Házipatika

Gyógyító trópusi gyümölcsök

Édes orvosságok: ananász, mangó, papaja és társaik

A trópusi gyümölcsök nemcsak finomak, de tele vannak vitális anyagokkal, mikrotápanyagokkal. Aki rendszeresen fogyasztja ezeket, sok betegség ellen felvértezi szervezetét.


 


 

Napjainkban a déli- és trópusi gyümölcsök is egyre több északi emberhez eljutnak. A trópusi gyümölcsök az átlagosnál több nyomelemet, vitamint és enzimet, valamint bioflavonoidokat tartalmaznak. Ezek olyan hatóanyagok, amelyek immunrendszerünket erősítik. Mindez a termőhelyeken uralkodó intenzív napsugárzásnak és melegnek köszönhető. A gyümölcsök az egészségünk szempontjából oly fontos, ún. másodlagos növényi hatóanyagokkal védekeznek a kártevők, rovarok ellen, amelyek szintén kedvelik a meleg klímát. Ilyen hatásúak pl. az enzimek is, amelyek az egysejtű károkozók ellen védik a gyümölcsöt, méghozzá úgy, hogy feloldják azok sejtfalait.

 

Sajnos a modern mezőgazdálkodási módszerek napjainkra elérték a fejlődő országokat is. A gyümölcsöket sokszor óriási monokultúrákban termesztik, életveszélyes rovarirtókat alkalmazva, amelyek jelentős veszélyt jelentenek a környezetre és a velük dolgozó emberek egészségére egyaránt. Ezekben az országokban még tömegesen alkalmaznak olyan mérgeket, mint a lindán vagy a DDT, amelyeket Európában már évtizedekkel ezelőtt betiltottak, de továbbra is gyártanak és exportálják. Így ezek a veszélyes mérgek, kerülő úton, termények, gyümölcsök formájában mégiscsak a tányérunkra kerülhetnek.

 

A narancsbőr által fenyegetett nők lehetőleg egyenek sok trópusi gyümölcsöt

 

Mi, a fogyasztók, csak úgy tehetünk ez ellen, ha következetesen ragaszkodunk a biológiai termelésből származó termékekhez. Ezeket tisztességes körülmények között termelik, nem alkalmaznak gyermekmunkát, nem zsákmányolják ki a munkásokat, és emberhez méltó életet biztosítanak a dolgozóknak.

 

 

A gyümölcs táplálék az agynak

Szervezetünk minden táplálék közül a gyümölcsöket képes a leggyorsabban feldolgozni, megemészteni. A gyümölcscukor közvetlenül az agyba jut, biztosítva a jó közérzetet és a koncentrálóképességet. A gyümölcsöt még a kisgyermekek és a rossz emésztésű idősek is jól tolerálják. A gyümölcscukor anyagcseréjéhez nem szükséges inzulin, ezért nem terheli a hasnyálmirigyet.

 

Sok trópusi gyümölcs egyszerűen csak édes, mint a durián, a papaja vagy a banán. Mások jelentős mennyiségű gyümölcssavat tartalmaznak, mint pl. az ananász, a faparadicsom vagy a marakuja. Minél több savat tartalmaznak, annál erőteljesebb lúgosító a hatásuk, és annál jobban tisztítják beleinket. Már a norvég táplálkozáskutató és acidózis-szakértő, Ragnar Berg megfigyelte, hogy a gyümölcsök anyagcseréje lúgosító hatású. Amikor a gyümölcssavakat semlegesíti a szervezet - ez pedig, gyorsan lezajlik -, rengeteg lúgos kémhatású anyag marad vissza, amelyek biztosítják a szervezet sav-bázis egyensúlyát. A fejlett ipari országok lakossága szinte kivétel nélkül elsavasodott, helytelen táplálkozási szokása és mozgásszegény életmódja miatt.

 

A trópusi gyümölcsök megkönnyítik emésztésünket – a képen a Langerhans-féle szigetek láthatók, amelyek az
inzulint termelik

 

A gyümölcssavak ráadásul emésztésünket is aktiválják. A cserimojában és a licsiben pl. almasav található, ami kellemes ízhatást kölcsönöz ezeknek a gyümölcsöknek. A gyümölcssavak érdekes aromát biztosítanak, valamint azt, hogy a szervezet jobban feldolgozhassa a fehérjéket, és jobban képes legyen felszívni a táplálékból az ásványi anyagokat és nyomelemeket. Az enzimekhez hasonlóan feloldják a fehérjéket, ezzel tisztítják a bélrendszert.

 

A trópusi gyümölcsökben különösen sok ún. biofoton található. Ez a jelenség, amit prof. Fritz-Albert Popp fedezett fel és vizsgált, élelmiszereink minőségét jelzi. Az AFA-alga és a vadon termő növények, pl. gyermekláncfű mellett a trópusi gyümölcsökben a legjelentősebb a biofoton-raktározó kapacitás. Az ember nem csak kenyérrel él: a táplálékainkban rejlő rezgések fontosak egészségünk megőrzése szempontjából.

 

A trópusi gyümölcsök igen gazdagok káliumban is. Ez az ásványi anyag fontos a sav-bázis egyensúly fenntartásában. Ellazítja izmainkat, hatására csökken a vérnyomás, javul az emésztés. Egyetlen más ásványi anyag nem képes olyan hatékonyan csökkenteni a vérnyomást, mint a kálium!

 

A papaja kalóriában szegény, de annál gazdagabb jótékony hatású anyagokban. Az ausztrál bennszülöttek többek között rák gyógyítására is használják

 

Korunk civilizált embere nem fehérjehiányban, hanem fehérjetöbbletben szenved. Ha trópusi gyümölcsöket eszünk, képesek vagyunk asszimilálni a nehezen emészthető proteineket is. Ez azt jelenti, hogy a kötőszövetekből fokozatosan eltüntethetjük a fehérje- és savmaradványokat, ami a nők körében elterjedt narancsbőr kialakulásáért felelős.

 

Ezek az egzóták több ezer kilométernyi távolságban teremnek. De vajon tényleg csak a 40 km-es körzetben megtermő élelmiszereket szabadna fogyasztanunk? Legalábbis ezt állítják a makrobiotikus iskola képviselői. Miért ne tehetnének akár nekünk is jót a trópusi gyümölcsök? Ezek a termények olyan vidékeken honosak, ahonnan az emberi faj, a homo sapiens ősei származnak. A legrégebbi előember- maradványokra Kelet- és Dél- Afrikában bukkantak. 30 000 év a genetika szempontjából egy röpke pillanat. Ami azt illeti, a mai ember szervezete genetikai szempontból sokkal inkább szokott a trópusi, mint az ún. "honi" gyümölcsökhöz. Utóbbiak (az alma, körte, cseresznye, őszibarack és szilva) ugyanis kb. 6000 évvel ezelőtt jutottak Európába Kis-Ázsiából.

 

 

Az egyes gyümölcsök egészségre gyakorolt hatásai

Durián, a sokoldalú gyümölcs

A duriánt valószínűleg a legtöbben nem ismerik, pedig a gyümölcsimádók körében valóságos legenda. A történelmi források szerint a burmai királyi udvar gyorsfutárhálózatot tartott fenn azért, hogy az uralkodó asztalán mindig legyen friss gyümölcs, amely az ország déli részén terem.

 

Kellemetlen illatú, de annál finomabb: a durián. Óriás a trópusi termések között

 

A durián akár 6 kg-osra is megnőhet, kívülről pedig tüskés, mint a sündisznó. Annál finomabb a belseje: sokak szerint leginkább tejszínes vaníliafagylaltra emlékeztet. Lady Diana is nagy kedvelője volt e gyümölcsnek.

 

Az ázsiai emberek a duriánt a gyümölcsök királyának tartják. Dr. Alfred Vogel svájci orvos-természetgyógyász szerint valóságos életelixír. "A kis doktor" c. könyvében a következőket írja: "A bennszülötteknek olyan táplálékul szolgál, amely rendkívüli teljesítményekre teszi képessé őket. A magas páratartalom és a hőség ellenére a duriánnak köszönhetően megőriztem teljesítőképességemet egész nap. Ez a gyümölcs rendkívül gazdag vitális anyagokban."

 

A termésben lévő szerotonin közismerten hangulatjavító hatású. Este, igény szerint melatoninná alakul át, amely a jó alvás záloga. A gyümölcsben található omega-3 zsírsavak karbantartják az érrendszert, a sejtfalakat, és nyersanyagul szolgálnak több idegi ingerületátvivő anyag termeléséhez. Ezeken kívül gazdag kalciumban és káliumban, de az egészséges immunrendszer működéséhez nélkülözhetetlen béta-karotinban, B-vitamin-komplexben és C-vitaminban is.

 

A durián bőségesen tartalmaz fehérjebontó enzimeket, amelyek hatása hasonló az ananászban fellelhető bromelainhoz, a papajában található papainhoz vagy a mangó mangoferrin nevű enzimjéhez. Ezzel magyarázható, hogy a durián hogyan képes beleinket megszabadítani a fehérjemaradványoktól, miként képes serkenteni anyagcsere-folyamatainkat, hígítani vérünket és leküzdeni a vírusfertőzéseket. A népgyógyászatban e tüskés növényt fekélyek és rák gyógyítására is használták.

Ananász - ideális fogyasztószer

Aki reggelire egy vastag szelet ananászt fogyaszt el, felgyorsítja anyagcseréjét. Aki fogyni szeretne, hetente legalább egyszer tartson ananásznapot: annyi ananászt ehetünk, amennyi jólesik, este két banán is engedélyezett. Ezzel a módszerrel többet fogyhatunk, mint a nulldiétával! Ez a hatás a termés gyümölcssavainak és enzimtartalmának köszönhető.

 

Az Európában őshonosnak tekintett gyümölcsök – pl. a cseresznye, az alma és a körte – 6000 évvel ezelőtt jutott el hozzánk Kis-Ázsiából

 

Egy jó tanács: aki friss ananászlével dörzsöli be magát, és a levet néhány óráig fent hagyja a bőrön, arról eltűnnek az öregségi foltok.

 

Latin-Amerikában a gyümölcsöt ősidők óta emésztési problémák, láz, asztma, visszértágulat, szemölcsök, sebek, valamint jó- és rosszindulatú daganatok kezelésére használják. 16 ásványi anyagot tartalmaz, közöttük a gyökfogó tulajdonságú szelént is, valamint magnéziumot. A napsugárzás hatására termelődő D-vitamin kivételével az összes többi vitamint tartalmazza.

 

A bromelain feloldja a belekben lerakódott salakokat. Az enzimkeverék az artériák faláról is letakarítja a lerakódásokat, ezért segítségével hatékonyan megelőzhető a szívinfarktus és az agyvérzés.

 

Az ananász nemcsak testünkre hat jótékonyan, de triptofán és szerotonin nevű aminosavainak köszönhetően enyhíti a depressziót, a rossz közérzetet és a koncentrációzavarokat is.

Papaja - a hosszú élet gyümölcse

A papaja semmiben sem marad el egészségmegőrző szerepében testvérétől, az ananásztól. E termés Dél-Amerikában őshonos. A kontinens őslakói a hosszú élet gyümölcsének is nevezték.

 

A trópusi országokban, mint amilyen Thaiföld, a friss gyümölcsökhöz frissen juthatunk hozzá. Ideális feltételek egy gyümölcskúrához

 

A papaja kevés kalóriát, azonban rengeteg hatóanyagot tartalmaz. Az ananászhoz hasonlóan méregteleníti, salaktalanítja szervezetünket. A népgyógyászat cukorbetegség, rák, érelmeszesedés és reuma ellen alkalmazta. Mindeme javallatokat a modern enzimkutatások eredményei igazolták.

 

Az ausztráliai bennszülöttek is orvosságként használják a papaját, igaz, nem a termését, hanem enzimekben gazdag leveleit. Aki a rák kiegészítő kezelésére szeretné alkalmazni, lehetőleg zöld, éretlen gyümölcsöt fogyasszon, ezekben különösen sok papain található. Az éretlen, kemény húsú gyümölcsöt le lehet reszelni, és almapürébe keverve vagy kevés olívaolajjal és fűszersóval ízesítve lehet fogyasztani.

 

A papajában több C-vitamin van, mint a kiviben, több antioxidáns hatású karotinoid, mint a sárgarépában, de rengeteg flavonoidot is tartalmaz. Ezek az anyagok serkentik anyagcserénket, valamint idegrendszerünk működését, ezért antidepresszáns hatásúak. A flavonoidok javítják a sejtlégzést. A papaja igen gazdag az idegrendszer számára nélkülözhetetlen tiamin, riboflavin és niacin nevű B-vitaminokban, a fiatalító és sejtvédő hatású E-vitaminban, továbbá szerves kötésű magnéziumban, vasban, foszforban, káliumban, szelénben és kalciumban.

 

A C-vitamin – pl. a papajában és a kiviben – erősíti immunrendszerünket

 

A papain jelenlétében termelődő arginin fehérje hatására fokozódik a HGH nevű hormon termelődése, ami fontos a bőr-, a máj- és a porcsejtek megújulásához, regenerálódásához.

Mangó - az istenek eledele

…legalábbis így tudják az indiaiak. A dél-ázsiai országban legalább 1000 mangófajtát különböztetnek meg!

 

Magas B-vitamin- tartalmánál fogva ideális stressz elleni orvosság, ráadásul görcsoldó hatású is. Akit fájdalmas menstruáció gyötör, néhány nappal a vérzés kezdete előtt fogjon mangókúrába, egyen meg mindennap egy gyümölcsöt.

 

Magas bétakarotin- tartamának köszönhetően az egyik legjelentősebb A-vitamin-forrás - megvéd a leégés következményeitől és szabadgyökfogó tulajdonságú. A mangó könnyű és könnyen emészthető. Indiában mindenféle gyomorbántalmakra adják gyerekeknek.

 

A mangó táplálja agyunkat és segít megszüntetni a stresszhatásokat. Hazájában, Indiában 1000 különféle fajtáját ismerik

 

Ideális aminosav-összetételének köszönhetően a mangó kiválóan táplálja agyunkat is. Erősíti a koncentrációt, javítja a memóriát, harmonizálja a hangulatunkat.

A kókuszdió erősít és fiatalít

A kókuszdióval itt, Európában, általában szárított formában találkozhatunk. Pedig a friss termés csodálatosan puha, édeskés. A termés üreges belsejében üdítő kókusztej található.

 

Termővidékein a kókuszt afrodiziákumnak tartják. Értékes fehérjéi mellett gyümölcscukor, palmitin- és oleinsav van benne. Ásványi anyagai közül említésre méltó a magnézium, kálium, foszfor és a kalcium. Nyomelemei közül a jelentősebbek: vas, mangán, réz és cink. Ráadásul a kókuszdió igen gazdag B- és E-vitaminban.

 

A kókuszdió tejével és húsával hosszú ideig táplálkozhatunk úgy, hogy nem szenvedünk hiányt

 

A kókuszdió a banánhoz, a duriánhoz vagy az avokádóhoz hasonlóan a legtökéletesebb, legteljesebb élelmiszerek egyike, amelyeket akár hosszabb ideig is fogyaszthatunk anélkül, hogy szervezetünk bármiben hiányt szenvedne. A kókusztejjel a trópusi országokban anyatejet helyettesítenek.

Banán és a guáva

A guávát a "trópusok almájának" is nevezik. Rendkívül sok C-vitamint tartalmaz, ráadásul igen magas az antioxidáns hatásáról ismert likopintartalma is. Ezáltal fokozza az immunrendszer működését, és sok helyütt a rák kiegészítő kezelésére is alkalmasnak tartják. Akinek fontos a sok C-vitamin, egye meg héját és magjait is.

 

A banán szintén kiváló gyógyhatású növény, de csak akkor, ha ökológiai termelésből származik. Különben tele lehet vegyszerekkel. A banán érési ideje ugyanis igen hosszú, 20 hónap. Hogy e hosszú idő alatt távol tartsák tőle a betegségeket és a kártevőket, folyamatosan permetezik, vegyszerezik. Az ún. arany- vagy almabanán sokkal édesebb az általunk ismert fajtáknál. Aki hagyja megérni a főzőbanánt, majd azt nyersen fogyasztja, egészen különleges gyönyörben lesz része.

 

Aki sokat utazik vagy egyszerűen csak kényelmes, választhat biológiai termelésből származó szárított, aszalt gyümölcsöket, vagy szintén biológiai termelésből származó 100%-os gyümölcslevet. Utóbbiakat fémdobozban hozzák forgalomba, és enzimkímélő módon termelik, aminek köszönhetően nemcsak enzimtartalmukat, hanem vitaminjaikat és értékes ásványi anyagaikat is megőrzik.

 

A gyümölcs ideális táplálék. A trópusi gyümölcs pedig nem csak igen ízletes, de kiváló gyógyhatásokkal is bír. E terméseknek bizony helye van mindennapi táplálkozásunkban. Lehetőleg érett állapotban leszüretelt terméseket igyekezzünk beszerezni. Aki szeretne testben és lélekben egyaránt egészséges maradni, nem nélkülözheti a természet eme csodáit.

- vörös -
XIV. évfolyam 1. szám

Címkék: ananász, banán, durián, guáva, gyümölcs, kivi, kókuszdió, mangó, öngyógyítás, papaya, táplálkozás, trópusi gyümölcsök

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.