Egészséges életmód

Öt elem testünkben

Az egészséges táplálkozás mindenkinek más

A diétás tanácsok túl általánosak, ezért hosszabb távon nem is képesek segíteni, támogatni a diétázó egészségét. Mindannyian folyamatosan változunk, ezért logikus, hogy táplálkozási szokásainknak követnie kell ezeket a változásokat. Ráadásul a táplálkozás során az élvezeti érték is alapvető fontosságú. A fenti dilemmákra kiváló alternatívát jelent az öt elem szerinti táplálkozás. Az ókori kínaiak ugyanis tisztában voltak vele, hogy az egészséges táplálkozás mindenkinek mást jelent. 


Az öt elem szerinti táplálkozás alapja a fa, a tűz, a föld, a fém és a víz elem. Az ókori kínai filozófia szerint minden emberben megtalálhatók ezek az elemek, illetve ezek egymással meghatározott viszonyban állnak. A fa táplálja a tüzet, a keletkezett hamu táplálja a földet, a földből nyerjük a fémet, a fém gazdagítja a vizet, végül a víz táplálja a fát.

 

E kép alapján egyszerű belátni, hogy bármely elemből a többlet vagy a hiány az egész rendszerre kihat. Ideális esetben minden elem egyensúlyban van. Mivel azonban mi magunk és környezetünk is folyamatos változásnak van kitéve, a harmónia könnyen kibillenhet egyensúlyi helyzetéből. Minden egyes elem bizonyos testrészeket és szerveket szimbolizál, az elemek erőssége, túltelítettsége vagy gyengesége tehát bizonyos testi panaszokban, betegségekben is kifejeződhet. Természetesen a változások érinthetik a pszichét is.

 

A legyengült fém elem például azt jelenti, hogy légzőszervrendszerünkben jelentkezhetnek betegségek, míg a túl erős tűz elem magas vérnyomást, szívritmuszavart idézhet elő. A diszharmonikus föld elem hatására az idegeskedés gyomorpanaszokat okozhat. A labilis víz elem hajlamosít a hólyaghurutra, a túl sok fa hatására kiárad az epe, és idegessé, ingerlékennyé válunk.

 

 

Hogyan válasszuk ki ételeinket?

Az élelmiszerek szintén társíthatók az öt elemmel, ezen kívül termikus tulajdonságaik alapján hideg, hűvös, semleges, meleg és forró hőmérséklet szerint is kategorizálhatók.

 

Az első és legfontosabb jel, amely segíthet az élelmiszerek besorolásában, az étel íze. A savanyú, például a citrusfélék, az ecet, a savanyú káposzta a fa elemmel társíthatók. A keserű élelmiszerek, mint a kávé, a cikória, a zöld tea, a tűz elemhez tartoznak. Nagyjából minden, ami édes, mint például a méz, sok gyümölcsfajta és az aszalt gyümölcsök, a föld elemhez tartoznak. A hagyma, a torma, a bors csípős íze a fémhez társul. Ugyanakkor minden, ami sós – kezdve a szárított sonkától az olívabogyóig – a víz elemmel társítható.

 

Az élelmiszerek elemekkel való társításában szintén sokat segíthet az adott étel szervezetünkre gyakorolt hatása is. Itt egyaránt figyelembe vesszük azt, hogy az adott étel a szervezet mely funkciókörére hat, valamint az általános hatásokat is. Például a citrom savanyú íze miatt a fa elemhez társul. Összehúzó, adsztringens hatású (már a gondolata is összehúzza a szánkat). Ezen túlmenően a citromlé serkentőleg hat az epefolyadék termelődésére, mozgásba hozza a pangó máj-csit (az epehólyag-máj funkciókör a fa elemhez társul).

 

Minden olyan esetben, amelyekben az íz és a hatás nem sorolható be egyértelműen, más attribútumok, például szín vagy forma szerint történik a kategorizálás. Az élelmiszer származása is fontos támpont lehet. A hal, a tenger gyümölcsei, az algák vízi élőlények, ezért a víz elemhez tartoznak. A földben termő gyökérzöldségek és gumók, például a répafélék, a burgonya, néhány kivétellel a föld elemmel társíthatók.

 

 

Hogyan csináljuk? Íme az alapvető szabályok!

Ha megtanulunk testünk jelzéseire figyelni és az öt elem szabályait integráljuk hétköznapjainkba, tartósan egészségesek maradunk – függetlenül az életkorunktól. Ehhez a következőket kell betartanunk:

• Igazítsuk táplálkozásunkat az alkatunkhoz! Akinek folyton vörös az arca és magas a vérnyomása, az lehetőleg ne szítsa a tüzet a szervezetében grillezett hússal, kávéval, alkohollal. Aki enerváltnak, kimerültnek érzi magát, az csökkentse étrendjében az édes és a nyers összetevőket.

 

• Étkezéseinket igazítsuk a valós napi energiaszükségletünkhöz! Egy építőmunkásnak magasabb energiatartalmú ételekre van szüksége, mint egy banki alkalmazottnak vagy egy tanárnak. A fiatal szervezetnek több kalóriára van szüksége, mint a középkorúnak, illetve az idősebb korosztálynak.

 

• Főzzünk! Naponta legalább egyszer együnk frissen főzött ételt, ami mindig friss alapanyagokból készüljön.

 

A diákcsemege sok energiát ad agyunknak és idegrendszerünknek. A déli gyümölcsök, például a görögdinnye erősen hűtő hatású, ezért a mi vidékünkön csak a nyári kánikulában ajánlatos a fogyasztása

 

• Alkalmazkodjunk az évszakokhoz! A meleg nyári hónapokban másfajta ételeket igényel a testünk, mint a téli fagyban. Mínusz fokokban például a hűsítő gyümölcslevek, hideg saláták nem ajánlottak. Kánikula idején pedig nem feltétlenül kellene kiadós sültekkel táplálkoznunk.

 

Amikor a gyerek csak pizzát és hasábburgonyát hajlandó enni

Nem mindig egyszerű a gyerekeket rászoktatni az egészséges étkezésre, pedig nagyon fontos, hogy a fejlődésben lévő szervezet rendszeresen friss, tápanyagokban gazdag táplálékhoz jusson. A helytelen táplálkozás következményei megnyilvánulhatnak koncentrációzavarban, érzelmi labilitásban és gyenge immunrendszerben. Arról nem is beszélve, hogy egyre több gyermek és fiatalkorú túlsúlyos vagy egyenesen elhízott.

 

A gyerekek ízlelőbimbóira különösen az első három életév gyakorol tartós hatást. Amit ez idő alatt az emberpalánta megszeretett, az tartósan befolyásolja ízlését, és ezt később nagyon nehéz megváltoztatni. Azok a gyerekek, akiket kezdettől fogba természetes édességű ételekkel, például gabonával, sárga zöldségekkel (sütőtök, sárgarépa stb.) tápláltak, az iparilag előállított édességeket túl édesnek fogják találni. Azon se csodálkozzunk, hogy az erősen fűszerezett és sózott ételeken nevelkedett gyermeknek a fűszernövényekkel ízesített zöldségleves nem ízlik.

 

De mit tegyünk, ha a gyermeknél már kialakult a só és a cukor iránti erős vágy, sőt függőség, ráadásul egész baráti körük csak hasábburgonyával, hamburgerrel és pizzával hajlandó táplálkozni? Nos, próbáljuk meg őt ízletes, teljes őrlésű gabonából készített pizzával vagy saját készítésű hasábburgonyával, zöldségpuffanccsal meggyőzni a minőségi étkezés előnyeiről.

 

Szellemi élénkségünk megőrzése a munkahelyen

Egyetlen szervünk sem reagál olyan érzékenyen a helytelen táplálkozásra, mint az agyunk. Csak akkor képes teljesíteni, ha minden szükséges tápanyaggal és elegendő energiával ellátjuk. Teljes energiaszükségletünknek 20-30 százalékát agyunk emészti fel. Hogy a szürkeállomány sejtjei kellően fittek maradjanak, figyelembe kell vennünk néhány fontos tényezőt:

• Agyunk legfeljebb két óra hosszat képes valóban intenzíven dolgozni. Tartsunk tehát gyakrabban egy-egy rövid szünetet, közben készítsünk egészséges majszolnivalót. Ha így teszünk, a szünet után újult erővel vethetjük magunkat a munkába.
 

A távol-keleti öt elem tan szerint a táplálék és a levegő az ember legfontosabb energiaforrás

 
 
• Szőlőcukor, csokoládé és egyéb édességek rövid távon átsegíthetnek bennünket a mélypontokon, azonban annál erősebben tér majd vissza rövid időn belül a fáradtság és vele együtt a farkaséhség is. Az öt elem szabályai szerint készült gabonakása azonban komplex szénhidrátokat tartalmaz, amelyek csak apránként, fokozatosan szívódnak fel. Így biztosítják az állandó vércukorszintet, segítenek bennünket abban, hogy hosszabb ideig tudjunk munkánkra összpontosítani.
 
 
• Az aminosavak nélkülözhetetlenek az idegsejtek közötti szinapszisok működéséhez. Nem csak a hús, a tojás és a tejtermékek tartalmaznak aminosavakat, hanem sok zöldségféle és dió-, mogyoróféle, valamint magok is. Testünk azonban nem képes ezeket az esszenciális tápanyagokat raktározni, ezért folyamatosan táplálékkal kell magunkhoz vennünk. Az olívabogyó, a diófélék és az avokádó kiválóan enyhítik a stresszt is.
 
 
• A víz szintén nélkülözhetetlen az egészséges anyagcsere szempontjából. Az ókori kínai tanítások szerint azonban a legkedvezőbb hatású a forró víz, amely az öt elem szerinti rendszerben a tűzhöz tartozik, és serkenti anyagcserénket.

 

Az időseknek nem feltétlenül van szükségük kímélő étrendre

Az idősebb, de egészséges embereknek nem feltétlenül van szükségük különleges, kímélő étrendre. Ám minél idősebbek vagyunk, annál kevesebb kalóriára van szükségünk. Figyelembe kell vennünk azt is, hogy testünk az idő múltával változik. Többek között romlik a sejtek oxigénellátása, a máj és a vese, valamint az emésztés működése is. Változik a csontsűrűség és a vázizomzat is, ha nem mozgunk rendszeresen és nem változtatunk táplálkozási szokásainkon. A képet tovább árnyalja, hogy gyakran gyenge a hasnyálmirigy is, aminek következtében a vércukorszint szabályozása romlik.

 

Sajnos a korosodó ember tápcsatornája már a tápanyagokat sem képes olyan hatékonyan felszívni, mint fiatalkorban. Ezért fontos energiában gazdag ételeket fogyasztanunk, akkor is, ha az adagokat már csökkentenünk kell. Az időseknek szánt étrend körülbelül az alábbiak szerint alakuljon:

• Hallgasson testére, és lehetőleg jól emészthető, az állapotának megfelelő ételeket fogyasszon, amelyeket képes megemészteni, és amelyek támogatják szervei működését. Akinek általános emésztőszervi panaszai vannak, az lehetőleg meleg ételeket fogyasszon.

 

• Energiaigényének megfelelő tápértékű ételeket és adagokat egyen. Aki fizikailag aktívabb, az nyugodtan ehet nagyobb porciókat is.

 

• Lehetőleg sok friss, jó minőségű ételt egyen – kerülje a készételeket, a mélyhűtött és a mikrohullámú készülékben melegített vagy készített ételeket.

 

• Sok idősebb ember rosszul tudja feldolgozni a zsírosabb ételeket. Ezért lehetőleg minél kevesebb zsiradékot tartalmazzon az étrend, és csak hidegen sajtolt növényi olajokat (olívaolaj, napraforgó­olaj, repceolaj) fogyasszon. Ezen kívül figyeljen a rejtett zsírokra, amelyek a szószokban, a süteményekben és a készételekben találhatók.

 

A fénylő, világos arc, az egészséges, piros orcák a kiegyensúlyozott tűz elem jele. A kínai tanok szerint a harag és a düh azt jelzi, hogy a fa elemmel valami nincs rendbe

 

• Kerülje az „üres” kalóriákat (cukor, finomliszt). Helyesebb, ha teljes őrlésű gabonatermékeket választ. Ha ezekre túlérzékenységgel reagál, akkor a teljes gabonaszemet főtt gabona (pl. gríz vagy köleskása) formájában fogyassza, illetve élesztőszegény kenyereket egyen.

 

• Naponta egyen zöldséget és gyümölcsöt. Aki fázékony, ezeket az élelmiszereket ne nyersen, hanem enyhén párolva fogyassza.

 

• Kevés húst egyen! Jó alternatívát jelentenek a növényi proteinforrások, nevezetesen a hüvelyesek, például a lencse vagy a szójatermékek.

 

• Igyon minél több folyadékot! Idősebb korban rendkívül fontos a megfelelő folyadékmennyiség fogyasztása. Naponta legalább 1,5-2 liter folyadékra van szükség, meleg víz, gyógyteák vagy gyümölcstea formájában. Kerülendők a hűtött italok, az édes gyümölcslevek, mert ezek gyengítik az emésztést.

 

• Reggelizzen! Ez nélkülözhetetlen, hogy a nap folyamán jó legyen a közérzete. Kiváló reggeli a főtt gabonakása télen vagy a gyümölcskompóttal készített müzli nyáron.

 

• Mozogjon minél többet! A rendszeres fizikai tevékenység (heti 2-3-szor) hatására fiatalosabbak és mozgékonyabbak maradunk. Kiváló mozgásforma a csi-kung, a taj-csi, a gimnasztika vagy az állóképességet javító sportok, mint az úszás, a gyaloglás, a kerékpározás vagy a túrázás.

 

Miért fontos az évszaknak megfelelő és lakhelyünkhöz közel termő élelmiszereket ennünk?

Eleink csak azt ehették, ami éppen szezonálisan beérett. Ma ellenben már ehetünk földiepret márciusban és trópusi gyümölcsöket decemberben. A szállítással járó energiapazarlástól, környezetszennyezéstől és klímaterheléstől eltekintve van még két egyéb fontos ok, ami miatt jól tesszük, ha az évszaknak megfelelően helyi termékeket fogyasztunk. Az öt elem tana szerint az ilyen zöldségben és gyümölcsben több a csi, azaz életerő, ezért ezek a termékek táplálóbbak. Másfelől a melegebb éghajlaton termő zöldségek és gyümölcsök erősen hideg, hűtő hatásúak, ez pedig rendkívül negatív hatású lehet a szervezetünkre.

 

Mi a helyzet a mikrohullámú sütővel?

Ha az élelmiszereket lefagyasztjuk, életenergiát vonunk el belőlük. Roncsoldónak az étel molekulái, a sejtfalak, elvész a csi. Az így elvesztett energiát főzéssel csak részben lehet visszapótolni. És az sem számít, hogy a mélyhűtött élelmiszerekben több a vitamin, mint a friss áruban, amely napokig áll a polcon, mire megvásároljuk. Energetikai szempontból a fagyasztott élelmiszer hűtő hatású, gyengíti a lépet és emésztésünket. Az ilyen ételt nem tudjuk tökéletesen megemészteni, a szervezetben salakanyagok halmozódnak fel.

 

A mikrohullámú sütő megváltoztatja az élelmiszerek kémiai szerkezetét. Ennek hatására az étel elveszíti tápértéké

 

Még rosszabb hatású a mikrohullámú sütőben készült étel. A mikrohullámú sütőben melegített ételek sejtfalai roncsolódnak, deformálódnak a molekulák, aminek hatására szabad gyökök szabadulnak fel. Ez azt jelenti, hogy „halott” ételt veszünk magunkhoz, amely nem csak nem táplálja testünket, de károsítja is. A biotermékek ezzel szemben mindennel ellátják szervezetünket, amire szüksége van. Az élő, energiában gazdag élelmiszerek a leghatásosabb segítőink a betegségekkel szembeni harcban. 

 

 

Hogyan harmonizálható az öt elem?

 

Lehetséges tünetek

Kiváltó okok

Ajánlott élelmiszerek

Pl. „hasban érzett düh”, májgyulladás, gyulladt szemek

Túlteng a fa elem

A tűz elemhez tartozó semleges-hűvös élelmiszerek

Pl. túl gyenge máj- és epeműködés

Legyengült fa elem

A fa és a víz elemhez sorolt, semleges-meleg élelmiszerek

Vörös fej, magas vérnyomás, szívbetegségek, hasmenés

Túltengő tűz elem

A föld elemhez sorolt semleges-hűtő hatású élelmiszerek

Alacsony vérnyomás, rossz keringés

Legyengült tűz elem

A fa és a tűz elemekhez tartozó, semleges-melegítő hatású élelmiszerek 

Túlsúly, reuma, gondokon rágódás

Túltengő föld elem

A fém elem semleges-melegítő élelmiszerei

Érzékeny gyomor, táplálkozási zavarok

Gyenge föld elem

A tűz és föld elemhez társítható semleges-melegítő hatású élelmiszerek

Emésztési zavarok, élelmiszer-allergiák, székrekedés

Túltengő fém elem

A víz elem semleges-melegítő ételei

Depresszió, legyengült immunrendszer

Legyengült fém elem

A föld és a fém elem semleges-melegítő hatású élelmiszerei

Szenvedélybetegségek, függőség, félelmek, fóbiák

Túltengő víz elem

A fa elemhez tartozó semleges-melegítő hatású élelmiszerek

A vese és húgyhólyag betegségei, csontritkulás

Legyengült víz elem

A fém és a víz elemhez tartozó semleges-melegítő hatású élelmiszere

 

 

Hogyan hatnak az élelmiszerek az elemekre?

 

Fa Hűvös: savanyú alma, csírák, tönköly, citrom, aszalt paradicsom, kefir, joghurt
  Semleges: túró, földieper, málna, szeder
   
Tűz Meleg: tyúkhús, petrezselyem, cseresznyelé
  Hűsítő, hűvös: minden, enyhén kesernyés salátaféle, bodza, grépfrút, birs, zsálya, borágó
  Semleges: karfiol, cékla, forró víz, rozs
  Meleg: bárányhús, kecskesajt, fűszernövények, pl.: bazsalikom, oregánó, kakukkfű vagy rozmaring
   
Föld Hűvös: árpa, köles, mángold, padlizsán, paprika, spenót, brokkoli, körte, tofu
  Semleges: szőlő, papaja, marhahús, tejtermékek, méz, kukorica, búzadara
  Meleg: amaránt, édeskömény, tök (sütőtök), dió, mazsola, kamillatea, őszibarack, sárgabarack
  Hideg, ezért csak nagy forróság kórképek esetén javallt: uborka, görögdinnye, banán, mangó
   
Fém Hűvös: karalábé, zsázsa, turbolya, vajretek, jégcsap- és fekete retek, borsmenta.
  Semleges: pulyka, rizs
  Meleg: gyömbér, babér, kardamom, mustár, szegfűszeg
   
Víz Hűvös: olívabogyó, csicseriborsó, tintahal, algák, csalántea
  Semleges: lencse, szója és vesebab, sertéshús, hering, makréla, szardínia
  Meleg: lazac, pisztráng, lepényhal, füstölt hal, kagyló

V. T.
XVI. évfolyam 3. szám

Címkék: étrend, öt elem, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.