Hírek

Hogyan szabaduljunk meg a cukorfüggőségtől?

Tudta, hogy a ketchupnak akár 40 százalékát cukor alkotja? Egyetlen evőkanálnyi egy teáskanálnyi cukrot tartalmaz. De az egészségesnek tűnő káposztasaláta sem egészen az, aminek látszik. Minden 100 grammjában négy kockacukorral azonos cukormennyiség van! Sokan belesétálnak az ilyen jellegű cukorcsapdákba, ami foglyul ejti őket, pedig van belőle kiút.

 

 

A táplálkozástudósok által megengedett napi 50 grammos cukoradag túllépéséhez még édességet sem kell fogyasztanunk, ugyanis cukrot tartalmaznak a tasakos levesek, a pizzák és a különféle szószok és öntetek is (gyakran glükózszirup, malátacukor, gyümölcscukor álnév alatt). A cukor nem csak édesítésre szolgál, de tartósítószerként és tömegnövelőként is alkalmazza az élelmiszeripar.

 

A szupermarketekben kapható kész élelmiszerek több mint 90%-ában megtalálható. A háztartási kristálycukrot cukornádból és cukorrépából készítik. A kristálycukrot egy gyümölcscukor- és egy szőlőcukor-molekula alkotja, és ha túl sokat eszünk belőle, komoly egészségügyi károkat okozhat. Valószínűleg senkinek sem jelent meglepetést, hogy a cukor hizlal és fogszuvasodást okoz.

 


Farkaséhségrohamok és a cukor

A cukortartalmú élelmiszerek fogyasztásának hatására vércukorszintünk, azzal együtt pedig hangulatunk is erősen ingadozik, és rendszeresen jelentkező éhségrohamokba torkollik. A vércukorszint emelkedése a hasnyálmirigyben fokozott inzulintermelést idéz elő, aminek következménye túlsúly, a máj elzsírosodása és szív-érrendszeri megbetegedések. Ha az évek során a hasnyálmirigy a megerőltetett inzulintermelés hatására elfárad, kialakul az inzulinrezisztenciának nevezett állapot, ami idővel 2-es típusú cukorbetegséggé alakul. Utóbbi rettegett szövődményei között szerepel a veseelégtelenség, megvakulás, kínzó idegfájdalmak, gyógyulni nem akaró lábszárfekély, koszorúér-betegség, szívinfarktus, szélütés.

 

A helyzetet rontja, hogy a finomlisztből készülő termékek (kenyér, finom pékáru, főtt tészták) lényegében ugyanolyan hatást gyakorolnak szervezetünkre, mint a cukor, ugyanolyan mértékben emelik a vércukorszintet, mint a közönséges kristálycukor vagy a csokoládé. A cukorban bővelkedő étrend túlterheli a májat is, aminek hatására romlik energia-háztartásunk.

 

Ez fáradtságban, kedvetlenségben nyilvánul meg. A központi idegrendszer is károsodik, ugyanis az állandóan magas vércukorszint az idegi ingerületek továbbítását is gátolhatja. A cukor állandóan irritálja éhség- és jóllakottságérzetünket. Sok orvos a gyermeki figyelemzavaros hiperaktivitást (ADHS) is a cukorfogyasztás rovására írja. Idővel a sok cukor valóságos függőséget okozhat, aminek hatására az egyén képtelen lemondani róla. Hogyan ismerhetjük fel az alattomosan elrejtett cukorcsapdákat, és hogyan térhetünk ki előlük?

 

 

A cikk folytatását a Természetgyógyász Magazin májusi lapszámában olvashatják!

tgym
2019. 05. 27.

Kapcsolódó képek


Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.