Hírek

 1   1 oldal van összesen.

Ugrás a következő oldalra:

2017. 02. 28.

Króm: segít a cukorbetegeknek és a fogyókúrázóknak

Manapság sokan szenvednek a metabolikus szindróma tünetegyüttestől, a túlsúly, a magas vérnyomás, az érelmeszesedés és a cukorbetegség gyakran együtt jelentkező panaszaitól. Szakemberek véleménye szerint az életmódváltás, a szénhidrátfogyasztás csökkentése mellett a krómbevitel növelése is hatásos megoldás lehet.

 

Szabályozza a cukorháztartást

A króm olyan esszenciális nyomelem, melyet a táplálékon keresztül kell bevinnünk a szervezetbe. Az emberi szervezet átlagosan 6 mg krómot tartalmaz, ez az alacsony mennyiség azonban mégis rengeteg életfunkcióra hatással van: hiánya többek között szerepet játszik a cukorbetegség, az érelmeszesedés, a magas vérnyomás és a magas koleszterinszint kialakulásában is.

 

Fiziológiailag azért fontos ez a nyomelem, mert befolyásolja a glükóz- és lipidanyagcserét, főleg az inzulin hatásosságát. Egyrészt szükség van krómra ahhoz, hogy az inzulin ki tudja fejteni a hatását, másrészt a nyomelem stimulálja a hasnyálmirigy béta-sejtjeit, melyek ezáltal több inzulint termelnek. Hosszú ideje ismert tény, hogy a krómhiány rontja a glükóztoleranciát és zavarokat okoz a glükóz feldolgozásában.

 

Étkezés után a vércukorszint megemelkedik, erre reagálva a hasnyálmirigy inzulint termel. Ez az inzulin az inzulinreceptorokkal kapcsolódva aktivizálódik, és ráveszi a sejteket, hogy felvegyék és feldolgozzák a vérben található cukrot, a glükózt. Ahhoz, hogy az inzulin össze tudjon kapcsolódni az inzulinreceptorral és ezáltal aktívvá váljon, egy krómot tartalmazó szerves anyagra van szükség, melyet glükóztolerancia-faktornak is neveznek. Ez az anyag szintén összekapcsolódik az inzulinreceptorral, és serkenti a receptor érzékenységét. Ez azt jelenti, hogy a króm segítségével a sejtek tizenöt-hússzor olyan hatásosan tudják felvenni az inzulint, mint nélküle, a biológiailag aktív króm tehát növeli az inzulin hatásosságát.

 

A krómtartalmú táplálékkiegészítők hatását a cukorbetegségre több klinikai kutatásban is vizsgálták. A napi 200‒400 mikrogrammnyi krómbevitel bizonyítottan javított a glükóz- és/vagy lipidanyagcsere paraméterein. Úgy tűnik továbbá, hogy a króm kiegészítésének hatásossága azzal is összefüggésben áll, milyen volt a szervezet krómellátása a kiegészítés előtt. Főleg közepes vagy rossz kiindulási krómstátusz esetén lehet jó eredményeket elérni.

 

Egy egészséges embernek napi 30‒100 µg krómra van szüksége naponta.

 

Fogyókúrában serkenti a zsírégetést

A csökkentett szénhidráttartalmú étrend mellett a krómbevitel nagyban hozzájárul a zsírfelesleg csökkentéséhez. Kutatások igazolják, hogy – miután hatással van a glükóz- és zsíranyagcserére – segít a fogyókúrában és a testösszetétel javításában. Csökkenti az éhséget és a szénhidrátok iránti vágyat, felgyorsítja az anyagcserét, ezáltal könnyebben megszabadulunk a felesleges kilóktól még akkor is, ha érdemben nem változtatunk az étkezési szokásainkon. A króm tovább serkenti a testedzések során a kalóriaégetést, így a fogyás még gyorsabb lehet.

 

Szívbetegségek, magas vérnyomás, öregedés

Az inzulinszinthez köthető rendellenességek és a túlsúly fontos kockázati tényezők az egyes szívbetegségekben, sőt a krómhiány nagy valószínűséggel szívproblémákhoz vezet. Kutatások szerint ez a nyomelem növeli az értisztító hatású HDL-koleszterin (a „jó” koleszterin) koncentrációját a vérben, ugyanakkor csökkenti az LDL-koleszterin és a triglicerid-szintet - ezáltal segít megelőzni a szívbetegségek kialakulását.

 

A magas vérnyomás egyik oka az inzulintúltermelés (hiperinzulinémia) és az inzulinrezisztencia. A vércukorszint – krómbeviteltől függő – csökkenése és emelkedése stimulálja a szervezet szimpatikus idegrendszerét, ezáltal segít a vérnyomás szabályozásában.

 

Az anti-aging vizsgálatok során a tudósok a magas vércukorszint miatt bekövetkező sejtsérüléseket és sejthalált is vizsgálták. Bebizonyosodott, hogy az inzulin-anyagcsere fontos szerepet játszik az öregedésben. Az öregedés során a szervezet egyes részeinek a vérellátása romlik, s azokon a területeken oxigén- és tápanyaghiány (többek között krómhiány) alakul ki. Az artériák egészségét támogató étrend-kiegészítők közül az egyik leghatékonyabb a króm.

 

Mi az ajánlott mennyiség?

Sok ember szervezetéből hiányzik megfelelő mennyiségű króm. Ennek leginkább az az oka, hogy kevés olyan táplálékot fogyasztunk, amely krómot tartalmaz, és az is nehezesen szívódik fel. A táplálékkiegészítőket leszámítva nincs igazán ideális megoldás a szervezet krómhiányának megfelelő pótlására. Bár a gomba, az árpa és a teljes kiőrlésű gabonák tartalmazzák ezt a nyomelemet, de csak akkor, ha azok krómban gazdag táptalajból származnak. Krómban gazdagok még a hagyma, paradicsom, osztriga, kagyló, rák, burgonya, valamint a sörben és a borban is felhalmozódhat króm az erjedés során. A sörélesztő szintén ismert krómforrás, de mivel az élesztőre sokan érzékenyek, ez nem mindig jelent megoldást.

 

A túlsúly és az inzulinrezisztenciával kapcsolatos egyéb problémák kezelésére napi 200‒600 mcg króm bevitele javasolt. Súlyos cukorbetegség és extrém túlsúly esetén a napi adagot érdemes 600‒1000 mcg értékre emelni.

 

A króm az alábbi betegségek megelőzésében és kezelésében segít

  • alacsony vércukorszint
  • agyvérzés
  • magas vérnyomás
  • túlsúly
  • fekély
  • gyomorhurut
  • Crohn-betegség
  • vastagbélgyulladás
  • sclerosis multiplex
  • migrén
  • pszichiátriai betegségek

 

» Részletek

2017. 01. 31.

Anti-aging: Q10 és szelén - az életmentő páros

Javítja a szívműködést, jelentősen csökkentheti a szív- és érrendszeri betegség és az emiatt bekövetkező elhalálozás kockázatát a Q10 koenzim és a szelén együttes hatása. A Q10 a szelénnel kombinálva védi a sejteket az oxidatív stressztől. Nőknél és férfiaknál hasonló hatást tapasztaltak a kutatók. A témát felkapta a világ szaksajtója, most mi is beszámolunk néhány ezzel kapcsolatos kutatási eredményről.

» Részletek

Aktuális lapszámunk:
2020. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.