Egészséges életmód

TAO a tányéron

Érvek a szójabab mellett és ellene

A "magok" mellett az élelmiszer-termelők egy legalább ennyire hatásos táplálékot kínálnak, a szójababot. E táplálékkal kapcsolatban is rengeteg kutatás és vita zajlik. Az alábbiakban összefoglaltuk, mit érdemes tudni róla.


 

A szója az ókori Kínában az "öt szent növény" egyike volt a rizs, a köles, az árpa és a búza mellett. A szója az egészség építőköveinek egész sorát tartalmazza. Ezt Nyugaton a 20. századi reformmozgalom fedezte fel. A vegetáriánusok gyakran konfrontálódtak a fehérjehiányos táplálkozás témájával. A szója, esszenciális aminosavaival, értékes alternatívának bizonyult.

 

A "szuperbabnak" a búzával és más gabonákkal együtt sok közös tulajdonsága van. Ilyen pl. hihetetlen sokoldalú felhasználhatósága az élelmiszeriparban. Ám az ipari feldolgozás következtében a szója is folyamatos denaturálásnak van kitéve. Ez az 1970-es évek elején a "vegetáriánus hús" feltalálásában kulminált. E termék a problémás Textured Vegetable Protein (TVP) alkalmazásán alapul, amely minden növényi húspótlék alapja.

 

Az ilyen, "texturált" szójaproteinnek mindössze egyetlen előnyös tulajdonsága van: a készételek gyártásában univerzálisan alkalmazható. A kritikusok azonban rámutatnak, hogy e termék előállítása során elvész a szójabab minden, egészségünkre gyakorolt pozitív hatása. Az előkezelt nyersanyagot ilyenkor erősen felhevítik, majd nagy nyomással, ún. extruderekkel apró lyukakon préselik keresztül, aminek hatására színes, húshoz hasonló halmazállapotot kap. Ezt követően az így "strukturált" masszából "virslit", pelyheket, "fasírtot", "hússzeleteket" készítenek.

 

A szója diadalt aratott az egész világon. A vegetáriánusok hús pótlására fogyasztják. Ha egészségünkért szeretnénk tenni valamit, a szójával kapcsolatban is érdemes néhány szempontot figyelembe venni

 

A probléma csak az, hogy az említett gyártási folyamatok során toxikus anyagok keletkeznek (ún. Maillard-reakció). Extrudereket alkalmaznak a cornflakes, valamint más reggeli gabonakészítmények, sütemények, csipszek és egyéb termékek előállításához. A technológiai folyamatok során rákkeltő akrilamid keletkezhet.

 

Paradox, de jellemző, hogy a hagyományos szójatermékek a tudatos "lassítás" eredményei. Mindennek időre van szüksége, így a szójából fermentálással készített termékeknek is. Ezzel tisztában voltak a taoista szerzetesek is, évezredekkel ezelőtt. Minden, ami a szóját különösen értékessé teszi, ők fedezték fel: a tofut, a szójacsírát, a tamari szószt és a szójatejet. Számukra ezek mágikus ételek voltak. Középpontban állt az ételek gondos elkészítési módja, valamint az ételek szertartásos elfogyasztása, mint "a változás spirituális aktusa".

 

A modern ipar mindent a feje tetejére állított. "Turbó" eljárásokkal lerövidítik a gyártást. Mindez a (rossz) ízben és (egészségvédelmi szempontból csökkent értékű) tartalmában csapódik le. A reform- és természetes termékek kínálata ajánl megfelelő alternatívákat, amelyek a hagyományok tiszteletben tartásával készülnek.

 

A szójaszósz jól példázza a modern gyártást: a hozam növelése és az érési folyamat rövidítése érdekében ma oldószereket és különféle vegyi folyamatokat (pl. savhidrolízist) alkalmaznak. A termékek tartósítószereket, aromákat, cukrot és színezékeket is tartalmaznak.

 

Egy indiai asszony szója feldolgozása közben. A szója ökológiai termesztése sokban hozzájárul a fejlődő országok támogatásához és a természet megóvásához

 

A biotermékek esetében ilyen technológiákat tilos alkalmazni. A gyártás hagyományos módon történik, ami hosszú (egyes esetekben évekig tartó) fermentációt jelent. Akinek tehát fontos az egészsége, válassza szójából is a természetest!

 

Tippünk: Lehetőleg maradjunk az eredeti szójatermékeknél. Az ökológiai módszerekkel előállított szójaszósztól, szójatejtől és tisztított szójaolajtól senkinek sem kell tartania. Ezek kiinduló alapanyaga a szójabab, és nem egy előkezelt, pépesített massza. A friss tofut is nyugodtan fogyaszthatjuk.

 

A szójababban a fehérjék mellett számos más anyag rejlik. Ilyen pl. a lecitin. Ez az anyag kiváló táplálék agyunknak, és az első modern étrendi kiegészítő. A szójaolaj gyártása során keletkezik, melléktermékként. A szója valódi diadalmenetét Nyugaton azonban a reformtáplálkozás mozgalma jelentette, amikor nálunk is ismertté vált a tofu, a szójatej, a szójaszósz, a tempeh (hasonlít a camembert sajtra), a mizó (japán fűszerpaszta). Egyszerre megjelentek az ízletes alternatívák, amelyekkel helyettesíteni lehet a tejet, a tejterméket (pl. túrót), ami valóságos áldás a tejallergiában szenvedőknek.

 

Más szektorokban a kezdeti lelkesedés elcsendesedett. Ilyen terület pl. a csecsemőtáplálékok piaca. Vajon itt is a szója a jobb alternatíva az (anya)tej pótlására? Sokáig úgy tűnt, igen. Sok gyártó szójabázisú, "hipoallergén" csecsemőtápokat dobott a piacra. Ezeket jól fogadták a fogyasztók, míg ki nem derült, hogy nem kevés csecsemő a szójafehérjére is allergiás.

 

A szójából készült termékek nem egyformák. Különösen a kedvelt szójaszószoknál érdemes figyelni az ökominőségre

 

Tippünk: Egyre több fogyasztó és szülő pártol át a kecsketejre. A tehéntej-allergiások szempontjából a kecsketej valóban jó hatású.

 

Remények és aggodalmak: hormonpótló kezelések

Nem is olyan régen történt, hogy a hormonpótló kezelések súlyos mellékhatásairól szóló jelentések rázták meg a szakmát és a közvéleményt egyaránt. Azóta a növényi termékek, közülük is a szójabab "szelíd alternatívaként" vonultak be a köztudatba. A pozitív hatásokat egyaránt hangoztatják a változáskori panaszok enyhítésével, valamint az időskori daganatos megbetegedések elleni védelemmel kapcsolatban. E hatásokért elsősorban bizonyos növényi festékanyagok, a daizin és a genisztein nevű izoflavonok felelősek. Ezektől remélik a megelőző hatásokat, méghozzá a közvetlen hormonpótló terápia "agresszív hatásai" nélkül.

 

Sajnos a dolgok nem ennyire egyszerűek. Ugyanis rengeteg ún. fitohormon (hormonszerű növényi hatóanyag) létezik, ezek pedig az emberi szervezetre különböző hatásokat gyakorolnak. Ilyen vegyületek nem csak a szójababban fordulnak elő, hanem pl. a vörös herében, a lenmagban, a rozsban, a barátcserjében és sok más növényben. Hogy hatnak-e és miként, többek között olyan tényezőktől függ, mint pl. a működő, egészséges bélflóra. Ezért egyes kutatók óva intenek a növényi ösztrogének ellenőrzés nélküli, kritikátlan használatától.

 

Hogy ezek az anyagok védő hatást fejtenek-e ki pl. az emlőrákkal szemben, még alapos kutatással kell igazolni.

- tamás -
XIV. évfolyam 8. szám

Címkék: reform étrend, szója, szójabab

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.