Holisztika

Mudrák

Ujj-jóga: több energiát ad és harmonikusabbá tesz

Ujjaink az egészség és a jó közérzet forrásává válhatnak, ha gyakoroljuk a mudrákat, azaz az ujj-jógát. A keleti tanítások szerint minden ujjunknak megvan a maga jelentősége, és kapcsolatban áll az egész testtel. Ezt a tudást mi is egyszerűen és hatékonyan felhasználhatjuk a mindennapi életben.


A mudrák segíthetnek nekünk abban, hogy gyorsan és egyszerűen jobbá tegyük a közérzetünket. Kiválóan alkalmasak mindennapi használatra, például az irodában, amikor koncentrálnunk kell

 

Az ősi keleti tanítások szerint minden ujjunknak megvan a maga sajátos kapcsolata a szervezettel, ezért a kezünkön és az ujjainkon keresztül befolyásolhatjuk testünk különféle funkcióit. A kínai orvoslás ezt a hatást a kézen és az ujjakon átfutó meridiánokkal magyarázza. A kínai gyógyító művészetben minden ujj megfelel egy-egy csakrának, illetve az öt elem (a föld, a tűz, a levegő, a víz és az éter) valamelyikének. Ha egy elem kibillen az egyensúlyából, a kínai elmélet szerint kialakul a betegség. Egy csakra kiegyensúlyozásához azt ajánlják, érintsük meg a szóban forgó ujjat a hüvelykujjunkkal, vagyis formázzunk egy mudrát.

 

A mudrák szimbolikus kéztartások, amelyeknek őshazájukban, Indiában megvan a maguk szerepe a mindennapi életben ugyanúgy, mint a vallásban vagy a táncban.

 

 

Így születik a mudra

Az ujj-jóga gyakorlása előtt ajánlatos kissé felmelegedni. Erre a legjobb módszer, ha összedörzsöljük a kezünket. Masszírozzuk át minden ujjunk belső és külső részét is, valamint a tenyerünket és a kézfejünket, így eltávolíthatjuk a lerakódásokat. A mudrák különösen jól sikerülnek, ha betartjuk a következő szabályokat:

 

• Ha ülve gyakorolunk, üljünk egyenes háttal, de nem görcsösen. Jó támaszték a meditációs párna vagy egy kis ülőke. Ha székre ülünk, a talpunk nyugodjon a talajon.

 

• Ha inkább fekszünk, tegyünk egy párnát a térdünk alá, hogy tehermentesítsük a hátunkat. A fejünket is támasszuk alá.

 

• Ha állva mudrázunk, álljunk egyenesen, a térdünk legyen laza. Néhányszor húzzuk fel a vállunkat, majd ejtsük le, miközben nyugodtan, hangosan a szánkon át lélegzünk ki, és elképzeljük, amint megszabadulunk a feszültségtől.

 

• Járás közben is mudrázhatunk, csak ügyeljünk rá, hogy közben lazák maradjunk és egyenletesen lélegezzünk.,

 

Felmelegítő ujjgyakorlatok: a dörzsölés fokozza a vérellátást és rugalmasabbá teszi a kezet

 

• Jó segítséget nyújthat a kedvenc zenénk, a vidám színbe öltöztetett környezet vagy az ízlésünknek megfelelően kiválasztott illóolaj.

 

• A gyakorlás időtartamára nézve eltérőek a javaslatok, 10 perctől akár 45 percig is terjedhet. Érdemes első lépésként kikeresni egy bizonyos mudrát, és ezt nap mint nap többször néhány percig tartani. Fontos, hogy közben jól érezzük magunkat, és ne legyünk feszültek.

 

• A mudrákat kúraszerűen is alkalmazhatjuk, reggel, délben és este mindig étkezés előtt.

 

• Ha van időnk, figyeljük meg magunkat a mudrák után néhány percig. Mi változott? Például egyenletesebb lett a légzésünk ritmusa? Hogy érezzük magunkat? Milyen asszociációkat kelt és gondolatokat ébreszt a mudrázás? Jegyezzük fel a tapasztalatainkat, mert idővel jóval intenzívebbé válnak majd.

 

Fontos mudrák minden esetre

Medencemudra hasfájás ellen

Hasi görcsök vagy menstruációs panaszok enyhítésére hasznos lehet a medencemudra. Előkészületként masszírozzuk két percig mindkét kezünk gyűrűs- és kisujját. Utána vegyük fel a medencemudrát: a hüvelykujj, a gyűrűs- és a kisujj hegye érintkezik, a többi ujjunk nyújtva van. Miközben kitartjuk a mudrát, lélegezzünk mélyen a hasunkba, és képzeljük el, ahogyan minden egyes légvétellel kiürül belőlünk a feszültség. Tegyük a kezünket a hasunkra, és tudatosan érezzük meg, ahogyan a meleg átáramlik rajtunk. Azt is elképzelhetjük, amint egy piros-narancssárga-sárga színű meleg áramlat keresztülfolyik a hasunkon, és minden feszültséget magával visz. Az ilyen belső képek erősítik a mudra hatását.

A méhmudra megvéd a rovaroktól

Ha erős immunrendszerre vágyunk, próbáljuk ki a méhmudrát (a szanszkrit neve bhramara-mudra). Ez a mudra allergia esetén is segítségünkre lehet.

Görbítsük befelé a mutatóujjunkat, hogy a körme a hüvelykujj második ujjpercét érintse belülről. A hüvelykujj begye érintse a középső ujjbegyet. Mindkét kezet tartsuk vállmagasságban.

Az immunrendszer aktivizálásához ajánlatos az első hat-tizenkét levegővétellel mélyen belélegezni. Képzeljük el, amint valami kellemes illatot érzékelünk. Utána lélegezzünk nyugodtan és egyenletesen tovább. Ez a mudra serkenti az egész légzőszervrendszer működését. Eredetileg az indiai táncból származik, és egy méhecskét vagy madarat szimbolizál.

Földmudra a szép bőrért

A bőr szépségéért az indiai gyógyítóművészet, az ájurvéda a prithivi-mudrát alkalmazza, amelyet földmudrának is neveznek. Ehhez a hüvelyk- és a gyűrűsujj csúcsát érintsük össze, a többi ujjunkat lazán nyújtsuk ki. Ez a mudra erősíti a hajat, az izmokat és a csontokat is. Szellemi és lelki szinten ez a kéztartás ki­egyensúlyozottságot hoz. A csakrákról szóló tanítás értelmében harmonizálja a gyökércsakrát.

Jókedvet hoz a védelmet biztosító mudra

Levertség elleni segítségként használhatjuk az abhaja-mudrát, más néven a védelmet biztosító mudrát. Egyik kezünket nyitott, kifelé néző tenyérrel tartsuk vállmagasságban, az ujjaink felfelé nézzenek. A másik kezünket felfelé mutató tenyérrel tegyük lazán az ölünkbe vagy a combunkra. Ez a mudra védelmet és belső nyugalmat ad. A buddhista hagyományban ez a kéztartás a félelemnélküliséget, a bátorságot és az erőszakmentességet jelképezi.

A kincs mudrája meghittséget ad

A meghittség, a jó közérzet, valamint a laza fej- és szívüreg érzését adja a kincs mudrája (nidi-ghata-mudra). Ehhez tegyük össze a mutató-, a középső, a gyűrűs- és a kisujjunk csúcsát, a két tenyér alsó éle feküdjön egymáson. A két hüvelykujjunkat tegyük hosszában egymás mellé, és ne érintsék a többi ujjat. Kissé görbítsük meg a tenyerünket, mintha egy golyót tartanánk a tenyerünkben.

Ideális esetben ezt a mudrát a rekeszizom és a mellkas magasságban kell tartani. A gesztus eredetileg a tibeti buddhizmusból származik.

Fellépésmudra vizsgadrukk ellen

Sokan félnek a vizsgáktól és a nyilvános szerepléstől, rajtuk segíthet a fellépésmudra, amely magabiztosságot és védelmet ad. Ehhez mindkét kezünket tartsuk a mellkasunk előtt, a két mutatóujj hegye, valamint a két hüvelykujj is érintse egymást. A többi ujjunkat tartsuk lazán begörbítve. Úgy gyakoroljunk, hogy a mutatóujjak felfelé, a hüvelykujjak a szív felé mutassanak.

A magyarázat mudrája

Ha túl sok dolgunk van, folyton idegesek vagyunk és belső nyugtalanságot tapasztalunk, próbáljuk ki a magyarázat mudráját! Ehhez nyújtsuk ki a mutató- és a hüvelykujjunkat, és az ujjak hegyét támasszuk egymásnak. A többi ujjunkat hajlítsuk befelé úgy, hogy a második ujjperceik találkozzanak. A kezünket a rekeszizom magasságában tartsuk.

Pránamudra feltöltődéshez

Ha energiára van szükségünk, az ájurvéda hagyományosan a pránamudrát ajánlja. Ez segít fáradtság és idegesség esetén is. Érintsük össze behajlított gyűrűs- és kisujjunk hegyét. A prána az ájurvédában az az energia, amely az egész szervezetet áthatja.

   

Várakozás közben is gyűjthetünk energiát

Várjunk bár a buszra vagy a metróra, testünk revitalizálása és harmonizálása érdekében érdemes ezt az időt is mudrázásra használni.

 

Ha mudrával akarjuk feltölteni energiaraktárainkat, igyekezzünk minél lassabban és mélyebben belélegezni, az ellazuláshoz pedig minél hosszabban lélegezzünk ki. Képzeljük el, ahogyan a használt levegő kiáramlik a tüdőnkből. Némi gyakorlás után az ujj-jóga segítségével a légzésünk természetes módon harmonizálódik.

 

A mudrák elősegíthetik a meditatív állapot kialakulását

 

Egyetlen ujj tartása vagy masszírozása is segíthet, ahogyan ezt a dzsin sin dzsucu nevű rendszer is megmutatja. A Dzsiró Murai által kifejlesztett módszer minden egyes ujjat hozzárendel egy bizonyos hangulathoz. Ennek megfelelően a hüvelykujj oldja a gondokat, a mutatóujj a szorongást, a középső ujj fékezi a haragot, az ingerlékenységet és a nyugtalanságot. A gyűrűsujj megvigasztal szomorúság és magány esetén, míg a kisujj frusztráció és irigység ellen jó.

 

Hogyan hatnak a mudrák?

A mudrák főként a meditáció alatt jelentenek segítséget. Minden tudatosan kivitelezett mudra javíthatja a testérzést, és ezzel hozzájárul a lazításhoz. De koordinációs zavarok vagy hosszabb betegségek esetén is például tartást és vigaszt adhatnak, ugyanis anélkül serkentik az agyműködést, hogy túlterhelnék a szervezetet.

 

Belső nyugtalanság esetén valamennyi mudra jó hatású, mert a kéz forgatása pozitív irányba változtatja meg a légvétel áramlását, ezen kívül aktivizálja az izomzatot és a bordákat.

 

A mudra az érzékszervek közvetítette érzéseket egy pontba sűríti, abba, ahol az ujjak érintkeznek egymással. Ezt a jelenséget a jóga is ismeri, a neve ekagrata, azaz egypontúság. Azt az állapotot írják le vele, amikor a figyelem kizárólag egyetlen meghatározott pontra irányul. A mudrák ezen kívül az öngyógyító erőket is képesek aktivizálni, és a testtudatot oly módon erősíteni, hogy jelzéseit jobban megérthessük. A tudatosan kivitelezett kézgyakorlatok fokozott vitalitást és szilárd érzelmi egyensúlyt is eredményeznek.

 

Hogyan befolyásolja egymást szellem és test?

Testünk a testtartások és gesztusok révén olyan lelkiállapotokat jelez, mint a gyász vagy az öröm, a harag vagy a kiegyensúlyozottság. Ha ezeket a megfigyeléseket megfordítjuk, a tudatosan végrehajtott mudrák és ászanák befolyásolják a pszichét, a hangulatunkat és az idegrendszerünket. Testi szinten a mudrák elsősorban a feszültségek és a görcsök oldására szolgálnak. A mudrák eltérítik vagy emelik az energia, a prána szintjét, és elősegítik a meditatív állapot kialakulását.

 

A mudrák segítségével az indiai tánc egész történeteket mesél el

 

A kézmudrákon túl a jógában és az indiai táncban további mudraváltozatok is léteznek: testrészmudrák, teljestest-mudrák, zárak (bandha), lábmudrák, bizonyos mozgások és nézésirányok.

 

A mudrák mindenképpen fokozzák a testtudatosságot és állapotainak érzékelését. Ezen kívül segítenek megőrizni a kéz hajlékonyságát, mozgékonyságát, és ezzel az egészségét. A hatha-jóga egyik alapvető művében azt olvashatjuk, hogy az energia, a prána mindig oda áramlik, ahová a tudatunk összpontosít. Éppen ezért nagyon fontos, hogy mudrázás közben tudatosan irányítsuk a figyelmünket, ezzel a mudragyakorlás meditációvá válik.

 

Mindannyian magunk kísérletezhetjük ki, melyik mudra a legjobb nekünk és melyik illik a leginkább a helyzetünkhöz. Ezzel egyszerű, de hatékony módszerhez jutunk, amely önsegítő módon alkalmazható a mindennapokban a stressz és a feszültség ellen.

 

 

Az egyes ujjak jelentése a különféle tanításokban

TAN HÜVELYKUJJ MUTATÓUJJ KÖZÉPSŐ UJJ GYŰRŰSUJJ KISUJJ

Jóga/

csakra-

elrendezés

köldökcsakra szívcsakra torokcsakra gyökércsakra

szakrális/

keresztcsonti csakra

Ájurvéda/

elem

tűz levegő

éter/

finomanyagúság

föld víz
Dzsin sin dzsucu gondok szorongás, elfogódottság, nyugtalanság düh, harag, ingerlékenység szomorúság, magány frusztráció, zavarodottság
Asztrológia Mars/Vénusz Jupiter Szaturnusz Nap Merkúr

Kínai orvoslás/

meridiánok

tüdőmeridián  vastagbél-meridián 

vérkeringés/

szexualitásmeridián 

hármas melegítő meridián  vékonybél-meridián
           

 

Kéz és az agy

A kezét dörzsöli örömében. Tartom neked a csipiszt! Ujjal mutogatnak rá. Jó kezekben van. A tenyerén hordja. Lekezel, kéznél van, kézzelfogható – az ilyen és hasonló fordulatok bizonyítják, milyen fontos szerepet játszik hétköznapi beszédünkben az ujj és a kéz. Aktivitást, hatalmat, energiát és érzéseket kapcsolunk hozzájuk. A kézolvasással foglalkozok azt állítják, egy ember jelleme leolvasható a kezéről. Vajon miért van a kéznek ilyen nagy jelentősége?

A hindu istenségek ábrázolásában a mudráknak nagy jelentőségük van. A dhjáni-mudra jellegzetessége a Buddha-szobroknak


Egyetlen ujjhegyen körülbelül négyezer idegvégződés található, amelyek kapcsolatban állnak a szervekkel és a központi idegrendszerrel. Megszámlálhatatlan nyomás-, fajdalom- és hőérzékelő szenzor küldi információit az agyba, lehetővé teve, hogy megragadjuk az életet és kezeljük a helyzeteket. A biológia jól tudja, hogy a nagyagykéregnek körülbelül egyharmadát a kéz szenzorikus kepésségei foglaljak el. A 20. században két kutató, Penfield és Rasmussen a nagyagy területének motorikus és szenzibilis funkcióit vizsgálta, és azt találta, hogy a nagyagykéreg területén a különféle testterületek eltérő mertekben képviseltetik magukat. A kézen kívül meg a száj területe az, amely az agyban túlreprezentáltnak tekinthető.

 

 

A mudrák története

A szanszkrit mudra szó jelentése gesztus, pecsét, zár, illetve valami, ami örömet ad. Mar a legrégebbi, i. e. 5000 táján kialakult indiai kultúrák ábrázolnak isteneket meghatározott kéz- és ujjtartással. Léteznek mudrak a hindu ikonográfiában, a buddhizmusban, a tantrizmusban, a hatha-jogaban, a japán buddhizmusban és a nyugati képbeszédben is.
A Buddha-figurák vagy rituális jelenetek ábrázolásai gyakran mutatnak mudrakat, amelyeknek a feladata a transzállapot elősegítése vagy a kép jelentésének hangsúlyozása. Ismert példa a dhjani-mudrae: ezt a gesztust Buddha akkor vette fel, amikor a fügefa alatt üldögélt és mely meditációba merült. Négy heten át időzött teljes mozdulatlanságban ebben a pózban, és tanulmányozta az élet titkait. A dhjani-mudra tipikus meditációs tartás, és a szellemi nyitottságot jelképezi, valamint a kozmosszal való eggyé válást.


Az indiai művészet is számtalan mudrat mutat. Sok hindu istenség fejezi ki tulajdonságait elsősorban kézgesztusokkal, vagy utal ilyenekkel mitológiai eseményekre. A legfontosabb indiai isteneket mindig jellegzetes testtartással és kézállassal ábrázoljak. Az indiai tánc is számos mudrat ismer, ezek teszik meg világosabbá a táncmozdulatokkal elmesélt történetet. A test mozdulatait szimbolikus és meghatározott sorrendet követő kézmozdulatok egészítik ki, amelyek szavak nélkül is képesek egész történeteket elmesélni.


A keresztény művészetben és gyakorlatban is vannak fix mudrak, mint amilyen például Jézus áldásosztó mozdulata vagy a kéz összetétele imádkozás közben.

- emel -
XV. évfolyam 7. szám

Címkék: energetizálás, holisztika, mudrák, öngyógyítás, ujj-jóga

Aktuális lapszámunk:
2018. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.