetben a következő összetevőkből áll: nyírfalevél, árvácska, pitypanggyökér, körömvirág, édeskömény egyenlő arányú keveréke. Felhasználási javaslat: naponta háromszor egy teáskanálnyi keveréket forrásban levő vízzel öntsünk le, hagyjuk állni öt percig, és édesítés nélkül vagy némi mézzel édesítve kortyonként igyuk meg reggel, délben és este.

 

Egyszerű böjtleves

A böjtkúra különösen hatásos, ha naponta egyszer-kétszer böjtlevest eszünk, amely vadon növő tavaszi növényekből készült. Ehhez először főzzünk friss zöldséglevest, majd a tányérba kimert forró levesbe szórjunk bele egy-két evőkanálnyi frissen felaprított növényt. A friss tavaszi virágokat (például martilapu, kankalin, százszorszép) össze is keverhetjük, de egyenként is használhatjuk. A leves receptje megfelel a hagyományos zöldcsütörtöki levesnek.

 

Három-hét nap után kíméletesen térjünk viszsza a szilárd táplálkozásra, így fejezzük be a böjtöt. A legelső falatokat lassan és alaposan rágjuk meg. A böjt arra is lehetőséget kínál, hogy utána egyéni igényeinket figyelembe véve egészségesebb táplálkozási szokásokat alakítsunk ki.

 

Táplálékkiegészítés tavaszi növényekkel

A tavaszi fáradtság elleni harcban különleges helyet kapnak a vadon növő friss tavaszi növények. Hatóanyagaik segítségével jelentősen javíthatjuk mindennapi ételeink tápértékét. Manapság túl kevés vitaminhoz, ásványi anyaghoz és nyomelemhez jutunk hozzá, és ez rontja egészségi állapotunkat. Ezért beszélnek a szakemberek minőségi éhezésről, de ha sok gyümölcsöt és zöldséget eszünk, akkor sem fogyasztunk eleget ezekből az anyagokból, mert a termékek összetétele is megváltozott. Az alma például csak húszszázaléknyi C-vitamint, az édeskömény egyötödnyi béta-karotint, a brokkoli egyharmadnyi kalciumot és a sárgarépa feleannyi magnéziumot tartalmaz, mint tartalmazott tíz évvel ezelőtt. Ennek sok oka van a műtrágyázott földtől kezdve a hosszadalmas szállításon és tároláson át a szétfőzésig. A lényeg az, hogy miközben a stressz, a szmog, a zaj sokszorosára nőtt, kevesebb létfontosságú anyaghoz jutunk hozzá ma, mint tíz éve. Még a teljes értékű táplálkozás hívei is táplálékkiegészítőkre szorulnak.

 

A böjtleves nemcsak szép, hanem finom is. Naponta egyszer-kétszer igyunk meg belőle egy tányérral

 

Erre a kiegészítésre kiválóan alkalmas a tiszta talajból származó árpafűkivonat, amely megszámlálhatatlan biológiailag aktív anyagot tartalmaz. A klorofillon, fehérjéken, enzimeken, ásványi anyagokon és nyomelemeken kívül az árpafűlé a vitaminok valóságos kincseskamrája, harmincszor annyi B-vitamint tartalmaz, mint a tej, hatszor annyi C-vitamint, mint az alma, és hétszer annyi béta-karotint, mint a spenót.

 

 

A fénytáplálék szerepe

Egészségünk megőrzéséhez azonban nemcsak bioaktív anyagokra van szükségünk, hanem fényenergiára is. Mai táplálékunk hiányos fényenergiában, mert nem a napfény érleli meg őket, hanem mesterséges beavatkozások, ezért igazolhatóan hiányzik belőlük a fényanalóg információ. A növények ugyanis a klorofillban tárolják a napfényt, és így adják tovább az emberi szervezetnek.

 

A medvehagyma tisztító erejéről ismert tavaszi növény, virágbimbóit ecetben eltéve is felhasználhatjuk

 

Arra sajnos nincs mindenkinek lehetősége, hogy a saját kertjében termelt gyümölcsökből jusson hozzá a fényenergiához. Ilyenkor jó alternatívát jelentenek a vadon növő növények, amelyekben sok bioaktív anyag és fényenergia található. Ha ezeket esszük meg, sejtjeinket nemcsak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, nyomelemekkel és enzimekkel látjuk el, hanem fénnyel is. A táplálék ily módon gyógyszerré válik. Valahányszor a tavaszi mezőn sétálunk, gyűjthetünk tavaszi növényeket, és otthon pikáns fogásokká dolgozhatjuk fel őket. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, szakemberrel vizsgáltathatjuk át a növényeket.

 

 

Veronikasaláta

A veronika (Veronika beccabunga) egész Észak-Európában elterjedt, megtalálható a nedves mezőkön, a patak- és tópartokon, a mocsarakban. Ez az azúrkék virágú növény igen gazdag speciális hatóanyagokban, például illóolajakban, keserűanyagokban és C-vitaminban. Virágzási időszaka előtt, március-áprilisban szedhetjük fiatal leveleit és hajtásait folyóvizek partja mellett. Otthon alaposan mossuk meg, aprítsuk fel, és fejenként egy-két evőkanálnyit adjunk belőle a salátánkhoz. Enyhén kesernyés ízét némi citromlével tüntessük el.

 

Medvehagyma ecetben

A kellemes illatú medvehagyma (Allium ursinum) ugyanúgy hozzátartozik a hazai tavaszhoz, mint a sárga kankalin vagy a kedves százszorszép. Hófehér virágának illata a fokhagymáéra emlékeztet, és lándzsa alakú, fűzöld levelek közül kandikál elő. Nincs még egy olyan növény, amely ilyen hatásosan tisztítaná meg a gyomrot, a beleket és a vért. Különösen alkalmas penicillin- vagy szulfonamidkúra után a bélflóra visszaállítására. De a szakemberek ismerik ólommentesítő hatását is, ami manapság különösen a nagyvárosokban lakók számára fontos. Ügyeljünk rá, hogy a megfelelő növényt szedjük: ha szétnyomjuk a virágot, erős fokhagymaszagot kell éreznünk!

 

A veronika sokféle módon szolgálhatja egészségünket

 

A medvehagyma szezonja május végéig tart, virágának bimbóit azonban ecetben eltehetjük a hűtőszekrénybe. Ha salátát csinálunk, vagy sajtos, krumplis vagy rizses ételt főzünk, adjunk hozzá az ecetben eltett medvehagymából, és nemcsak egészséges, hanem finom fogást fogyaszthatunk.

 

 

Különleges saláta

A kerek repkény (Glechoma hederacea) az egész világon elterjedt növény, de a legkönnyebben a bükkös erdők szélén akadunk rá kékeslila virágaira. Gyógynövényteaként hólyagingerlékenység, bronchitis és nyálkahártya-gyulladás esetén használatos. Leveleivel salátát vagy zöldséglevest gazdagíthatunk, különösen ízletessé teszi a paradicsom-mozzarrella salátát. Elkészítése egyszerű: a kész salátát körítsük a növény leveleivel – az érzékeny ínynek talán kicsit erős, akkor tegyünk hozzá kevesebbet. Az illatos levelek különösen finommá és egészségessé teszik a salátát.

 

Az ibolyának nemcsak az illata csodálatos, az ibolyaecet gazdagítja a salátákat

 

Virágos rizs

Az indás infű (Ajuga reptans) kékeslila virágait különösen kedvelik a méhek. Mi pedig fiatal, zsenge leveleit salátákhoz és levesekhez adhatjuk. A tavaszi talajból kiemelkedő fiatal hajtás nagyon gazdag ásványi anyagokban. Pikáns fogást kapunk, ha a hagyományos módon elkészített rizst a kékeslila virágokkal körítjük.

 

 

Vajas kenyér százszorszéppel

A százszorszép jól ismert virágaiban rendkívüli regeneráló erő rejlik. Ha letépik vagy letapossák őket, egykettőre újra kinőnek. Ez a revitalizáló erő a növényben lévő hatóanyagokban is megmutatkozik. A szaponinok, illóolajak, az anthoxantin vértisztító, anyagcsere-serkentő, méregtelenítő és erősítő hatásukról ismertek. A növényi konyhában a friss százszorszépvirágokat alkalmazzák, míg a leveleit salátákhoz és levesekhez adják, de finom vajas kenyérre szórva is.

 

 

Aranyveselke omlettel

Az aranyveselke (Chrysosplenium alternifolium) március-áprilisban virágzik, árnyékos-nedves helyeken. Február végétől április elejéig, amikor a növény még zsenge és fiatal, tiszta helyeken gyűjthetjük virágait és leveleit. Otthon mossuk meg, és használjuk például omlettek alkotórészeként.

 

A százszorszép revitalizáló hatását mi is megtapasztalhatjuk, ha például vajas kenyérre szórva fogyasztjuk

 

Salátaöntet ibolyaecettel

A tavasz legkedvesebb virága sokak számára az ibolya (Viola odorata). Illatos virágait meleg napokon, még déli tizenkettő előtt, ha a harmat már felszállt, gyűjtsük be, és készítsünk ibolyaecetet. Ehhez két marék frissen szedett ibolyát tegyünk üvegbe, és öntsük fel egy liter gyümölcs- vagy borecettel. Egy hétre állítsuk az árnyékba, hogy az illat átjárja az ecetet. Leszűrés után az ibolyaecetet salátaöntetekbe adhatjuk, és mindig az orrunkban érezhetjük a tavasz illatát.

 

 

Gazdag répasaláta

A pikáns illatú réti kakukktorma (Cardamine pratensis) áprilistól kezdve díszíti világoslila virágaival a mezőket. Ásványi anyagokban, C-vitaminban és egyéb bioaktív anyagokban gazdag virágaival és fiatal leveleivel salátákat gazdagíthatunk. Különösen jól érvényesül a növény jellegzetes íze, ha sárgarépa-salátához adjuk (fejenként két-három evőkanálnyi friss levelet). Kesernyés, pikáns íze serkenti az anyagcserét, és méregtelenítő hatása van.

Sz.Z.L.
IX. évfolyam 4. szám

Címkék: egészséges életmód, fogyás

Aktuális lapszámunk:
2018. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.