Egészséges életmód

Záró gondolatok

Vitaminok szerepe a beteg szervezetben 14. rész


Végére értünk egy óriási témakör áttekintésének. Természetesen lezárni sosem lehet egy ilyen terület bemutatását. A sorozat írása közben is folyamatosan jelentek meg az újabb információk, fejeződtek be vizsgálatok. Sokszor a már mindenki fejében letisztult ismeretek inogtak meg alapjaiban. Ez is mutatja, mennyire nehéz ezen a területen eligazodni, szabályokat alkotni és azokat követni egészségünk megóvása érdekében, illetve a betegségből történő kigyógyulás meggyorsítása végett.

 

A sorozat célja a vitaminok világának megismertetése volt, melynek során igyekeztem hangsúlyozni azokat a minden esetben érvényes, általános szabályokat, melyek összefoglalása olvasható a következőkben.

 

 

Miből és mennyit szedjünk?

A vitaminkészítmények választéka a hazai boltok polcain is nagy, de akinek módja adódik külföldi üzletekbe eljutni, ott szinte már áttekinthetetlenül óriási a kínálat. A vitaminok esetében azért találhatunk néhány egyszerű kapaszkodót, mely ugyan nem tartalmaz semmilyen szenzációként kezelhető megállapítást, betartása viszont segíthet az előbb említett tanácstalanság megszüntetésében.

 

Legfontosabb szabályok a következők:

1. A szervezet számára csak a nélkülözhetetlen vitaminok napi szükségletének fedezése elengedhetetlen. A vitamin szót eleve csak ilyen vegyület viselheti. 13 vitamint ismerünk: A-, B1-, B2-, B3-, B5-. B6-, B12-, C-, D-, E-, K-vitaminok, valamint a folsav és a biotin. Léteznek még az úgynevezett vitaminszerű anyagok, melyekre szintén szüksége lehet a szervezetünknek, de képes előállítani őket. Pótlásukra csak akkor kell gondolni, ha szervezetünk nem képes saját szükségletét kielégítő mennyiséget termelni.

 

2. A vitaminbevitel biztosítása során nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy táplálékaink is tartalmaznak vitaminokat. A jól összeállított étrend képes fedezni a napi vitaminszükségletet.

 

3. Aki úgy érzi, hogy a táplálkozása nem megfelelő és ezen nem képes változtatni, célszerű vitaminpótlással élnie.

 

4. A pótlás szempontjából a vitaminokat szét kell választani a vízoldékony és zsíroldékony kategóriákra. Az előbbibe tartoznak a B-vitaminok, a folsav, a biotin és a C-vitamin. Az utóbbiak csoportját az A-, E-, D- és K-vitaminok alkotják. A vitaminpótlás során a vízoldékony vitaminok bevitele okozza a kisebb gondot. A napi szükségletet kismértékben meghaladó mennyiségek bevitele nem jár káros következményekkel. A zsíroldékony vitaminok viszont hajlamosak a zsírszövetekben halmozódásra, ezért pótlásuk komolyabb odafigyelést igényel. A tapasztalatok szerint eddig csak az A- és D-vitaminok túladagolása során fellépett káros következmények váltak ismertté.

 

5. A rendszeres vitaminpótlás kizárólagos célja a vitaminhiány kialakulásának megakadályozása, illetve a már kialakult hiány megszüntetése. Emellett egyes vitaminok esetében szóba jöhet a gyógyszerként történő alkalmazás is, amely a napi szükséglet többszörösének bevitelét jelenti. Ez a terület egyelőre elég bizonytalan, nem kellő mértékben ismertek a mellékhatások, ezért csak szigorú orvosi ellenőrzés mellett valósíthatók meg!

 

Az itt leírt szabályok megfelelő alkalmazásához először nézzük meg, mivel találja szembe magát az ember, amikor bemegy egy olyan üzletbe, ahol táplálékkiegészítőket árulnak. A vitaminok esetében kétféle készítménytípust láthatunk a polcokon:

 

1. egykomponensűeket, melyek egy vitamint tartalmaznak, azt viszont gyakran a napi szükségletet jóval meghaladó mértékben.

 

2. többkomponensű készítményeket, melyek három további csoportba sorolhatók:

 

a) néhány vitamint tartalmazók, melyeket általában valamilyen hatás elérésére állítottak össze,

 

b) az összes vitamint tartalmazó úgynevezett multivitaminok,

 

c) az összes vitamint és nyomelemet tartalmazó, komplexnek mondott készítmények.

 

 

Egy vitamint tartalmazó készítmények

Az egykomponensű készítményekről jó tudni, hogy a hivatalosan engedélyezett formákban csak akkor találhatók napi szükségletet meghaladó mennyiségek, amennyiben azt gyógyszerként hozták forgalomba. Ilyenkor meghatározzák, hogy mikor és mennyit kell szedni belőlük. A gyógyszerként forgalomba hozott vitaminkészítmények csak gyógyszertárakban vásárolhatók meg! Sajnos az úgynevezett multi-level marketing rendszerben terjesztett termékek gyakran megkerülik a hatóságokat, és így kaphatók olyan készítmények is, melyek eredete, hatékonysága nem ellenőrizhető. Ezt mindenki csak saját felelősségére szedheti. Az esetek zömében feleslegesnek bizonyulnak az ilyen készítményekre kiadott súlyos pénzösszegek, a várt és ígért hatások nem minden ember esetében jelentkeznek egyforma mértékben.

 

Az egykomponensű készítmények bevitelének létjogosultságáról akkor beszélhetünk, ha a készítményben lévő vitamin markáns hiányát sikerül felismerni a szervezetben. Ilyen lehet egy C-, A-, E- vagy D-vitamin-hiány. Ezekből a vitaminokból léteznek különböző gyógyszerváltozatok is. Ugyanakkor a B-vitaminok esetében nagyon ritka, hogy csak az egyikből lépjen fel hiány. Egyedül a B12-vitamin a kivétel. Ennek hiánya gyakran válik meghatározóvá különösen a vegetáriánus étrendet követők körében. Gyógyszerformában ugyan kaphatók egyes B-vitaminok (B1, B6, folsav), de ezek külön-külön adásának létjogosultsága nem kellően igazolt. Egyre több olyan vizsgálati eredmény lát napvilágot, melyből egyértelműen kiderül, hogy a napi szükséglet tudatos biztosítása akár tablettákkal, akár megfelelő táplálkozással az esetek többségében meghozza a kellő eredményt. Az egykomponensű vitaminkészítmények gyógyszerként történő alkalmazásakor gyakran a gyógyszerszemlélet tükröződik az orvosok gondolkodásában, mely szerint egy hatóanyagból nagyobb adag bevitelével gyorsabb, erősebb hatást érhetünk el. Sajnos a vitamin pont ebben különbözik a gyógyszermolekuláktól: mennyiségének növelése nem növeli arányosan hatékonyságát, viszont a nem kívánt melléhatások száma és mértéke fokozódhat. A fokozott vitaminbevitel következményei a mai napig nem tisztázottak kellő pontossággal. A vitaminok biológiai szerepe a legtöbb esetben a folyamatok serkentése, szakkifejezéssel katalízise. A katalízís hatékonyságát nem a katalizátor mennyiségének növelésével lehet elsősorban javítani!

 

Vitaminkombinációk

Számos olyan készítménnyel találkozhatunk a különböző üzletek polcain, melyek néhány vitamint tartalmaznak, és különböző betegségek, elváltozások gyógyítására vagy éppen megelőzésére ajánlottak. A megelőzéssel kapcsolatban egyszer és mindenkorra célszerű megjegyezni azt az örök érvényű szabályt, hogy a vitaminhiány kialakulását az összes vitamin napi szükségletének biztosításával lehet csak megelőzni. Ugyanez érvényes a már kialakult hiány megszüntetésekor is! Amennyiben valamelyik vitamint nagyobb mértékben pótoljuk, mint a többit, az felboríthatja a szervezet még meglévő egyensúlyát, vagy akadályozhatja annak helyreállását. Az olyan vitaminkombinációk, melyek nem gyógyszertári forgalmon keresztül szerezhetők be, az esetek 99%-ában reklámtermékek. Szerencsére nem tudnak sokat ártani, mert a szervezet elég jól tűri a vitaminfelesleget. Viszont az áruk magas, ezért egyszerűen pénzkidobásnak lehet nevezni az ilyen kiadásokat, hiszen a következő részben ismertetendő multivitamin-keverékek ugyanezt a hatást képesek biztosítani gyakran jóval alacsonyabb áron!

 

Léteznek olyan vitaminkombinációk (pl. a B6-, B12- és folsavelegy), melyek bevitelének jogosultságát komoly klinikai vizsgálatok támasztják alá. Ezek a készítmények gyógyszertárakban kaphatók, hatóságilag minden szempontból ellenőrzött termékek. Ezekről tud az orvos is. Szedésük mindenképpen csak indokolt esetben javasolt. Ilyenkor gyógyszerként kell őket kezelni!

 

Multivitamin-készítmények

A leggyakrabban fogyasztott készítmények az egész világon. Összetételüket tekintve itt is elég nagy a változatosság, dacára annak, hogy elvileg egy ilyen készítmény a vízben oldódó vitaminok napi szükségletének 80-100%-át, míg a zsírban oldódó vitaminok napi szükségletének 20-50%-át kell hogy tartalmazza. Sok esetben a zsírban oldódó vitaminok hiányoznak a keverékekből, mert az engedélyező hatóság óvatos az esetleges halmozódások veszélye miatt. Az A- és D-vitaminok orvosi ellenőrzés nélküli bevitelétől mindenkit óva kell inteni. Szerencsére az E- és K-vitaminok esetében nem észleltek még eddig káros halmozódást.

 

A multivitamin-készítmények másik komoly problémája az ízük. A gyártók sok esetben a kellemesebb íz és ezzel összhangban a jobb eladhatóság érdekében csökkentik az egyes vitaminkomponensek mennyiségét. Elsősorban a multivitamin-pezsgőtabletták esetében észlelhető ez a törekvés. A pezsgőtablettát sokan üdítőitalként fogyasztják. El kell dönteni és választani kell: vitamint akarunk ital formájában pótolni, vagy üdítőt akarunk fogyasztani. A két lehetőség ritkán válik eggyé. Aki pezsgőtablettából üdítőitalt akar készíteni, annak az egykomponensű C-vitamin-pezsgőtabletta fogyasztása ajánlott. Ilyenkor a többi vitamin pótlása megoldható egy multivitamin-tabletta bevételével, ahol nincs ízprobléma.

 

A multivitamin-készítmények kiválasztása során elsődleges szempontunk legyen, hogy tartalmazza az összes vízoldékony vitamint (a folsav és a biotin hiányozni szokott), valamint mennyiségük a napi szükséglet több mint 60%-a legyen. Ezek az információk ma már kötelezően rajta kell hogy legyenek a készítmény dobozán, tehát a polc előtt állva van módunk választani. A zsíroldékony vitaminokból ritkán alakul ki hiány megfelelő táplálkozás mellett, ezért rendszeres külön pótlásuk nem feltétlenül szükséges!

 

 

Multivitamin- és nyomelemtartalmú készítmények

Az emberi lustaság marketingtevékenység által történő dobogóra emelésének egyenes következményei az ilyen termékek, melyek általában az összes vitamint és nyomelemet tartalmazzák. Melléjük még gyakran bekerül számos olyan felesleges összetevő, melynek feladata egyszerűen a komponensek számának növelése.

 

Az ilyen termékek megjelenése számos problémát vet fel, és sajnos mivel a különböző aggályokra nem létezik egyértelmű válasz sem mellettük, sem ellenük, így a fogyasztó hitére és pénztárcájának vastagságára van bízva eladhatóságuk.

 

Korunk jellegzetes jelensége a lusta emberek fogyasztóvá tételének azon módja, mellyel elhitetik a hozzá nem értőkkel, hogy naponta egy tablettával megoldható a mikrotápanyag-szükséglet fedezése. Két nagyon fontos biológiai, illetve kémiai eredetű tény mond ennek ellent:

 

1. Az emberi szervezet az évezredek során a napi legalább kétszeri, de inkább három vagy többszöri táplálékfelvételre rendezkedett be. Napi táplálékunkat több részletben, időben elkülönülve fogyasztjuk el. Ez a mód sokkal kiegyensúlyozottabb anyagcserét biztosít az étkezések számának csökkentésével szemben. A vitamin- és nyomelembevitel esetében a különbséget klinikai vizsgálatokkal még nem igazolták, annak hatalmas költségei miatt. Ráadásul a gyártóknak nem is érdekük ilyen kutatások támogatása. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyszeri tablettabevitel hatástalansága sem igazolt kellő mértékben, ezért a gyártók nem kényszeríthetők reklámhadjárataik felülvizsgálatára.

 

2. A vitaminok és nyomelemek mint molekulák vizes oldatban egymással kémiai reakcióba léphetnek. A gyomorsav megfelel egy ilyen vizes oldatnak. A kémiai folyamatok számos esetben ismertek. Szerencsére káros következményük a pénztárca vastagságának csökkenésén kívül nincs. Az egymással kölcsönhatásba lépő vegyületek nem képesek felszívódni, a széklettel távoznak. Jó eséllyel feltételezhetjük, hogy egy 30-40 komponensű tablettából 5-10 komponens nem jut el a véráramba, és a többiek sem a szükséges mennyiségben. A legnagyobb baj azonban megint ott van, hogy hiába ismertek ezek a kölcsönhatások, az egyes komponensek felszívódásának a másik komponens által okozott csökkenése nincs kimérve. Ennek következtében mindenkinek a saját döntésére van bízva, hogy mit szed. A teljesség kedvéért azért azt is meg kell említeni, hogy az sem igazolt, hogy napi egy tabletta vitamin- és nyomelemkeverék bevétele minden gondtól mentesít bennünket. Érdemes azonban elgondolkozni a felvetésen, mivel van más megoldás, léteznek csak vitamint és csak nyomelemeket tartalmazó készítmények, melyek választási lehetőségeket biztosítanak számunkra.

 

 

Higgyünk-e a reklámoknak?

A reklám a jelenleg követett termelési mód egyik meghatározó eleme. Ma szinte az egyetlen csatorna, amelyen keresztül a gyártó termékét szélesebb körben tudja megismertetni. A mikrotápanyagokat tartalmazó készítmények esetében a reklámok szerepe szintén meghatározó tényező, mivel a fogyasztó nem nagyon tudja észlelhető hatásokon keresztül lemérni az általa szedett vitaminkeverék hatékonyságát.

 

Sajnos a reklám feladata nem csak a megismertetés, hanem az eladás mértékének növelése is. A reklám egyoldalú, csak a pozitívumokat sorolja fel, ez természetéből következik. Amikor az egészségünk a tét, akkor viszont jogunk van megismerni a teljes igazságot, amit orvosunk és gyógyszerészünk sem ismer mindig, hiába küld a reklámszöveg hozzájuk. És akkor még nem beszéltünk azokról a reklámokról, melyek valótlanságokkal bombáznak minket. A probléma megoldására az alapos tájékozódás ajánlható. Erről szólt ez a sorozat is!

Dr. Szabó Oszkár
IX. évfolyam 10. szám

Címkék: vitaminok

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.