Holisztika

Karakterek az ájurvédában

Ismerjük meg energetikai sajátosságainkat, valódi szükségleteinket

Az ősi indiai gyógyító kultúra, az ájurvéda - az élet tudománya - sokak szerint az orvoslás szülőanyja. Kétségtelen, hogy a kínai gyógyító tudománnyal együtt a legrégebbi és a legösszetettebb, legmélyebb tudást tükrözi a test és a lélek egészségének megtartása, illetve helyreállítása területén.


 

Az ősi szövegek megemlítik az ájurvédikus terápiák pontos célját. Ez az emberi élet hosszát száz évben jelöli meg, és ahhoz kíván hozzásegíteni, hogy ezt az évszázadot teljesen jó közérzettel, a test, a szellem és a lélek egészségben tartásával töltsük el.

 

Az embert a természet részének képzelve - a kínaiakhoz hasonlatosan, de más elemekkel - úgy gondolták, hogy öt elemből gyúrt minket össze a teremtés, mégpedig a földből, a vízből, a tűzből, a levegőből és az éterből. Ezeknek az elemeknek a szervezetben egyensúlyban, megfelelő arányban kell jelen lenniük. Amennyiben ez a természet adta és az univerzális törvények irányította egyensúly megbomlik, akkor keletkeznek a betegségek. Következésképp a betegségek megelőzésének és gyógyításának is az az útja, hogy ezeknek az elemeknek a testen belüli egyensúlyát biztosítsuk. Az ájurvédának ugyanúgy, mint az ősi kínai orvoslásnak, az az elsődleges célja, hogy a betegségeket még csírájában felismerjük, s ekképp megakadályozhassuk, hogy az komoly kárt tehessen bennünk. Az egészség fenntartása pedig ott kezdődik, hogy megismerjük saját karakterünket, energetikai sajátosságainkat, valódi szükségleteinket.

 

Ismerd meg a doshádat!

Az ájurvédikus orvoslás a testi-szellemi emberi alkatokat három fontosabb csoportba osztotta az évszázadok tapasztalatai alapján. Ez a modern szemlélet szerint tulajdonképpen bioenergetikai, pszichoenergetikai felosztás. Az emberek e gondolatmenet szerint a természetben szerintük előforduló öt elem kombinációi alapján csoportosíthatóak. Ezeknek a jellegzetességeknek alapján tesz azután javaslatokat a táplálkozást, gondolkodást, életvitelt illetően.

 

A vatatípus a levegő és az éter által dominált, a pitta a tűz és a víz elegye, míg a kapha alkatot a víz és a föld elem határozza meg. Ideális esetben mindhárom dosha tökéletesen kiegyensúlyozott állapotban lenne bennünk, de hát ez igen ritkán fordul elő. Általában egy vagy kettő túlsúlyba kerül a szervezetben, így gondoskodnunk kell arról, hogy a harmónia a leggyorsabban helyreálljon és a lehető legtovább megmaradjon. Ehhez segítenek hozzá az életmódtanácsok, a gyógynövénykúrák, a masszázsok, a meditációk, a jógagyakorlatok, a manipulációk, a marmakezelések és -gyakorlatok (hasonlóak az akupresszúrához), az aromaterápiák és a hangterápiák.

 

A kapha hadilábon áll a szénhidrátokkal, ezért kerülje az édességeket

 

Doshád - vagyis saját karaktered - megismeréséhez válaszold meg őszintén a következő kérdéseket, anélkül természetesen, hogy az értékelést megtekintenéd előtte!

 

 

Testeddel kapcsolatos kérdések

Milyen alkat voltál gyermekkorodban a többiekhez képest?

A) Kicsi és vékony.

B) Átlagos.

C) Kövérkés, pufók.

 

Milyen a jelenlegi kinézeted?

A) Vékony, könnyű csontozatú, kiugró ízületekkel.

B) Közepes alkatú és csontozatú.

C) Széles csontozatú, tömör alkat.

 

Miként változik a súlyod?

A) Csaknem állandó szinten tartod.

B) Egyaránt könnyen fogysz, vagy szedsz fel kilókat.

C) Nagyon nehéz a dekákat leadnod.

 

Milyen a bőröd minősége?

A) Száraz és érzékeny.

B) Lágy, esetleg színezett vagy szeplős.

C) Vastag és zsíros.

 

A nyugodt, csöndes, békés tevékenységek, mint az olvasás, festés, hímzés, írás vagy a masszázs nagyon hozzájárul a vata harmóniájához

 

Milyen az étvágyad?

A) Összevissza, gyakran érzed szükségét a nassolásnak, vagy egy bőséges étkezést nem akaródzik befejezned.

B) Jó az étvágyad, utálod, ha egy étkezést ki kell hagynod, és ha ezt megteszed, pocsékul érzed magad.

C) Egészségesnek mondható. Szeretsz jókat enni, de ha ki kell hagynod egy étkezést, azt aránylag könnyen elviseled.

 

Miként sétálsz?

A) Gyorsan, könnyen, mindig sietősen.

B) Közepes iramban, határozottan, céltudatosan.

C) Lassan, súlyos léptekkel, nyugodtan, kimérten.

 

Milyen az alvásod?

A) Általában felületes, gyakori felébredésekkel. Esetleg álmatlanság kínoz.

B) Szabályos, mély és egészséges.

C) Zuhanásszerű, ólmos, hosszan tartó. Még napközben is sokszor szunyókálhatnál.

 

Milyen fajta betegségekre vagy hajlamos?

A) Éles fájdalmak, fejfájás, ekcéma, száraz bőrelváltozások, idegrendszeri problémák, puffadás, székszorulás.

B) Allergiás jelenségek, gyulladásos kórképek, szívtáji égő fájdalom, gyomorsavtúltengés, fekély, lázas kórképek.

C) Vizesedés, túlzott nyál- és nyákelválasztás, hörghurut, arcüreggyulladások, asztma, vérpangás. 

 

Gondolatvilág, érzelmek

Milyennek ítéled az alaptermészetedet?

A) Lelkesedő, kifelé forduló, beszédes.

B) Határozott, céltudatos, erélyes.

C) Nyugodt, békés, "jó természetű".

 

   

Az embert a természet részének képzelve úgy gondolták, hogy öt elemből gyúrt minket össze a teremtés, mégpedig a földből, a vízből, a tűzből, a levegőből és az éterből

 

Milyen vagy a munkádban?

A) Gyors, dús fantáziájú, ötletes, odafigyelő, kreatív gondolkodású. Utálod a merev rutinmunkát és a fegyelmet sem szívleled.

B) Hatékonyan működsz, természetedből adódóan vezető típus vagy. Kedveled a jól megtervezett rutinmunkát és hajlasz a tökéletességre.

C) Nyugodt és szervezetten dolgozó vagy, szereted a békés rutinmunkát. Hagyod, hogy a terveid a maguk nyugodt módján valósuljanak meg.

 

Miként reagálsz a stresszhelyzetekre?

A) Aggódó és ideges leszel.

B) Dühös és ingerlékeny leszel.

C) Mindent megteszel, hogy elkerüld.

 

Miként álmodsz?

A) Gyakorta, de ébredéskor nem emlékszel arra, miket álmodtál.

B) Élénk álmaid vannak, sokszor színesben. Könnyen vissza tudod idézni az álmokat ébredés után.

C) Megpróbálod mindenáron elkerülni az álmokat.

 

Milyen a nemi életed?

A) Hullámzó jellegű. Egyszer nagyon jólesik, máskor nem érdekel, viszont aktív fantáziálásban vagy.

B) Jónak mondható és átlagos a nemi életed.

C) Bizonyos időre van szükséged ahhoz, hogy bemelegedjél, de azután intenzíven és kitartóan megy a dolog.

 

Hogyan bánsz a pénzzel?

A) Nagyon szereted kiadni, impulzív vásárló vagy, igyekszel sokat tartani a kártyádon.

B) Óvatosan adod ki a pénzed. Hasznosan és klasszikus értelemben szeretsz vásárolni.

C) Takarékoskodsz. A célod az, hogy mindig legyen megfelelő összeg a háttérben váratlan kiadásokra is.

 

Milyen a memóriád?

A) Gyorsan tanulsz, de gyorsan is felejtesz.

B) Általában jónak ítéled.

C) Kissé nehezebben tanulsz, de a memóriádat kitűnőnek tartod.

 

Az energiák beindítása kiemelt fontosságú. A csi-kung, a taj-csi ideálisnak mondhatók

 

Miként ítéled mag az életviteledet?

A) Kicsit összevissza, folytonos változásokban élek.

B) Sűrű, teli tervekkel, amelyeket nagyrészt meg tudok valósítani.

C) Egyenletes, nem mozgalmas, szabályszerű. Leginkább úgy érzem, megragadtam a rutinmunkákban.

 

Értékelés

Egyszerűen meg kell számolni, mennyi A, B vagy C választ jelöltél meg a tesztben. Ha túlsúlyban van az A válasz, akkor vatatípus vagy, ha a B válasz dominál, akkor pittatípusról van szó, míg abban az esetben, ha a C a legtöbb, a kapha energetikai karakter jellemző rád. Elég gyakori, hogy két jellegzetes alkat közel hasonló mértékben manifesztálódik az emberben, ez természetes. Ha mindhárom jellemvonás nagyjából egyformán képviselteti magát, akkor kiegyensúlyozott személyiségről van szó. Az egyes dosháknak megfelelő életvitelt a következőképpen ajánlja az ájurvéda. 

 

 

A vata harmonizálása

Mindenekelőtt rendszerességet kell vinned az életedbe! Ez nagy akaraterőt igényel a vatatípustól, de ez az, ami hosszú távon sokkal nagyobb kitartást és kiegyensúlyozottságot fog biztosítani. Igyekezz mindennap ugyanabban az időben étkezni. A rohanva evés, a nem megfelelően megrágott és „bekebelezett” étel folyamatosan, de biztosan rontja a vata egészségben maradásának esélyeit. Kíséreld meg, hogy mindennap körülbelül ugyanabban az időben és korán menj lefeküdni, és reggel is korán, azonos időben kelj fel. Tanuld meg megérezni, hogy mikor vagy túlpörgésben, és próbálj meg tudatosan lassítani. Nem kell azonnal kivágni minden fát! A meditációk, a csi-kung vagy az autogén tréning egyaránt hasznos a vatának. A vata hajlamos a nagy energialeadást igénylő sportok művelésére, mint például a fallabda, az intenzív aerobik vagy a végletekig kimerítő fitnesztermi gyakorlatok. Sokkal inkább megfelelő a jóga, a taj-csi, a kevésbé intenzív aerobik vagy a hegymászás. A legelőnyösebb, ha napi rendszeres sportolásra állsz be, és nem a hétvégéken akarod csak levezetni tomboló energiáidat. Ez utóbbi nemcsak alkatodnak árt hosszabb távon, de nagyobb lesz a sérülés veszélye is.

 

Kerüld a hangos zenét, különösen a diszkókat, mert ott még a villódzó fények is hátrányosan érintik a vata légies lényét. Ugyanezért nem javasoltak a számítógépes játékok sem. A nyugodt, csöndes, békés tevékenységek, mint az olvasás, festés, hímzés, írás vagy egyéb hasonló konstruktív elfoglaltság lehet, hogy kissé unalmasnak tűnik időnként, de nagyon hozzájárul harmóniádhoz, csakúgy, mint a csöndes szemlélődés, kontempláció, meditáció. Ez a kínai filozófiában a vu vej, az alkotó semmittevés. A vatának mindenekelőtt melegre van szüksége fizikai értelemben, és melegségre az érzelmi, spirituális területeken is. Törekedj arra, hogy teremts magadnak nyugodt, meleg, pozitív érzelmekkel teli természeti és emberi környezetet. A szaunázás, a gőzfürdők nagyon feldobják a vata általános állapotát.

A szimpla elmerengés, a meditáció komoly terápiás hatással van a pittára

 

Tanuld meg megfelelően kifejezni érzelmeidet. A vata gyakori önmarcangolása, érzelmeinek elnyomása sérti a doshát. Feltétlenül aludj eleget, ne feküdj le 22 óra után. A vatának különösen árt az éjszakai munka, vagyis kerüld az olyan foglalkozásokat, amelyekben éjszakai műszak is van. Az étkezéssel kapcsolatban: kerüld a nagyon száraz ételeket, a mélyhűtött készítményeket és az előző napról megmaradt ételeket.

 

A pitta kiegyensúlyozása

A vatával ellentétben a pittának a hűvösség a kiegyensúlyozó eleme. Ennek következtében kerüld a forró napot, a szaunát, gőzfürdőt – jóllehet úgy érzed, kedvedre volna! Amikor forró fürdőt veszel, mindig fejezd be hideg zuhannyal, lemosással. A skót zuhany a pitta jótevője. Amennyit csak lehet, tartózkodj friss levegőn, kivéve a forró napokat, amikor a hűvös, árnyékos hely a megtalálandó, mert a napon tartózkodást a pitta nagyon nehezen bírja. Ennek a doshának a jellemző tulajdonsága, hogy szeret mindent nagyon pontosan, precízen előre megtervezni, és ha valami közbejön, nehezen alkalmazkodik, illetve felborul a lelki egyensúlya. Meg kell tanulnia egy kicsit spontaneitást, rögtönzést is beépítenie az életébe. Nem lehet csak mereven egy célra koncentrálni és kizárólag az ahhoz vezető, általad elképzelt úton végighaladni. Inkább tegyél egy hosszú sétát csak úgy, szórakozás gyanánt, hogy más alternatíva is felmerüljön, vagy szemléld ablakodon keresztül a természeti környezet szépségeit. A szimpla elmerengés, a meditáció komoly terápiás hatással van a pittára. A sportolásnál arra figyelj, hogy ne túlságosan a versenyszerűségre helyezd a hangsúlyt. A sportolás nem életre-halálra megy, hanem a jó közérzetért! Ennek a jellemvonásnak az ellensúlyozására gyakorolj rendszeresen olyan mozgásformákat is, amelyek nem járnak együtt vetélkedéssel. Ilyenek a jóga, a csi-kung, a taj-csi, a hegymászás vagy a pilates-torna. Tanulj meg a mozgásban felhőtlen örömöt találni. A pittának egyébként melegen ajánlottak a téli sportok, így a síelés, hódeszkázás, korcsolyázás, mert ezek csillapítják doshájának tüzét.

 

Ügyelj komolyan az étrendedre. Kerüld, vagy legalább szorítsd a minimumra a túl olajos, zsíros ételeket. Kerüld a kávét, a sót, a vörös húsokat, az alkoholos italokat és - bármennyire vágyódsz rá - az erős fűszerekkel készített ételfajtákat.

 

 

A kapha-balansz titkai

A kapha hajlamos ragaszkodni mindenhez, legyen az testsúly, legyenek azok emberek, elgondolások, érzelmek. Ennek hátterében az általános bizalmatlanság húzódik meg. Ezért törekednie kell a lazításra, a környezetével szembeni bizalom kialakítására, s megtanulni az elengedés művészetét. A kapha csendesen megvan a rutinnal, és akkor érzi csak magát biztonságban, ha körülötte minden változatlan. Azonban nagyon jót tesz neki, ha megengedi magának a változtatásokat, bekalkulálja az előre nem látható események izgalmát is. A szívverés felgyorsulása hozzájárul energiaakkumulátorai feltöltéséhez. Váltogasd időnként a munkahelyedre vezető utakat, időről időre rendezz át néhány bútort, tárgyat irodádban vagy otthonodban. Ha megszoktad, hogy délután hatkor mindig iszol valamit, néha e helyett tegyél egy kiadós sétát. A kapha kifejezetten szeret leülni és semmi különöset nem csinálni. (Micimackó például tipikus kapha.) Keresd az alkalmakat, amik testileg vagy szellemileg felvillanyoznak, legyen az újfajta sport, társaság, a szokásostól eltérő film vagy egyéb szórakozásforma. A vakáció idején a kapha az, akinek az okoz igazán örömet, hogy reggel elnyúlik a napágyon és estig élvezi rajta a nap melegét. Ez több szempontból káros, így néha tarts "henyélőszünetet", mert a fizikai aktivitás erősíti a kaphát. Természetesen az étkezésre is figyelni kell. Kerüld a hideg ételeket és italokat. A kapha hadilábon áll a szénhidrátokkal, ezért kerüld az édességeket, és a kenyérfogyasztást is szorítsd minimálisra. Ugyancsak problémás a tehéntej, túró, tejföl, tejszín, zsíros sajtok fogyasztása, mert ezek fokozzák a "nyákképződést", ami a kapha fő problémája. A nagy keményítőtartalmú élelmiszerek és a búzaliszt szintén ellensége a kaphának.

 

Ájurvédikus életviteltanácsok mindhárom doshának

• Kelj fel hajnali négy és hat óra között! Az ájurvéda szabályai szerint ugyanis este 10 óra körül kell ágyba kerülni, és nem később elaludni, mint 11 óra. Amennyiben még később is ébren maradsz, a tested energiarendszere egy másik dosha irányába fog elmozdulni, és még nehezebb lesz elaludnod! A késői lefekvés és elalvás fejfájásokhoz, látási problémákhoz, emésztőszervi és egyéb panaszokhoz fog vezetni. A jobb alvás érdekében még télen is hagyd kissé nyitva a hálószoba ablakát, hogy a friss levegő adjon erőt. Az alvás időtartamának ideális voltát az ájurvéda 6 és 8 óra közt jelöli meg. (A modern alváskutatás szerint azok élnek legtovább, akik napi 7 óránál nem kevesebbet és 9 óránál nem többet alszanak.)

 

A szex az ájurvédában (is) rendkívül fontos szerephez jut az egészséges életvitel szempontjából

 

• Az első dolgod a felkelés után az éjszaka meggyűlt vizelet leadása legyen. Ha ez nehéznek tűnik, igyál meg egy pohár langyos vizet vagy valamilyen gyógynövényből készült teát. Ezután próbáld meg az orr és a száj higiéniáját rendbe tenni. Öblíts át a szemeidet is folyó vízzel. Kéz- és lábujjaidat, körmeidet keféld meg minden ötödik napon.

 

• Az energiák beindítása, a test fizikai előkészítése a nap feladataira kiemelt fontosságú. Egy hosszú séta, az úszás, a jóga, a csi-kung, a tajcsi ideálisnak mondhatók.

 

• Az ájurvéda ezeken felül az egész testre kiszabott olajos masszázst is előír, de ez a mi viszonyaink között nehezen kivitelezhető.

 

• Szánjál néhány percet meditációra, fohászkodásra, imára, vagy arra, hogy szép dolgokra gondolsz!

 

• Mindezek után egyél kiegyensúlyozott, bőséges reggelit.

 

• Az ebédnek mindenképpen legalább háromórányi időtartamra kell lennie a reggelitől, a leginkább ajánlott ebédidő déli 1 óra körül van. Ennek kell lennie a nap legbőségesebb étkezésének, mert ez az az időszak, amikor a tested a leginkább profitál a bevitt táplálékból.

 

• Vacsorára csak valami igen könnyű ételt (zöldségleves, kevés rizses étel, főzelék stb.) ildomos enni, éspedig legfeljebb 21 óráig, de a 18 óra körüli estebéd az ideális.

 

• Az alvásra a korábban mondottak érvényesek, s lehetőleg a jobb oldaladon aludj el, hogy elősegítsd az emésztést. Az ágyat úgy helyezd el, hogy a fejed vagy keletnek, vagy nyugatnak irányuljon. A szobádba semmiképp ne vigyél állatot!

 

• A szex az ájurvédában (is) rendkívül fontos szerephez jut az egészséges életvitel szempontjából. Az ajánlás úgy szól, hogy télen annyiszor szeretkezhetsz, ahányszor jólesik. Tavasszal és ősszel egy héten ne többször, mint három alkalommal, míg nyáron uralkodj jobban hormonjaidon. Ebben az időszakban csak a havi két-három alkalom jelenti a harmóniát - ajánlják a bölcs tanítások.

Dr. Simoncsics Péter
XV. évfolyam 3. szám

Címkék: ájurvéda, karakterek

Aktuális lapszámunk:
2017. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.