Holisztika

Akupunktúra, holisztika, spiritualitás

Mindannyiunk számára, akik az egészség megőrzésével, illetve helyreállításával foglalkozunk, nagy örömöt jelent, hogy a több ezer éves távol-keleti gyógyító bölcsesség mind elfogadottabbá válik az egyetemes orvoslás képviselői körében is. Mindamellett még mindig sokan tekintenek úgy rá, mint egyfajta pszichés placébókezelésre, másrészt korántsem ismert az a rendkívül mély értelmű és meghatározó háttér, amely az akupunktúrát, mint a kínai orvoslás egyik ágazatát az energetikai orvoslás kiemelkedő jelentőségű ágazatává teszi.


A távol-keleti orvoslás az embert az élővilág és a kozmosz energetikai kölcsönhatásaiban élő és azzal állandó rezonanciális kölcsönhatásban lévő lényként kezeli

 

Az 1990-es évek elején tartott előadást nálunk egy kínai professzor, aki mondandóját a következő szavakkal kezdte: "Mindenekelőtt elnézést kérek a hallgatóságtól, hogy én csak felületesen ismerem az akupunktúrát, mivel csak 30 éve gyakorlom!" Ez az alázat az egyik legfontosabb jellemzője kell, hogy legyen - nem csak - a hagyományos kínai orvoslással foglalkozónak.

 

Az akupunktúra ugyanis a szervezet finom energetikai rendszerébe avatkozik bele mérhetetlenül bölcs módon, de egy olyan rendszer része, amelynek ugyanilyen fontos elemei a masszázsok, a gyógynövény-terápiák, a csikung, a taj-csi, a moxibuszció, a csontkovácsolás, a meditációk, a légzésterápiák.

 

Mindenekelőtt azt kell tudatosítanunk, hogy a távol-keleti orvoslás - és nem csak a kínai! - az embert az élővilág és a kozmosz energetikai kölcsönhatásaiban élő és azzal állandó rezonanciális kölcsönhatásban lévő lényként kezeli. Mindig szem előtt tartja a test-lélek-szellem egységét, ezért elfogadhatatlan például a nyugati féltekén egyesek által gyakorolt akupunktúra, amely a hagyományos bőrpontokat az idegrendszer perifériás ágainak ingerlési helyeként kezeli és a hatást szimplán idegrendszeri reakcióként fogja fel. Természetesen a pontrendszer kialakítása olyan zseniális, hogy gyógyító effektusokat ilyen gondolatmenettel is el lehet érni. Az akupunktúra energetikai, spirituális hátterét ismerők ponthasználata sokszor valóban alig tér el az idegi-reflexológiai alapon kezelők kombinációitól, de részint a jelentéktelennek látszó, ám jelentős pontválasztási eltérés és a kiegészítő spirituális háttér következtében a tartós és komplex hatást illetően a különbségek mégis nagyon jelentősek lesznek.

 

Az akupunktúra metafizikus, spirituális hátterét a kínaiak a Ling Csen kifejezéssel foglalják össze. A "Ling" karakter magában foglalja a szellemest, a szellemit, amely valami szubtilis, finom, légies komponense az orvoslásnak, míg a "Csen" maga a tű. A különbség érzékeltetésére említem meg, hogy nálunk az akupunktúra kínai megfelelőjeként a "Csen Csiu"-t ismerik, amit "szúrás és égetés"-sel lehetne fordítani, vagyis a kifejezés csupán szimpla ingerterápiát érzékeltet.

 

 

 

                                diagnózis                  prognózis                      ok

 

Az akupunktúra - helyesebben a hagyományos kínai orvoslás (hko) - egésze energetikai orvoslásnak tekinthető, aminek következtében az életenergia szabályozása nem csak tűkkel, égető növénykeverékekkel, ujjal vagy lézerrel történhet, hanem légzésenergiával, sőt gondolatokkal is. Ez utóbbi - amely például az agykontrolltechnikák ősének is tekinthető - minden reggel az energiarendszerünk "bemelegítésére" szolgálhat, ha ismerjük a meridiánrendszert. Felkelés előtt a tüdőből kiindulva végigkövethetjük "alfa-állapotban" ébredő energiáink útját a 12 pár fő meridiánon, ami rendkívül kellemes érzés és azonnal felfrissít, valamint hatékonyabbá teszi a reggeli tornát. (Ezt nevezik egyébként a kínaiak "Nagy Égi Körnek". A "Kis Égi Kör" az elülső és a hátulsó, a test középvonalában végigfutó energiapályák erősítését jelenti a csi-kung segítségével.)

 

A kínai masszázsnak is van olyan formája, amelyet Jin Cse Csannak, ujjal történő meditációnak neveznek. Ilyenkor az egyes pontokat hüvelykujjal oly módon masszírozzák ritmikus, egyforma erősségű mozdulatokkal, hogy nem csak a fájdalmak múlnak el, hanem a páciens meditatív állapotba is kerül.

 

Az akupunktúra spirituális vonatkozásainak megértéséhez mindenképpen ismernünk kell az emberi energetikai szövethálózatot. Ez ugyanis nem csak a kínaiak által az évezredeken át tapasztalati úton kifejlesztett meridiánhálózatból áll, hanem két másik rendszer is őrködik egészségünk felett és tartja a kapcsolatot a külvilág energetikai információrendszereivel.

 

Az egyik az indiai, ájurvédikus orvoslás csakrarendszere, a másik pedig a bennünket körülvevő energetikai bura, az aura. A csakra (szanszkritül kerék) a gáttájéktól a fejtetőig hét fő energiaközpontot jelöl ki, amelyekben az energiák az óramutató járásának megfelelően forognak, és amelyek között szabályszerű közlekedés van a kínaitól eltérő energiapályákon, a nadikon keresztül. Az aura pedig, amely a külvilág felé közvetítőnk és egyben energetikai táplálékadónk (vagy vámpírunk), négy fő rétegből tevődik össze. Ezek a testhez legközelebb elhelyezkedő és életenergiánkat közvetlenül tápláló vitális vagy éteri test, majd az emocionális vagy asztrális test következik. Ezen kívül helyezkedik el a szellemünket, gondolkodásunkat befolyásoló mentális test, s legkívül a kauzális test kísér minket, amely a tudattalannal, a spiritualitással, a hatodik érzékkel van szoros összefüggésben.

 

A késői ég váltakozó fázisai (külső kör, az elemek változásai megegyeznek a meridiánháló energiaáramlásával), és a korai ég váltakozó fázisai (belső kör, a fekvő nyolcassal) R. van Osten szerint módosítva

 

Az akupunktúra alapvetően a lélek és a test közötti energiaáramlást is hivatott kezelni, nem csak a testen belüli energetikai folyamatokat. Ezért nevezik például a lelket a "nyolcadik csakrá"-nak, amely több speciális ponton kapcsolódik a testünkhöz, elsősorban persze lelki központunkhoz, a szívcsakrához. A legfontosabb égi kapcsolat a fejünk tetején található Paj-Huj (= száz betegség) pont és a körülötte négy irányban megtalálható Sisen cung (Négy bölcs) pont. Ezek a pontok aktivizálják koronacsakránkat, és amennyiben betegünket spirituálisan is támogatni szeretnénk, vagyis a lelki harmónia útján gyorsabban kívánjuk előre segíteni, az első lépés az lesz, hogy megkérjük, csukott szemmel koncentráljon az ezeken a pontokon a test belsejébe áramló tiszta energiákra, és figyeljen arra, amilyen testérzéseket és érzelmeket ezek az energiák kiváltanak belőle. Az orvos ilyenkor gondolatfókuszálással hozzásegíthet ehhez a belső energetikai utazáshoz.

 

Ahhoz, hogy azután ez a kellemes érzés igazi ellazuláshoz vezessen, a második lépés a légzésre való figyelés. Az ezotéria tanítása szerint a légzéssel a vitális auraréteggel teremthetünk szoros kapcsolatot, onnan vehetünk fel nagy mennyiségű energiát. Ennek szinte hihetetlen tanúbizonyságát adják azok a tibeti szerzetesek, akiknek a vizsgatétele az, hogy – fokozattól függően – a himalájai télben meztelen testükre terített egy vagy több vizes lepedőt kell megszárítaniuk a hófödte fennsíkon! A légzésre figyelés, a levegőnek a légutakban való követése jótékony koncentrációt igényel, és első lépése a szabad energiaáramlás biztosításának, amely az egészség előfeltétele. A jógameditációk is épp ezért kezdődnek általában a légzés megfigyelésével. Maga a latin "inspirare" = belélegezni szó is jelzi azt az impulzust, amit a belélegzett levegő energiája biztosít kreativitásunk, spiritualitásunk számára, ahogyan "inspirálja" szellemi és testi tevékenységünket. A tudatos légzés segítségével tudjuk a testet, a szellemet és a lelket harmonikus csokorba kötni, a ki- és belégzés ritmusa adja meg az ütemet sejtjeinknek és energiamezőinknek. A légzéssel mozgatjuk meg azt a rekeszizmot, amely a kínai orvoslásban is közvetítő a has és a mellüreg között, vagyis a testi emésztés - a gyomorcsakra - és a lelki emésztés - a szívcsakra - között.

 

Első ütemben a mély belégzést kell gyakorolnunk a mellkasba, ahol próbáljunk meg tiszta fehér fényforrást elképzelni - a fehér a hko-ban a tüdő színe -, és szavakkal erősítsük meg a jótékony hatást: "a légzés erősít", "a légzés éltet". Míg a belégzés energiát vonz be és oszt szét, a lassú kilégzés ellazít, megszabadít az "energetikai szennyestől". Mondhatjuk, gondolhatjuk: "elhagyom az elhasználtat", "minden kilégzéssel jobban ellazulok", "élvezem a lazaságot". Mindez legkönnyebben fekvő helyzetben vitelezhető ki, amikor egyéb testizmainkra nem kell figyelnünk.

 

Meridián Polaritás Fagyöngy-gazdafa Csillagjegy Trigram Szimbólum
Tüdő Jin Mandula Ikrek Szun=Szél 011, Érzékelés
Vastagbél Jang Alma Bika Szun=Szél 011, Érzékelés
Gyomor Jang Fenyő Kos Li=Tűz 101, Gondolkodás
Lép-hasnyálmirigy Jin Juhar Halak Li=Tűz 101, Gondolkodás
Szív Jin Galagonya Vízöntő Tuj=Tenger 110, Érzések
Vékonybél Jang Mandulafenyő Bak Tuj=Tenger 110, Érzések
Húgyhólyag Jang Fűzfa

Nyilas

Kan=Víz 010, Lélek
Vese Jin Nyírfa Skorpió Kan=Víz 010, Lélek
Vérerek Ura Jin Nyárfa Mérlag Gen=Hegy 001,Test
Hármas Energizáló Jang Kőrisfa Szűz Gen=Hegy 001,Test
Epehólyag Jang Hársfa Oroszlán Dcsen=Dörgés 100, Szellem
Máj Jin Tölgy Rák Dcsen=Dörgés 100, Szellem
Fogamzási meridián Jin Szilfa Lilit Kun=Föld 111, Idő-tér
Kormányzó meridián Jang Bükkfa Chiron Tien=Ég 000, Energia
           

 

Az életenergia szabad folyását és az energetikai blokádok feloldását az ülve végzett akupunktúrás kezeléseknél oldhatjuk meg. Ilyenkor olyan speciális pontokat választhatunk, amelyek az egyes energiacentrumokra, csakrákra hatnak, másrést ezen kezelés közben rendkívül hatásos lehet, ha a páciens egyszerűbb csi-kung gyakorlatokat is végez. A fent említett fejtetői pontok például a 7. csakrát nyitják meg, míg a több vegetatív-lelki központunkra is meghatározhatók befolyásoló pontok. Ezek elsősorban a kínai orvoslás "lélekpontjai". A távol-keleti tradíció szerint ugyanis minden szervnek lelke van, ugyanúgy, ahogy a természeti népek animációs hitében a köveknek, fáknak, állatoknak, természeti jelenségeknek. Minden léleknek ráadásul vannak kapcsolatai úgy pozitív, mind negatív érzelmekkel, megfelelően a hagyományos jinjang polaritásnak. A szív pozitív érzelme például az öröm, a szeretet, míg negatív érzelme a gyűlölet, a szadizmus. A lépé a gyötrődés, az intellektuális gondok, míg pozitív érzelme a nyitottság, tolerancia, a "megemészteni tudás" stb. Ha ezeknek a "szervérzelmi" pontoknak a kezelése mellett a páciens csi-kung gyakorlatokat is végez, azzal emeli az energiacentrumok tudatosságát, és elősegíti a szabad energiaáramlást és a hozzá tartozó lelki energiaproblémák oldását. Mindezen elméletben az a csodálatos, hogy mindezt ma már a pszichoszomatikus energetika mérőműszerével, az ún. Reba-készülékkel objektíven le is lehet mérni!

 

Mindenki által könnyen elvégezhető gyakorlat, hogy a kezeket félkör alakban azon csakra előtt tartjuk, amit a gyógyító aktuálisan a legproblémásabbnak ítél. A félkör távolsága magát fogja adni, miközben meg kell próbálni a tenyér közepére koncentrálni, ahol az energia összegyűlik, s ahol érezhetjük is a sugárzó energiát. Mély, lassú belégzésre a tenyereket a testtől kissé távolítjuk, míg az ellazító kilégzéskor közelítjük.

 

Minden csakra közül természetesen a szívé a legfontosabb, amelyre koncentrálva lelki központunkat vagyunk képesek feltölteni, belőle a félelmeket és a bizalmatlanságot kiebrudalni, megteremteni a belső békét és harmóniát, az együttérzés és a barátságosság állapotát. A nyitott szívcsakrával rendelkező emberek valóban "szívélyesek", "melegszívűek", sugározzák magukból a szeretetet. Érdemes itt megemlítenünk, hogy a szorongások, az örömtelenség, a depresszió oldásában ragyogó eredményeket értek el a delfinterápiával, vagyis a delfinekkel való együttúszással, mivel ezeknek a kedves, intelligens, játékos vízi emlősöknek mérhetően igen erős a szívcsakraenergiája!

 

Pszicho-asztro-medicina

A természet valamennyi résztvevője, amelyek bizonyos energetikai kapcsolatban, rezonanciában vannak, számunkra meglepő módon hatnak egymásra, s ezt az egymásra hatást a hagyományos kínai gyógyítás bámulatra méltó rendszerekbe szedte. Sokak számára ismerős a Ji Csing, a változások könyve, amely a trigramok, a hármas vonalösszetételek segítségével utal múltra, jelenre és jövőre. A két szaggatott vonal jelenti a jelenségek jin-aspektusát, míg a folyamatos vonal a jang-oldalt. Három ilyen vonal egymásra helyezése a trigram, amelyből 8 lehetséges variáció van, és két-két trigram egymással kombinálása adja ki a 8x8, azaz 64 variációját a mikroés makrokozmosz történéseinek, illetve azok energetikai jelzéseinek. A 8 trigram a késői mennyország (LoSu), vagyis jelen életünk energetikai törvényeit ugyanúgy követi, mint ahogy az előző mennyországét (HoTu) a születésünk előtti időszakból. Az elemek és a világ összetevői ebben a jelzésrendszerben ugyanolyan változási fázisokat követnek, mint a testünk meridiánjaiban apályt és dagályt produkáló energiaszintek. A trigramokhoz tulajdonságok, testrészek, szervek, illetve funkciókörök és energetikai rétegek is kapcsolódnak. Másrészről összekapcsolódik ebben a rendszerben az előző életek energiarendszere, azok konfliktusai a jelenlegi energiaállapotunkkal, pszichikai vagy testi jellegű betegségjeleinkkel. Ennek eredményeként az egyes trigramokkal "rezonáló" emberek várható élettartama is megjósolható! Mindez megint a hit és feltevések (no és persze az évezredes távol-keleti tapasztalat) világából napjainkban úgy került ki, hogy a már említett Reba-készülékkel a jelen és az előző életek előző konfliktusait is képesek vagyunk mérni, s ami ennél fontosabb, a kimért homeopátiás komplexek és pszichoenergetikai útmutatás segítségével a megoldásra is rá tudunk találni. A hagyományos kínai orvoslás azonban mindennemű műszer nélkül, logikai, filozófiai, megérzéses és egyéb alapon kötötte össze ezeket a jeleket a különböző hozott és meglévő energiákkal, szervekkel, emberi tevékenységekkel, energetikai szintekkel, s ennek alapján tudta megadni a gyógyítási tennivalókat, sőt meg tudta mondani a várható élettartamot is! (L. ábra)

 

 

Tien Kun Dzsen Szun Kan Li Gen Tuj
ég föld mennydörgés szél víz tűz hegy tenger
erősség puhaság mozgás finomság veszély sugárzás szilárdság öröm
fej alhas láb comb fül szem kéz száj
tüdő gyomor epe máj vese szív lép vékonybél
csekély magas közepes rövid magas rövid magas magas
               
Várható élettartam

 

Elsősorban a kelták vallási-szellemi- gyógyító gyakorlatából, de saját tapasztalatainkból is tudhatjuk, érezhetjük, hogy például az egyes fafajtáknak milyen pozitív hatásuk van hangulatunkra, általános állapotunkra. Igaz ez a kelták által speciális tulajdonságokkal felruházott, fán lakó élősködő növényre, a fagyöngyre is. Ennek a növénynek az az érdekessége, hogy más és más betegségek gyógyítására használják, aszerint, melyik a gazdafája. A fagyöngy, a meridiánok és a csillagjegyek a modern kínai szemléletben egymás rezonanciájával összekapcsolt elemek, aminek a diagnosztikában és a gyógyításban egyaránt kiemelkedő szerepe van. Az elgondolkoztató összefüggéseket a bal oldali táblázatból olvashatjuk ki. (Az elülső-középső, vagyis nőies energiapályával kapcsolatba hozott Lilit a sumér és sémi mitológiában szereplő női démon, boszorkány. Nevét a sémi "lajil" = éjszaka szóból értelmezték. Jin = női/es/, éjszaka, ami elöl van.) (A hátulsó középső, vagyis a férfias karakterű energiapályával kapcsolt Chiron, más néven Kheiron a görög mitológiában Kronosz fia, a halhatatlan kentaur, akit jóságos és bölcs nevelőként, valamint a gyógyítás feltalálójaként tartanak számon.)

 

A gyógyító szempontjából természetesen a pontos diagnózis és a megfelelő oki terápia a fontos, és ezt egy gyakorlati példából meg lehet érteni. A különböző gazdafákon nevelt fagyöngyök homeopátiás készítményei (D 6, D 10, D20 és D30) közül műszer segítségével ki tudjuk mérni azt a szert, amely leginkább emeli a páciens energiaszintjét, amely a leghatásosabban harmonizál, s amely így nem csak a leghatásosabb terápiás eszközünk lesz, de a hozzárendelt típusos pszichológiai problémák feltárásával hozzásegít a páciens önismeretének javításához is.

 

A fenti összefüggések jelentősége abban áll, hogy minden embernek az energiaeloszlása a kínai pszicho-energetiko-asztrológia szerint olyan egyedi, mint az ujjlenyomatunk. Ily módon az egyes meridiánok zavaraira, gyengeségeire, a pangások helyeire, a betegséghajlamokra és a fő gyengeségre vonatkozóan is kaphatunk diagnosztikai és terápiás útmutatást. Mindezt még bonyolítja, hogy a pontok kiválasztásánál figyelembe kell vennünk a kínai naptári évet, hót és a nap óráit is, a makrokozmosz ritmusait közvetítő égi törzseket és földi ágakat. Jellemző, hogy az ókori Kínában az volt a felfogás, hogy a jó orvosnak feltétlenül jó asztrológusnak is kell lennie!

 

Mint említettük, a világegyetem és az ember történéseinek leképezésében a Változások Könyvéből, a Ji Csingből ismert trigramok, illetve azok megduplázásából keletkező hexagramok segítik a jártas gyógyítót. Ezekben mindegyik vonal egy-egy testtájat, szervet reprezentál a következő módon:

 

A legfelső vonal. (6.) Fej, nyak

5. vonal: Szív tüdő, mellkas, vállak ("felső energiaadó")

4. vonal: Máj, epe, lép, hasnyálmirigy, vékonybél, haránt vastagbél ("középső energiaadó")

3. vonal: Vese, hólyag, anyaméh, prosztata, éhbél, "alsó energiaadó"

2. vonal: külső nemi szervek, ágyék, szigmabél, combok, lábszárak

1. vonal: lábak

 

Az akupunktúra a lélek és a test közötti energiaáramlást is hivatott kezelni, nem csak a testben belüli energetikai folyamatokat

 

A "kínai értelemben" egészséges embernél, vagyis komoly energiaáramlási probléma hiányakor legfeljebb egy-két hasonló vonal lehet egymás fölött a hexagramban. Amennyiben már három jin- vagy három jang-vonal kerül egymás fölé, akkor a megfelelő területeken pangás, teltség (daganat?) van. Ha például a 4., 5. és 6. pozícióban folyamatos, vagyis jang-vonal a test felső részében jelez teltséget, aminek fejfájás, szemnyomás, tarkómerevség, légzési és szívproblémák lehetnek a tünetei. Ha ugyanezeken a helyeken szaggatott, vagyis jin-vonalak jönnek ki, akkor nyomottság, rejtőző fejfájás, látásgyengeség, terheléses légszomj, gyors kimerülésre való hajlam jelentkezik.

 

A hexagramokat a tenyér fölött végzett, a Körbler-módszerhez hasonló bioszenzoros felméréssel lehet megállapítani. A tenyéren ugyanis holisztikusan reprezentálva találjuk egész szervezetünket, beleértve az egyes szervek, testrészek energiaállapotát. További matematikai számításokkal azután megtudható lesz az ok és a prognózis, kimérhetők lesznek a kezelendő pontok és a "vonalkód"-hoz tartozó gyógynövénykeverékek is.

 

A fenti néhány példával remélhetően sikerült érzékeltetnem, hogy az akupunktúra lényegesen több annál, amit nyugaton általában tudnak róla. A legmélyebb értelemben vett holisztikus diagnosztikai és terápiás módszer, amely a legteljesebb egységben kezeli az élő és élettelen természet energiarendszerét, és olyan spirituális háttérrel rendelkezik, amely nem csak csodálatra méltó, de a gyakorlat számára mindennapos útmutatóul is szolgál.

Dr. Simoncsics Péter
XIV. évfolyam 8. szám

Címkék: akupunktúra, holisztika, kínai orvoslás, pszicho-asztro-medicina, spiritualitás

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.