Egészséges életmód

Egészséges fogyókúra

A szétválasztó diétával karcsúak és fittek lehetünk

Hosszú távú, garantált fogyás éhezés és lemondások nélkül, valamint több energia és életöröm. Ezt ígéri a szétválasztó diéta, amelynek világszerte egyre több híve van. Ők ezt a módszert tekintik az élethoszszig tartó egészség és karcsúság titkának. Cikkünk segítségével most bárki kipróbálhatja!


 

Lefogyni nem könnyű, nem véletlen, hogy a piacon rengeteg fogyókúrás termék található, és ezek óriási forgalmat bonyolítanak. A diétás módszerek választéka is szédítő, ám közülük is különleges népszerűségnek örvend a szétválasztó diéta, amellyel sokak tapasztalata szerint nemcsak lefogyni könnyű, hanem az elért ideális súlyt megtartani is. Egyszerűségének része, hogy nem igényel kalóriaszámlálgatást és állandó testsúlymérést. A célja, hogy az evés örömet szerezzen és életerőt adjon. A súlycsökkentés idején 1100 kalória az ajánlott napi adag, utána azonban nem kell többé számolgatni a kalóriákat, és megkötések sincsenek, ha az ember betartja a szétválasztás szabályait. Ám már a fogyás időszakában olyan új étkezési szabályokat tanulunk meg, amelyek segítségével gond nélkül fogyaszthatunk nagyobb adagokat is.

 

A szétválasztó diéta nagyon korszerű táplálkozási módszer, amely azért tesz jót a testnek, mert megkönnyíti a munkáját. A szabályait könnyű megérteni, követni, és a hatása jól igazolható. A lényeg, hogy fogyasztás előtt az ételeket szét kell választani fehérjékre és szénhidrátokra, hogy a test 12-24 órán belül megemészthesse őket. A vegyes koszt megemésztéséhez ugyanis sokkal több időre, 72 órára van szükség.

 

A fogyásnak élvezetesnek kell lennie, különben nem hoz tartós eredményt

 

Ez a szétválasztás megkönnyíti és felgyorsítja a fehérjék és a koncentrált szénhidrátok előemésztését. A fehérjék előemésztése csak a gyomorban történik meg, a gyomorsav révén. A szénhidrátok ezzel szemben már a szájüregben elkezdődnek előemésztődni, a lúgos kémhatású nyálamilázok jóvoltából. A gyomorsav és a nyálamilázok azonban kölcsönösen meggátolják egymás emésztőmunkáját. Ha tehát szétválasztjuk a kétféle táplálékot, akkor megkönnyítjük ezeket az eltérő emésztési lépéseket. A megrágott étel, amely végül a gyomorban keveredik össze, így adagokban juthat el a nyombélbe, továbbemésztés céljából. Az így előkészített táplálék, amely tehát csak néhány, nem előemésztett összetevőt tartalmaz, gyorsan eljut a vékony- és a vastagbélbe, és ott lendületesen feldolgozódik. Ezzel elmarad az erjedés folyamata, amely egyébként az egész bélrendszerben hosszasan időző méreganyagokat termel, és ezzel károsítja az egészséget.

 

A szétválasztó diéta tehát gyors emésztést eredményez, és ezzel együtt tempós salaktalanítást és a test méregtelenítését. A módszer keretein belül szinte mindent szabad enni, csak nem mindent egy étkezésen belül. A három különböző tápanyagcsoportot három úgynevezett „hegybe” sorolják be: fehérjehegy, szénhidráthegy, semleges hegy.

 

A szénhidráthegyet gyakran hívják veszélyes hegynek is. Itt rejtőznek a hizlaló, lustává tevő, függőséget kialakító ételek. Csak korlátozott mértékben fogyasszunk belőlük!
A semleges hegy elemeit „vigasztalónak” is nevezik. Az ide tartozó valamennyi ételt kombinálhatjuk szénhidrátokkal és fehérjékkel, illetve korlátlan mennyiségben fogyaszthatjuk önmagukban.
A hüvelyesek (sárgaborsó, bab, lencse, földimogyoró) nem sorolhatók be sehová. Ugyanannyi fehérjét, mint szénhidrátot tartalmaznak, ezért a szervezet számára nehezen emészthetők.

 

A szénhidrát- és a fehérjehegyhez sorolható táplálékok fogyasztása között 3 és fél, 4 órának kell eltelnie. Ez a két csoport nem kombinálható egymással. A semleges hegyhez tartozó ennivalókat bármikor ehetjük, akár két főétkezés között is, és kombinálhatjuk őket fehérjékkel, vagy szénhidrátokkal.

 

 

A farkaséhségszénhidrát utáni vágy

Aki fölös kilókkal küszködik, az az esetek többségében szénhidrátfüggő. Akinek sikerül kontrollálnia a szénhidrátfogyasztását, annak többé nem kell félnie a pluszkilóktól. A függőséget arról ismerjük meg, hogy – mondjuk friss kenyér esetén – egyszerűen nem tudjuk abbahagyni az evést, nem érezzük úgy, hogy jóllaktunk. Éppen ezért a szétválasztó diéta tanácsai szerint ajánlatos naponta csak egy olyan étkezést beiktatni, amely koncentrált szénhidrátot tartalmaz. A fogyókúra időszakában ez az étkezés lehetőleg délre essen, hogy az ebből adódó éhséget az esti étkezéskor csillapíthassuk. Egy nap tehát csak egy adag kenyeret, tésztát, krumplit vagy rizst együnk!

 

Kép 1: A szétválasztó diéta engedélyezi a húsfogyasztást, de csak zöldségekkel   Kép 2: Aki nutellás vagy lekváros kenyérrel indítja a napját, az egész
napos szénhidrátfogyasztásra programozza a szervezetét

 

A tapasztalatokból adódó trükkök megkönnyítik az étkezési szokások átállítását. Sokan állítják például, hogy nem tudnak lemondani a reggeli kenyérről. Aki azonban már a reggelt szénhidráttal kezdi, egész nap csak azt akar majd enni.

 

Egészen más a helyzet, ha valaki a reggelt szétválasztós müzlivel kezdi. Ebben nincsen gabona, viszont jól telíti a gyomrot, és ellátja a szervezetet azzal az energiával, amelyre a nap folyamán szüksége van.

 

Szétválasztó müzli

Hozzávalók: 100 g sovány túró, 1 nagy alma, 1 púpozott teáskanál durvára aprított dió, 1 púpozott evőkanál mazsola, 1 púpozott evőkanál lenmag (egészben), 1 teáskanál bogáncsolaj (vagy dióolaj, vagy másfajta olaj).

 

Reggelire ajánlatos lúgos kosztot fogyasztani: sovány túrót vagy joghurtot, gyümölcsöt, magokat, mazsolát, lenmagot

 

Az almát reszeljük le durva fokú re szelőn, az egészet keverjük össze, és kész! Nemcsak almával készíthetjük, hanem bármilyen szezonális gyümölccsel.

 

 

A szétválasztó diétakomplett szabályaigyors fogyáshoz

• Válasszuk szét a fehérjéket és a szénhidrátokat!
• Sok lúgképző ételt együnk, gyümölcsöt, zöldséget, salátát.
• Csak korlátozott mennyiségben fogyaszszunk állati fehérjéket és zsírokat.
• Fogyasszunk szójatermékeket!
• Radikálisan csökkentsük a koncentrált szénhidrátok (cukor, gabonafélék, krumpli) fogyasztását.

 

Kép 1: A felaprított zöldségek csillapítják az éhséget két főétkezés között   Kép 2: A jó minőségű növényi olajak az étrend részét képezik


• A táplálékokat lehetőleg teljes értékűen és méreganyagoktól mentesen állítsuk össze.
• A fogyókúra alatt mellőzzük az édességeket, később csak alkalmanként fogyasszunk belőlük.
• Nem csak arról van szó, hogy szétválasszuk a táplálékokat, hanem arról is, hogy a helyes élelmiszereket válasszuk.

 

 

Fogyókúrás trükkök és receptek

Mintaétrend szétválasztó diétás fogyókúrához:

 

Reggel: 1 alma, majd 1-2 órával később szétválasztós müzli

Délben: 1 adag közepes saláta tetszés szerinti öntettel 1 adag zöldség (200-250 g vajjal vagy tejföllel) 1 adag hal vagy hús vagy szója (100-120 g) kevés olajon kisütve

Délután: körülbelül 500 g felaprított nyers zöldség

Este: 1 tányér zöldségkrémleves 1 szelet kenyér vagy főtt krumpli túróval vagy savanyú káposztával és tofuval

 

 Estére ideális a könnyű zöldségleves

 

Az elkészítés során fontos, hogy csak kevés zsiradékot vagy tejszínt használjunk. A zsiradékok teljes mellőzése azonban a lemondás kellemetlen érzését idézné elő, ezért tehetünk a levesbe vagy a zöldségre egy késhegynyi vajat, egy evőkanálnyi tejszínt vagy egy kis adag tejfölt.

 

Extra tipp: esti leves

 

A délről maradt zöldséget vagy 100 g friss vagy fagyasztott zöldséget vízben puhára főzünk és botmixerrel pürésítjük. Annyi vizet öntünk hozzá, hogy levesállagú legyen, adunk hozzá egy kis tejszínt és megszórjuk felaprított zöldfűszerekkel.

 

 

Akiknek segített a szétválasztó diéta

Éhezés nélkül

A 60 éves Karolina úgy fogalmaz, a szétválasztó diétának köszönheti, hogy nem kell éheznie, mégis fogy. Korábban ugyanis minden télen rendszeren magára szedett 10-15 kilót, ami rossz hatást gyakorolt a szervezetére, a csontjaira és az ízületeire. A fájdalom állandó kísérőjévé vált. Ez azzal járt, hogy bár a férjével lovasfarmot üzemeltetnek, mert mind a ketten nagyon szeretnek lovagolni, abbahagyta a lovaglást. Ebben az is szerepet játszott, hogy a kedvenc lova mindig terpeszbe állt, ha meglátta az asszonyt közeledni, mert tudta, hogy nehéz terhet kell a hátára vennie.

 

Karolina a családja jóvoltából jutott el egy szétválasztó diétás szemináriumra, és két hónap alatt négy kilót fogyott

 

A családja mindezt látta, és az 59. születésnapjára meglepte őt egy szétválasztó diétás tanfolyammal. Az asszony szívesebben vett volna egy kényeztető wellness-hétvégét, így vonakodva ment el, de ahogy átállt az újfajta étkezésre, tapasztalta, hogy a kilók kezdenek eltűnni róla: már az első 2 hónap alatt 4 kilót fogyott. Még örvendetesebb változásnak bizonyult, hogy könnyebben tudott mozogni, a fájdalmai elmúltak és a régi energikussága visszatért. Azt tapasztalta, hogy korábbi szokásaival ellentétben már nem vágyik úgy a süteményre, az édességre, de ha mégis rátört a szénhidrát utáni vágy, akkor ezt másnap gyümölcsnappal ellensúlyozza. Mostanra a fiai és a párja is hozzászokott ahhoz, hogy nem roskadozik az asztal a sok hús alatt, helyette sok zöldség, gyümölcs, saláta kerül az asztalra. Szerencsére a család támogatólag viszonyul az új életmódhoz, hiszen ők is látják, hogy ettől az ember egészséges, karcsú és mozgékony lesz.

 

Elmúltak a bőrpanaszok

Regina soha nem küszködött fölösleges kilókkal, éppen ellenkezőleg, inkább a soványsága okozott számára problémát. A szétválasztó diétát tehát nem azért próbálta ki, hogy lefogyjon, hanem hogy megnézze, változtat-e makacs neurodermatitisszel megvert bőre állapotán. Ma már elmondhatja, hogy a válasz: igen. Húst ugyan korábban sem sokat evett, de a szétválasztó diéta keretén belül leállt a tejtermékekkel is, amelyekről kiderült, hogy a bőre számára valóságos mérget jelentenek. Helyette zöldséget, gyümölcsöt és salátákat kombinál értékes olajakkal, és elkerül minden olyan készterméket, mint a zacskós leves, a szószok vagy a tisztázatlan forrásból származó fűszerek. A konyhája szerves részét képezik a halak többféle salátával körítve, és a friss zöldfűszerek vagy a friss gyömbér.

 

Regina esetében a szétválasztó diéta a bőre egészségét is visszaadta

 

Tapasztalatai szerint ha betartja a szétválasztó diéta viszonylag egyszerű szabályait, akkor jó az egészsége és a bőre állapota is. Ha viszont olykor „bűnözik”, és hagyományos módon főz, akkor arra a szervezete azonnal negatívan reagál.

M. L.
XVIII. évfolyam 4. szám

Címkék: diéta, fogyókúra, szétválasztó diéta

Aktuális lapszámunk:
2018. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.