Hírek a nagyvilágból

Lapszemle 2012. július



     

    A paprika valóságos C-vitamin-bomba

    Legyen bár sárga, zöld vagy piros, a paprika még párolt állapotában is négyszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a citrusgyümölcsök! Ha pontosak akarunk lenni: 120 mg-ot 100 grammonként – nyers állapotban ez a mennyiség 400 mg/100 g. Összehasonlításul, a citromban a C-vitamin tartalma 34 mg/100 g. De a paprikának egyéb kedvező hatóanyagai is vannak. P-vitamin, amely a legfontosabb szekunder növényi hatóanyagok egyike, ráadásul B1-, B2-vitamin és nagy mennyiségű ásványi anyag. Ezért együnk belőle minél többet, minél gyakrabban.

     

    Elektromos cigaretta – nem jelent valódi alternatívát

    Azok, akik a „valódiról” áttértek az elektromos cigarettára, úgy remélik, hogy egészségesebben élnek, mint azok, akik hagyományos cigarettát szívnak. Ez tévedés – közölte a Német Kardiológiai Alapítvány. Az elektromos cigarettára való áttéréssel ugyanis korántsem szűnnek meg az egészségre gyakorolt káros hatások, csupán a test egyik részéről áttevődnek egy másik helyre. Az elektromos cigarettában nem zajlik égés, így nem keletkezik benne kátrány, ugyanakkor nikotintartalmú folyadékot párologtat a készülék, ennek aeroszolját inhalálja a használója. A folyadék 90%-ban propilénglikolból áll, amelyet fagyálló folyadékként használnak – mondja prof. Helmut Gohlke, az alapítvány elnökségének tagja. Ráadásul szerinte az e-cigaretta olyan dózisban tartalmaz nikotint, amit tulajdonképpen már csak orvosi vényre volna szabad kiadni.

     

    A csók hatásai

    Aki többet szeretne megtudni a csókolózásról, annak a filematológia, egy új, egzotikus tudományág válaszolja meg kérdéseit. A csókolózás tudománya szerint egy ember 70. életéve betöltéséig átlagosan 76 napot tölt csókolózással. Számtalan egyéb, a csókkal kapcsolatos érdekes adat is napvilágot látott nemrégiben. Például az eltérő testmagasságú párok által váltott csók sokkal erotikusabb hatással van mindkét félre, mint ha a fejek egyenlő magasságban lennének. További megfigyelés, hogy az emberek kétharmada csókolózás közben jobbra billenti a fejét.

     

    A kézitáskák gerincferdülést okoznak

    A modern kézitáskák általában nagy méretűek, így sok minden beléjük fér az esernyőtől kezdve a kedvenc könyvön keresztül a tartalék harisnyáig, amire  az ember lányának általában szüksége lehet. Ezekből összejön néhány kilogramm teher, amit cipelni kell, és ami elkerülhetetlenül nyak- és hátfájásba torkollik. A legtöbb nő a táskáját mindig csak egyik kezében vagy egyik vállán hordja, ami akár ízületi gyulladáshoz is vezethet – vélik ortopéd szakorvosok. Az egyoldalú terhelés hosszabb távon gerincferdülést és a porckorongok károsodását vonja maga után. Ezért a táska súlya nem lehet több, mint saját testsúlyunk 10 százaléka. És lehetőleg felváltva hordjuk jobb és bal oldalon.

     

    Megnőtt a császármetszések száma

    Nem csupán hazánkban, hanem Európa több országában megfigyelhető ez a tendencia. Ennek okáról a szakemberek egyelőre csak találgatnak. Mindenesetre az anya kérésére elvégzett műtét a hivatalos szakorvosi vélemény szerint kivételes esetekben fordul elő. Klaus Vetter, a Német Szülész-Nőgyógyász Társaság alelnöke szerint a legvalószínűbb magyarázat, hogy ma a szülő nők átlagos életkora magasabb, mint a korábbi évtizedekben. Sok nő az első gyermekét 35 éves kora után hozza világra, ennek megfelelően a terhesség is sokkal kockázatosabb.

     

    Időskorban megnő a fülünk

    Az idősek füle nagyobb, mint a fiatalabbaké. Olasz kutatók érdekes tényeket állapítottak meg a témával kapcsolatban. A kutatásban 380 férfi és 360 nő vett részt, mindannyian dél-olaszok, a koruk 15 és 75 év között. Minden kísérleti alany fülét gondosan megmérték. Kiderült, hogy a férfi fül nagyobb, mint a női. Azonban mindkét nembéliek füle mind hosszában, mind szélességében egész életünkben nő.

     

    Kancatej: újra felfedezték egészségre gyakorolt pozitív hatását

    Rendkívül zsírszegény, ugyanakkor gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban és nyomelemekben – a kancatej a legtáplálóbb és legjótékonyabb hatású élelmiszerek egyike, amit a természet kínál. A lovas népek évezredek óta ismerik és fogyasztják, most a Jénai Egyetem kutatásai is igazolták az ősi tapasztalatokat. A kutatók szerint a tejben megtalálható egy különleges, a bifidustörzshöz tartozó baktérium is, valamint számos egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsav, amelyeket szervezetünk nem képes önállóan előállítani. Legyen szó anyagcsere-betegségekről vagy szív-érrendszeri betegségről, bőrbetegségekről – a kancatejkúra után sok páciens jelentős javulást tapasztal.

     

    Pluszpontok a férfiak egészségéért

    Azok a férfiak, akik hetente több alkalommal élnek át orgazmust, tovább élnek és egészségesebbek – állapította meg dr. Reinhold Schaefer német urológus. A szexuális együttlét vagy önkielégítés hatására nem csak a tesztoszteronszint magasabb, az izmok regenerálódása is jobb, és az „edzés” hatására javul a zsírok elégetése is. Az urológus ezen túlmenően utal a boldog párkapcsolat egészségre gyakorolt pozitív hatásaira is. Az egymásra figyelés, egymás segítése és az örömteli élmények csökkentik a stresszt és pluszpontként könyvelhetők el az egészségi állapot szempontjából.

     

    Az alváshiány hatására elhízunk

    Aki fogyni szeretne, a megfelelő étrend mellett arra is ügyeljen, hogy mindig rendesen aludja ki magát. Ha ez nem sikerül, a leptin (étvágycsökkentő), a ghrelin (étvágynövelő) nevű hormonok aránya felbillen, igazolták kanadai kutatók. A kísérletben részt vevő személyek, akik általában kilenc órát aludtak naponta, a kísérlet öt napja alatt csak napi 4 órát alhattak. Ezután megfigyelték, hogy mennyit ettek, majd összehasonlították az adatokat a normális alvás idején mértekkel. Megállapították, hogy a kialvatlanság hatására a kísérleti személyek főleg a zsírdús, kalóriadús, egészségtelen ételeket részesítették előnyben. Az alváshiány hatására vérükben csökkent a leptin nevű hormon szintje, ugyanakkor a ghrelin szintje megemelkedett, ami megmagyarázza a felfokozott étvágyat. Az alváshiány további következménye: csökkent fizikai aktivitás, ami szintén kedvez a hízásnak. A tétlen ember alig éget kalóriákat

     

    A linolsavak enyhítik a premenstruációs szindróma (PMS) tüneteit

    A menstruáció előtti és alatti napokban érzett szenvedés enyhíthető. A PMS tipikus tünetei – hasfájás, fejfájás, levertség, hangulati ingadozások, fáradtság – ugyanis többszörösen telítetlen zsírsavak segítségével csökkenthetők. Ezt egy brazíliai klinikai kísérlet bizonyította 120 női páciens részvételével. A nők egyik fele 1-2 g linol- és gamma-linolénsvat, illetve E-vitamint kapott, a másik csoport placébót. A kísérlet eredménye: minden nőnél javultak a panaszok, de a legjobb eredményt a zsírsavakat szedő nőknél lehetett elkönyvelni.

     

    A kóla veszélyezteti szívünket és érrendszerünket

    A kólákban sok a cukor, hizlalnak és károsítják a csontjainkat: ezt eddig is tudtuk róluk. Egy új kutatási eredmény révén azonban bővült a káros hatások listája. A rendszeresen fogyasztott napi három pohár kóla hajlamosít az érelmeszesedésre. Ez a folyamat eleinte észrevétlenül zajlik, de előrehaladott stádiumban szívinfarktusba torkollhat. Az érfalakon keletkezett lerakódások hatására a véredények összeszűkülnek, így a vér nem képes akadálytalanul haladni bennük. Ez látszólag egészséges, fiatal embereknél is komoly következményekkel járhat.

     

    Úszással csökkenthető a magas vérnyomás

    Az enyhe fokú magas vérnyomásban szenvedőknek nem kell azonnal gyógyszert szedniük. Gyakran már a rendszeres úszás is elegendő, hogy értékeik visszatérjenek a normális tartományba. Ezt amerikai (Texas) kutatók jelentették be klinikai kísérleteik eredményei alapján. A kísérleti személyek hetente háromszor 40-45 percet úsztak. Mindössze 12 hét után artériás vérnyomásuk 10 mmHg értékkel csökkent. Az edzés további előnyös tulajdonsága: a véredények rugalmassága javul, megelőzhető az érelmeszesedés. Ezt a pozitív hatást a statikus nyújtásokat végző kontrollcsoportnál nem lehetett megfigyelni.


    XVIII. évfolyam 7. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. december

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.