Egészséges életmód

Stresszcsökkentés

Boldogabb élet megfelelő hozzáállással

Talán mindenki tisztában van vele, hogy a munkahelyi és hétköznapi stressz károsan befolyásolja szervezetünket és betegségek kialakulásához vezethet. Mindenhol ilyesmikről lehet olvasni: A stresszt el kell kerülni. Általában úgy gondoljuk, hogy ez nem lehetséges. Pedig "csak" a megfelelő hozzáállásunkon, életfelfogásunkon, értékrendszerünkön múlik minden.


 

A stressz és terhelés nélküli élet nem lehetséges és nem is célszerű. Nem a békés semmittevésre teremtetett az ember, szüksége van kihívásokra. Csak így képes fejlődni. Ugyanakkor ösztönösen mindannyian érezzük, milyen fontos, hogy szabályozni tudjuk saját energia-háztartásunkat. Ha ez nem sikerül, akkor több energiát használunk fel, mint amennyit felvennénk. Ha ez az állapot hosszabb ideig fennáll, annak bizony egészségünk láthatja kárát, amint azt a stresszel és a túlterheléssel kapcsolatos kutatások is bizonyítják.

 

A munkához fűződő jó viszonyt magunknak kell megteremtenünk

Minél "stresszesebb" a munkanap, annál tovább tart, míg kiheverjük. Sok ember egyszerűen nem tudja letenni a munkát, otthon is csak az jár a fejében. Azonban az, hogy a munka mennyire megterhelő, nem csak külső körülményektől függ, hanem attól is, hogyan értékeljük magunkban a tevékenységünket - márpedig ez utóbbi csak tőlünk függ. Ha valaki a munkájában csak nyűgöt, kényszert lát, az hamarabb kifárad. Aki azonban átadja magát a munkájának, és azt kihívásnak tekinti, akár pozitív emóciókat is felszabadíthat magában. A saját munkához fűződő jó viszony azonban általában nem automatikusan alakul ki. Gyakran magunknak kell megteremtenünk azt. Hogy ez még nehéz körülmények között is lehetséges, a következő példák bizonyítják.

 

A városi szemétszállító vállalat egy alkalmazottja egy interjúban így jellemezte helyzetét: "Nélkülünk, szemetesek nélkül, a társadalom élete elviselhetetlen lenne." Egy ablakmosó pedig ekképpen: "Kora hajnalban, 5 óra körül kezdek dolgozni. Élvezem, hogy a város még alszik. Az ablaktáblák ritmikus mozgással történő tisztítását úgy élem meg, mintha transzba merülnék."

 

Mindkettőjüknek valami egészen különleges dolog sikerült. Nevezetesen, hogy egy kevésbé attraktív tevékenységet képesek voltak jelentőséggel megtölteni. Munkájukat pozitív fényben látják, ami terhelhetőbbé teszi őket - pozitív hozzáállásuk stresszpufferként működik. Aki úgy áll a munkához, hogy "Sok a teendő, gyorsan tűnjünk innen!", azzal nem segít saját magán. Ahelyett, hogy valami ellen küzdenénk, helyesebb, ha lelkesedünk, vagy legalábbis elkötelezzük magunkat az ügy érdekében.

 

Robert Sapolsky, a Stanford Egyetem (USA) neurológia- és idegtudományok professzora, rendszeresen vizsgálta a Serengeti Nemzeti Parkban élő majmok stressz-szintjét, az egyedek vérmintái alapján. Minél több és tartósabb baráti kapcsolatai voltak egy majomnak, annál alacsonyabb volt vérében a stresszhormonok szintje. Minél többet törődött másokkal, akik viszonzásul vele is foglalkoztak, annál egészségesebb és ellazultabb volt. A barátság tehát hatásos ellenszere, puffere a szavannai klánokban élő majmoknál.

 

E vizsgálatok eredménye azért annyira érdekes számunkra is, mert bizonyítják, hogy a barátság évmilliók óta genetikailag kódolt és igen hatásos program a túlterheltség káros hatásai ellen. Ezt a genetikai programot mi, emberek örököltük őseinktől. A szociális kapcsolatok hatásos stresszcsökkentők, elősegítik pihenésünket, regenerálódásunkat, betegség utáni lábadozásunkat stb.

 

Álljon itt tehát néhány jó tanács, mit tehetünk mi magunk, hogy jó kapcsolatokat építsünk ki, azokat hogyan ápoljuk és tartsuk életben:

 

• Érdeklődjünk barátaink gyermekei, hobbijai, születésnapja után. Ha beszélgetünk velük, egész testünkkel forduljunk feléjük, és valóban figyeljünk arra, amit mond. Beszélgetőpartnerünknek mindig nézzünk a szemébe. Szólítsuk a nevén. Köszöntéskor és búcsúzáskor is.

 

• Kezdeményezzen beszélgetést, ahelyett, hogy arra várna, hogy más szólítja meg önt!

 

• Nyissuk meg a szívünket! Ha azt szeretnénk, hogy az ismerőseinkből barátok legyenek, arról is kell beszélnünk, ami bennünket mélyen érint, foglalkoztat, érdekel... Nem csak filmekről, könyvekről, bár kétségtelenül ez is összeköthet embereket. Inkább értékekről, vágyakról, álmokról, gondokról. És arról, hogy mi idegesít, bosszant, mit szeretünk, mi tetszik és mi mozgat meg.

 

A barátság a majmoknál is képes kivédeni a stressz hatásait

 

• Tud bocsánatot kérni, ha hibázik vagy valakit megbántott? Ami nem egyszerű, az általában nagyon eredményes. Ne feledje, hogy az emberek hajlandók megbocsátani, ha érzik, hogy ön őszintén és komolyan kéri bocsánatukat.

 

• Apró szívességekkel, figyelmességekkel a másikban azt az érzést kelti, hogy egyedi és különleges személyként figyel rá, és azt, hogy ő fontos és értékes önnek.

 

• Ugye, ön is büszke, ha megdicsérik? Ezzel nincs egyedül. Ne fukarkodjon dicséretével, elismerésével a munkahelyén és baráti, családi körben sem!

 

 

A rendszeres szünetek optimálissá teszik a teljesítőképességet

A pihenésre vonatkozó kutatások szerint minél túlpörgetettebbek vagyunk, annál tovább tart, mire képesek vagyunk regenerálódni. Továbbá ebben az állapotban távol állunk optimális teljesítőképességünk szintjétől. Lehetőleg ne jussunk el e pontra. A legjobb ellenszer, ha óránként 2-3 perces kis szüneteket tartunk. Eközben virágot locsolhatunk, megihatunk egy pohár vizet, megehetünk egy almát, elvégezhetünk 30 guggolásból felállást, válthatunk néhány szót a kollégákkal stb.

 

 

A pihenés a heverőn és a tv előtt nem működik

Egy stresszes nap után egyfelől belsőleg teljesen túlpörgetettek és feszültek vagyunk, másfelől semmihez sincs kedvünk. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk az ún. "low effort activities" típusú tevékenységekre, tehát olyasmire, ami nem igényel semmilyen erőfeszítést, heverészünk a kanapén, tévézünk és csipszet rágcsálunk. Eközben azonban egyáltalán nem jól pihenünk.

 

Sokkal jobbak az olyan tevékenységek, amelyek során szellemünket elengedhetjük, és belsőleg megnyugodhatunk. Hogy ezt hogyan érhetjük el, az egyénenként változik. Ez lehet kerti munka vagy séta a kutyával, esetleg egy kellemes meleg fürdőzés, főzni a barátainknak, egy barátnővel meginni valahol egy csésze kávét stb. Érdemes összeállítani egy listát azokról a tevékenységekről, amelyekben örömünket leljük és pozitív érzéseket váltanak ki, ezek ugyanis hosszabb távon stresszpufferként működnek. Határidőnaplónkban jelöljünk ki szabad időpontokat ilyen jellegű szabadidős tevékenységekre.

 

Legyünk hálásak az élet apró dolgaiért is

És végezetül még néhány jó tanács, ha kiegyensúlyozottabb szeretne lenni és több nyugalmat szeretne:

 

Ne várjunk ölbe tett kézzel arra, hogy életünkben beálljon a tökéletes harmónia, a megelégedettség. Ez valószínűleg soha sem fog bekövetkezni. Helyette inkább még ma lásson hozzá és legyen valóban hálás az élet apró dolgaiért: a reggel nyugodtan megivott csésze kávéért, a napsütésért, a virágokért az ablakban, a szomszéd mosolyáért. A hála érzése igen jótékony hatással van a belső nyugalomra és kiegyensúlyozottságra.

 

Koncentráljunk arra, amit az életben igazán fontosnak tartunk. Lehetőség szerint töröljünk napirendünkből minden idegölő és időpazarló tevékenységet.

 

Vegyük magunkat komolyabban. Hiszen egész nap másokért dolgozunk. Akkor arra is jogunk van, hogy valamit saját magunkért tegyünk. Érdemes e célból pontosan meghatározott időpontokat kijelölni.

 

Tegyük változatosabbá hétköznapjainkat. Menjünk emberek közé, ha egész nap valami magányos munkát végzünk (pl. számítógép mellett dolgozunk). Törjük meg a hétköznapi szürke rutint. Ha állandóan tele van a határidőnaplónk, húzzuk ki belőle a hétvégi munkákat. Figyeljük meg, hogy mi történik ennek hatására. Egy hosszú hétvégére időzített rövid "nyaralás", pihenés is csodákra képes.

 

Érdemes komolyan venni azokat a figyelmeztető jeleket, amelyek a túlterhelésre utalnak: a koncentráció romlását, az alvászavarokat, az örömtelenséget, az állandó felpörgetettséget! Tegyen meg mindent ez ellen! Hagyjon fel azzal a nagyon veszélyes és hiú reménnyel, hogy valahogy, valamikor, egyszer minden magától megoldódik.

V. T.
XIV. évfolyam 11. szám

Címkék: stressz, stresszoldás

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.