Egészséges életmód

Well-aging – öregedjünk fiatalosan

Az örök életről már a fáraók is álmodtak, akik azért építettek piramisokat, hogy azok a túlvilági boldog élethez szolgáljanak „ugródeszkaként”. Hasonló volt a helyzet a régi Kína császáraival, akik egész flottákat indítottak útnak, hogy megtalálják a boldogság és halhatatlanság szigeteit, amelyekről legendák szóltak. Később Európából is útnak indultak hasonló expedíciók, pl. hogy a „Bimini” szigetet megtalálják. Akkoriban úgy hírlett, hogy ez a hely az örök ifjúság szigete.  


Soha nincs túl korán és túl későn ahhoz, hogy egészséges életstílust alakítsunk ki. A hosszú, egészséges életre sokkal jobbak az esélyek, mint valaha
 

A kutatók ma is azon fáradoznak, hogy megfejtsék az egészség és hosszú élet titkát. Egyre több tudományos eredmény igazolni látszik, hogy életmódunk minimális megváltoztatásával, a well-aging módszerével ez a vágyálom megvalósulhat. A koncepció a test harmóniáját igyekszik megteremteni, ezzel előzve meg a krónikus betegségeket. A well-aging fő célkitűzése az egészség, és a szellemi-testi rugalmasság minél tovább tartó megőrzése. Tehát attraktivitás, mobilitás, vitalitás.

 

 

A biológiai óra megállítható?

Az idő és az öregedés is megállíthatatlan, és a sejtjeinkbe írt genetikai kódnak engedelmeskedve zajlik. Egyelőre kilátásban sincs olyan gyógyír, amely ezt a kereket megállíthatná. Csakhogy két idő létezik. A második ritmusát nem a sejtmagban található DNS (a genetikai kódot tartalmazó anyag) adja meg, hanem az ember maga. Ma tehát megkülönböztetjük a kronológiai és a biológiai életkort. Az elsőt születésünk időpontja határozza meg. A második a tükörben nyilvánul meg. Mivel utóbbi nem objektív, ezért kifejlesztettek néhány mérési módszert, amellyel biológiai korunk jól mérhető. Fontos többek között sejtjeink és érrendszerünk állapota, azonban a szexuális potencia, a rövid távú emlékezet, a tüdők rugalmassága, a bőr és az általános megjelenés is számít. Mondjunk búcsút a szépség diktatúrájának. A well-aging rendszerében nem a szépség a legfontosabb, hanem, hogy mint ember harmonikusan éljünk, és a természetes életciklusoknak megfelelően tudjunk „megérni”.

 

Noha az időt nem tudjuk megállítani, a tükörbe nézve sokan megállapítják, hogy fiatalabbnak tűnnek naptári koruknál

 

A tetszeni akarás örök emberi törekvés. De ugyan ki lehet makulátlan? Az egészséges (ön)irónia jót tehet e téren. Ezt ajánlják és gyakorolják a közelmúltban alapított „Csúnyák Klubjában”. Akinek nincs megnyerő külseje, az is lehet vonzó mások szemében. Fontos, hogy vállalni tudjuk azt, amit az anyatermészettől kaptunk! A well-aging a belülről jövő szépségre törekszik. Olyan attraktivitásra, amelyet nem szikével és injekciókkal vásároltak meg.

 

Mozaikkő a hosszú élethez: a Dean Ornish-féle elmélet

A jóléti államokban a szív- és érrendszeri betegségek jelentik a legfőbb halálokot, ezen belül is meghatározó a szívinfarktus. Az orvosok egyre drágább módszerekkel igyekeznek a kockázatot csökkenteni. De mennyit profitál ebből a páciens? Az orvosi statisztikák szerint 12%-kal csökken halálozási kockázatuk. Ha azonban megkérdezzük a szakértőket, mennyivel lehet az infarktus veszélyét saját kezdeményezésekkel csökkenteni, a válaszuk: 52%. A drága pénzen megteremthető 12%-hoz képest ez óriási. Hasonló a helyzet sok egyéb betegséggel.

 

A nevetés a legegyszerűbb anti-aging módszer. Fiatalnak és idősnek egyaránt ajánlott

 

A well-aging koncepciójában fontos mozaikkő dr. Dean Ornish, egy világhírű amerikai szívspecialista programja. Ő az egyik úttörője a well-aging mozgalomnak. Sikerült bizonyítania, hogy az érszűkület és annak számos következménye (infarktus, agyvérzés) nem sorscsapás, hanem elkerülhető, sőt gyógyítható az életmód gyökeres megváltoztatásával. Ennek része az egészséges táplálék, a lazító jógagyakorlatok, és a rendszeres testmozgás és szeretet, nyitottság.

 

 

Egészségünket folyamatosan támadják

Állandóan szembesülnünk kell kórokozó mikrobákkal (baktériumok, gombák, vírusok), mérgező vegyületekkel és a naponta keletkező ráksejtekkel. Jelentős az agresszív szabad gyökök jelentette támadás veszélye is. De szervezetünk néhány csodás képessége – az immunrendszer, az öntisztító és önmegújító képességek – segítenek bennünket.

 

Ropogós, friss zöldségek és gyümölcsök szerepeljenek mindennap az étrendben. A jelszó: Mennyiség helyett minőség!

 

Döntő fontosságú a vitális hatóanyagokban gazdag táplálkozás. Aligha lehet kevésbé fontos a megfelelő, a testi adottságokhoz igazított fizikai aktivitás. Egyelőre nagyon alábecsült, mégis nagyon fontos terület a lelki erők harmonikus egyensúlya, amelynek része a stressz leküzdése, a tartalmas emberi kapcsolatok, valamint a szociális elkötelezettség.

 

Egészséges táplálkozás

A táplálkozás nélkül tartósan nem lehet megvalósítani a jó közérzetet és a jó egészséget. Itt is az apró lépések politikája a leghatásosabb. Érdemes az egészséges táplálkozás birodalmát lépésről lépésre – pontosabban: falatról falatra – meghódítani. Napjaink fogyasztója az ételt gyorsan bekapkodja és félig megrágva nyeli le, ezzel megakadályozva, hogy szervezetünk hozzáférjen a falatban lévő fontos tápanyagokhoz. Mindez egyszerűen és élvezetes módon, egyik napról a másikra megváltoztatható. Tudatos rágással fedezzük fel újra a gyümölcsök paradicsomi ízvilágát. A megfelelő rágás fontosságát mutatja az olajrágás is. Meglepően hatásos módszer a méregtelenítéshez és immunrendszerünk erősítésére.

 

Ami a nyugdíjas éveket illeti: fizikailag maradjunk aktívak. Erre jó a kerti munka is

 

Az utolsó napi étkezés időpontja legkésőbb délután 4 órára essen, ennek hatására éjszaka leesik a vércukorszint, ami a tobozmirigyet fokozott melatonintermelésre serkenti. Így alvás közben a testhőmérséklet 0,4 Celsius-fokkal csökken, alvásunk nyugodtabb, mélyebb, pihentetőbb lesz. Ez lehetőséget ad testünknek a regenerációra, ráadásul extra dózis növekedési hormon (STH) is termelődik, ami testünk egyik leghatásosabb fiatalító anyaga.

 

Mennyiség helyett együnk minőséget!

Általában túl nagy adagokat fogyasztunk mindenből. Próbáljuk ki, és együk a szokásos adagjainknak csak a felét. Ebben segít, ha élvezünk minden egyes falatot. Különösen jó, ha ízlelőbimbóinkat értékes, lehetőleg természetes ételekhez szoktatjuk. A sárgarépa vagy a karalábé valóságos lakomává válhat, ha figyelünk az ízekre. Aki tudatosan táplálkozik, hamarabb jóllakik.

 

Serpenyő helyett gyümölcskosár

Naponta együnk 5-ször zöldséget, gyümölcsöt – ez része a well-aging mozgalomnak is. Különösen ajánlatos a mediterrán diéta, beleértve a „francia paradoxon” jelenségét (nevezetesen a vörösbor egészségvédő hatását).

 

 

A mikrotápanyagok jelentősége

Az ortomolekuláris orvoslás igen előkelő helyre került a well-aging rendszerében. Ugyanis szervezetünk, alkatunk érzékeny pontjain (pl. időskori felszívódási zavarok és hiányállapotok) segít megőrizni egészségünket. Munkamódszere az ún. mikrotápanyagok, vagy bioaktív anyagok pótlása. Kifejezetten pozitív hatásúnak bizonyul, ha szervezetünk túlkínálatot kap vitaminokból, ásványi anyagokból, enzimekből, nyomelemekből.

 

Az említett mikrotápanyagok között újnak számít a karnozin (carnosin) nevű anyag, amely az emberekben és állatokban egyaránt előfordul. Jelentőségét csak napjainkban ismerték fel. Két aminosavból áll és főként az izmokban és az idegrendszerben található, ám idősebb korban mennyisége jelentősen csökken a szervezetben. A kutatók feltételezik, hogy a karnozin képes hatékonyan megvédeni a szabad gyökök támadásaitól a fontos sejtalkotó elemeket (sejtmembránok, DNS), proteineket és zsírokat.

 

Edzőpartnerekkel a mozgás sokkal jobban esik. Futótalálkozók kiválóan alkalmasak erre

 

Említésre méltó a rezveratrol (resveratrol) nevű antioxidáns is, amelyről a New York Times és a Spiegel is beszámol. Ennek apropóját a rezveratrol életet meghosszabbító hatásáról publikált kutatási eredményeik szolgáltatták. A vörös szőlő héjából származó anyag antioxidáns és gyulladásgátló hatású. Természetes rezveratrolt a piros szőlő leve is tartalmaz, bár csekély mennyiségben. Magasabb koncentrációban ugyanis erjedés (tehát a borrá alakulás) közben oldódik ki a szemek héjából (1 literben kb. 15 mg található).

 

Az élelmiszerek hatóanyagai közül vitathatatlanul az antioxidánsok a legnagyobb sztárok. Ezek semlegesítik az agresszív, sejtkárosító szabad oxigéngyököket, ezért közvetett módon hozzájárulnak sejtjeink megfiatalodásához.

 

Figyelni kell a savasító hatású anyagcsere-folyamatokra is, amelyre stresszel terhelt életmódunk hajlamosít. Ajánlatos tehát minél több zöldséget, gyümölcsöt, zöldséglevest, szóját és burgonyát enni. Lehetőleg részesítsük előnyben a mi égövünkön megtermelt biotermékeket. Az egzotikus gyümölcsök és gombák gyakran élelmiszer-intoleranciát váltanak ki, mert szokatlanok a mi emésztőrendszerünknek.

 

Ezen túlmenően figyelembe kell vennünk az évszakok ritmusát az étkezés során. Így például nem helyes, ha egész évben spárgát és földiepret eszünk. Ha nincs egyéb ellenjavallata, napi 1,5 dl fehér- vagy vörösbor ellen nem emelhetünk kifogást. A borban található, biológiailag rendkívül értékes anyagok, elsősorban a polifenolok értékes gyökfogók, amelyekre nagy szükségünk van.

 

További tipp egy egyelőre kevéssé ismert gyógynövényből, a cisztuszból (cystus incanus) készített tea. A csodálatos virágokat hozó cserje a Földközi-tenger medencéjében honos, és ott emberemlékezet óta alkalmazzák. Polifenol-vegyületei a legerősebb természetes gyökfogók. Megvédik sejtjeinket az öregedéstől. A klinikai kísérletek alapján egyes, veszélyes vírusokra gyakorolt hatást is valószínűsítenek.

 

Sok mozgásstúdió idősebbeknek is nyújt személyre szabott edzésprogramot

 

Különösen fontos az anyagcsere tisztítása, amit eltérő szinteken, eltérő erőbevetéssel és intenzitással végezhetünk. A hétköznapokban bevált a következő 4 hetes kúra: naponta 2-3 evőkanál mustármagot 250 ml buborékmentes ásványvízzel beszedve, érzékeny bélrendszer esetén naponta 3-szor egy teáskanálnyi bolhafűmagot 1 dl vízben kissé megduzzasztani, majd 250 ml vízbe keverve elfogyasztani. Ha tehetjük, olykor böjtöljünk, lehetőleg erre specializálódott böjtklinikán vagy böjttáborban.

 

Az ájurvédikus forróvíz-kúra szintén kiváló anyagcsere-tisztító: Főzzünk fel fél liter buborékmentes ásványvizet és forraljuk 15 percig födetlen edényben. Ízlés szerint adhatunk hozzá egy csipetnyi kurkumát vagy gyömbérport, majd tegyük termoszba, és a nap folyamán, egy-két óránként kortyolgassuk olyan forrón, amennyire csak lehet. Évente két-három alkalommal, alkalmanként 4 hétig, ez a kúra hozzájárul vitalitásunk megőrzéséhez és a méregtelenítéshez.

 

Az anyagcsere mellett a kiválasztó szervrendszert is karban kell tartanunk. A nyelv óvatos megtisztítása után (puha kefével) következhet az olajrágás módszere. Ehhez egy evőkanál jó minőségű, hidegen sajtolt növényolajat zubogtassunk a szánkban 3-4 percig, majd alaposan mossuk ki a szájüreget. A szájüregben található toxikus anyagok megkötődnek az olajban. A bőr speciális, puha sörtéjű kefével történő száraz dörzsölése a bőr és nyirokrendszer tisztítását segíti elő.

 

 

Mennyit sportoljunk?

A well-aging fontos, központi jelentőségű alkotórésze a fizikai aktivitás. Ez lehet gyaloglás, kocogás, kerti munka vagy tánc. De ne terheljük túl magunkat. A fizikai terhelést fokozatosan kell életünk részévé tenni. A kitartást, állóképességet fejlesztő edzések – a gyaloglás, a kocogás, kerékpározás, úszás - segítenek megszokni a terhelést. Fontos a sokoldalúság. Igazi fittség a kitartás, az erőkifejtés és a mozgáskoordiáció összjátékaként alakul ki. A gyaloglást vagy kerékpározást kombinálhatjuk súlyzós edzéssel, gerinctornával, aquafitnesszel. Nem kell azonnal személyi edzőt fogadnunk! Ha találunk társat a mozgáshoz, mindjárt könnyebb és élvezetesebb lesz. Ha lehetséges, csatlakozzunk klubokhoz, társaságokhoz.

 

 

Mentális erőnlét az öregedés ellen

Az anti-aging kissé mechanikus receptjei sokáig meglehetősen vérszegények voltak. Hiányzott egy fontos elem: a spirituális dimenzió. Ebbe sok minden tartozik, a bölcsesség keleti és nyugati forrásaiból meríthetünk, sőt felfedezhetjük, hogy ezek nem állnak egymással ellentétben, tehát ötvözhetők is. Mindegy, hogy zen, autogén tréning (AT), progresszív izomlazítás (PM), jóga, csi-kung, taj-csi, meditáció vagy egyszerű, taoista gyakorlatok – mindegyik lényege, hogy megteremtse a test, a szellem és a lélek összhangját.

 

A társasági élet fiatalít

Az új well-aging szellemében különösen fontos, hogy sokat legyünk társaságban!
A magányos emberek gyorsabban öregszenek és gyakrabban betegek. A kapcsolatok, az eszmecserék, a közös programok fiatalító hatásúak testileg, szellemileg és lelkileg egyaránt.

 

Aki már nem dolgozik, találhat valamilyen, nem pénzért végezhető feladatot magának, amelyben még érezheti, hogy szükség van rá, pl. idősek, betegek ápolásában, gyermekfelügyeletben, környezet- vagy állatvédőként.

 

Well-aging, ez azt is jelenti, hogy szellemünk és lelkünk is megkapja, ami jár

 

A szociális kapcsolatokhoz jó ürügyül szolgálnak a kulturális rendezvények (kiállítások, múzeumok látogatása, koncertek stb.). Még jobb, ha valamilyen művészeti ágat magunk is gyakorlunk (festés, zenélés, modellezés vagy szobrászkodás). Ezek a tevékenységek mind a koncentrálóképesség, mind pedig a rövid távú memória fejlesztésében, regenerálásában és megőrzésében valóságos csodára képesek.

 

 

Méregtelenítés a májon, a beleken és a vesén keresztül

A máj, a belek és a vesék működésének fokozása homeopátiás készítményekkel történhet:

 

Máj: Hepeel, 3x1 tabletta, Quassia similiaplex, Hepar Hevert vagy máriatövis-teakúra.

Belek: Nux vomica Homaccord, 3x20 csepp/nap, és probiotikus natúr joghurtok. 

Vese: Reneel, 3x1 tabl., Juniperus similiaplex vagy solidago virgaurea 1x1 ivóampulla/nap.

 

Az emésztőnedvek termelésének általános fokozására alkalmasak a keserű növényi drogok, pl. svédkeserű.

 

Hatásosak továbbá a szervek reflexterületein végzett bedörzsölések is, ami történhet homeopátiás, fémtartalmú krémekkel: A veseműködés serkentésére a vesetájékot dörzsöljük be mindkét oldalon rézkenőccsel (cuprum metallicum 0,4%) esténként, körkörös kézmozdulatokkal, öt percig. A cinktartalmú homeopátiás kenőcs (stannum 0,1%) a májat erősíti. Ehhez egy vékony kendőt kenjünk be a kenőccsel, és éjszakára helyezzük a máj fölé, a jobb oldali bordaív alatt. A szív erősítésére aranytartalmú kenőcsöt használjunk (aurum metallicum praeparatum D4); egy borsónyi mennyiséget este masszírozzunk be 3-5 percig a szív területén.

 

 

Természetes anti-aging

Naponta:

 

nyelvtisztítás,

olajrágás,

a bőr száraz dörzsölése puha kefével,

keserűanyagok fogyasztása evés előtt,

sok zöldség, burgonya; mediterrán diéta,

herbateák,

15 perc relaxációs tréning,

mozgástréning, lehetőleg 3-szor hetente.

 

Kúraszerűen alkalmazva:

 

Január: Béltisztítás bolhamaggal vagy mustármaggal, 4 hétig.

Március: Májkúra cinkkenőccsel, 2-3 hétig, plusz homeopátiás készítmény belsőleg.

Július: Béltisztítás, mint januárban, 4 hétig.

Augusztus: Szívkezelés aranykenőccsel 2-3 hétig, plusz homeopátiás készítmény belsőleg.

November: Vesekezelés réztartalmú kenőccsel, plusz homeopátiás készítmény belsőleg.

Forróvíz-kúra: évente 2-3-szor, alkalmanként 4 hétig.

Esetleg böjtölés: évente 1-2 alkalommal, 1-3 hétig.

-sz.z.l.-
XIII. évfolyam 8. szám

Címkék: öregedés, well-aging

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.