Fitoterápia

A legjobb gyógynövények fájdalmakra


     

    Lehetőleg tartózkodjunk a mellékhatásokkal terhelt fájdalomcsillapítóktól. A mozgásszervi fájdalmakat sok esetben növényi hatóanyagokkal is csillapíthatjuk. A mozgásszervi fájdalmak rontják életminőségünket, ugyanakkor fő előidézői a munkahelyi baleseteknek. Ennek ellenére az esetek többségében nem bonyolult, súlyos betegség, inkább fizikai vagy pszichés túlterhelés, illetve a mozgásszegény életmód okozza a fájdalmak e típusát. A fájdalom leggyakoribb előidézője a stressz, amely a szervezetet „vészhelyzet üzemmódba” kapcsolja. Mivel stressz hatására izmaink is feszessé válnak, ilyenkor megfájdul a hátunk. A megfeszített izom megvastagszik és megkeményedik, és nyomni kezdi a környezetében lévő idegeket, amelyek fájdalomingereket bocsátanak ki.

     

    A Bonni Egyetemen végzett kutatás kiderítette, hogy napjaink embere 15-18 percenként megnézi okostelefonját – a gyerekek és a fiatalkorúak naponta 88–135 alkalommal teszik ugyanezt. A mobiltelefon nyomogatása egyfelől károsan hat a fiatalok intelligenciájára, kreativitására, szociális és érzelmi fejlődésére, másfelől a telefon nézegetése túlterheli a nyak, a vállak és a kéz izmait, ami fájdalomhoz és az ízületek idő előtti kopásához vezet.

     

    A túlzásba vitt vagy egyoldalú terheléssel járó sport szintén károsítja mozgásszervrendszerünket. Ezzel szemben a laza, nem megterhelő, kétnaponta végzett sport kedvező hatású. Aki azonban nagyon keményen, nagyon hosszasan vagy – a labdajátékok és a könnyűatlétika esetében – csak a lábát használva sportol, túlterheli a testét. Ez kedvez az ízületi kopásnak, ami szintén fájdalommal jár.

     

    Még nagyobb károkat okoz a mozgáshiány. A rendszeres testmozgás hiányában izmaink elsorvadnak, megrövidülnek és megkeményednek, ami szintén fájdalmat okoz. Ugyanakkor rendkívül sérülékennyé is válunk. Az edzett hobbisportolók mozgáskoordinációja, izomereje, gyorsasága, csontsűrűsége és rugalmassága nagyságrendekkel jobb, mint azoké, akik keveset mozognak. Ők éppen ezért sokkal ritkábban szenvednek sérülést, esnek el vagy rándítják meg magukat. Ha néha mégis elcsúsznak vagy leesnek a kerékpárról stb., testük gyorsabban gyógyul, mint a nem sportolóké, akik ilyen esetekben sokkal súlyosabban sérülnek. Minden életkorhoz illeszthető valamilyen mozgásprogram. A legtöbb fitneszstúdió általában kínál idősebbeknek is valamilyen mozgásprogramot.

     

    A meglehetősen gyakori sportsérülések azonban megkérdőjelezik a kockázatos sportok űzését. Főként a labdajátékok, a kite, a téli sportok, a hegyi és terepkerékpározás és motorozás okozza a legtöbb súlyos balesetet, ezért ezeket jó szívvel aligha ajánlhatjuk.

     

     

     

    A cikk folytatását a Természetgyógyász Magazin áprilisi lapszámában olvashatják!

    –vörös–
    XXV. évfolyam 4. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. július

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.