Egészséges életmód

Viták kereszttüzében: paleolit diéta

Együnk úgy, mint a neander-völgyi ember?

    Együnk úgy, mint vadászó, gyűjtögető őseink: ami egyesek szerint csak az új divat, az másoknak az egyetlen szabályos étkezési forma az emberek számára, akik – mondják az elképzelé s támogatói – 10 000 év alatt se tudtak alkalmazkodni a megváltozott étkezési szokásokhoz. De mennyi igazság van az ősemberek étrendjének követésében, és vajon még ma is egészségesnek számít ez az életstílus?


    Együk azt, amit kőkorszaki őseink – legalábbis így hangzik a paleolit étrend ajánlása. Sokan tesztelték és jónak találták

     

    A kőkorszaki diéta, más néven paleodiéta olyan étrend, mely a vadászó, gyűjtögető életmódot folytató ősemberek étrendjéhez próbál igazodni. A paleodiéta követői a ma is élő vadászó, gyűjtögető törzsek táplálkozását veszik alapul az ételek kiválasztásánál. Ezen kívül a régészeti leletek vizsgálata is segít abban, hogy belátást kapjunk a kőkorszakiak étrendjébe.

     

    Mit lehet enni a paleodiétában? Főleg húsok, halak, tojás, tengeri herkentyűk, zöldség,  gyümölcs, fűszerek és magok kerülnek a tányérra. A szelídgesztenye, a méz és a gombák is részét képezhetik az étrendnek. Tilos azonban a tej és minden tejtermék, valamint gabonatermék. Mivel az őskorban még nem voltak gyorséttermek, konzervek és fagyasztóládák, így a mirelit- és készételeket is hanyagolni kell. Inni pedig csak vizet és gyógyteát lehet, hiszen évezredekkel  ezelőtt nem voltak üdítők, sör és bor sem.

     

    A paleodiéta nem tartozik az új táplálkozási irányzatok közé, negyven évvel ezelőtt találta ki az amerikai gasztroenterológus Walter Voegtlin, aki a húsban gazdag étrendet favorizálta. Az elmúlt évtizedek alatt több író is foglalkozott a vadászók, gyűjtögetők étrendjével. Nem minden paleodiéta a húsorientált életmódból indul ki. Boyd Eaton, egy amerikai orvos például inkább a magas rosttartalomra hívja fel a figyelmet, és nagyrészt növényi összetevőkön alapulnak az ajánlásai.

     

    Az alacsony szénhidráttartalmú diéták a divatosak

    Az utóbbi időben az alacsony szénhidrát- és magas fehérjetartalmú diéták hódítottak, így a Voegtlin által kialakított húsalapú táplálkozás is megint divatba jött. Nikolai Worm szintén szénhidrátban szegény diétáját, a LOGI-diétát is gyakran nevezik paleónak, de ő nem használja ezt a fogalmat. A diéta másik támogatója a közgazdász Arthur de Vany, aki könyvet is írt a kőkorszaki diétáról, amelyben fogyást és jobb erőnlétet ígér. A Vany szerinti kőkorszaki diétában reggelire általában tojás van, például keményre főzve vagy rántotta formájában. Ehhez jöhet sonka, de a gyümölcsök és az avokádó is megfelelő kiegészítés. Ha valakinek ahhoz van kedve, már reggelire ehet sült húst dinnyével.

     

    A cikk folytatását 2014. januári lapszámunkban olvashatják!

    V.T.
    XX. évfolyam 1. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2018. január

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.