Hírek a nagyvilágból

Lapszemle 2010. november


    Katasztrófák okozója az alváshiány

    Aki tartósan kevesebbet alszik a kelleténél, rosszabbul koncentrál, gyakrabban hibázik és ingerülten reagál a nehéz helyzetekben. A kutatási eredmények szerint aki naponta több mint 17 órán át talpon van, ugyanúgy reagál, mintha 0,5 ezreléknyi alkohol lenne a vérében. Ha az alváshiány 24 órás, akkor az már 1,0-1,2 ezrelékes alkoholszintnek felel meg. Ha az ébrenlét még ennél is tovább tart, az hallucinációkat okozhat. Az alváskutatók azt is megállapították, hogy a modern ember általában két órával kevesebbet alszik, mint amennyire szüksége lenne. Napjainkban az átlagos alvásidő 6,5-6,8 óra. Mindennapos jelenség ugyanakkor a figyelmetlenség, a koncentrációzavar, a nyugtalanság.

    Az éneklés erősíti ellenálló képességünket

    Gunter Kreutz, az Oldenburgi Egyetem zenetudósa évek óta vizsgálja a kórusban énekelő emberek lelki és testi ellenálló képességét. Egyik kísérletében a laikus kórus énekesei az első próbán hagyományos módon gyakorolták Mozart Rekviemjét. A  második próbán nem énekelhettek, CD-ről kellett hallgatniuk a művet. Előtte és utána nyálmintát vettek a kórustagoktól, hogy meghatározzák benne az IgA nevű immunglobulin mennyiségét. A közös éneklést követően az immunglobulin szintje erősen megemelkedett, míg a CD-hallgatás után igen csekély emelkedés volt mérhető.

    Figyelemhiányos hiperaktivitás  – az unalom jele?

    A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (nemzetközi nevén  ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) már rengeteg publikáció témája volt. Ez az állapot azonban nem  csak gyerekeket, fiatalkorúakat, hanem felnőtteket is érint. Jellegzetes tünetei: állandó időhiány érzete, kapkodás, folyamatos késés; az unalmas hétköznapi teendőket folyton elhalasztják vagy nem végzik el; valamint egyszerre több feladat esetén teljes szervezetlenség.
    A Londoni King’s College szakemberei egészen újszerű, egyben meghökkentő magyarázattal álltak elő. Szerintük az ADHD-t  az időérzékelés sajátos zavara okozza. Dr. Katya Rubia, a kutatócsoport vezetője megállapította, hogy az időérzékelésért felelős agyi területek (homloklebeny, basalis ganglionok és a kisagy) az érintetteknél kisebb aktivitást mutatnak, mint az egészségeseknél. Mindez ahhoz vezet, hogy a már rövid üresjárati időket is rendkívül hosszúnak és unalmasnak élik meg. A  gyerekek hiperaktivitása és a felnőttkori hektika tehát mindössze az időérzékelési zavarra adott reakció.

    Amikor az „összetört” szív fáj

    Húzó fájdalom a mellkasban, a nyakban és a bal karban, hányinger és izzadás. Amikor az 50–70 éves nők ilyen panaszokat észlelnek, akkor ezek a fenyegető szívinfarktus előfutárai lehetnek. De nem ritka, hogy az ún. megtört szív szindróma (Broken-Heart-Syndrome) áll a háttérben. Ezt a betegséget csak a 90-es évek eleje óta ismerjük, és szélsőséges stressz, valamint sokk idézi elő. Például váláskor vagy egy szeretett személy halálakor. Az orvosok megállapították, hogy az esetek 90 százalékában 50–70 éves nők a páciensek. A kardiológusok szerint a jelenséget a menopauzát követő ösztrogénhiány magyarázza. Ennek hatására a szimpatikus idegrendszer aktívabbá válik. Szélsőséges helyzetekben a mellékvesékből sok stresszhormon szabadul fel. A szív bal kamrája alsó részének mozgása leáll, lényegében lebénul. Ami a dologban pozitív: ez a funkcionális zavar többnyire néhány nap múlva magától elmúlik.

    Hogyan szabaduljunk meg a hájtól?

    A túlsúly nem tesz jót egészségünknek. Egy ideje tudjuk, hogy a hason és a derékra lerakódó zsír komoly kockázatot jelent a szív-érrendszeri és az anyagcsere-betegségek, például a II. típusú cukorbetegség szempontjából. De lehet tenni ellene. A legújabb kutatások bizonysága szerint is a testmozgás fontos szerepet játszik a fogyókúrák sikerében.
    Prof. dr. Richard Raedsch (St. Josephs Hospital/Wiesbaden) azt állítja, ahhoz, hogy le tudjunk fogyni, hetente legalább 2500 kalóriával többet kell elégetnünk. Ez kb. 5 óra testmozgásnak felel meg. Az orvos ezért először állóképességet fejlesztő edzést, például kerékpározást, úszást, gyaloglást, kocogást javasol, amit később erősítő, izomzatot fejlesztő edzésekkel lehet kombinálni. Az elért eredmény megtartása legalább annyira fontos, mint a fogyás. Ezt heti három óra edzéssel lehet elérni, ami kb. 1500 kalóriának felel meg.

     

    A korszerű CT-technika veszélyei

    Közlekedési balesetek, agyvérzés vagy daganatgyanú esetén a CT fontos és indokolt vizsgálat, azonban bagatell panaszok, például zúzódások, sport utáni fájdalmak stb. esetén inkább érdemes mellőzni. Prof. Gunnar Brix (német Szövetségi Sugárvédelmi Hivatal) nem tanácsolja a panaszmentes páciensek vizsgálatára, valamint a tüdő, a vastagbél és a szív CT-vizsgálatát. Véleménye szerint az orvosok túl könnyelműen bánnak a röntgensugarakkal. Ugyanis ahhoz, hogy egy testrész keresztmetszeti képét láthatóvá tegyük, jóval nagyobb sugáradag szükséges, mint a hagyományos röntgentechnikánál.

    A császármetszés valóban királyi út?

    Napjainkban egyre több gyermeket hoznak császármetszéssel világra. Sok, igen jól felszerelt kórházban a császármetszések gyakorisága eléri az összes szülések 30 százalékát. A beavatkozások kb. felére akkor kerül sor, ha szülés közben valamilyen komplikáció lép fel. A többi műtét azonban tervezett, de általában nem orvosi indokok alapján.
    A császármetszéses szülésnek kétségtelenül vannak előnyei, bár egy tanulmány szerint kockázatokkal is jár. Ez az eredmény ellentmond annak, amit a nőgyógyászok évek óta hangoztatnak. Nevezetesen, hogy a császármetszés sikerét gyakorlatilag az orvos garantálja, míg a normális szülés a természet kénye-kedvének van kiszolgáltatva. Ez az érvelés azonban helytelenül figyelmen kívül hagyja, hogy a szülés nem csak az anyát érinti. Fontos, hogy a gyermek saját maga határozhassa meg, mikor akar a világra jönni. A pszichológusok továbbmennek: a szülés közös teljesítmény, amelyben egyenlő mértékben vesz részt a születendő gyermek és az édesanya, akit ha nem feltétlenül szükséges, nem volna szabad érzésteleníteni vagy altatni. E közös munkában a hormonoknak fontos szerep jut. Ha megfelelő hormonok kibocsátása nem történik meg – és ez minden császármetszésre jellemző –, akkor az anyánál és a gyermeknél is hiányzik valami.
    A szülésznőknek azt tanítják, a legfontosabbak a hormonálisan szabályozott fájások közötti szünetek. De a szülési fájdalmak során keletkező préselő nyomás is nagyon fontos, mert ez nyomja ki a magzat tüdejéből a magzatvizet. A fájdalomnak tehát  óriási biológiai jelentősége van. Ezekről az összefüggésekről a leendő anyák megfelelő terhestanácsadások alkalmával tájékozódhatnak. Itt megtudhatják az asszonyok azt is, hogy a beszélgetések a félelmek ellen hatásosabbak, mint a szike. És azt is, hogy nem létezik „szelíd” császármetszés.

    A dió erősíti szívünket

    Egy amerikai tanulmány eredményei szerint a dió a legtöbb melatonint tartalmazó növények egyike. A melatonin olyan hormon, amely szabályozza a szervezet ébrenlét-alvás ritmusát, de megvéd  bennünket a sejteket és az érfalakat károsító szabad gyököktől is. A melatonin tehát erősíti a szívünket és az ereinket, ugyanakkor a rák ellen is véd.
    A dió további értékes, egészségünket védő hatású anyagokat is tartalmaz. Igen gazdag omega-3 zsírsavban és E-vitaminban. Ezek a zsírsavak képesek csökkenteni a káros hatású LDL-koleszterint, az E-vitamin pedig az egyik leghatékonyabb antioxidáns.

    A zöld tea és az algák erősítik az immunrendszert

    Főképp a téli időszakban kiváló módja az immunrendszer erősítésének a rendszeres zöldtea-ivás, ugyanis igen gazdag C-, E- és B12-vitaminban, de számos egyéb értékes hatóanyag is megtalálható benne, amelyek képesek megvédeni minket a megfázást okozó vírusoktól: fluor és mangán, csersavak (csontritkulás és gyomor/bél problémák megelőzése),valamint rákellenes és vérhígító anyagok.  Szintén értékes segítséget nyújtanak megfázás ellen a chlorella algák. Ezekben fontos aminosavak, klorofill, béta-karotin, B12-vitamin, RNS/DNS és vas található.


    XVI. évfolyam 11. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. december

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.