Egészséges életmód

Ha vége a böjtnek

Így térjünk visza a normális táplálkozásra

George Bernard Shaw szerint bármely ostoba ember tud böjtölni, de csak a bölcs tudja helyesen abbahagyni a böjtölést. A böjt tudatos befejezéséhez idő, nyugalom szükséges, és ez a fázis teszi fel a koronát a böjtkúrára. 


A felépülés szakaszában a mértékletesség a legjobb orvos. Aki a böjtölést kiadós étkezéssel, süteményekkel, édességekkel vagy egyéb élvezeti szerekkel fejezi be, „megjutalmazza” magát, az komoly panaszokra számíthat. Böjtölés után a kávé- és az alkoholtolerancia jelentősen csökken. Aki ilyenkor alkoholt fogyaszt, könnyebben becsíp, ráadásul a máját is túlterheli. A kávéivás, főképp a délutáni, elalvási zavarokhoz vezethet, nagyobb mennyiségben pedig irritálhatja a gyomrot, valamint a sav-bázis egyensúly megbomlását idézheti elő.

 

A mértéktelen, zsíros étkezés, a hideg ételek, a gyors, kapkodó evés az élelmiszer-intoleranciához hasonlóan puffadást okozhat. Bélgörcsök, teltségérzet, fáradtság, szédülés és gyors hízás lehet a következmény. A gyógyteák (kömény, édeskömény, ánizs), sok mozgás, bélmasszázs, beöntések, hőérzet esetén hideg, fázékonyság esetén meleg borogatások enyhíthetik a panaszokat. Figyelembe kell venni továbbá, hogy böjtölés után egy-két hétig kisebb a szervezet kalóriaigénye.

 

 

Ilyenkor könnyebb megállapítani az élelmiszer-intoleranciákat

A böjt időszakában tapasztalt vitalitás fenntartása érekében az étrendet fokozatosan, nagy biológiai értékű, lehetőleg nem agyonfőzött ételekből kell felépíteni. Ízérzékelésünk ilyenkor erősebb, ezért jól boldogulunk erős fűszerezés, édesítés, sűrű szószok és aromák nélkül is, sokszor elegendő az ételeket gusztusosan, dekoratívan tálalni.

 

A szilárd étkezéshez való visszatérés, azaz a felépítő szakasz optimális lehetőséget nyújt a panaszokat okozó élelmiszerek kiszűrésére. Ez ún. kihagyásos diétával kombinált provokációs teszttel történik. Ha például azt gyanítjuk, hogy bizonyos mogyorófélék, tejtermékek, gyümölcsök vagy tojás állnak panaszaink hátterében, akkor ezeket az ételeket kerüljük a böjt utáni felépítés során. Ha később a gyanúsított ételek ismételt fogyasztásával párhuzamosan visszatérnek a panaszok, amelyek addig szüneteltek, valószínűleg élelmiszer-intoleranciával állunk szemben.

 

A böjt időszakában tapasztalt vitalitás fenntartása érdekében az étrendet fokozatosan, nagy biológiai értékű, lehetőleg nem agyonfőzött ételekből kell felépíteni

 

A böjtölés utáni felépítő napok más szempontból is ideális lehetőséget nyújtanak a tudatos étkezéshez. A szabályozott étkezési ritmushoz való visszatérés is jótékony hatású.

 

Míg a böjt alatt testünk a beépített, felhalmozott tartalékokból él, a böjt megtörésekor az élettani folyamatokhoz szükséges energiát egyre inkább az ételekből igyekszik fedezni. Míg a böjt alatt a nyáltermelés és a tápcsatorna fontos emésztőnedveinek termelődése csökkent, ezeknek az étkezés hatására újra lendületbe kell jönniük, ami időigényes folyamat.

 

Ezért – a böjti időszakhoz hasonlóan – most is fogyasszunk bőségesen édesítetlen gyógyteákat, illetve vizet. A táplálékmennyiséget az életkornak és a böjt hosszúságának megfelelően kell meghatározni. Fő szabály, hogy egyhetes böjt esetén 2-3, két hét után 3-4 és háromheti böjt után 5-6 felépítő napnak kell következnie. Akinek különösen érzékeny a béltraktusa, az ezekhez adjon plusz 1-2 napot.

 

Az első napokban ajánlatos lúgosító hatású ételeket, például burgonyát, zöldségeket, gabonát és gyümölcsöt (lásd a mintaétrendet) fogyasztani. Ezeket kombinálhatjuk kis mennyiségű tejjel, tejtermékkel, áztatott aszalt gyümölcsökkel, esetleg néhány szem mogyoróval, dióval. Az ételekhez kevés sót adjunk, lehetőleg zöld fűszerekkel ízesítsünk.

 

 

Fontos a vegetáriánus étrend

A burgonya készülhet héjában főve, püré vagy leves formájában. A zöldségek közül az idényhez illőket válasszuk (spenót, sárgarépa, mángold, spárga, pasztinák, édesköménygumó, paradicsom, cukkíni, padlizsán, tök, paprika, uborka). A káposzta és a nyers ételek nehezebben emészthetők, ezért akinek érzékeny az emésztő szervrendszere, az tartózkodjon tőlük az első három nap során. Utána karalábéval, brokkolival lehet próbálkozni.

 

A ballasztanyagok képesek elegendő folyadékbevitel mellett megduzzadni, növelik a béltartalmat, ezáltal gyorsítják, intenzívebbé teszik a bélmozgásokat

 

A teljes őrlésű gabona és a zöldségek segítik az emésztést

A gabonafélék közül a köles, a hajdina, a barna rizs, a zab, a tönköly, illetve az ezekből készült lisztek, pelyhek ajánlhatók. Ezeket megfőzzük, majd 10 percig lefedve állni hagyjuk, így könnyebben emészthetők. Az érett gyümölcs, például alma, körte, banán, már az első naptól kezdve ehető nyersen, kompótként vagy sütve (pl. sült alma). A gyümölcsleveket eleinte mindenképp hígítsuk vízzel.

 

Az egyéni szükségleteket feltétlenül figyelembe kell venni. A felépítési szakaszban nem sok értelme van a szigorú hús- és haltilalomnak, ha a későbbiekben annál több fogy ebből az élelmiszer-kategóriából. Ha tehát valaki nem vegetáriánus, a negyedik naptól fogva ehet zöldséges rizst kevés sovány hússal. 

 

Az ajánlott élelmiszerek anélkül tartalmazzák az emésztéshez szükséges ballasztanyagokat, hogy túlzott puffadást okoznának. A ballasztanyagok elegendő folyadék bevitele mellett képesek megduzzadni, növelik a béltartalmat, ezáltal gyorsítják, intenzívebbé teszik a bélmozgásokat. A vastagbélnek kellő mértékben meg kell telnie, ezért a böjt után el kell telnie 2-3 napnak, mire székletünk lesz.

 

 

Bélrenyheség esetén beöntés és szárított gyümölcsök

A bélrenyheségre hajlamos személyeknek ajánlható a keserűsó vagy a glaubersó (legfeljebb egy csapott teáskanálnyit egy negyed liter vízben feloldva), esetleg egy-két beöntés. A bolhamag, a darált lenmag, a savanyúkáposzta-lé, a friss alma, körte, szilva, a beáztatott aszalt gyümölcsök, a natúr joghurt, az aludttej, az író fogyasztása, valamint a rendszeres, sok testmozgás szintén kedvez a bélműködésnek és a székletürítésnek.

 

Nem csak az fontos, mit eszünk, hanem az is, mikor és hogyan. Érdemes a felépítő szakasz során gondolatilag is ráhangolódni saját szükségleteinkre, jobban figyelni magunkra, embertársainkra, és tudatosabbá válni ételeinket és italainkat illetően. Étkezés közben ne olvassunk újságot, ne nézzünk tv-t, ne számítógépezzünk stb.

 

A gyógyteák (kömény, édeskömény, ánizs) enyhíthetik a panaszokat

 

A terített asztal legyen oázis, kellemes, szívélyes beszélgetéssel teljen az étkezés, amely új életörömmel és erővel tölti fel az együtt étkezőket.

 

Dr. Franz X. Mayr böjtorvos azt ajánlotta, hogy sokáig rágjunk meg minden falatot, mígnem teljesen folyékonnyá válnak. Ha így teszünk, serkentjük az emésztőnedvek termelődését, javítjuk az emésztés folyamatának egészét. Ugyanakkor sokkal erősebb lesz a telítettségérzet, még mielőtt gyomrunkat túltelítenénk. Akinek sikerül a böjtöt követően nagyevőből valódi ínyenccé válnia, az képes emésztési energiáit valódi életenergiává változtatni.

 

A böjt időszakán az egyén intenzíven elmélkedik életéről, életcéljairól, szükségleteiről, ami ideális előfeltétele az egészséges életmód megvalósításának. Aki szeretne tudatosabban élni, használja ki ezt az időszakot arra, hogy megújuljon, ha szükséges, professzionális segítséggel, önismereti szemináriumok, főzőtanfolyamok stb. látogatásával. Aki valami újdonsággal ismerkedik meg, fokozza az örömöket, a teljesítőképességét, és arra is képes lesz, hogy életének új irányt szabjon.

- vörös -
XVI. évfolyam 4. szám

Címkék: böjt, immunerősítés, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2018. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.