Egészséges életmód

Mire van szükségem?

Tápanyaghiány felismerése és természetes kezelése

     


     

    Szervezetünknek igen sokféle tápanyagra van szüksége, így 20 különféle aminosavra a megfelelő fehérjék felépítéséhez, szénhidrátokra, amelyek energiaforrásként szolgálnak. A zsírok szerepe kettős: energiaforrásként és építőanyagként egyaránt hasznosítjuk őket. Ahhoz, hogy energiát szolgáltassanak, szervezetünk elégeti őket, bizonyos zsírfajták azonban fontos szerepet játszanak egyes szöveteink felépítésében. A tápanyagokhoz soroljuk azokat az anyagokat is, amelyek rendkívül kis mennyiségben vannak jelen táplálékainkban és szervezetünkben egyaránt: a vitaminokat és a nyomelemeket.

     

    Minden tápanyag tehát testünk alkotóeleme is egyben. Hetven kilogramm testtömegből 44 kg víz, 14 kg fehérje, 9 kg zsír, 400 g szénhidrát, 2,6 kg ásványi elem (elsősorban kalcium és foszfor), valamint néhány gramm vitamin és nyomelem. A természet a világ szinte minden táján igen gazdag választékot nyújt különféle ennivalókból, amelyek fedezik testünk természetes szükségleteit. Ha valamiből hiány alakul ki, annak előbb-utóbb egészségügyi következményei vannak, mivel szervezetünk nem képes pótolni a hiányzó anyagokat.

     

    A tápanyaghiány veszélyei

    Ha a szükséges tápanyagok közül bármelyikből nem áll elegendő rendelkezésünkre, tápanyaghiányról beszélünk. Ez érinthet egy vagy egyszerre több fontos tápanyagot. A hiány lehet átmeneti vagy tartós, enyhe vagy súlyos. A hiányzó tápanyagoktól függ, testünkben milyen tünetek alakulnak ki, hiszen ezek az anyagok meghatározott feladatokat látnak el szervezetünkben. Ha aminosavakból, vagy a csontok, a bőr és a körmök felépítéséhez szükséges ásványi anyagokból szenvedünk hiányt, szervezetünk az érintett szövetet nem tudja megfelelő mennyiségben termelni, ill. regenerálni. Ha a hiányzó anyag nem testszöveteink felépítésében vesz részt, hanem funkcióiban játszik szerepet, a hiány meghatározott működési zavarok formájában nyilvánul meg. A kérdéses testi funkció először lelassul, a tartós hiány hatására a funkció egyre inkább elgyengül, súlyos, krónikus esetben teljesen megszűnik.

     

    A panaszokat, tüneteket okozó hiány attól függ, hogy a hiányzó anyag milyen szerepet tölt be testünk felépítésében, működésében. Egy tápanyag lehet, hogy csak néhány, mások akár sokféle működési zavart okozhatnak. A cink például több mint 80 különféle enzimet aktivál! Az ásványi anyagok, nyomelemek és vitaminok hiánya, valamint az ezekből eredő betegségek messzemenően ismertek. Tudjuk, hogy az ekcéma általában az A- és B-vitaminok hiányában alakul ki, a visszértágulat a C-, E- és B-vitaminok hiányával magyarázható, a C-vitamin, a magnézium és a kalcium hiánya allergiát okozhat; a szív- és érrendszeri panaszok hátterében E-, A-, F-vitaminok, magnézium és kalcium hiánya áll; a rák általában valamennyi vitamin és ásványi anyaghiányát feltételezi, de különösen az F- és C-vitaminét, valamint a magnéziumét.

     

     

    Miért alakulnak ki a hiányok?

    A hiány nyilvánvaló oka, hogy a napi táplálék nem tartalmazza a megfelelő mennyiségű tápanyagot. A hiánybetegségek elsősorban a fejlődő országok rossz körülmények között élő lakosságát sújtják. Előfordulhatnak azonban a gazdagabb országokban is, különösen akkor, ha valaki egyoldalú diétát folytat, akár filozófiai, vallási, higiénés vagy esztétikai okokból. Ezek a diéták általában szélsőségesek, mert bizonyos ételfajtákat túlzott előnyben részesítenek, míg másokat akár teljesen ki is iktatnak az étkezésből.

     

    Az is lehetséges, hogy minden szükséges élelmiszert elfogyasztunk, étkezésünk változatos, de ezek az ételek rossz minőségűek, például az ipari feldolgozás miatt. A műtrágyázás, a gyomirtók és növényvédő szerek használata növényi eredetű táplálékaink tápértékét befolyásolja károsan. Élelmiszereink tápértékének csökkenését okozhatják az ételek finomítási, elkészítési eljárásai. Sajnos ezek a finomítási eljárások olyan alapvető élelmiszereinket érintik, mint a gabonafélék és a cukrok: a fogyasztókat így rendszeresen és tartósan megfosztják bizonyos életfontosságú tápanyagoktól.

     

    Hiány bizonyos élethelyzetekben is kialakulhat, például terhesség vagy a szoptatás alatt, fokozott munkavégzés, stressz vagy betegség hatására. A szervezet ilyenkor nagyobb teljesítményt kénytelen nyújtani, tehát tápanyagigénye is fokozódik. Ha ilyenkor nem igazodunk a fokozott igényekhez, szintén kialakul a hiány. A csökkent tápanyagbevitel mellett hiányt okozhat a szervezet helytelenműködése, ami miatt nem megfelelő mértékű a felvétel. Ilyenkor elfogyasztjuk a szükséges mennyiségeket az egyes tápanyagokból, de szervezetünk nem tud velük mit kezdeni, a felhasználás előtt lebomlanak, "elégnek" az értékes anyagok. A dohányzás hiányt okoz C-vitaminból, az alkoholfogyasztás B6-vitaminból és magnéziumból, a fogamzásgátló C-, és B6-vitaminból, és cinkből, az altatók B- és C-vitaminból, a gyógyszerek általában a B-vitamin-csoportból. A kortizon minden vitamint tönkretesz.

     

    Mit tehetünk?

    A hiánybetegségek csak egy módon orvosolhatók: szervezetünkben megfelelő adagolással pótolni kell a hiányzó anyagokat. A skorbut csak C-vitamin, a beriberi pedig kizárólag B1-vitamin adásával gyógyítható. A hiányállapotok megszüntetését értelemszerűen a silány minőségű ételek fogyasztásának felfüggesztésével és értékes tápanyagokat tartalmazó, lehetőleg biológiai termesztésből származó és finomítatlan élelmiszerek fogyasztásával érhetjük el. Konkrétan: hántolatlan gabona (tehát barna rizs fehér rizs helyett), teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér és tésztafélék, nyers nádcukor, hidegen sajtolt növényi olajak és biológiai úton előállított zöldségek, gyümölcsök és állati eredetű élelmiszerek (tej, sajt stb.) szerepeljenek az étlapunkon.

     

    Az étrend ilyen jellegű megváltoztatása hosszú távon gyakorlatilag minden hiány pótlására elegendő. A hétköznapi gyakorlatban azonban hasznosnak bizonyulnak a megfelelő tápanyagokat koncentráltan tartalmazó étrendi kiegészítők: a szükséges vitaminok, nyomelemek adagolásával rendezhetők a legyengült biológiai funkciók, a sejtekben zajló enzimtevékenység.

     

    A hiányzó tápanyagok ismételt bevitele leghamarabb az általános állapot és közérzet javulásában nyilvánul meg, visszatér az életkedv, a vitalitás. Ezt követően fokozatosan megszűnnek az enyhébb tünetek: a száraz bőr, a fénytelen haj, a sápadt arc. Ezzel párhuzamosan a test belsejében is fontos változások zajlanak: a komoly panaszok is megszűnnek, de legalábbis enyhülnek, természetesen lassabban és csak akkor, ha még nem alakultak ki visszafordíthatatlan szervkárosodások.

     

     

    Természetes tápanyag-komplexek

    A természet számos tápanyagkomplexet tartogat számunkra. Ezek minden szükségletünket képesek kielégíteni, minden körülmények között alkalmazhatók. Ilyenek a sörélesztő, a virágpor, a méhpempő, a tengeri algák, a spirulina alga, a búzacsíra stb. Mindegyikük közös tulajdonsága a bennük nagy koncentrációban megtalálható, igen sokféle tápanyag: a sörélesztő például a B-vitamin-csoport leggazdagabb forrása; a spirulina rendkívül gazdag A-, B12-, F-, E-vitaminokban és esszenciális aminosavakban; a búzacsíra igen sok E-vitamint, a virágpor szinte minden létező vitamint, a tengeri algák valamennyi nyomelemet, a spirulina az összes esszenciális aminosavat tartalmazza.

     

    Az étrendi kiegészítőkkel végzett kúra először megszünteti az azon anyagokból kialakult hiányokat, amelyeket az adott készítmény tartalmaz. Idővel azonban javul azon anyagok felszívódása is, amelyek a kúrához alkalmazott készítményben nem találhatók meg, mivel a tápanyagok egymástól függően szabályozzák más tápanyagok felszívódását és szervezetünk által történő értékesítését. Ha tehát a legnagyobb hiányokat sikerült pótolnunk, az láncreakciót indít el, aminek következménye az egyre jobb tápanyag-felszívódás.

     

    A kúrákat egyszerűen végezhetjük, naponta kétszer-háromszor szedjük be az általunk választott étrendi kiegészítőt kevés vízzel vagy étkezés közben. Több lehetőségünk van:

     

    - egy tápanyagkomplexet választunk ki, és azzal végezzük a kúrát,

    - két-három komplexet választunk, és azokat szedjük a kúra végéig,

    - két-három komplexet felváltva szedünk, naponta cserélve őket.

     

    A kúra időtartama rendszerint egy-három hónap. A rendkívül fontos komplexet akár egy éven át folyamatosan is szedhetjük. A gyakorlatban megtapasztalhatjuk, hogy némelyik komplexre erőteljesebben reagálunk, mint másokra. Ez egyénenként változó. Ezzel magyarázható, hogy egyesek dicshimnuszokat zengnek egy-egy készítményről, míg mások ugyanakkor nem tapasztalnak különösebb hatást. Utóbbi azonban nem azt jelenti, hogy az adott készítmény hatástalan, pusztán azt, hogy ezeknél az embereknél kevés az adott szer iránti affinitás.

     

    Az alábbiakban felsorolunk néhány fontos tápanyagkomplexet tartalmazó étrendi kiegészítőt, ismertetve használatukat.

     

    Sörélesztő

    Mikroszkopikus méretű gombákról van szó, amelyeket a sör előállítása során a víz, komló és árpa keverékének erjesztésére használnak. Az elegyben milliárdszámra szaporodnak a gombák. Gyógyászati célra a sörélesztőt szárítva, por, tabletták vagy drazsék formájában hozzák forgalomba. Körülbelül 50%-ban aminosavakból áll, ezek között megtalálható minden esszenciális aminosav. A sörélesztő szintén tartalmazza a B-vitamin-csoport valamennyi tagját, ami különösen fontos, mert ezek egymás hatását felerősítik, támogatják, ráadásul ezek a vitaminok ritkán fordulnak elő párhuzamosan bármelyik élelmiszerben. A sörélesztő ásványianyag-tartalma is igen jelentős, különösen gazdag foszforban (1200 mg/100 g termék).

     

    A sörélesztő szedése ajánlott bármifajta idegrendszeri bántalom, fáradtság, stressz, túl sok munkavégzés, akné, májfunkció-zavarok esetén, valamint antibiotikum szedését követően a bélflóra regenerálása érdekében.

     

    Virágpor

    A virágpor gyógyító, élénkítő hatását a méhészek fedezték fel. Megfigyelték, hogy a kaptár lakói jobban átvészelték a telet, ritkábban betegedtek meg, ha sok virágport gyűjtöttek össze a nyár folyamán.

     

    A kereskedelemben apró sárgás színű golyócskák formájában hozzák forgalomba a virágport, de kapható kapszulázva és tablettában is. Nyolc esszenciális aminosavat tartalmaz, amelyek közül főként a methionin található meg benne nagyobb mennyiségben. Ez az aminosav különösen jól támogatja a máj méregtelenítő munkáját. Ráadásul a virágporban előfordul szinte valamennyi vitamin is (a B4- és az F-vitamin kivételével), továbbá számtalan nyomelem és ásványi anyag. Szedése erőteljes vitalizáló, stimuláló hatású, ajánlott akné, vérszegénység, depresszió, influenza, általános gyengeség és prosztataproblémák esetében.

     

    Méhpempő

    A méhpempő szintén méhészeti termék, a méhek nyálából nyerhető ki. Állaga zselatinszerű, színe fehér, savanykás, édeskés ízű. A méhkirálynő legfőbb tápláléka, amelynek köszönhetően 25-45-ször hosszabb ideig él, mint a többi méh - miközben naponta 2000 petét rak! A méhkirálynő ugyanolyan petéből fejlődik ki, mint bármelyik közönséges méh, de a méhpempőnek köszönhetően különleges vitalitásra és hosszú életre tesz szert.

     

    Az embernél a kimerült, betegség által legyengített szervezetet új erővel tölti fel, stimulálja szerveink működését, valamint az immunrendszert. Hatásos allergia, étvágytalanság, menstruációs problémák és fekélyek kezelésében.

     

    Tengeri algák

    A tengeri algák, mint például a Laminaria digitata és a Fucus vesiculosus szöveteiben koncentráltan találhatók ásványi anyagok és nyomelemek, amelyeket a tengervízből vesznek fel. Mivel a tengervíz minden létező ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz, a tengeri algákban is megtalálhatók mindezek. A tengeri algák éppen ezért kiválóan alkalmasak az ásványianyag-hiányok kezelésére, a kimerültség, erőtlenség, depresszió és reuma enyhítésére. Magas jódtartalmuk miatt különösen állandó fáradtság és pajzsmirigy-alulműködés kezelésében eredményesen alkalmazhatók. Algákat por vagy tabletta formájában vásárolhatunk.

     

    Spirulina

    A spirulina egy mikroszkopikus méretű zöld alga, amely Afrika és Közép-Amerika meleg vizű tavaiban él. Ez az ismert fehérjeforrások leggazdagabbika (65%), de bővelkedik A- és B12-vitaminban, vasban, gamma-linolsavban (=F-vitamin). E-vitamin-tartalma legalább olyan magas, mint a búzacsíráé. Különféle ásványi anyagokat és nyomelemeket tartalmaz, de mivel nem tengeri alga, a jód hiányzik belőle. Tabletta vagy por formájában kapható. Akné, vérszegénység, szembetegségek, menstruációs panaszok, betegség utáni lábadozás és terhesség esetében ajánlott.

     

    Búzacsíra

    A búzacsíra koncentráltan tartalmaz egy sor tápanyagot, amelyek a fiatal növény fejlődéséhez, növekedéséhez nélkülözhetetlenek: aminosavakat, zsírsavakat, számos ásványi anyagot és nyomelemet, a teljes B-vitamin-komplexet, valamint rendkívül sok E-vitamint (27 mg/100 g). Pehely vagy olaj formájában kapható, de otthonunkban is csíráztathatunk búzaszemeket. A búzacsíra erősen élénkítő és vitalizáló hatású táplálék. Ajánlják angina pectoris, alacsony vérnyomás, menstruációs panaszok, trombózis, égési sérülések, mérgezések, meszesedés kiegészítő kezelésére, valamint a terhesség idejére.

    V. T.
    XI. évfolyam 1. szám

    Címkék: tápanyaghiány

      Aktuális lapszámunk:
      2020. február

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.