Házipatika

Zöld tea: élvezet és egészség

A szív-tűz lehűtése és a szellem megnyugtatása


A teáscsésze vagy kanna lehetőleg porcelánból, kerámiából vagy üvegből készüljön, hogy a tea aromáját semmi ne változtassa meg

 

Az íz: tudni kell elkészíteni

Míg a túl sok kávé gyomorfájást, gyomorégést, alvászavart, nyugtalanságot okoz, a tea, ezen belül is a zöld tea tartósan fogyasztva kevésbé problémás. Ami a gyomorra és belekre gyakorolt hatását illeti, az inkább nyugtató hatású. Ezen kívül a zöld tea számos, valóban egészséges tulajdonsággal rendelkezik. Segítségével megelőzhető az érelmeszesedés és számos más civilizációs betegség, egészen a rákig. És finom is! Több millió japán és kínai nem tévedhet. Számos változat és íz létezik, mint a boroknál, érdemes próbálgatni, kóstolni. Persze fontos a vállalkozó szellem és a felfedezni akarás is. Ehhez Európában azonban nincs meg a kellő kulturális feltétel: teabárok, teaszertartások és kóstolók, amelyek a teák ízét kihangsúlyoznák.

 

Ön már kóstolta és nem ízlett? Talán nem tartotta be a kiválasztás és az elkészítés alapvető szabályait. Érdemes ismét megpróbálni!

 

Ha egy adag nem sikerül, használja szájöblítésre, mint a régi kínaiak. A régi Kínában nem ismerték a fogkefét, ezért étkezés után alaposan kiöblítették szájukat zöld teával. A tea cseranyagai gátolják a baktériumok és gombák szaporodását. Ráadásul a zöld teában van fluor is, amelynek segítségével megelőzhető a fogszuvasodás. A zöld tea ízét szokni kell, állítják sokan. Talán igaz, mindenesetre a nem teaivók mértéktelenül eltúlozzák ezt az állítást. Általában a kiábrándító ízélmény mögött a nem megfelelő fajta kiválasztása vagy a helytelen elkészítési mód áll.

 

Kezdje a tapasztalatgyűjtést egy japán, esetleg kínai zöld teával, és az indiai fajtákat hagyja későbbre. A japán Sencha - a szigetország legkedveltebb hétköznapi teája - kifejezetten finom lehet, ha jól készítik. Akinek az íz túlságosan "fűszerű", tehet egy próbát a kevésbé nemes Bancha fajtával. A Chun Mee szintén jó kezdésnek, azonban ennek a fajtának a minősége és íze igen változó. Vagy próbálkozhatunk keverékekkel is: pl. Bancha (ebből többet) és Chun Mee (kevesebb) keverékével.

 

A kevesebb sokszor több! Ha több teát teszünk a vízhez, az nem kifejezetten tesz jót italunk ízének.

 

A teához ne használjunk kemény vizet! Tehát nem jó, ha magas a víz mésztartalma. Általában a magas mésztartalom a nem megfelelő ízhatás legfőbb oka. Ha a víz a kelleténél magasabb keménységi fokú (7-14), segíthet, ha a vizet kétszer forraljuk fel, fedetlen edényben.

 

A víz a tea anyja, a kanna az apja - tartja egy kínai mondás. A forrázáshoz használt kanna lehetőleg porcelánból, üvegből vagy cserépből készüljön. Ezeket ne mosogassuk el belülről mosogatószerrel, csak vízzel öblítsük ki használat után, bár ez a szabály inkább csak a mázmentes cserépkannákra vonatkozik, mert a cserép pórusai magukba szívják a tea és a mosogatószer ízét, aromáját. A zöld teát mindig ugyanabban a kannában készítsük el, ebben soha ne készítsünk kávét!

 

A teának szánt vizet forraljuk fel, de forrás után néhány percig hagyjuk lehűlni 70-80 °C-ra, különben teánk túl keserű lesz. Általában már a teáskannába való betöltés hatására is elkezd hűlni a forralt víz, de ha sietünk, egyszerűen öntsünk egy csésze hideg vizet a forró vízbe, és ezzel a keverékkel forrázzuk le a tealeveleket.

 

A tealeveleknek helyre van szükségük, hogy kinyílhassanak a vízben, ezért lehetőleg ne használjunk teatojást. A tealevelek szabadon lebegjenek a kannában, fogyasztáskor szűrőn keresztül öntsük az italt a csészékbe. Ha hétköznap sietős a dolgunk, vásárolhatunk jó minőségű tasakos zöld teát is, amelynek szintén kellemes az íze.

 

Aki naponta elfogyaszt néhány csésze zöld teát, védi szívét, érrendszerét, csökkenti koleszterinszintjét és támogatja szellemi teljesítőképességét

 

Akinek az első forrázat (kb. 1 perces áztatási idő) túl keserű, öntse ki, és forrázza le a tealeveleket még egyszer, amit akár még egyszer megismételhet. Kínában nem ritkaság, hogy az első forrázatot kiöntik. Igaz, hogy ezzel veszendőbe megy az értékes hatóanyagok egy része, de a koffein és a keserű ízért felelős anyagok is, így az ital kellemes, lágy ízt kap. A nemesebb fajták is így a legízletesebbek. A koffein hatását csökkentendő, folyamodhatunk ahhoz a technikához is, hogy az első forrázatot sokáig hagyjuk ázni, így a koffeint a kiázó sok csersav megköti, de ez legtöbbször nem tesz jót a tea ízének.

 

Ha azonban célunk, hogy italunk élénkítő hatású legyen, igyuk meg az első forrázatot, de készítsük azt még jobban lehűtött vízzel (kb. 60°C), és csak kb. 1 percig hagyjuk állni. Ehhez keressük meg a nekünk leginkább ízletesnek tűnő fajtát, mert az így készített tea általában nem enyhe zamatú.

 

Rákmegelőző hatás: az EGCG nevű hatóanyag

Talán a legnagyobb feltűnést az a tény keltette, hogy a zöld teával megelőzhető sokféle rák. A kutatások szerint az epigallokatechingallát (EGCG) nevű anyagnak tulajdonítható e hatás. Valószínűleg a természet egyik leghatékonyabb szabadgyök-fogó vegyületéről van szó. Eddigi ismereteink szerint zöld teával megelőzhető a prosztatarák, de egyéb rosszindulatú daganatok is. Az EGCG és más katechinek ráadásul csökkentik a magas vérnyomást, ugyanis gátolják a vérnyomás emelkedését okozó angiotenzin termelődését szervezetünkben. És mivel egy másik hatóanyag, a szaponin a koleszterinszintet is képes mérsékelni, a zöld teáról már régóta tudjuk, hogy hatásosan csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, beleértve a rettegett szívinfarktust és agyvérzést is. Az eddig legnagyobb szabású tanulmányt 1995–2005 között végezték, több mint 40 000 résztvevővel, Japánban. A klinikai tanulmány eredménye: a rendszeresen zöld teát fogyasztók csoportjában szignifikánsan kevesebb volt a szívinfarktusok és agyvérzések száma, mint a kontrollcsoportban.

 

A zöld tea számos más betegséget is segít megelőzni vagy akár gyógyítani, enyhíteni is, kezdve az Alzheimer-kórtól a Parkinson-kóron át a reumáig, vagy az olyan ritka megbetegedésekben is, mint a Huntignton-kór és az amiloidózis. Korábban alapszabály volt: naponta 4 csésze elegendő az egészség megőrzéséhez. Azonban az említett klinikai tanulmány eredményei szerint elegendő naponta 1-2 csésze zöld teát inni a pozitív érvédő hatás elérése érdekében, ha e szokásunkat hosszú éveken át megtartjuk.

 

 

Mellékhatások, főként a koffein miatt

A zöld tea az érelmeszesedést csak megelőzni, legjobb esetben a folyamatot lassítani tudja, de a már kialakult károsodást nem képes gyógyítani. Éppen ezért semmi értelme naponta 10-12 csészével meginni belőle vagy kapszulában szedni, ha már kialakult a baj. Mint sok más élelmiszer, a zöld tea is csak akkor pozitív hatású, ha folyamatosan, éveken át, kis mennyiségben, rendszeresen fogyasztjuk.

 

Felmerül a kérdés, vannak-e mellékhatásai a teaivásnak? Igen. Ebben főként a koffein a bűnös. Bár a koffein a teában - főként a zöld teában - cseranyagokhoz kötve fordul elő, ezért nem lökésszerűen, hanem lassan, elnyújtottan fejti ki hatását. Azonban sok tea fogyasztásával elérhető a kritikusnak tartott koffeinadag. A koffeintartalom fajtánként változik (adatok csészénként, azaz 170 ml-enként):

 

Kávé 130 mg

Fekete tea 80 mg

Zöld tea Fuji 80 mg

Zöld tea Gunpowder 60 mg

Zöld tea Bancha 20 mg

 

Aki érzékeny a koffeinre (migrént válthat ki!), annak ajánlatos tehát koffeinben szegény fajtákat, pl. a Banchat választania, vagy az első forrázatot kiönteni. Ha pedig sok teát iszunk, tartózkodnunk kell az egyéb koffeinforrásoktól (kávé, kólák).

 

Ahhoz, hogy teánk finom illatú és ízű legyen, a leveleket ne préseljük szűk teatojásokba, csak forrázzuk le nem lobogó forró vízzel. A tea hatása attól függ, milyen sokáig ázik. A rövid ázási idő serkentő, a hosszabb nyugtató hatású italt eredményez

 

Általában a koffein tehető felelőssé a zöld tea vízhajtó (diuretikus) hatásáért. Noha manapság egyre gyakrabban hallhatjuk, hogy a kávé nem rabol vizet a szervezettől, ez csak akkor igaz, ha 24 órás átlagot veszünk figyelembe: a testnek ez idő alatt sikerül a táplálékokból és az elfogyasztott folyadékokból pótolnia a keletkezett veszteséget. A kávéivás miatt kialakuló ásványianyag-hiány nem elhanyagolható, egyre több orvos gyanítja, hogy a sok kávé ivása hosszú távon csontritkulást okoz, ezt pedig igyekszik elhallgatni a kávépropaganda. A zöldtea-ivóktól olykor azt hallhatjuk, hogy csak isznak, isznak, mégis egyre szomjasabbak. Ez kevésbé a koffein, sokkal inkább a nyálkahártyákat kiszárító csersavak hatása.

 

 

A hűtő hatás nem mindenkinek ideális

A zöld tea talán legerősebb mellékhatása a hűtő hatás. A hagyományos kínai orvoslás tankönyveiben mindenütt olvashatjuk, hogy a zöld tea "hűti a szív tüzét, nyugtatja a szellemet, gyógyítja a nyári hőséget". Tehát nem tekinthető ideális téli italnak (hacsak nem teakeverékként, fűszerezve isszuk), különösen a fázós, állandóan hideg kezű-lábú emberek esetében. Ellenben ajánlható a "munkaalkoholistáknak", akikben túlteng a tűz.

 

Aranyszabály: egészséges, ami jólesik

Érdemes elgondolkodni azon, vajon miért nem a legtöbb hatóanyagot tartalmazó (tipikusan nyugati gondolat), hanem az energetikai szempontból "legsemlegesebb" teát részesítik előnyben a japánok: ez a legalkalmasabb a tartós fogyasztásra, nyugodtan ihatják gyerekek, felnőttek, betegek, idősek, mert nem erőteljes, hirtelen hatású, nem mozdítja el a szervezetet a középútról valamely szélsőség irányába.

 

Ha mi itt Nyugaton egészséges teákról beszélünk, azonnal a gyógynövényekből készített főzetekre gondolunk. Pedig egyáltalán nem egészséges dolog állandóan gyömbér-, kamilla-, zsálya-, csalán- vagy más gyógyteát inni, sőt, ez a gyakorlat akár káros is lehet (hacsak nem erősen hígítva isszuk azokat: 1 filter egy kannára, és a növényeket folyamatosan váltogatva). A tartósan fogyasztott italnak talán az a legjobb tulajdonsága, hogy "egyáltalán nem hat", egyszerűen csak jólesik. Mielőtt bármely megfontolásból úgy döntene, hogy több zöld teát iszik, mint amennyi jólesik, tegye fel magának a kérdést: "Hogy érzem magam a tea hatására?"

 

Tea a világ zaja ellen

Ha már ennyit szóltunk az egészségre gyakorolt hatásokról, egy dologról nem szabad megfeledkeznünk: aki a zöld teával szeretne testének és lelkének jót tenni, az mindenképp ragaszkodjon a biológiai termesztésből származó termékekhez. Sok teában - főként a Kínából származó fajtákban - gyakran kimutathatók növényvédő szerek vagy nehézfémek, még akkor is, ha ezek nem mindig lépik át az egészségügyi határértéket. Inkább vegyünk és fogyasszunk kevesebb teát, semmint hogy az olcsó, de kétes minőségű portékát vásároljuk.

 

Nem mindig szükséges sok tealevelet felhasználni, ha egyszerűen csak lazítani szeretnénk. A tea akkor is nyugtató, lazító hatású, ha a hatóanyagokból nem a lehető legtöbbet tartalmazza. Tien Jieng kínai bölcs egyszer így fogalmazott: "Azért iszunk teát, hogy megfeledkezzünk a világ zajától." Pedig ez 1570 körül volt! Ezek szerint stressz és lárma minden időben létezett, de megvolt az ellenszere is.

- tommy -
XIV. évfolyam 7. szám

Címkék: házipatika, zöld tea

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.