Egészséges életmód

Ne féljünk a hidegtől!

Tíz forró tipp fázás ellen


 

A japán hómajmok a téli hidegben szívesen összebújnak. Sűrű bundájuk ellenére télen előszeretettel vesznek meleg fürdőt a természetes termálvizekben

 

A nők fázékonyabbak a férfiaknál, mivel izomzatuk fejletlenebb. Az izmok a legjobb vérellátású szövetek, úgy működnek, mint egy belső fűtés. A testfelület és a testtömeg aránya is számít. Egy kis test viszonylag több hőt ad le környezetének, mint egy nagyobb, ám ennek ellenére a nagyobb testűek is fázhatnak, sőt vannak közöttük nem kevesen, akik kifejezetten fázékonyak. Egyszóval vannak olyan időjárási viszonyok, amikor mindenki, nemre és testméretre való tekintet nélkül, egy kis melegségre vágyik. Ám mielőtt a hidegre való tekintettel énekelni kezdenénk, tekintsük át a már régóta ismert más hatásos módszereket is!

 

 

1. tipp: Viseljünk meleg ruházatot!

„Természetes bunda” híján nem csoda, hogy gyakran fázunk. Különösen ajánlható ezért mindenkinek a réteges öltözködés – főképp sétához és túrázáshoz. Fontos: viseljünk gyapjúból készült, természetes alapanyagú ruházatot, mert ezek jól átmelegítik a testünket.

 

A korszerű high-tech anyagok között is nagy a választék a fleece-től a teflonbevonatú textíliákig, amelyek ráadásul nem engedik át a szelet sem. A szintetikus szálakból készült fleece előnye a gyapjúval szemben egyfelől a csekélyebb súly, másfelől nedves, hideg időben is megőrzi puhaságát. A szaküzletekben fűthető alsónemű, kesztyű, mellény és cipőbetét is kapható.

 

2. tipp: Melegítő masszázs!

Hideg hatására a bőr erei összeszűkülnek, és a meleget szállító vér visszahúzódik a test belsejébe, hogy ott melegen tartsa az életfontosságú szerveket. A keringést masszírozással pezsdíthetjük fel. A száraz, kefével végzett masszázs kellemesen átmelegíti a bőrt, javítja a perifériás keringést.

 

 

 

A melegítő ülőfürdő szintén csodákra képes, ha teljesen átfáztunk. A keringést serkentő fürdőadalékok között érdemes megemlíteni a rozmaring, a kakukkfű vagy a fenyő illóolajait. A meleg vagy váltott hőmérsékletű lábfürdők (hosszú meleg fázis, rövid hideg inger) nemcsak a hideg lábak ellen hatásosak, immunrendszerünket is erősíti, támogatja.

 

 

3. tipp: Le a kanapéról!

Ha fázunk, mozognunk kell. A lépcsőn járás vagy a kerékpározás felpörgeti az anyagcserét. Az íróasztali munkát lehetőleg rendszeresen szakítsuk meg, és végezzünk rövid tornagyakorlatokat.

 

Állóképességünket edzhetjük gyaloglással, túrázással, kocogással vagy a már említett kerékpározással. Hó van és jég? Menjünk szánkózni, korcsolyázzunk vagy síeljünk. 

 

 

4. tipp: Szakítsunk a gyors főzéssel!

Nagyanyáink télen befűtötték a konyhai sparheltet és órákon át főztek, sütöttek. A konyhából áradó meleg összehozta az embereket, itt gyűlt össze a család apraja-nagyja. Manapság a főzés-sütés gyorsabban megy. A mikró nem helyettesíti a tűzhelyet, és aki fázik, annak több levest, főzeléket, egytálételt és felfújtat kellene ennie. Étkezés után az ételekben elraktározott meleg átjárja egész testünket.

 

 

5. tipp: Együnk melegítő hatású ételeket!

A hagyományos kínai orvoslás ételeinknek különféle termikus hatást tulajdonít. A melegítő élelmiszerek közé sorolják az újhagymát, a hagymát, a gesztenyét, a diót, a kecske- és juhsajtot, a kókusztejet, a kávét és a vörösbort.

 

Forró hatású élelmiszerek: ürü-, bárány- és kecskehús, édesköménytea, jógitea, valamint a konyak és a whisky. Az alkoholos italoknál azért óvatosnak kell lennünk. A rövid ideig tartó melegítő hatás gyorsan ellenkező hatásúvá válik, ugyanis az alkohol kitágítja a bőrben futó ereket, ami a test gyors lehűlését idézi elő.

 

A nálunk télen vitaminforrásként fogyasztott déligyümölcsöket a hűtő hatású élelmiszerek között tartják számon, ezért a keveset mozgó emberek ügyeljenek rá, nehogy túl sokat egyenek ezekből.

 

6. tipp: Fűszerekkel melegítsük át szervezetünket!

Biztosan elönti a forróság azt, aki csípőset eszik. Melegítő hatású fűszer a csili, a gyömbér és a bors. Vegyük figyelembe az egyéni érzékenységet.

 

 

7. tipp: Használjunk ügyes melegítőket!

A géllel töltött melegítő palackok, a búzával vagy cseresznyemaggal töltött, kályhán vagy sütőben felmelegített párnák kellemesen átmelegítik kihűlt tagjainkat. Érdemes az ágytakarókat is megválogatni: lehet kapni különösen jól melegítő, speciális szigeteléssel ellátott dunnákat, amelyeknél az angint nem szteppelik, hanem a tollat tartalmazó négyzeteket kis rekeszekkel választják el egymástól. Az így készült dunyha különösen meleg.

 

 

Akinek mindig hideg a keze, használjon gyapjúkesztyűt. Aki nem tud leszakadni a számítógépről, annak ajánlott a melegített egér vagy billentyűzet, vagy a szintén az USB-porthoz csatlakoztatható elektromos lábmelegítő. És akinek ez sem elég: Japánban már fűthető WC-ülőkéket is gyártanak.

 

8. tipp: Ha lazítunk, kevésbé fázunk!

A legjobb módszer a lazítással történő felmelegedésre, ha fantáziaképekkel és autogén tréninggel, pusztán gondolataink erejével fel tudjuk melegíteni a testünket. Ez nem mese, valóban működik! Rendszeres gyakorlással egyre jobban és egyre gyorsabban fog sikerülni.

 

9. tipp: Zárjuk ki a komoly okokat!

A hideg végtagok hátterében állhat alacsony vérnyomás, cukorbetegség, a pajzsmirigy alulműködése, hormonális változások, akut, illetve idült vashiány. A Raynaud-szindróma (a kéz és a lábfej vérellátási zavara) esetén a betegnek már attól szinte lefagy a keze, hogy a hűtőszekrény felé nyúl. Bizonyos vérnyomáscsökkentő gyógyszerek (béta-blokkolók) szintén okozhatnak fázékonyságot.

 

 

10. tipp: A mínuszfokok ellenére is őrizzük meg jó kedvünket!

Aki sokat nevet, jobban bírja a hideget. A ma­gányos emberek a meleg italokat részesítik előnyben. A meleg kéz meleg szívet takar. Három kijelentés, amit feltétlenül ellenőrizzünk le. Lelkünk sokkal nagyobb szerepet játszik testünk működésében, mint gondolnánk. Menjünk tehát vidám társaságba télen is – ám azt a bizonyos éneklést azért alaposan fontoljuk meg…

- tamás -
XVI. évfolyam 1. szám

Címkék: immunerősítés, megfázás

Aktuális lapszámunk:
2018. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.