Jóga - Meditáció

Életünk reformja: mozgás, meditáció 1. rész

Nem január 1-jén kell lezárni valamit és elkezdeni mást az életünkben, hanem amikor egyéni sorsunk küld figyelmeztető jeleket. Előfordulhat, hogy fiatalon vagy idősebb korban életfáradtságot érzünk, már szinte mindenféle feladatneurózisban szenvedünk. Elhanyagoltnak érezzük magunkat, segítenünk kellene másokat, de segítségre szorulunk – kimerültek belső erőtartalékaink.  


Nos, az ember szívós teremtmény, így akár évtizedekig el lehet élni, ha rossz életminőségben is. Hétvégi önmegváltó tanfolyamok, csodákat ígérő néhánynapos tisztítókúrák adhatnak ugyan inspirációkat, de nemigen segítenek. Újjászületésre van szükségünk a magunk elhatározására utaltan, csakis a belső énünk életösztönére, még működő fejlődésvágyunkra számíthatunk.

 

Komplex, kíméletes életreform-lehetőséget ajánlok, amelynek a lényege a heti, legfeljebb kétszeri – később már napi – egyórás önfejlesztő tréning. Bármilyen rossz szokásunk is alakult ki az életünkben (például a dohányzás), ne ez ellen küzdjünk reménytelennek tűnő fogadkozásokkal – viszont elhatározásunkat a gyakorlatok végzésére rendíthetetlen elszántsággal soha ne adjuk fel! Ne valami ellen, hanem valamiért harcoljunk.

 

A kondicionáló program tartalmazza az izzasztó sportos mozgást, a gerincünket is karbantartó egyszerű jógagyakorlatokat, valamint elmélkedési lehetőségeket valamely bölcs idézettel kapcsolatban. Megismerhetjük a szellemi meditációkat és kipróbálhatjuk egy-egy egészséges étel-ital receptjét. Készüljünk fel az életmódváltásra, gondoljuk át újra meg újra, hogy miért akarjuk. Ha pontosan meg tudjuk fogalmazni valamely erős motiváltságunkat, eljutunk a célig.

 

Ha már döntöttünk, hangolódjunk rá a kezdésre. Keressünk fel egy orvost, természetgyógyászt rutinvizsgálat céljából, mely elengedhetetlen az esetleges szív-, magas vérnyomás vagy sportolásunkat akadályozó, rejtett betegségünk felderítése érdekében. Ha még nincs, szerezzünk be kényelmes ruházatot a kocogáshoz. A nadrág ne legyen szoros, mert akadályozza a láb mozgását és a hasi légzést. Kerüljük a műszálas anyagot. Futócipőnk lehetőleg légpárnás legyen, bár betonon ezzel se fussunk. Jó sportkrémek kaphatók később a térdízületnél, bokánál jelentkező fájdalmak csökkentésére. Ezeket a testrészeket naponta kenjük be az adott helyen.

 

Úgy kell tudnunk átcsoportosítani teendőinket, hogy a kitűzött 1-1 óra önfejlesztésünket – pl. félórányi kocogás és lezuhanyozásunk után, fél óra meditatív elmélkedésünket – senki és semmi ne tudja megzavarni vagy akadályozni.

 

Az első hónapban hetente kétszer-háromszor végezzük az alapozást. Ha már kint vagyunk a szabadban, végezzünk némi átmozgató bemelegítést (törzsforgatások, lábrugózások stb.), majd néhány százméteres könnyed kocogás után tegyünk rövidebb-hosszabb sétákat és ezeket így ismételjük többször. Légzésünket igazítsuk futólépéseinkhez: két lépés közben orrunkon át belégzés, két lépés közben szájunkon át kilégzés (séta közben három-három az ütem).

 

Az otthoni zuhanyozás után lenvászon törülközővel dörzsöljük forróra bőrünket, bár erre a célra jól megfelel a növényi vagy tengeri szivacs is. Ezek után javaslom, hogy narancs vagy kék, de leginkább valamilyen fehér ruhát vegyünk fel. Gyújtsunk meg egy szál gyertyát, helyezkedjünk székre, esetleg kényelmes törökülésbe. Nemcsak a rossz, de a jó szokások kialakítása is kérlelhetetlen erővel tud hatni életünkben.

 

Hagyjuk elménket elcsendesedni a gyertya szemlélése közben, majd térjünk át elmúlt napjaink, heteink vagy hónapjaink, akár éveink vizsgálatára a magunk nemesebb értékrendje alapján. Önvizsgálatunk elég kiábrándító lehet, de ne vádoljuk magunkat semmilyen hibánkért, lényeglátásra kell szert tennünk: honnan jövünk és merre kívánunk tartani. Legfeljebb egyetlen kicsiny, könnyen elérhető pozitív célt próbáljunk magunk elé kitűzni, amelyet kevés erőfeszítéssel ugyan, de feladatként feltétlenül meg akarunk és tudunk valósítani.

 

Ezt végezzük 8-10 alkalommal minden kocogásunk után egy hónapon át.

 

Egészséges és tápláló (teljes értékű fehérjéket tartalmazó) nagyon finom ételt ajánlok a kedves olvasóknak, már csak a szervezetünkre lúgosító hatása miatt is.

 

 

Zöldséges köleskása

Egyrésznyi biokölest enyhén megpirítunk közepes lángon, öntsünk rá négy-öt résznyi enyhén sózott vizet, és szórjuk bele az előzőleg feldarabolt sárgarépát, káposztát, petrezselyemzöldet, vöröshagymát és néhány gerezd fokhagymát, kevés szezámmagot. Kis lángon – néha megkevergetve – puhára főzzük, közben szórhatunk bele csipetnyi szerecsendiót vagy majoránnát, aki csípősen szereti, dobjon bele egy fél csípős paprikát. Ha kész az ételünk, keverjünk bele kevés hidegen sajtolt olíva- vagy más olajat. Aki megszórt reszelt sajttal tálalja, különleges ízélményben lesz része. Jó étvágyat!

 

(folytatjuk)

Böde István
IX. évfolyam 4. szám

Címkék: meditáció, mozgás, öngyógyítás

Aktuális lapszámunk:
2019. május

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.