Egészséges életmód

Légy vidám és fitt télen is!

A tél nem feltétlenül jelent levertséget és szürke, rossz hangulatot. Gyógyító színekkel, serkentő hatású illatokkal és teákkal, valamint az immunrendszert erősítő szerekkel feltölthetjük magunkat energiával és jó hangulattal.  


 Legyünk vidámak: aki ügyel arra, hogy fitt és egészséges maradjon, annak a tél is sok örömet tartogat

 

A fényhiányos depresszió hosszú ideig elkerülhetetlen velejárója volt a télnek, ráadásul az emberek igen későn jöttek rá, hogy komorságuk oka valójában a fénytelenség. Minden ötödik közép-európai ember hajlamos az évszaktól függő depresszióra. A jelenség oka nyilvánvalóan hormonális eredetű, és káros hatással van az anyagcserére is. Ilyenkor sokkal kevesebb az ultraibolya hullámú fény (UV-fény), ami képes lenne a sötétben keletkező melatonint lebontani. Ebben a helyzetben a jó hangulatot okozó szerotonin nem tud aktiválódni, hiszen e hormon képződésének feltétele a bőséges napfény.

 

A kutatók azt is megállapították, hogy minél rövidebbek a nappalok, annál inkább emelkedik a vérnyomás. Ebből arra következtettek, hogy a verőfényes napsütés az egyik leghatékonyabb vérnyomáscsökkentő, és a leghatékonyabb védelmet nyújtja a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel szemben. Az egyre növekvő vérnyomás oka azonban nem kizárólag a nappalok rövidülésében keresendő. A baj másik oka, hogy a hűvös időben hajlamosak vagyunk visszahúzódni a négy fal közé, nem mozgunk eleget.

 

Érdemes kihasználni minden napfényes órát, és minél többet tartózkodni a szabadban. Ebédidőben tegyünk egy kellemes sétát, munka után lehetőleg azonnal sportoljunk, ne halasszuk a testmozgást késő estére. Hétvégén kiránduljunk, lehetőleg gyalogtúrák formájában, ne riasszon vissza a rossz idő sem!

 

 

Fényzuhany a jó hangulat érdekében

A fényhiányos téli depresszió ellen kiváló hatásfokkal védenek a teljes spektrumú fényt kibocsátó fénycsövek, mivel ezek fénye megközelíti a természetes napfényt. Külföldön ilyen fényforrásokkal speciális rendelőkben, szanatóriumokban ma már rendszeresen végeznek fényterápiás kezeléseket. Ehhez nagyon drága, nagy felületű fénykabinokat használnak, amelyek zuhanyfülkékre emlékeztetnek. Ma már kaphatók kis méretű fényterápiás készülékek is, amelyeket naponta legalább egy órán át kell használni. Ezek a berendezések 2500–10 000 lux fényerősségűek.

 

Vitaminokban bővelkedő táplálkozással, az ellenállást erősítő teákkal könnyedén átvészelhető a tél
 

A teljes fényspektrumot sugárzó lámpákat érdemes a munkahelyen is alkalmazni, hogy ezzel is hozzájáruljunk a jó közérzethez.

 

És még egy tipp a természet patikájából: ha rövidülnek a nappalok, igyunk rendszeresen orbáncfűből készült teát. Az orbáncfű hatóanyagai kedélyjavító hatásúak, ráadásul fogékonyabbá teszik szervezetünket az ilyenkor oly kevéske fényre.

 

 

A színek a lélek vitaminjai

A színek nem pusztán dekorációk, valóságos gyógyírként hatnak ránk! A színek hullámhosszát szemünkkel és a bőrünkkel egyaránt képesek vagyunk felvenni, hasonló módon, ahogyan bélrendszerünk felszívja az elfogyasztott táplálékokban rejlő tápanyagokat.

 

A fényingereket idegrendszerünk ingerületekké alakítja át, ami további átváltozás során kémiai energiává alakul át, így a világűrből származó fényimpulzusok csodálatos módon eljutnak testünk minden egyes sejtjéhez, aktiválják az öngyógyító mechanizmusokat, a hormonháztartást, ezen keresztül hangulatunkat is.

 

 

Rövid egészségügyi színtan

Sárga/narancs: A sárga különösen jó hatású depresszió és érzelmi zavarok esetén. Felvidít, feléleszti az életörömöt, ugyanakkor gondoskodik a szellemi összeszedettségről és javítja a koncentrációt. Testi szinten stimuláló, serkenti az étvágyat, az emésztést, a vese- és az epeműködést, ezen túl pedig fiatalító hatást tulajdonítanak neki.

 

Vörös: A tűz színe erőteljes serkentő, aktiváló hatású, ami azonban agresszívvé is tehet. A bal agyféltekére hatva serkenti az adrenalin termelését. Vigyázat tehát, ha stressz hatása alatt állunk: a vörös túlpörget, felfokozza az amúgy is felajzott kedélyeket.

 

Zöld: A buján növő vegetáció színe a középkori Szent Hildegard gyógyító apáca szerint segít felismerni a lényegest, valamint gondoskodik a jó alvásról. Nyugtató hatású, ezért kiváló stressz, idegi, fizikai túlterhelés esetén.

 

A C-vitamin az egyik legjobb immunerősítő. A homoktövis termésének frissen préselt leve különösen sokat tartalmaz ebből a vitaminból

 

Kék: A végtelen tenger és az égbolt színe megnyugtatja, ellazítja a szellemet és a lelket. A kék a vágyakozás színe is (a romantika idején az irodalom kedvelt jelképe volt a kék virág), testi szinten alkalmazva pedig csökkenti a vérnyomást. Az égszínkék egyébként mindenkinek ajánlható, aki érzékeny az időjárás-változásra, valamint pihenteti a képernyőtől elfáradt szemet.

 

A kevert színek közül az ibolyaszín vagy a halványlila képes stimulálni az immunrendszert. A kevert színek hidat alkotnak a spiritualitás, az ezoterika és a vallás között. A mágia birodalmába a bíborvörös a belépő.

 

A távol-keleti filozófia és gyógyászat szerint is fontos szerepet játszanak a színek. A kínaiak az egész világot meghatározó alapelemekhez is színeket társítottak: a tűz színe a vörös; ez vonzza a szerencsét, energetizál, szélsőséges esetben azonban eléget, elemészt. A kék árnyalatok ezzel szemben – a mi, nyugati szemléletünkkel is megegyezően – nyugtató, csillapító hatásúak.

 

 

Színek a konyhában

Nem csak lakásunkat és munkahelyünket alakíthatjuk a színek hatásával, ételeink megválasztásánál is figyelembe vehetjük azokat.

 

A színek a növények esetében bizonyos hatóanyagok jelenlétét jelzik. Különösen igaz ez a levélpigmentekre: a zöld a klorofill, az ibolya az antociánok, a vörös a lykopin, míg a sárgásvörös a karotinoidok jelenlétére utal. Ezek az anyagok kivétel nélkül nagyon fontos szerepet játszanak egészségünk megőrzésében.

 

Hangulatjavító: a színes egytálétel rucolából, vörös és sárga paprikából, valamint mangóból készült

 

Iktassunk be tehát „vörös napokat” étkezésünkbe, lehetőleg nyers zöldségek, gyümölcsök formájában: ezzel csökkenthető a prosztata- és a mellrák veszélye, ugyanakkor erősödik az immunrendszer. (Lásd a Natúrkonyha c. sorozatunkat.) Szerencsére télen sem kell lemondanunk ezekről a terményekről: paprika, paradicsom és cékla ilyenkor is kapható.

 

A vörös után következzenek „zöld napok”, amikor főként brokkolit, uborkát, cukkínit, zöld salátát, spenótot eszünk. A sárga napokon pedig sárga húsú paprika, tök, sárgarépa és  citrusfélék kerüljenek az asztalra.

 

Erősítsük immunrendszerünket!

A télnek mindenki ismeri kellemetlen oldalait: ilyenkor gyakoriak a hűléses megbetegedések, a nátha, a hörghurut, az influenza. Ez azonban nem elkerülhetetlen sorscsapás. Az immunrendszer karbantartása nem csak az influenzától, de az allergiától és a ráktól is megvéd.

 

A védelem pedig megehető! Fontos a C-vitaminban gazdag ételek fogyasztása: fekete ribizke, piros paprika és a káposztafélék.

 

A sárga zöldségek és gyümölcsök serkentik az emésztést és az anyagcserét.
 
 

Kiváló a homoktövis termése, valamint a csipkebogyó is, utóbbinak 100 grammjában 1,25 g C-vitamin található.

 

Törekedjünk arra, hogy a C-vitamint természetes formában vigyük be a szervezetünkbe. Az igazán jó minőségű, jól felszívódó vitaminkészítmények nagyon ritkák, a kereskedelemben manapság kapható acerolacseresznye-kivonatok ilyenek, bár az utóbbi időben mesterséges C-vitamint is kevernek hozzá. A homoktövis C-vitamin-tartalma 450 mg/100 g. Immunstimuláns hatású anyag továbbá a kvercetin (pl. almában) vagy a glutathion, amely sörélesztőben és káposztafélékben fordul elő nagyobb mennyiségben.

 

 

Az oxigén valóságos csodaszer

A piackutatók szerint az oxigénnel dúsított wellnesstermékek valóságos slágerek.

 

Európa-szerte terjednek az oxigénbárok, ahová betérve a fáradt városlakó kb. 30 percig 94%-os oxigéngázt lélegezhet be. Az oxigéninhaláció hatására egyes vélemények szerint javul a koncentráció, csökken a fejfájás, és új energiával töltődik fel a szervezet. A kételkedők szerint ez puszta szemfényvesztés és nyerészkedés, egyórás séta az erdőben ugyanilyen jó hatású, és ráadásul ingyen van.

 

Valóban jó, vagy csak divathóbort az oxigénbár?

 

Egyébként amit az oxigénfanatikusok nem tudnak: az intenzív oxigénbevitel hatására megnő szervezetünk antioxidánsigénye, ugyanis az oxigén belélegzése után testünkben fokozódik az igen káros szabad gyökök mennyisége.

 

 

Vidámság és jó erőnlét mozgással

A mozgás fiatalító és egészségmegőrző hatású, melynek eredményeként megnő a szervezetben a „boldogsághormonok” mennyisége.

 

Fontos az egyénre szabott mozgásprogram összeállítása. Ez vonatkozik a mozgás menynyiségére és módjára egyaránt. A sport lehetőleg ne okozzon kárt, a rendszeres, kismértékű terhelés azonban valóságos gyógyír. A kimerítő, nagyon megerőltető önsanyargatás azonban öngyilkosság apró részletekben.

 

A legújabb kutatások szerint a kerékpározás, futás hatására fokozódik az oxigénfelvétel, megnő a szabad gyökök mennyisége, ezek sejtkárosító hatásúak, amelyek gyorsítják az öregedés folyamatát. A sporttevékenységet tehát minden esetben megfelelő mennyiségű antioxidáns szedésével ajánlatos kiegészíteni (C-, E-vitamin, béta-karotin, koenzim Q10, szelén, cink és bioflavonoidok).

 

 

Immunerősítő teák

Catauba (erythroxylum catauba): A dél-amerikai fa kérgéből készült teák és kivonatok kiváló szexuális serkentőnek, egyfajta természetes Viagrának számítanak az USA-ban.

 

Jóval fontosabb azonban a catauba hatóanyagainak immunstimuláló ereje. Egyes klinikai felmérések szerint a HIV vírusával megfertőzött egyéneknél, ha cataubakérget szednek, az AIDS jóval később tör ki, mint általában. Ugyanígy ajánlható rákbetegeknek is.

 

A cataubához hasonlóan jó hatású a szintén Dél-Amerikában honos jatoba (hymenaea courbaril L.) növény, amelynek hatóanyagát szintén a kéreg adja. A jatobakéreg ráadásul nem csak immunstimuláns, hanem nagyon erős szövetméregtelenítő hatású is. Az egyébként ízletes tea (ehhez 10-20 gramm aprított kérget kb. 5 percig kis lángon főzünk) még ízletesebb, ha kevés citrommal fogyasztjuk.

 

Szintén nagyon hatásosnak bizonyult a gyakorlatban a lapacho fa (tabebuia avellanedeae). Teájának fogyasztásával erősíthetjük immunrendszerünket. Ez az univerzálisan használható dél-amerikai indián orvosság nem csak nátha, köhögés és rekedtség, hanem bizonyos reumás betegségek ellen is nagyon hatásos.

 

Speciális fénykabinok és természetes fényt kibocsátó asztali készülékek, valamint a fénymaszk könnyedén legyőzik a téli depressziót

 

Szintén évek óta ismert és egyre kedveltebb gyógynövény a macskakarom (uncaria tomentosa). A gyakran hangoztatott csodálatos gyógyulásokról szóló beszámolókat – különösen rák esetében – azonban ajánlatos némi fenntartással és óvatossággal fogadni. Vitathatatlan azonban, hogy e dél-amerikai liánnövény gyökeréből és kérgéből készült kivonatok jelentős mértékben képesek aktiválni immunrendszerünket.

 

Ha az ember többet tartózkodna a természetben, nyáron jobban felfigyelne azokra az aromás illatokra, amelyek a hársfát körüllengik. A hársvirágot még 50 évvel ezelőtt mindenfelé szorgosan gyűjtötték, hogy télen hűlés elleni teát készítsenek belőle. A hárstea nagyon finom, izzasztó hatású, fokozza az anyagcserét és erősíti az immunrendszert.

 

A teafa (melaleuca alternifolia) modern orvosi karrierjét 1770 körül egy teáskannában kezdte, méghozzá Cook kapitány egyik vitorlás hajóján. Ezután még 150 esztendőnek kellett eltelnie, amíg az Ausztráliában honos cserje hatóanyagait, illóolaját gőzöléssel és desztillációval sikerült előállítani.

 

A levelek hatóanyaga fertőtlenítő, antibakteriális, vírus- és gombaellenes. A hideg és nyirkos évszakban túlerőltetett immunrendszer nem mindig képes helytállni a kórokozók támadásával szemben. Igyunk tehát mindennap egy-egy csésze teafateát, ahogy Cook kapitány és tengerészei tették.

 

A mozgás a szabad levegőn csodás hatású: javítja hangulatunkat és erősíti immunrendszerünket

 

Az életfa, más néven tuja (thuja occidentalis) vírusölő és más csírákat elpusztító hatása révén ismert. Aki tehát könnyen elkap fertőzéseket, próbálja ki a tuját.

 

Az édesgyökér (glycyrrhiza glabra) az édesiparban is ismert alapanyag. Aprítva különféle teák alkotórésze lehet. A tudományos kutatások megállapították, hogy az édesgyökérben immunstimuláns, vírusölő, különösen a C típusú májgyulladás vírusával szemben aktív hatóanyagok vannak.

 

Már évek óta kapható nálunk is az Afedim nevű tea, amelynek alapanyaga a trópusokon honos gyógynövény, az euphorbia hirta. E növényt az afrikai bennszülöttek ősidők óta alkalmazzák pl. gyomor- és bélrendszeri problémák vagy légzőszervei rendellenességek kezelésére. De feljegyezték immunerősítő és gyulladáscsökkentő hatását is.

 

Gyömbér (zingiber officinale): Ez az aromás, csípős, melegítő hatású, amúgy fűszerként is gyakran használt gyökérgumó Ázsiában honos. Már az ókori távol-keleti népek gyógynövényként használták. A modern biokémiai kutatások igazolták, hogy a gyömbérben található, hormonokhoz hasonló vegyületek erős immunstimuláns hatásúak, és kedvezően befolyásolják az anyagcsere-folyamatokat. Hatásukra megnő a vérben az antitestek mennyisége, amelyek a testbe behatoló kórokozókat elpusztítják.

 

Kombucha: Nehéz eldönteni, hogy étel vagy ital, sokkal inkább mindkettő. A furcsa teagomba gombák és baktériumok szimbiotikus együttese, és nagy mennyiségben termel olyan ritka vegyületeket, mint pl. a glukuronsav, amelyek serkentik immunrendszerünket.

 

A reishi gomba a kínaiak egyik csodaszere. Általában szárított formában alkalmazzák

 

A kombucha otthon termelhető, vagy kész italként is kapható. A fehérvérsejtekre gyakorolt jótékony hatását klinikai kísérletekkel is sikerült igazolni.

 

Istenfa (artemisia abrotanus): A szakemberek ezt a gyógynövényt az egyik legolcsóbb, ugyanakkor igen hatékony szernek tartják az immunrendszer erősítésére. Nem csak a természetgyógyászati tapasztalatok, hanem a legújabb kutatási eredmények is ezt igazolják.

 

A legalább negyedévig tartó teakúrával, amelyet interferonkezelés kiegészítésére alkalmaztak, sikerült a killersejtek aktivitását helyreállítani.

 

Ráadásul az istenfának vírusellenes hatást is tulajdonítanak. Egy teáskanálnyi növényt egy csészényi vízzel kell leforrázni, és 10 percig állni hagyni.

 

 

A természet patikája

A teák mellett a téli hónapokban más gyógynövénykészítményekkel is erősíthetjük immunrendszerünket.

 

Echinacea, más néven vörös kasvirág: Az immunstimuláns hatású gyógynövények e „klasszikusa” Észak-Amerikából származik, és olyan intenzív hatású, hogy bizonyos körülmények között alkalmazása káros is lehet (pl. gyulladásos autoimmun betegségek).

 

Umckalobao: A Dél-Afrikában őshonos növény kivonata egyes tapasztalatok szerint képes bizonyos immunsejtek (granulocyták) tevékenységét serkenteni.

 

A dél-amerikai eredetű lapacho fa kérgéből készült tea hűlések és reuma ellen egyaránt kiváló

 

Propolisz: A méhszuroknak is ismert méhészeti termék az egyik legerősebb természetes antibiotikum, ezért – noha méhészüzletekben szabadon vásárolható – lényegében gyógyszerrel állunk szemben. Alkalmazása során óvatosság indokolt: egyes emberek allergiásak lehetnek rá.

 

Gombák: Reishi (ganoderma spp.) – fás húsú, kemény gomba, amelyet Ázsiában ősidők óta nagyra becsülnek életmeghosszabbító, immunrendszer-erősítő hatása miatt. Szintén távol-keleti eredetű gomba a shiitake (lentinus edodes), amelyet vírusellenes, antibakteriális és parazitaellenes hatásáért kedvelnek világszerte. Ez mindenekelőtt lentinán nevű hatóanyagának köszönhető, amely szaporítja a fehérvérsejteket, és fokozza az antitestek mennyiségét.

 

Ginzeng (panax ginseng): A korszerű biokémiai vizsgálatok szerint a ginzeng kivonatai hatására nő a vérben az immunsejtek, különösen a T-sejtek mennyisége és fokozódik aktivitásuk.

 

A vörös kasvirág az egyik legerősebb immunstimuláló gyógynövény

 

Grépfrútmag-kivonat: Valaha valóságos sláger volt a természetes gyógyszerek között, mára elcsendesedett körülötte a hangulat. Ennek ellenére az egyik leghatékonyabb természetes, növényi eredetű antibiotikumról van szó, amely elsősorban herpesz- és influenzavírusok ellen hatásos.

 

Wellnessitalok: Fontos helyet foglalnak el a biotermékpiacon a wellnessitalok. Míg a 90-es években a részben hatástalan, részben káros hatású energiaitalok hódítottak, ma a természetes eredetű, elsősorban kevert italok divatosak (kombucha, búzafűlé, spirulina). Egyre nagyobb hírnévnek örvend a búzafűlé és más zöld italok. Az USA-ban egyre népszerűbbek a lébárok, amelyekben nagy hatékonyságú présekkel a vendég szeme láttára nyerik ki a növényekből a levet.

- dr. ki-
IX. évfolyam 2. szám

Címkék: gyógyító színek, hangulat, immunrendszer, tél

Aktuális lapszámunk:
2018. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.