Hírek a nagyvilágból

Lapszemle 2012. január


     

    A tévénézés befolyásolja az alvás időtartamát

    Aki gyakran fáradt, és éjjel nem képes kellő mértékben kipihenni magát, lehetőleg mondjon el az esti tévézésről. A hosszú televíziózás hatására éjszaka tovább vagyunk ébren, ez okozza az alváshiányt. A következmény nem csak állandó fáradtság, hanem túlsúly, elhízás is lehet, ami közvetlen befolyással van egészségi állapotunkra.

     

    Téli depresszió: idén sem kerülhetjük el

    Minden évben eljön az ideje a téli depreszsziónak. Szinte minden harmadik ember valamilyen mértékben érzékenyen reagál az őszi/téli fényhiányra. A következmény: hangulati ingadozás, fáradtság, csökkenő koncentráció. Fény hiányában a szerotonin nevű hormon szintje csökken, ami közvetlenül felelős a hangulati mélypontokért. A sötét évszakban jelentkező enyhe depresszió enyhítésére az orvosok napi 20 perces sétát ajánlanak. Ennyi idő alatt „beszerezhetjük” a szükséges napi fénydózisunkat, és ráadásul sok friss levegőt is „tankolhatunk”.

     

    A fájdalomcsillapítók csökkentik az influenzaoltás hatékonyságát

    Egy amerikai klinikai teszt eredménye szerint a rendszeres fájdalomcsillapító-szedés befolyásolja az influenzaoltás hatékonyságát. A paracetamol- és az acetil-szalicilsav-tartalmú gyógyszerek blokkolnak egy enzimet, amely fontos szerepet játszik az influenza elleni immunitás kialakulásában az oltás után.

     

    Fáradtság elleni orvosság: a fény

    A nehezen kelő embereknek három „élénkítőszert” ajánlunk: a fényt, a mozgást és a vitaminokat.

    A fáradtságérzetnek köze van a melatonin nevű hormonhoz, amely agyunkban termelődik. A kutatók megállapították, hogy a nagyon erős fényhiány hatására szinte a nullára csökken a melatonin termelődése. Ezért ébredéskor ajánlatos azonnal felhúzni a redőnyt vagy elhúzni a függönyt, hogy a szobába bejuthasson a napfény. Télen, amikor reggel még sötét van, a nagyobb teljesítményű izzók, bár gyenge utánzatai a napnak, mégis jobbak, mint a sötétség.

    A mozgás hamar elűzi az álmosságot, gyorsan lendületbe hozza keringésünket. Persze az ágyban lustálkodó gyermekünknek aligha lesz kedve a reggeli fitneszedzéshez. Azonban néhány nyújtás, egy pár guggolásból felállás és karkörzés már elegendő ahhoz, hogy frissen induljon a nap. A szülő jó példával elöljárhat, neki is jót tesz a mozgás.

    A vitaminok szintén serkentik anyagcserénket, és testünket energiával töltik fel. A reggeli gyümölcs kiváló vitaminforrás – a legjobb, ha müzlivel kombináljuk. Ez megfelelő energiával és tápanyagokkal látja el csemeténket.

    Ami a tinédzserek reggeli hangulati és fizikai mélypontjait illeti, náluk az alvás-ébrenlét ciklusának zavara sejthető a háttérben. A tinik és fiatal huszonévesek életmódjára ugyanis kifejezetten jellemző, hogy egyik nap este tízkor, másnap pedig hajnali kettőkor kerülnek ágyba, hétköznap reggel hétkor kelnek, de hétvégén akár ebédig képesek aludni. A normális napi ritmus fiatalkorban is kulcsfontosságú tényező a jó szellemi és fizikai közérzet szempontjából. Éppen ezért legalább a hétköznapokon fontos volna a rendszeres és kellő időtartamú alvási ciklus betartása. Ezen kívül a hosszú hétvégi alvásokat is bizonyos korlátok közé kell szorítani, különben könnyen felborul a fiatalok bioritmusa.

     

    A gyerekek síelés közben hamarabb kifáradnak

    A síelő gyerekek számára a téli sportok csodálatosak, egyúttal nagyon fárasztóak is. Annak ellenére, hogy minden gyerek imád a hóban játszani, nagyon hamar kimeríti őket ez a tevékenység. A síelés a gyermeki szervezetet sokkal hamarabb kimeríti, mint a felnőttekét, és gyakran a felnőttek nem vagy túl későn veszik észre, hogy gyermekük kifáradt. Ekkor fennáll a sérülések veszélye. A szakértők ezért naponta több szünetet ajánlanak, ez nekik és a szülőknek egyaránt kellemesebbé teszi a téli sportolást.

     

     

    A szaunázás befolyásolja a gyógyszerek hatását

    Aki szaunázik, vegye figyelembe, hogy az amúgy egészséges szauna bizonyos gyógyszerek hatását jelentős mértékben befolyásolhatja. A dohányzásról leszoktatásra használatos és a fájdalomcsillapító hatóanyagot tartalmazó tapaszokból a melegítés hatására a szokásosnál nagyobb gyógyszerdózis szívódik fel a bőrbe, aminek következtében a gyógyszerhatás is jelentősen fokozódik. Aki tartósan gyógyszert szed, mindenképp konzultáljon kezelőorvosával, mielőtt elkezdene szaunába járni. Hasonló a helyzet az egyéb, melegítésen alapuló terápiákkal,  például a hősugárzókkal, infralámpákkal és melegítőpárnákkal.

    Szaunázáskor lehetőleg ne használjunk reuma elleni kenőcsöket sem, mivel ezek hő hatására erős bőrirritációt okozhatnak. Ajánlott az óvatosság a cukorbetegeknek is. Az inzulin hőérzékeny gyógyszer, ezért az inzulinpumpákat feltétlenül az öltözőben kell hagyni, mielőtt bemennénk a szaunába.

     

    Orbáncfűolaj az idegfájdalmakra

    A vörös színű orbáncfűolajjal hatékonyan enyhíthetők az arcon vagy fejen, nyakon stb. a hideg vagy a huzat hatására fellépő erős fájdalmak. Ehhez a piros színű olajat az érintett területen masszírozzuk be a bőrbe, az izmokba, majd a kezelt területet melegítsük például egy hajszárítóval. Az ily módon felmelegített olaj nyugtatja az irritált idegeket, csillapítja a fájdalmakat. A fájdalomcsillapító hatás erősíthető, ha a kezelés után a beteg lepihen, és akár alszik is egy kicsit.

     

    A kék színű fény javítja közérzetünket

    Bizonyára mindenki ismeri az irodák mennyezetén világító, éles fényű fénycsöveket, amelyek hatására a képernyők azonnal villódzni kezdenek. Ez délelőtt talán még elviselhető, de délutánra a vibrálás kifárasztja a szemeket, csökken a koncentráció. Ezen a jelenségen a kék színű fény segíthet. A Surrey Egyetem kutatói megállapították, hogy a kék színnel kiegészített irodai világítás hatására a dolgozók élénkebbek, jobban tudnak összpontosítani munkájukra. Főképp a sötét téli hónapokban kiváló az enyhén kékes színű fény a megvilágított helyiségekben.

     

    Májbetegségek – a kávé segíthet

    A kávét jó ideig problémás élvezeti szerként ismertük, amely szívpanaszokat és kiszáradást okoz. A kávé és a koffein rossz híre azonban lassanként változik. Megállapították, hogy a koffein csökkenti a hajhullást, a narancsbőrt, és most az új felfedezés: enyhíti a krónikus májbetegségeket. A koffein hatására ugyanis lassul az egészséges májsejtek átalakulása haszontalan kötőszövetté. Ez a folyamat jellemző a májzsugorra: a májszövetek helyét egyre inkább haszontalan, kemény tapintatú kötőszövet veszi át, míg a folyamat végén a máj már nem képes ellátni feladatát. Ha a páciens rendszeresen kávézik, ez a folyamat lelassul.

     

    Teával megelőzhető az agyvérzés?

    A University of California (Los Angeles) kutatói megállapították, hogy a rendszeres teaszünet védő hatású az agyvérzéssel szemben, ha valaki rendszeresen legalább háromcsészényi teát iszik naponta. A hatás zöld és fekete tea esetén egyaránt megfigyelhető. A gyümölcsteák és a különféle gyógynövényekből készült teák ezzel szemben hatástalannak bizonyultak.

     A kutatók feltételezik, hogy a védőhatás vagy az epigallokatechingallát nevű antioxidánssal, vagy a tealevél theanin nevű aminosavaival áll kapcsolatban. A zöld teában nagy mennyiségben található antioxidáns egyébként a rosszindulatú daganatok ellen is védi testünket, valamint a Parkinson-kórral és az Alzheimer-kórral szemben is pozitív hatásúnak bizonyult. A theanin ezzel szemben képes átjutni az agyvérgáton, és kémiai szerkezetében a glutamátra hasonlít. A további kutatások célja a hatás igazolása, illetve a hatóanyag azonosítása.

     

    Nevessünk helyesen!

    A pszichológusok szerint a foglalkozáskörhöz kapcsolódó tartós mosolygás nem csak mimikai izmainkat veszi igénybe, hanem egészségkárosító hatású is. A tartós mosolygás ugyanis stresszt okoz, aminek hosszabb távon depreszszió, magas vérnyomás, szív-érrendszeri betegség lehet a következménye. A pszichológusok ezért azt ajánlják azoknak az embereknek, akik kénytelenek sokat mosolyogni munkájuk során, hogy rendszeresen vonuljanak vissza egy-egy rövid szünet erejéig és lazítsanak. Speciális, agressziót csökkentő módszerek alkalmazása is jótékony hatású. A mosolygás e formája azonban nem új keletű. A viselkedéskutatók feltételezik, hogy már korai őseink is ismerték a félelem levezetésére szolgáló kényszeres vigyorgást. A valódi és a nem szívből jövő nevetést így különböztethetjük meg egymástól: míg a valódi nevetés 0,5-4 másodpercig, a kényszeredett nevetés ennél jóval tovább tart.

     

    A zsíros tengeri hal hatásos a veserákkal szemben

    Egy 1987 és 2004 között végzett, 60 000 kísérleti személyre (nők) kiterjedő klinikai mérés szerint a zsíros tengeri halak, például lazac vagy hering rendszeres fogyasztásával 74 százalékkal csökkenthető a veserák kialakulásának kockázata. A kutatók szerint az omega-3 zsírsavak és a D-vitamin kombinációjával magyarázható a védő hatás.

    tgym
    XVIII. évfolyam 1. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. december

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.