Hírek a nagyvilágból

Lapszemle 2008. november


    Az élelmiszer-allergia ritkább, mint gondolnánk

    4000 ember megkérdezésével felmérést végeztek Németországban. A felmérés szerint minden harmadik válaszadó úgy gondolta, valamilyen élelmiszerre "allergiás". Az allergológiai felmérések szerint azonban az ország lakóinak csupán 2,6%-a szenved valódi élelmiszer-allergiában.

    A csípőháj megvédheti a nőket a szívinfarktustól

    A jól "kipárnázott" csípőjű nők a legfrissebb felmérések szerint védettebbek a szívinfarktussal szemben, mint a keskeny csípőjűek. Ugyanis a csípőn lerakódó zsír egy természetes gyulladásgátló hatóanyagot tartalmaz: az adiponektint. Ez az anyag képes megakadályozni az erek rettegett "elmeszesedését", ami idővel szívinfarktust vagy agyvérzést okozhat. Mindez a legalább 100 cm csípő körméretű nőkre érvényes. Ha őket összehasonlítjuk a legkeskenyebb csípőjű nőkkel, megállapíthatjuk, hogy infarktuskockázatuk 86%- kal alacsonyabb. Általában egész keringésrendszerük és érrendszerük jobb állapotban van. Mindez sajnos a férfiakra nem érvényes!

    Sportolással megállítható a prosztatarák növekedése

    A rendszeres, izzadással járó fizikai aktivitás az idősödő férfiakban képes lelassítani a prosztatarák növekedését - állapították meg a Harvard School of Public Health munkatársai. E hatás eléréséhez heti három órát rendszeresen intenzív mozgással kell tölteni. Csak ha ez a feltétel teljesült, csökkent legalább 70%-kal a 65 évesnél idősebb férfiaknál a betegség súlyosbodása a nem sportoló páciensekkel összehasonlítva. Fiatalabb férfiakban ez a hatás nem kimutatható.

    A jóga jobb, mint az aerobik

    A testre és szellemre egyaránt ható mozgásformák, mint amilyen a jóga, sokkal jobb fizikai közérzetet biztosítanak, mint sok egyéb sport. Jógával még az étkezési zavarok is megelőzhetők, illetve enyhíthetők - állapították meg amerikai kutatók. Ugyanis - az aerobikkal, a futással vagy a gépeken történő edzésekkel ellentétben - a jógagyakorlatok tudatos kivitelezése pozitívan hat a saját testünkről alkotott képre. Így könnyen leküzdhetők a negatív érzelmek, gondolatok. A tanulmány készítői szerint minél régebb óta jógázik egy nő, annál inkább élesedik testérzékelése. Megtanult hallgatni teste jelzéseire, ennek hatására egészségesebben táplálkozik is. Ez egészen másképp van az aerobik esetében: minél régebben aerobikozik valaki, annál inkább romlik saját testérzékelése, és annál nagyobb a kockázata a helytelen táplálkozásnak, esetleg a táplálkozási zavar kialakulásának.

    A mérges gyík által termelt anyag csökkenti a vércukorszintet

    Az Észak-Amerikában honos, mérgező harapású gyík nyálában sikerült olyan anyagot (exenatide) kimutatni, amely képes a diabéteszben szenvedő betegek vércukorszintjét csökkenteni. Ennek az anyagnak az a különlegessége, hogy csak akkor serkenti fokozott inzulintermelésre a beteg hasnyálmirigyét, ha annak vércukra valóban magas - tehát csak szükség esetén. A hatóanyag további előnye, hogy csökkenti az étvágyat, ezért segítségével fogyni is lehet. Felfedezése óta a belőle készült gyógyszert géntechnológiai módszerekkel gyártják.
     

    Hogyan előzzük meg az epekőképződést? 

    Az epekövek megelőzésében fontos szerepet kap a rendszeres testmozgás. Dr. Frank Lammert, az Aacheni Egyetem kutatója 45 000 férfi bevonásával végzett felmérést: a férfiak heti két-három órai kocogással vagy kerékpározással 20-40%-kal csökkentették annak kockázatát, hogy epekövük keletkezzen. Jelenlegi tudásunk szerint az epekő legfontosabb kockázati tényezői az életkor, a túlsúly, a terhesség, a zsírszegény diéta és a rostokban, ballasztanyagokban szegény étrend. Szintén igazolt, hogy a lassú testsúlycsökkenés pozitív, tehát védő hatású az epekövek termelődésével szemben. Ez azt jelenti, hogy hetente legfeljebb 1 kg-ot szabad fogyni. Ezzel szemben a gyors fogyás növeli a kőképződés kockázatát. Ugyanez érvényes a nagyon zsírszegény (naponta 1-3 gramm zsiradéknál kevesebb) diétákra is. Vitathatatlanul hasznos és védő hatású, ha ballasztanyagokban gazdag étrendet fogyasztunk, ugyanakkor figyeljünk arra is, hogy az elfogyasztott zsiradék koleszterinben szegény zsír legyen, ellenben az étrend tartalmazzon többszörösen telítetlen zsírsavakat.

    Gyors segítség lumbágó esetén

    Sokan ismerik az érzést: egy gyors mozdulat, amit szúró, nyilalló deréktáji fájdalom kísér, aminek következtében mozdulni sem tudunk. A lumbágó gyakoribb, mint gondolnánk, különösen az íróasztalnál dolgozókat fenyegeti gyakran, ugyanis a sokáig tartó, gyakran görcsös ülés jelentősen megterheli a hátat. Ilyenkor elég egy mégoly apró, elhibázott mozdulat. Azonban a terhek helytelen megemelése és cipelése, a túlsúly vagy a magas sarkú cipők is okozhatnak hátfájdalmakat. Gyors segítség akut esetben, ha kemény helyen, esetleg a talajon hanyatt fekszünk. Lábunkat térdben behajlítva egy széken pihentetjük. Ha a fájdalom elmúlt, lehetőleg igyekezzünk olyan normálisan mozogni, amennyire csak lehetséges, de kerüljük a terhelést. A melegítés (borogatás, fürdő, melegítő palack) enyhítheti a panaszokat. A többnapos ágynyugalom a legtöbb esetben nem tanácsos, sőt ellenkezőleg: a fekvés hatására a fájdalmak idültté válhatnak. Amint a lumbágó elmúlik, erősítő tornagyakorlatokkal kell edzeni a hát és a has izmait. Ha azonban bénulás vagy érzéketlenség tapasztalható az alsó végtagban, vagy ha képtelenek vagyunk a vizeletünket vagy a székletet tartani, haladéktalanul orvoshoz kell fordulni.

    Elsősegély inkontinencia esetén: tréninggel megszüntethető a baj

    A stressz által okozott inkontinenciával küzdő nők számára nagyon hasznos lehet a gátizmok tornáztatása - írja a Medical Tribune. A cikk szerint több klinikai tanulmány bizonyítja, hogy a gátizmok tornáztatásával az esetek 44–69%-ában sikeresen orvosolható a vizelettartási képtelenség. A hölgyek megtanulják, hogyan kell közvetlenül fizikai terhelés előtt összehúzni a gátizmokat, ezzel összehúzva a húgycsövet, ami megakadályozza az önkéntelen vizeletcsepegést. Az eredmények szerint egy speciális, háromszoros tréning a leghatásosabb: először a hölgyek megtanulják, hogyan lehet a medence alján található izmokat tudatosan összehúzni. Az ezt kiegészítő erősítő edzés növeli az izomtömeget, ami strukturálisan módosítja a gáttájékot. A hasizmok edzése pedig indirekt módon erősíti a gátat. Az optimális hatás érdekében fontos a rendszeres, napi edzés! Ideális esetben az izmok automatikusan reagálnak a medencét érő nyomás erősödésére.

    Nevetéssel évente két kiló zsírt égetünk el

    A nevetésről újabb érdekes hír jelent meg: naponta 10-15 percnyi, szívből jövő nevetéssel évente átlagosan két kilogramm zsírtól szabadulhatunk meg. Ez azonban csak a valódi, nem tettetett nevetésre vonatkozik.

    Az aranyhalak hatására javul az étvágy

    Az időskori elbutulásban szenvedő ápoltaknak jobb az étvágyuk, ha az ebédlőben aranyhalak úszkálnak az akváriumban - állapították meg amerikai kutatók. A teszt két hónapja alatt a demens páciensek étvágya észlelhetően javult, aminek hatására 1,5 kg-ot híztak.

    Az anyatej védi a csecsemők szívét

    Egy közelmúltban publikált tanulmány szerint azoknak a gyerekeknek alacsonyabb a vérnyomása, akiket édesanyjuk csecsemőkorukban legalább 6 hónapig kizárólag anyatejjel táplált.

       


    XIV. évfolyam 11. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. augusztus

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.