Hírek a nagyvilágból

Lapszemle 2007. május


     

    Só – mítosz és valóság

    Az egészséges emberek sófogyasztását nincs értelme jelentősen csökkenteni, jelentette ki prof. dr. Karl-Ludwig Resch, a német Balneológiai Kutatóintézet kutatója. Vizsgálatai szerint az egészséges szervezet önmaga képes szabályozni a sófelvételt, elsősorban a veséken keresztül történő nátriumürítés révén.

    Állítása szerint éppen ezért a só nem hozható közvetlen összefüggésbe a magas vérnyomással. A hipertóniában szenvedőknek ezért azt ajánlja a kutató, hogy inkább testsúlyuk csökkentésével, a dohányzás abbahagyásával és több testmozgással járuljanak hozzá egészségük megőrzéséhez.

     

    A dohányzástól zsugorodik az agy

    A dohányzás károsítja a tüdőt, a szívet, az érrendszert és az agyat is. Mindezt a híres berlini Charité Kórház vizsgálatai alapján erősítették meg a kutatók. Dohányosok és nemdohányzók agytérfogatát hasonlították össze. Megállapították, hogy minél több cigarettát szív el valaki életében, annál inkább zsugorodik a szürkeállomány. Mint ismeretes, ebben található a legtöbb idegsejt, és sok magasabb rendű idegfunkció központja, többek között az emlékezeté és a figyelemösszpontosításé is. A kutatás következő témája annak vizsgálata lesz, hogy a dohányzás abbahagyását követően normalizálódik-e agyunk állapota.

     

    Porszennyeződés füstölőtől

    A finom porszennyeződés a lakásban akár magasabb is lehet, mint egy főútvonal mellett az utcán. Az ok: egészségre káros apró porszemcsék jutnak a levegőbe a rossz minőségű porszívókból, a régi kéménynyílásokból, cigarettafüstből, valamint a gyertyákból és a füstölőpálcikákból.

    A cigarettafüst a vendéglőkben a lebegő szemcsék mennyiségét köbméterenként akár 1000 mikrogrammra növelheti – ez az engedélyezett mérték 20-szorosa. A kutatók szerint a füstölőpálcikák legalább ennyire szennyezik levegőnket.

    A legkomolyabb gondot azok a részecskék jelentik, amelyek mérete 10 mikrométernél kisebb. Ezek ugyanis akadálytalanul eljutnak tüdőnkbe, ahol allergiás reakciókat, asztmát vagy hosszú távon akár tüdőrákot is okozhatnak. Az orvostudomány állása szerint a tüdők porterhelése hosszú távon lényegesen csökkenti a várható élettartamot.

     

    A tehén előteje jobb, mint a védőoltás

    Olasz kutatók felfedezték, hogy a tehenek előteje (kolosztrum) az influenza elleni védőoltásnál hatásosabb védelmet jelent. A Chieti Egyetemem 2003. és 2005. között az előtej terápiás, illetve profilaktikus hatásait vizsgálták. A 137 kísérleti személyből álló csoportok közül a kezeletlen kontrollcsoport 8%-a megbetegedett, a védőoltást kapott csoport 4,4%-a szintén, a kolosztrumot fogyasztó csoportnak pedig mindössze 0,9%-a lett beteg. Ráadásul utóbbiaknál a betegség enyhébb lefolyású volt.

    A kolosztrum összetétele megegyezik az emberi anyatejé­vel, azonban sokkal koncentráltabb annál. A kolosztrum a tej „előstádiuma”. A tehén az ellés után számított 12 órán keresztül termeli, és nagyon gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban és immunglobulinokban. Prof. Umberto Cornelli, a kísérlet vezetője az olasz egészségügyi minisztériumban kérvényezte a kolosztrum gyógyszerré nyilvánítását.

     

    Együnk lassabban!

    Rágjuk hosszasan a falatot, élvezzük ki minden ízét – ajánlja új könyvében Jürgen Schilling.
    A szerző célja, hogy rávegye az embereket a lassabb, de élvezetesebb evésre. Aki így étkezik, kevésbé van kitéve a hízás veszélyének.

    Az Erlangen-nürnbergi Egyetemen végzett két tudományos kutatás alátámasztja Schilling állításait. A lassú evés és az ízek élvezete teltségérzetet kelt, így kevesebbel is beérjük. A kutatók szerint a módszer gyomorégés ellen is sikeresen alkalmazható.

    Wilfried Bieger müncheni anyagcsere-kutató egy lépéssel továbbmegy. Véleménye szerint a lassú, sok rágással kísért evéssel akár a II. típusú cukorbetegség is megelőzhető. Megállapította, hogy aki így eszik, annál még a magasabb szénhidráttartalmú élelmiszerek hatására sem emelkedik meg olyan mértékben a vércukorszint, mint ha normál tempóban vagy gyorsan enne. A müncheni kutató szerint azoknál a cukorbetegeknél is javult a vércukorszint, akik átálltak az étkezés eme lassú, de élvezetesebb formájára.

     

    A dió egészségesebb, mint az olívaolaj

    Spanyol kutatók kiderítették, hogy a dió sokkal jobban véd az érelmeszesedéstől, mint az olívaolaj. A Medical Tribune c. orvosi folyóirat szerint a kutatók 12 egészséges kísérleti személlyel és 12, zsíranyagcsere-zavarban szenvedő beteggel kétszer zsíros ételt etettek meg: az első étel 25 g olívaolajat, a második 40 g diót tartalmazott. Ezek után megvizsgálták a karvéna endoteljének funkcióját (endotelnek nevezik az erek belső felületét alkotó szövetet). Az eredmények szerint a dió elfogyasztását követően értágulat lépett fel. Ami a gyulladásokat illeti, a dió itt is jobban szerepelt az olívánál, mert kifejezett gyulladásgátló hatást lehetett megállapítani. Az érelmeszesedéssel foglalkozó kutatók szerint tehát ajánlott naponta 6-8 diót elfogyasztani.

     

    A méz meggyógyítja a sebeinket

    A bevált házi gyógymódok hatásossága általában tudományos igényű vizsgálatokkal is alátámasztható. Jó példa erre a méz. A Bonni Egyetem orvosai az elmúlt években folytatott kutatásaik eredményét a közelmúltban publikálták. Különösen a sebgyógyításban bizonyult hatásosnak ez a sokak által kedvelt édes csemege. A méz olyan jótékony hatású, hogy segítségével a problémás sebek is jobban gyógyulnak, mint pl. antibiotikumokkal. Még a régi, baktériumokkal fertőzött, gyógyszeres kezeléssel szemben rezisztens sebek is néhány hét alatt begyógyultak, ha mézzel kezelték azokat. A mézes kötéseket könnyebb is cserélni, ráadásul a frissen képződött bőrréteget sem sértik fel. A gyógyhatású méz a leptosmermium nevű ausztráliai fa virágaiból származik. Erősen antiszeptikus hatású.

     

    Puhány fiatalok

    Vészjelző számok? A fiúk 80%-a, a lányoknak mindössze 74%-a képes az erőnléti felmérések alkalmával olyan eredményekre, mint az 1995-ben végzett, hasonló mérések alkalmával, az akkori fiatalok. A fizikai teljesítőképesség hanyatlása szinte minden korosztálynál kimutatható – állapította meg egy hivatalos német felmérés.

    A fizikai aktivitás a 15. életév elérésével hirtelen drasztikus mértékben csökken. E korcsoport több mint fele egyáltalán nem sportol, vagy legfeljebb hetente egyszer. A tinédzser fiúknak mindössze 11%-a, a lányoknak 5%-a tekinthető igazán fittnek.


     

    A nyál mint fájdalomcsillapító

    A francia Pasteur Intézet kutatói felfedezték, hogy az emberi nyálban természetes fájdalomcsillapító anyag, opiorfin található. Catherine Rougeot és kutatócsoportja először a patkányok nyálában talált hasonló hatású anyagot, a szialorfint. Amikor az eredményeken felbuzdulva az embernél is hasonló vegyületet kezdtek keresni, rábukkantak az opiorfinra.

    Ez a nyálban található fehérje akár hatszor hatásosabb lehet, mint a morfium. A kísérletek eddigi eredményei szerint az opiorfin gátolja az agyban termelődő endorfinok lebomlását. Utóbbiaknak kulcsfontosságú szerepe van a fájdalom érzékelésében, de érzelmi állapotokat és reakciókat is szabályoznak.

     

    A vegetáriánusoknak több vitaminra van szükségük

    Sajnos zöldségekkel nem helyettesíthető teljes mértékben a hús, legalábbis ami ezek vitamin- és ásványianyag-tartalmát illeti. Ez meglehetősen ellentmondásosnak tűnik, de igaz. Ugyanis nem minden vitamin származik zöldségből és gyümölcsből. Ugyanez vonatkozik a nyomelemekre, pl. vasra és sok fehérjére is. A vegetáriánusok gyakran nem vesznek magukhoz elegendő antioxidánst sem, ehhez ugyanis nem elegendő lemondani a húsról.

    A növényi étrend kedvelői éppen ezért jól teszik, ha nagy hangsúlyt helyeznek a kiegyensúlyozott táplálkozásra. A teljes őrlésű gabona, a szója, a tej és a hüvelyesek, valamint a tojás fogyasztása számukra különösen ajánlott. Szerencsére táplálékkiegészítőkkel megelőzhetőek a hiányállapotok.

       


    XIII. évfolyam 5. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2018. július

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.