Gyakori megbetegedések
- Bőrbetegségek
- Emésztőrendszeri megbetegedések
- Fájdalmak – fájdalomcsillapítás
- Férfi egészségügyi problémák
- Fertőző betegségek
- Fül-orr-gégészeti betegségek
- Gyermekkori betegségek
- Ideggyógyászati megbetegedések
- Időskori megbetegedések – anti-aging
- Immunrendszer és nyirokkeringés
- Jó- és rosszindulatú daganatos megbetegedések – rák
- Mozgásszervi megbetegedések
- Nőgyógyászati betegségek
- Pszichiátriai betegségek
- Száj- és fogászati betegségek
- Szemészeti problémák
- Szív- és érrendszeri betegségek
- Táplálkozás, anyagcsere, hormonok
- Tüdő- és légúti megbetegedések
- Vese és a húgyutak betegségei
Ajánló
Kínai gyógygimnasztika gyerekeknek
A gyermeki pszichére manapság számtalan teher nehezedik. Ugyanakkor a gyerekek keveset mozognak, nem véletlen, hogy az iskolások negyven százalékánál tartászavarok figyelhetők meg. Mindezen problémákra hatásos megoldást jelenthet az óvodások és iskolások számára kifejlesztett csi-kung. Hatására a gyerekek nyugodtabbak, egészségesebbek lesznek, jegyeik pedig javulnak.
A csi-kungban a szakértők szerint az a legszebb, hogy a gyerekek megtanulnak segíteni saját magukon. Ez pedig nagyon fontos akkor, amikor egyre több szülő és pedagógus panaszkodik a diákok kedvetlenségére, figyelmetlenségére, akiknek magatartása is sok kívánnivalót hagy maga után. A gyerekek hétköznapjaiba egyre inkább bevonult a stressz, az unalom és az agresszivitás. A segélykiáltások nem csak a gyermeki pszichétől érkeznek. Az egyoldalú mozgások, a mozgáshiány, a túl sok ülés testi síkon is koordinációs és súlyproblémákat okoznak, az iskolások 40 százalékának tartáshibái vannak.
Ezen a helyzeten próbál meg változtatni az a program, amelynek keretében kidolgozták a csi-kung, e tradicionális kínai mozgásrendszer gyerekekre szabott változatát. A program figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, és azt, hogy a gyerekek a felnőttekétől teljesen eltérő síkon tanulnak. A lényeg, hogy a gyerekek (13 éves korig) számára a gyakorlatokat történetekbe ágyazzák bele, míg az idősebbek számára inkább a technikára esik a hangsúly. A szakértők szerint már rövid ideig tartó gyakorlás után is javulnak az olyan panaszok, mint a nyugtalanság, a szétszórtság, a közömbösség, és ugyanez érvényes az agresszióra és a dühkitörésekre is. A tünetek jelentősen javulnak, sőt nem ritkán teljesen eltűnnek. A gyerekek kiegyensúlyozottabbakká válnak, iskolai teljesítményük javul, mozgékonyabbak lesznek, mozgásproblémáik eltűnnek.
A lelki és fizikai erősödés azonban csak a dolog egyik oldala. A csi-kung lényege egyfajta életérzésnek a közvetítése, amely a pillanat teljességében a lét tökéletességét látja. A gyerekek megtanulják, hogy örüljenek a pillanatnak, az „itt és most”-nak. Megtanulják átélni az egyszerűség örömét. És megtanulnak pihenni, saját középpontjukban lenni. Az óvónők tapasztalatai szerint ugyanis sok gyerek teljesen nyugtalan, dekoncentrált, nem tud védekezni a folyamatosan ráömlő ingerek ellen. Sokan nem ismerik a gyengéd érintés örömét sem. Ilyenkor sokat segíthet a „csi-kung kettesben” elnevezésű program, amelynek keretében a két ember kölcsönösen masszírozza a lábujjakat, lazán végigfuttatja ujjait a másik hátán, karján és lábán. Az érintés az ember alapvető tapasztalatai közé tartozik, és az a gyerek, aki ezt nem kapja meg, elpusztul. Az óvatos csi-kung gyakorlatok közben a gyerekek megtanulnak lazítani, és önmagukra, illetve másokra hagyatkozni. Testi érzéseiket úgy írják le, hogy melegük lesz, és kellemes bizsergést éreznek a tagjaikban. Nagyon élvezik a gyakorlatokat, és hatására nyugodtabbá, elengedettebbé válnak játék közben, és tapintatosabban bánnak egymással.
A saját test érzékelése az egyedül végzett gyakorlatoknál áll a középpontban. A gyerekek meséket hallgatnak állatokról és növényekről, és maguk is a történetek szereplőivé válnak. Lábujjaik hernyóvá változnak és óvatosan végigkúsznak az úton, medveként figyelmesen nyújtogatják a nyakukat, ha körül akarnak nézni, karjuk ormánnyá válik, amikor elefántként narancsot akarnak szedni a fáról. Az ilyen gyakorlatok erősítik és érzékenyebbé teszik az érzékszerveket és a test érzékelését, a gyerekek megismerik saját testüket és érzékszerveiket, ez pedig nagyon fontos a későbbi tudatos egészségmegőrzés miatt. Ez a szemlélet is a hagyományos kínai orvoslásban gyökerezik.
E felfogás szerint testünkben meghatározott pályák, az úgynevezett meridiánok mentén áramlik az energia, és a betegségek oka ennek az áramlásnak a blokkolódása. A csi-kung a meridiánok energiaáramlását is erősíti. Ezért válik be a csi-kung olyan esetekben, amikor a diákok nem képesek tanulni, nehezen szervezik meg az életüket, stressztünetektől szenvednek. A pedagógusok szerint éppen ezért előbb képessé kell tenni őket a tanulásra, és csak azután következhet a valódi munka. Ezt a hidat építi ki a csi-kung, amelynek gyakorlatai kombinálják a nyújtógyakorlatokat, a lassú mozgásokat, a légző- és imaginációs gyakorlatokat. Hatásukra a hangulat enyhül, a magatartás-problémák megritkulnak, a stresszhatások leépülnek, a koncentrációs képességek javulnak. A gyerekek pedig jobb jegyeket szereznek, írásképük (a koncentráció egyik jele) szebbé válik, gyorsabban tanulnak, és jobban érdeklődnek a tananyagban foglalt információk iránt.
Mi az a csi-kung?
A csi-kung összefoglaló neve egyes gyakorlatoknak és sokoldalú gyakorlatrendszereknek. Születésének földjén, Kínában évezredes hagyományai vannak, és szilárd részét képezi a hagyományos kínai orvoslásnak. A csi jelentése energia, a kung pedig gyakorlatot jelent. Bár az egyes változatok különbözhetnek, mindegyiknél lényegében az egyszerı mozgások, légzőgyakorlatok és koncentráció kombinálásáról van szó.
- emel -
XI. évfolyam 9. szám
Címkék: csi-kung, energia, gimnasztika, meridián, tartászavar