Holisztika

Lélegezzünk helyesen!

A lélegzés és a psziché szoros kapcsolatban van egymással

A lélegzés holisztikus történés. Terápiás céllal alkalmazva segíthet a stressz csökkentésében, az érzelmek stabilizálásában, a testtartási hibák korrigálásában, az emésztési zavarok enyhítésében vagy az alvászavarok megszüntetésében. Ha megteremtjük a megfelelő feltételeket, és tudunk mélyen, ellazultan lélegezni - mindez egyszerű gyakorlatokkal megvalósítható - nem kell sokáig várni a javulásra.


A lélegzés sokkal több, mint pusztán oxigénfelvétel. Megfelelő légzéssel visszatalálhatunk saját magunkhoz, aktiválhatjuk szervezetünk öngyógyító
mechanizmusait

 

Ön mikor tárta ki karjait, és szívta be mélyen, jóleső érzéssel a levegőt? Engedte a friss levegőt egészen mélyre, lefelé, a hasáig... Épp most, amikor e sorokat olvassa, hogyan lélegzik? A levegő lágyan, mint egy hullám, végigáramlik a testén? Vagy inkább szaggatott és felszínes? Gyakran van olyan érzése, mintha nem kapna elég levegőt? Az emberek túlnyomó többsége túl felszínesen lélegzik, azaz a levegőt csak a mellkas tetejéig szívja be, ami károsan befolyásolja a test oxigénellátását. Így a légzés gyorsabbá, nyugtalanabbá válik, a test permanens stresszállapotba kerül. Ez károsan befolyásolja a koncentrációt, de a szívet és a keringést is. Felléphetnek egyéb panaszok is, mint például fáradtság vagy izomfájdalmak.

 

Mindannyian ismerjük a helyzetet: ha valamitől megijedünk, visszatartjuk a lélegzetünket. A felszínes légzés tulajdonképpen velünk született, ősi védekezési reakció - az izmok tónusa fokozódik és testünk jobban bírja a fájdalmat. Veszélyhelyzetben ez a fajta légzés akár életet menthet, tehát létfontosságú, azonban hosszabb távon megterheli a szervezetet. Ilyenkor lényegében egész testünk folyamatosan a „riadó" állapotában van.

 

Normális esetben a rekeszizom légzés közben kb. 8 cm-t tér ki, közben masszírozva a hasüregi szerveket. Mérések szerint azonban sok embernél ez a kitérés mindössze 2-3 cm, nem csoda hát, ha a felületes légzés hatására például renyhévé válik a bélműködés.

 

A légzésterápiával sokféle panasz kezelhető

 

Az állandóan túl gyors és kapkodó légvétel megterheli agyunkat is. Ha ugyanis a tüdőkapacitást nem használjuk ki teljes mértékben, agyunk nem jut kellő mennyiségű oxigénhez. Testünk a lélegzéssel méregtelenít is. A keletkező salakanyagoknak mindössze három százaléka ürül ki a bélrendszeren át, hetven százalék a légzéssel távozik, a maradék a bőrön és a veséken keresztül. A légzés ritmusa ideális esetben háromfázisú: belégzés, kilégzés és egy rövid légzésszünet. Ha a szünet hiányzik, az azt jelezheti, hogy az illető hétköznapjai során  nem iktat be pihenési szüneteket.

 

 

A légzés holisztikus jelenség

Tudatos légzés - ellazult lélegzés, ez a vitalitás, az egészség és a jó közérzet titka. Amikor elkezdünk tudatosan lélegezni, képesek leszünk többször mélyen, szívből felsóhajtani. Megtanulunk kilégzés közben ellazulni.

 

Jó közérzetünket a mély légzés befolyásolja - ezt alkalmazza tudatosan a légzésterápia. A légzés folyamatát agyunk vezérli, akaratunktól függően. Ennek ellenére, ha kívánjuk, tudjuk gyorsítani, lassítani, mélyíteni. A lélegzés valójában testünk egyetlen olyan vitális funkciója, amelyet akaratlagosan tudunk befolyásolni!

 

A rekeszizom a legfontosabb légzőizmunk. Izomból és inakból álló lemez, amely a mellkas üregét választja el a hasüregtől

 

Ha tudatosan ellazultan lélegzünk, az hatással lesz egész testünkre - ugyanis a lélegzet és a psziché szoros kapcsolatban áll egymással. A nyugodt légzés feloldja a blokádokat, amelyek erős érzelmek vagy feszült idegállapot hatására keletkeznek. Így a problémákat szó szerint „elfújhatjuk" a helyes lélegzéssel. A lélegzés ajándék, amivel mindenki megajándékozhatja magát. Meg tudunk nyílni az élet áramlata előtt, és nyitottak vagyunk a befogadásra? Élvezzük az élet csodáját? Vagy beszűkültünk, félünk, és felületesen lélegzünk? Aggodalomra nincs ok: a mély, élvezettel végzett légzés megtanulható.

 

Ha laposan, felületesen és kapkodva lélegzünk, tudjuk, hogy több harmóniára, kiegyensúlyozottságra és nyugalomra van szükségünk. Ha lélegzetünk átáramlik a testünkön, és azt képesek vagyunk hullámzó mozgásként észlelni egész testünkben, könnyűnek és nyugodtnak érezzük magunkat. Ha újra és újra figyelünk a légzésünkre, és bizonyos gyakorlatok segítségével megváltoztatjuk, azzal hozzájárulunk a jó közérzet kialakításához.

 

Sok modern légzési iskola nem a szimptómákra, hanem a „növekedésre" koncentrál. A kliensnek meg kell tanulnia érezni saját erőforrásait, ahelyett, hogy csak a betegségére figyelne. Ez segít aktiválni szervezetünk öngyógyító mechanizmusait, ami egyúttal erősíti a testtudatosságot. Sokan már nem is érzik a lábukat és a lábfejüket. De akkor hogyan állhatnának szilárdan a lábukon ebben a világban? Ha ismét érezzük a légzésünket és egész testünket, akkor annak teljes erejével rendelkezünk. A légzésen keresztül saját magunkat is jobban megismerjük!

 

A fenti légzéstechnikákat a fa hasonlatával lehet érzékeltetni:

Az „alsó légzéstérben", vagyis a „gyökérben" (lábfej, lábak és medence) a vitalitás, az ősbizalom és a szilárdság tapasztalható meg. A „középső légzéstér", vagyis a „törzs" (a köldök és a szegycsont közötti terület) az én erejét, a biztonságot, a magabiztosságot és az öntudatot képviseli. A „felső légzéstéren", azaz a „lombkoronán" (mellkas, karok, kezek és fej) keresztül megtapasztalhatjuk kreativitásunkat, az érzelmeket és a világhoz és környezetünkhöz való viszonyunkat.

 

A légzésterápia a makacs székrekedést is képes megszüntetni

Egy hölgy arról panaszkodott, hogy nem tud kellően mélyen lélegezni. Munkája erősen kimerítette, ezzel magyarázta, hogy állandóan kifullad. Mindehhez makacs székrekedés is társult. Az első tapintásos vizsgálat megerősítette a panaszokat: a páciens mellkasa alig mozgott légzés közben, ugyanakkor hasizmai feszesek voltak. A háta is olyan kemény volt, mint egy deszka. Az első kezelések célja az volt, hogy lágy, finom masszírozással és légzésgyakorlatokkal ismét mobilizálják a nő mellkasát, majd hasizmait is.

 

Stresszes helyzetekben a helyes légzés elsajátítása jól bevált gyógymód

 

Később a hátizmok és a rekeszizmok hátsó tapadási pontjainak masszírozása következett, aminek hatására egyre tudatosabban érzékelte légzését. Néhány kezelés után sokat javult a testtartása, majd azt is érezni kezdte, hogy a levegőt mélyen a mellkasa aljáig be tudja szívni. A kúra végére makacs székrekedése hirtelen megszűnt.

 

 

Tanuljuk meg ismét érezni önmagunkat

A terápia lényege nem egy új légzéstechnika közvetítése és nem is a légzés akaratlagos, kierőszakolt szabályozása. A fő kérdés a következő: Hogyan lélegzem? Mi a saját ritmusom? A saját légzés hatalmas erő forrása lehet, s ebben segít a légzésterápia. A betegségek tünetei megszűnhetnek vagy enyhülhetnek, ha légzésünket engedjük a saját ritmusa szerint működni, áramlani.

 

 

Hétköznapi és munkahelyi gyakorlat

Stresszcsökkentő, belső összeszedettséget erősítő gyakorlatok

Üljön le, és jobb combját kopogtassa meg minden oldalról. Ezután ujjbeggyel óvatosan folytassa a kopogtatást a térdén, majd haladjon lefelé, a lábszárhoz. Jobb lábszárát támassza a bal combra, és alaposan masszírozza át a jobb lábfejet. Egyik kezével ragadja meg a bokát, a másikkal pedig a lábfejet megragadva végezzen óvatosan körző mozgást. Utána lazítson néhány másodpercet, a lábfejet kezével átkulcsolva és felsőtesttel enyhén előredőlve. Megváltozott a légzése? Hagyjon elegendő időt arra, hogy ezt megérezze! Milyennek érzi most a jobb lábát a ballal összehasonlítva? A gyakorlatot ismételje meg a bal lábával is.

A légzőmozgások tudatos érzékelése - a fájdalmak kilélegzése

Ezt a gyakorlatot végezheti állva vagy ülve is. A legjobb, ha behunyt szemmel csinálja. Helyezze a kezét a hasára, a köldök alatt. Érezze, hogy ide érkezik a lélegzet, anélkül, hogy légzését tudatosan oda irányítaná. Most tegye egyik kezét a kulcscsont alatt a mellkasára. Összpontosítsa figyelmét testének e pontjára. Érzi a légzőmozgást anélkül, hogy lélegzetét akaratlagosan ide irányítaná?

 

Ezután egyik kezével, a kézháttal érintse meg a háta közepét. Érzékelje, miként emelkedik és süllyed a keze a légzéssel anélkül, hogy tudatosan irányítaná a légzését. Rövid időn belül tapasztalni fogja a fájdalmak csillapodását.

 

Végül helyezze a kezét a has felső részére, és figyelje meg, változott e valami. Az is kifejezetten jótékony hatású, ha a kezét a fájó testrészre helyezi. Érzékelje egyszerűen, hogy megérkezik-e oda a légzőmozgás, és hogy kellemes meleg árad-e szét ezen a helyen.

A vállak ellazítása - az önbizalom erősítése

Üljön le egyenes testtartásban, vagy álljon csípőszélességű terpeszbe. A karok lazán a felsőtest mellett lógnak, a szemét csukja be. Most kezdje el kiterjeszteni jobb könyökét és testének jobb oldalát kifelé, jobbra a térbe. Közben figyeljen, hogy se a könyökét, se a vállát ne emelje meg. Helyezze a teste súlypontját a jobb csípőjére (ha áll, akkor a jobb lábfejére).

 

A légzésterápia sokféle panasz enyhítésében segíthet. Erősíti az önbizalmat és fokozza az életörömöt

 

Most térjen vissza a kiinduló testhelyzetbe. Ismételje meg ezt a folyamatot többször. Érezze a különbséget a két testfél között. Ezután végezze el a gyakorlatot többször a másik oldalon is, végül pedig a két oldalon felváltva, többször.

 

Hogyan reagál a lélegzete? Hagyjon magának elegendő időt a mozdulat gyakorlására. Érezze, hogyan reagál a mozgásokra a lélegzete. Ritmikus gyakorlás esetén a belégzés akkor érkezik, amikor a könyökét és a test oldalát kifelé mozdítja. A kilégzés - próbálja meg egy hangtalan „huh"-hal - a száján keresztül történik, miközben visszatér a kiinduló alaphelyzetbe. Ezután felléphet egy rövid légzésszünet, mielőtt a folyamat megismétlődne. A gyakorlatot követően mindig figyelje meg, változott-e valami.

Érzi-e a következő változásokat, vagy egyebeket?

Test: A testoldalak alsó részei, a karok felélénkülnek. A törzs közepén tapasztalható a tér, a tágasság érzete. A törzs átjárhatósága, „szellőssége" a vállakra is átterjed, amitől a karok is ellazulnak.  Szellem és lélek: Benső egyensúly és önbizalom érzése.

- tommy -
XVII. évfolyam 2. szám

Címkék: légzésterápia, lélegzés, psziché

Aktuális lapszámunk:
2018. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.