Házipatika

A "Gyomordoktor" kalendáriuma - 2005. december

Karácsony hava

Mottó: "Az ősmozgató, a legfőbb erővalamennyiünkben nem a Hatalomra, hanem a Boldogságra való törekvés. Vagyis a lélek dinamikájának… …a boldogság adja a hajtóerejét." Müller Péter


 

December szokásos elnevezései még: Télelő hava, Álomhava, Szentkarácsony hava. A karácsonyi ünnepkör az advent első napjától vízkeresztig tart. Advent: az egyházi év kezdete, a karácsonyi előkészület négyhetes időszaka, Szent András napját követő vasárnappal kezdődik. Ezt az időszakot jellemezték a böjtök, a hajnali misék. Tiltott dolog volt ilyentájt a lakodalom, a zenés mulatság.

 

Az egész évben használt régi gazdakalendárium erre a hónapra a következőket tartotta fontosnak: "A gabonát addig rostáljuk, amíg tiszta nem lesz. A hizlalt sertéseket leöljük. Mezei munkában a trágyahordás a fő teendő, enyhe időben ássunk, rigoléroztassunk. Az új borokat, ha megtisztultak, le kell húzni. Hideg ellen a pinceablakot szalmás trágyával rakjuk be. Ha az egerek a fészkeiket magasra költöztetik, sok havat várhatni. Hideg december kora tavaszt és jó esztendőt ígér, de Karácsonykor a hideg átajján fölenged."

 

 

Kalendárium

3. Ferenc (Disznóölő Szent Ferenc, Disznóölő Ferenc napja)

Gombos, Doroszló dunántúli községekből származott lakosai emlegetik Ferenc napját Disznóölő jelzővel. Régen ugyanis azt tartották a Dunántúlon, hogy e nap kiváló alkalom a disznók levágására, feldolgozására. Van ideje és lehetősége a húsnak, hogy kifagyjon, mert már elég hideg van.

 

6.Miklós napja (Mikulás napja)

Miklós püspök a IV. században élt Myra városában. Híres volt jótékonyságáról. Polgárok, diákok, molnárok, halászok, kereskedők, pékek, révészek patrónusaként tisztelték. Miklós a gyermekek barátja, meg is ajándékozza őket. Amikor a XIX. század fordulóján a Mikulás még világos nappal járta a falut, a szigorú botos Mikulás előcsalta a kuckóba bújt gyereket, és kifaggatta, tud-e imádkozni. Járt a vessző, ha bebizonyosodott, hogy nem tud, de még az anyja is kikapott.

 

13. Luca napja

Szent Luca hitéért halt mártírhalált. A néphitben a bűnbánó utcanők, varrónők, szembetegségben szenvedők védőjeként ismert. Luca nevében a latin lux = fényesség, világosság jelentésű szó rejtőzik. Ebből következett, hogy a középkorban a szemfájósak védőszentje lett, s mint ilyet, Dante is tisztelte. A Luca-szék készítésének kezdőnapja, melyet előírások szabályoztak. Kilencféle fából kellett karácsonyra elkészülnie. Kökény, boróka, jávor, körte, akác, jegenyefenyő, rózsa, som, cser az alkotója a széknek,melyre az éjféli misén felállva felismerték a falu boszorkányait.

 

21. Tamás (Disznóölő Tamás napja)

Az esztendő legrövidebb napja, a téli napforduló csillagászati időpontja. A karácsonyi készülődésről kapta a Disznóölő Tamás tájnevet. Ha Tamás reggelén friss hó esett, boldog, békés karácsonyt remélhettek.

 

24. Ádám, Éva napja (Szenteste napja)

Az adventi időszak utolsó napja. A téli napfordulóhoz kapcsolódó, évkezdő ünnepkör legjelentősebb naptári ünnepe. Sok hiedelem kapcsolódik a naphoz: tilos volt fonni,mosni, foltozni,mosogatni, kölcsönadni,mert ez bajt hozhatott a családra. E napon állítunk karácsonyfát, amelynek szokása alig 150 éves múltra tekint vissza, és eleinte csak egy kis fenyőgallyat használtak jelképként.

 

25. Karácsony napja

A téli napforduló ősi ünnepe. Jézus Krisztus születésének emléknapja, a család ünnepe. Tiltott dolog volt a munka. Ez a nap a betlehemezés ideje. Az éjféli misevégző harangszóval fejeződött be a születés szent időszaka. Karácsony ideje a régi rómaiaknál a Dies natalis Solis invicti - a legyőzhetetlen Nap újjászületésének napja, a téli napforduló nagy vigassággal, hagyományos ételekkel, ajándékozással, dióra játszással ünnepelt napja a Saturnaliák idején. (Saturnus a földművelés ó-itáliai istenségei közül a legkiválóbb.) Ez a nap sokáig évkezdő is volt.

 

26. István napja (Karácsony másodnapja)

A bánátiak szerint, ha szép idő van, jó termés lesz. Ha zúzmarásak a fák, de később kisüt a nap, akkor sok makk terem a jövő esztendőben - tapasztalták régen a disznókat az erdőben makkoltatók a Muravidéken.

 

27. János napja (Karácsony harmadnapja)

János napját karácsony harmadik napjaként tartották számon. Törökkanizsán a legény vitte ki a szemetet az udvarra. Amelyik irányból legelőször hangokat hall, arról fog nősülni.

 

31. Szilveszter napja

A rómaiak december 27-én megtartott Saturnalia ünnepének hatására az év búcsúztatására még most is szilveszter éjszakája a legvidámabb éjszaka, Szilveszter pápa ünnepe. Elbúcsúztatták az óeszendőt, s közben számos praktikával, varázslattal igyekeztek kifürkészni a jövendőt. Különösen az eladó lányok voltak kíváncsiak sorsukra, arra, hogy férjhez mennek-e, vagy továbbra is pártában kénytelenek tölteni napjaikat.

 

Ház körüli munkák

Ahogy arról már többször is szó esett, a lakótelepei erkélyeken, sőt az ablakban is alakíthatunk ki fűszerkertet. Az ősszel ládákba, cserepekbe beültetett növények közül a koriander, a citromfű, a kakukkfű, az oregánó és a rozmaring kerülhet az ablakba, de bátran hajtathatunk snidlinget (metélőhagymát) is. Ültethető ide (de fólia alá is) galambbegy (vagy madársaláta) és tyúkhúr, amelyek fontos részei a téli vitaminforrásoknak. Tűzdeljük a korábbi vetésből származó paprikát tápkockába, kimosott tejfölöspohárba. A fényszegény időszakban is jól fejlődő hónapos retket, a "Flamingó" fajtát vethetjük - február végi szedésre - a fűtött fóliába, ha van. A csíráztatás nemcsak a vetőmag megeredésének a próbája, de príma téli vitamin is lehet. A búza sok helyütt ott zöldell a karácsonyi asztalokon, de más gabonafélékből, hüvelyesek magjából, mustármagból is csíráztathatunk fűszert, csemegét családunk részére. Erre a célra nem csávázott magot szerezzünk be, például a bioboltból.

 

 

Mit lehet kapni decemberben a piacokon?

Hasonlóan novemberhez: hüvelyesek (bab, szója, lencse, csicseriborsó), főzelékek (kelkáposzta, krumpli), burgonya, csicsóka, karfiol, padlizsán, gabonafélék (ezekből kásák variációi készíthetők a fűszerek váltogatásával, ízesítéssel), gyökérzöldségek (sárga- és fehérrépa, karalábé, zeller, cékla, fekete retek). Csíráztatott gabona, olajos magvak és káposztafélék.

 

A bimbóskel a Földközi-tenger vidékéről származik, ma egész Európában ismert és termesztett növény. Egyike a legjobban tárolható és fagytűrő káposztaféléknek. Az őszi és téli hónapokban kerül piacra. A teli időszak értékes vitaminforrása.

 

 

A kínai kel főleg a hűvösebb éghajlatú országokban ismert zöldségnövény. Levelei nagyok, felállóak, fejlett vastag főérrel. Táplálkozási jelentőségét nagy fehérje-, C-vitamin-, karotin- és ásványisótartalma adja, illetve az, hogy a téli időszakban fogyasztható. Nyersen salátának, párolva köretnek, de főzeléknek is felhasználható.

 

Az endívia igen elterjedt Nyugat-Európában. Az ősz és tél leveles salátája. Levelei nagyok, jól fejlett erezettel. A lomb levágható és fogyasztható. Pincében, tövestül, egymáshoz szorosan közel száraz, tiszta homokba ültetve tárolható, íze a fejes salátáéhoz hasonló, kissé kesernyés. Jelentős ásványisó- és C-vitamin-tartalma van.

 

 

A kiegyensúlyozott, teljes értékű táplálkozás

Hippokratész óta közismert, hogy a táplálkozás és az életmód nagyon fontos az ember egészsége szempontjából. A táplálkozásváltás még nem minden, de e nélkül minden semmi. Az életmód- és táplálkozásváltás hozza meg a gyors javulást, de ezt szükséges a bioenergetikai medicina áthangoló és stabilizáló módszereivel állandósítani. Rövid távon az organikus, növényi alapú diéta a legcélravezetőbb.

 

Mik a helyes táplálkozás főbb alapelvei?

Az emberi szervezet táplálására a növényi eredetű táplálék a legalkalmasabb, elsősorban a természet által kínált nyers formában. A szervezetnek az alábbiakra van elsősorban szüksége:

 

• gyümölcsök (az évszaknak és a földrajzi helynek megfelelő, friss, érett gyümölcsök),

 

• zöldségfélék és főzeléknövények (főleg nyersen, esetleg párolva, főzve, sütve),

 

• olajos magvak, csonthéjasok nyersen, só nélkül, valamint az ezekből hidegen sajtolt olajok,

 

• gabonamagvak, hőkezeléssel vagy csíráztatással feltárt állapotban, • hüvelyesek, hőkezeléssel vagy csíráztatással feltárt állapotban,

 

• egyéb csíráztatott zöldség-, fű- és fűszerfélék,

 

• fűszernövények.

 

Nagyon kerülendő:

• minden élvezeti szer (cigaretta, alkohol, alkoholos erjesztéssel készített savanyúságok, kávé, tea, csokoládé, üdítőitalok), az alapallergének: fehér liszt és a belőle készített összes termék, a tej/tejtermékek, a tojás és a húsok;

 

• az étkezés utáni gyümölcsevés és többféle gyümölcs egyszerre történő fogyasztása.

 

Elsősorban azt a szabályt kell betartani, hogy mindennemű savképzést okozó táplálékot meg kell szüntetni. Az egészséges táplálkozáshoz vezető úton az első lépés az ún. szétválasztó táplálkozás, amelynek lényege, hogy a fehérjében, ill. szénhidrátban gazdag táplálékokat nem szabad egyszerre fogyasztani. Ehelyett ezeket ún. semleges hatású élelmiszerekkel kell kombinálni (zöldségek, saláták, nyers ételek, növényi olajok, zsiradékok, olajos magvak). Utóbbiak olyan élelmiszerek, amelyek fehérje-, ill. szénhidráttartalma viszonylag alacsony. A fehérje-, ill. a szénhidrátdús étkezések között legalább négyórányi időnek kell eltelnie. A főétkezések közötti időszakban a legcélszerűbb gyümölcsöket fogyasztani. A gyümölcs fogyasztása a legelőnyösebb reggelire és önmagában főétkezések között még vacsora előtt, mivel a vacsorára elfogyasztott gyümölcscukor lassan emésztődik meg, és nem keverendők össze egymással a magas fehérje- és a  magas keményítőtartalmú ételek. Ezek összeférhetetlenek egymással egy étkezésen belül.

 

A szétválasztó étkezés alapszabályai

• A táplálkozásból teljesen hagyjuk ki a cukrot, a süteményeket és az édességeket, mert ezek erőteljesen emelik az inzulinszintet.

 

• Fehér kenyér helyett teljes kiőrlésű lisztből készített kenyereket, tésztákat együnk.

 

• Lehetőleg csak tisztított vizet igyunk!

 

• 18 óra után már semmit se együnk, mert az emésztés számottevően lelassul!

 

• A szénhidrátokban gazdag ételek a szétválasztó diéta értelmében vegetáriánus fogások, ami azt jelenti, hogy rizzsel, tésztafélékkel és burgonyával zöldségeket kombinálunk. Igyekezzünk ezeket az ételeket lehetőleg minél kevesebb zsiradékkal elkészíteni.

 

• Ha mégis húst, tojást, tejet, tejterméket vagy halat szeretnénk enni, köretként csak zöldségeket fogyasszunk, és lehetőleg együnk előtte fél órával nyers salátát. Ezekhez az ételekhez nem szabad burgonyát, tésztát, kenyeret vagy rizst enni!

 

Gyümölcsöt - az erjedés és annak kellemetlen tünetei elkerülése érdekében - tízóraira vagy uzsonnára önmagában ajánlatos enni.

 

Lényeges eleme a táplálkozásnak a napi legalább 2-2,5 liter tiszta víz elfogyasztása. Ajánlatos a felkelés utáni időszakban legalább 1 pohár, majd délelőtt 11 óráig legalább még négy pohárral. Ebben az időszakban folyik a szervezetben levő mérgek ürítése, amihez sok víz szükséges. Ezzel egy időben lédús, a közép-európai kultúrkörnek megfelelő gyümölcsök fogyasztása is ajánlatos.

 

Felhívom a figyelmet a rágás alaposságának fontos szerepére. Szokjon hozzá mindenki, hogy minden egyes falatot mindig legalább 30-szor rágjon meg, egészen addig, amíg a szájban levő étel folyékonnyá nem válik, de még az italokat is alaposan nyálazza át. Ennek az a szerepe, hogy a gyomor és emésztőrendszer feladatát megkönnyítse, hiszen az emésztési folyamat már a szájban megkezdődik.

 

A táplálkozásterápiában, a gyógyuláshoz vezető úton, csak az ún. "élő táplálék" segít (csak a nyers ételekben van!), a főtt étel már nagyon keveset tartalmaz ebből és savasítja a szervezetet. Csak így kap az immunrendszer helyes bioinformációt (bioenergiát), ami segíti a felborult egyensúly visszaállításában. Ez a táplálkozási terápia lényege!

 

Bázikus táplálkozás.

Szervezetünkben nagyon fontos a sav/bázis egyensúly. A civilizált ember táplálkozási szokásai (kevés nyers gyümölcs, zöldség - sok főtt étel, finomított gabona és cukorfélék fogyasztása) oda vezettek, hogy a szerveztük drámai módon elsavasodott! Ennek következménye a sejtek elpusztulása, majd a betegségek kialakulása. A napi táplálékfelvétel 65-70%-a legyen bázikus táplálék, a többi lehet csak savasító! A belátáshoz érdemes elgondolkozni azon, hogy az emberi szervezet 70%-a víz. Ahhoz, hogy ez az egyensúly fennmaradjon, elsősorban olyan ételeket kell fogyasztani, ami megfelel ezeknek a követelményeknek.

 

Azzá válunk, amit megeszünk. Az étel, amit elfogyasztunk, nem csak anyagi felépítésű (akárcsak az ember), ezért finomabb megnyilvánulási formáinkra is hat. Ezt figyelembe véve saját kertünkből származó, saját kezünk munkájával és nyugodt körülmények között, szeretettel előállított ételt együnk.

 

Testmozgás, sport

A csi-gépről és annak jótékony hatásairól a novemberi számban már szó esett. Most azt nézzük meg, miként kapcsolható össze a szellemi élettel. A gép használata közben remek alkalom nyílik a meditációra. Ilyenkor hunyjuk be a szemünket és koncentráljunk a harmadik szemünkre (a homlokon belül középen, egyvonalban a szemünkkel). Próbáljunk megjeleníteni egy narancsos fényben izzó gömböt, és szelíden vezessük ki az ego által gerjesztett gondolatainkat. Ha ez nem vezet eredményre, akkor mantrázzunk, az OM (A-U-M) szó lassú ismétlésével. Egy nagy és mély belégzés után lassan, jól kitartva rezegtessük hangosan ezeket a betűket, egészen addig, ameddig a levegőnk kitart, majd ismételjük meg - folyamatosan. Közben természetesen koncentráljunk a harmadik szemre. Akinek ez sem hoz eredményt, próbálkozzon a saját ki- és belégzésének ritmusára koncentrálni. Semmi mással ne foglalkozzunk, csak azzal, hogy megfigyeljük a test ritmikus hullámzását.

 

Amikor a 15 perc elmúlik és a gép leáll, akkor bekövetkezik az, amit "chi-rush"-nak (csi-löketnek) neveznek. Ez a másfél-két percig tartó rendkívül kellemes érzés párosul a meditáció közbeni önfeledt állapottal, és pozitív életérzést adva egész napra felfrissíti az embert. Mindjárt kiderül, hogy nincs szükség kávéra az ébredéshez, és még az egészségünket is szolgálja. A reggeli torna és a csi-géppel elvégzett gyakorlatok után a zuhanyozás (amelyet hideg vízzel fejezzünk be!) olyan erőt ad, amivel a mai kor legdurvább kihívásait is vállalni lehet.

 

Ahogy ez a fentiekből kiderül: a mentális és a fizikai gyakorlat együttes hatása jelentős. Ugyanez vonatkozik minden sporttevékenységre, hiszen a játék, a mozgás meditáció is egyben!

 

Szellemi, lelki (kulturális) táplálék

Sokan egész életükben keresik a boldogságot, de igazából még megfogalmazni sem tudják, hogy mi az. A boldogság hiánya miatt azután rosszul érzik magukat, szomorúak lesznek. Ez energiahiányhoz, az immunrendszer gyengüléséhez vezet. Negatív érzelmi és gondolati képek keletkeznek bennük, amelyek elektromágneses jelek (ún. "engramok") formájában megváltoztatják a szervek, szövetek és szervek sejtjeinek rezgéseit - így a megváltozott kommunikáció következtében bioinformációs hiány alakul ki. A biofizika értelmezése szerint ez a hiány - a betegség!

 

Hozzád szólok, kedves olvasó, aki szellemi útitársként velem voltál egy éven át: keresd magadban az isteni erőt, legyél újra igazi ember, nyisd meg a lelked a szeretet előtt, mert csak így lehetsz teljes és boldog - tehát "egészséges"! A "Gyomordoktor" megköszöni az egész éves figyelmet, és reméli, hogy hamarosan újra találkozunk, hiszen a sorozat jelentősen kibővített változata megjelent a könyvesboltokban: (v)Étkezés…? …avagy Hippokratész esete a zacskós levessel címen.

 

Receptek

Édességek cukor nélkül, sós sütemények teljes értékű lisztből

Az a fejezet a legnehezebb minden szülő életében, amikor ráébred (vagy kénytelen volt ráébredni), hogy a „készen vett szeretet” mennyire ártalmas a gyermek számára, vagyis a „bóti” édességek, sós sütemények. A mai városi asszonyok, akiknek olyan sütőik vannak, amiről anyám nem is álmodhatott, már nem nagyon tudnak és nem szeretnek otthon sütni. Nagy kár. Azért leírunk itt néhány könnyen elkészíthető finomságot, amit az allergiás vagy emésztési problémás gyerek is megehet.

 

Sokmagos gyümölcsszalámi

Hozzávalók: 60 g aszalt füge, 100 g magozott aszalt szilva, 100 g aszalt almakarika, 100 g aszalt sárgabarack, 60 g mazsola, 60 g napraforgómag, 60 g szezámmag, 60 g török mogyoró, 60 g héj nélküli tökmag, 60 g kesudió, 60 g mandula, 60 g dió, 60 g kókuszreszelék, 10-12 db szegfűszeg, 4 db szegfűbors, 2 mokkáskanál őrölt fahéj.

 

Elkészítése: a füge kemény végeit kivágjuk, a szilvát kimagozzuk, majd finom lyukú húsdarálón
ledaráljuk az összes gyümölcsöt egy tálba. A napraforgó és a szezámmag kivételével az összes magot diódarálón vagy nagy lyukú húsdarálón szintén ledaráljuk. A fűszereket kávédarálón finomra őröljük, majd átszitáljuk, hogy ne maradjon benne nagyobb darab. A tálban az egészet alaposan összegyúrjuk kézzel. Ha nem áll össze, akkor nagyon kevés vizet adjunk hozzá, és gyúródeszkán formáljuk hengerré. Vágjuk 3-4 egyforma hosszú darabra, és fóliába tekerve tegyük hűtőszekrénybe. Éles, vizes késsel szeleteljük.

 

Kókuszos rúd

Hozzávalók: 15 dkg magozott, szárított gyümölcs (szilva, sárgabarack, mazsola), 15 dkg biomargarin vagy pálmazsír, 8 evőkanál méz, 10 dkg kókuszreszelék, 10 dkg zabpehely, 10 dkg durvára vágott dió, 3 evőkanál szezámmag, 2 evőkanál napraforgómag

 

Elkészítése: a sütőt előmelegítjük 175 °C-ra. Egy kb. 20x30 cm-es tepsit kibélelünk sütőpapírral
vagy kikenjük margarinnal. A gyümölcsöket kimagozzuk és kis lyukú húsdarálón ledaráljuk. A margarint és a mézet egy kis lábosban folytonos keverés mellett felmelegítjük. Hozzákeverjük a kókuszreszeléket és a gyümölcsöket, majd kicsit később a zabpelyhet, végül az összes magot. A masszát a tepsibe öntjük, jól kilapítjuk. Kb. 15-20 percig 150 °C-on sütjük. Vigyázzunk, mert a kókusz és a szezámmag keserű lesz, ha megég! Ha megsült, 20 percig hűlni hagyjuk, majd csíkokra vágjuk.

 

Korpás keksz, szezámmaggal és mákkal

Hozzávalók: 30 dkg teljes őrlésű liszt, 20 dkg tofu, 10 dkg biomargarin vagy pálmazsír, 2 dl szójatej (vagy víz), 20 g szalalkáli, 1,5 teáskanál = 10 g tengeri só, szezámmag, mák.

 

Elkészítése: a lisztet összekeverjük a sóval, a szalalkálival, majd összemorzsoljuk a tofuval és a margarinnal. Annyi szójatejjel összegyúrjuk, amennyivel félkemény tésztát kapunk. Kb. 3 mm vastagságúra kinyújtjuk, villával megszurkáljuk és ujjnyi szélességűre daraboljuk. A tetejét bekenjük szójatejjel és liszttel készített tejfölszerű masszával, megszórjuk mákkal vagy szezámmaggal (együtt vagy külön-külön). Forró sütőben pirosas barnára sütjük, lehűtjük és hagyjuk kiszáradni. Akár hetekig eltartható zárt dobozban.

Varga Sándor
XI. évfolyam 12. szám

Címkék: gyomordoktor

Aktuális lapszámunk:
2018. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.