Hírek

Ballasztanyagok: minden a mennyiségtől függ

Elcsépelt közhely, hogy a ballasztanyagokban gazdag élelmiszerek jót tesznek egészségünknek – ezt számtalan kutatás bizonyította, és még több médiahír világgá kürtölte.

 

Mint tudjuk, a ballasztanyagok segítségével csökkenthető pl. a cukorbetegség, a szívinfarktus és a rosszindulatú daganatok kialakulása. Eddig azonban senkinek nem sikerült egyértelműen tisztázni, naponta mennyi ballasztanyagot kell elfogyasztanunk, hogy részesüljünk egészségvédő hatásaiban. Új-zélandi kutatók most utánajártak a dolognak, és több, korábban mások által végzett kutatás adatait vetették egybe.

 

Kiderült, hogy naponta több mint 25 g ballasztanyag szükséges ahhoz, hogy ezek a növényi anyagok védjék egészségünket. Napi 15 g elfogyasztásával összehasonlítva a > 25g/napos dózis hatására 31%-kal csökken a halálos kimenetelű szívinfarktusok száma, 22%-kal a halállal végződő szélütések száma, valamint 16%-kal csökken a cukorbetegség és a bélrák gyakorisága. A kutatók ezek alapján naponta 25–29 g növényi ballasztanyag elfogyasztását javasolják mindenkinek. Az ennél nagyobb adag valamivel még pozitívabb hatású, de nem jelentős mértékben. Ettől eltekintve a fejlett ipari országokban élő legtöbb ember számára már a napi 25 g elfogyasztása is nehezen megvalósítható. A ballasztanyagokban kifejezetten gazdag élelmiszerek, pl. a sárgarépa, a paprika, a cékla, a káposzta és az édesköménygumó 100 grammonként 2–5 g ballasztanyagot tartalmaznak. A hüvelyesek ballasztanyag-tartalma átlagosan 7 g/100 g, míg egy szelet teljes kiőrlésű kenyérben 4 g található.

tgym
2019. 11. 03.

Kapcsolódó képek


Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.