Hírek

Kovászolás

A kovászolt vagy fermentált élelmiszerek egyre divatosabbak, miután a tudomány kimutatta, hogy komoly mértékben hozzájárulnak egészségünk megőrzéséhez. Főként immunrendszerünk és bélflóránk profitál a kovászolt élelmiszerek fogyasztásából. 

 

Dédanyáink és nagyanyáink idejében nagyon elterjedt módszer volt, majd később a boltokban egyre nagyobb mennyiségben megjelenő konzervek hatására lassan feledésbe merült a kovászolás. Szerencsére napjainkra ismét felfedezték, és világszerte reneszánszát éli. A fermentált (erjesztett, kovászolt) élelmiszerek könynyen emészthetők és rendkívül egészségesek, nem utolsósorban azért, mert hevítés nélkül készülnek. Ennek köszönhetően nem károsodnak a bennük lévő értékes tápanyagok. Ráadásul nem is bonyolult eljárásról van szó.

 

A fermentált élelmiszerek rendkívül egészségesek, mert tele vannak probiotikumokkal, enzimekkel, antioxidánsokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Az erjedés során a bélflóra és a jól működő immunrendszer szempontjából értékes tejsav- baktériumok keletkeznek. Természetesen nem mellékes szempont az sem, hogy a fermentált ételek finomak, és elkészítésük is kifejezetten olcsó. A lehetőségek száma szinte kimeríthetetlen: a zöldségeken és gyümölcsökön kívül fermen-  tálhatunk kenyeret, sajtot, halat, tejet, hüvelyeseket, magokat, kolbászféléket és felvágottakat, vagy akár tőkehúst is.

 

Az erjedés folyamatát baktériumok, mikroszkopikus gombák és élesztőgombák, tehát mikroorganizmusok végzik. A baktériumok közül főszerepet játszanak a tejsavbaktériumok, amelyek már a nyersanyagok felületén jelen vannak. Az erjedéshez szükséges mikroorganizmusok többsége a levegőben is mindenütt megtalálható. A zöldségekben jelen lévő tejsavbaktériumok főként a zöldségek szénhidrátjaiból táplálkoznak. E folyamat melléktermékeként tejsav keletkezik, amiről e mikrobák a nevüket  kapták. A tejsav konzerváló hatású, ezért az erjesztés/fermentálás/kovászolás az egyik legősibb élelmiszer-tartósító eljárás. A tejsavas erjedés során egyéb értékes anyagok is keletkeznek, pl. A-, B-, C- és K2-vitamin. Ezekre lesz szükségünk a fermentáláshoz:

 

• légmentesen záródó üveg vagy kerámiaedény

• vágódeszka, kés, reszelő

• nehezék (tányér, kaviccsal teli zacskó stb.)

• zöldség

• víz és só.

 

Fermentálásra legalkalmasabb élelmiszerek: a legtöbb káposztafajta, sárgarépa, cékla, retek, uborka, fokhagyma, hagyma.

 

Kevésbé alkalmas élelmiszerek: spenót, fejes saláta, ill. egyéb levélzöldségek, cukkini stb., mivel ezek túlságosan puhák.

 

 

A cikk folytatását a Természetgyógyász Magazin júniusi lapszámában olvashatják!

 

tgym
2018. 06. 08.

Kapcsolódó képek


Aktuális lapszámunk:
2018. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.