Jóga - Meditáció

Meditáció mozgás közben

Erősítse energiaáramlását taj-csivel!

25 évvel ezelőtt nálunk még csak keveseknek mondott valamit az a kifejezés: "taj-csi". Ma azonban az évszázados kínai mozgásrendszer nagy közkedveltségnek örvend. A lassú, folyamatos mozgások különösen a kikapcsolódásban és a stressz csökkentésében segítenek.


 

Talán önök is ismerik a tv-ből azokat a képeket, melyeken kínaiak milliói láthatók, ahogy elkezdik napjukat: parkokban, utcákon és tereken állnak és ott végeznek taj-csi gyakorlatokat. A taj-csi csuanban a test lassan és felszabadultan mozog. A karok és kezek pihekönnyűek, a lábak viszont stabil alapot adnak, szinte belegyökereznek a földbe – de anélkül, hogy a mozgékonyságukat elveszítenék. A gyakorlatokat enyhén hajlított térdekkel végzik. Minden mozdulat átvezet a következőbe, és ettől folyamatos áramlás keletkezik. A testtartások állandóan váltakoznak, a mozdulatok a test középpontjából indulnak ki (jang) vagy oda érkeznek vissza (jin). Eközben a légzés mély és nyugodt, és kialakul a belső megnyugvás és fesztelenség érzete, egyúttal éberekké is válunk viszont. A szellem és a tudat nyugodt és teljes összhangban van a testtel.

 

A jelenben van! A tudat kihajtja a mozgásokat a test középpontjából. Eközben a csi a köldök alatt koncentrálódik.

 

A taj-csi nem utánzás, hanem alkotás

Kívülről szemlélve a test és különösen a karok lassan mozognak, az ún. taj-csi mozdulatokkal. Ezalatt konkrét mozgásfolyamatot értünk, mely egy ismétlődő gyakorlatsor. Gyakran még harcias vonatkozások is felismerhetők. Az egyes szakaszok gyakran olyan szép neveket viselnek, mint: a daru kitárja szárnyait, a tigris elűzése, dupla ostor, felhőkezek stb. Az áramlás és a szellemi befelé fordulás azonban fontosabb, mint a pozíciók utánzása. A gyakorlatok és pozíciók csak eszközök. Azért használják őket, hogy belső-külső egészséget és egyensúlyt hozzanak létre és tartsanak fenn. Közben a meditatív gyakorlatok által szellemi és belső átérzés, átalakulás és érettség fejlődik ki.

 

Évezredes gyakorlatok vezettek a mai csi-gyakorlatokhoz

A taj-csi csuan annyit jelent: a legmagasabb törvényszerűség, a legmagasabb egység. Évezredes gyakorlatában keresendő eredete, amelyeket korábban tao-jinnek neveztek: ezek a gyakorlatok a testet, légzést és szellemet (tudatot) mozgatták meg, melyeket a kínaiak az életet szabályzó mechanizmusok, rend és princípiumok kutatásából fejlesztettek ki. Ma sokan ismerik a csi-kungot is, ami azt jelenti: "gyakorlás csivel". Ennek egyik része a taj-csi, de számos más gyakorlat is (állítólag több mint 3000 van), melyek legtöbbször külön gyakorlatsorokra helyezik a hangsúlyt, és magukat stílus és iskola alapján jelentősen megkülönböztetik.

 

A csi-kung gyakorlásából és az összefüggések felfedezéséből keletkeztek a taj-csi csuan formák, legtöbbször családi hagyományok alapján vagy kolostorokban. A megszerzett tudást gondosan megőrizték és csak kevés kiválasztottnak adták tovább. Hogy a sok gyakorlat közül a tajcsi csuan pontosan mikor keletkezett, azt még a kínaiak sem tudják. A legenda szerint a 12. vagy 13. században egy taoista pap, Csa San Feng egy kígyó és egy daru közötti harc megfigyelése közben fedezte fel az alapvető taj-csi elveket.

 

Nincs egységes taj-csi stílus, minden közösség saját formákat fejlesztett ki, részint olyan segédeszközökkel is, mint a szablya, a legyező vagy a kard. Ezért tanítják ma különböző iskolák más-más módon a taj-csit, pl. lee, vu, csen, szun vagy jang technikát, melyeknek gyökerei messzi múltra tekintenek vissza. A legtöbb forma harcias pozíció, ezért a taj-csit "árnyékbokszolás"- nak is szokták nevezni.

 

Csak akkor vagyunk egészségesek, ha áramlik a csi energia

A taj-csi csuan abban különbözik más csi-kung gyakorlatoktól, hogy elveiben és tartalmában különösen a mozgások folyamatosságának van jelentősége. A szellem és tudat befelé fordul, irányítja a csi energiát és a testet hagyja különböző pozíciókba átalakulni.

 

A csi energia minden kínai mozgásművészetben nagy szerepet játszik. Ezeknek a finom energiáknak és azok testünkre való hatásának felfedezése és megértése ahhoz a felismeréshez vezetett, hogy mindig elegendő csi energiának kell rendelkezésre állnia, melynek a testben áramlania kell, és amely nem lehet blokkolt. Csak ekkor vagyunk egészségesek és kiegyensúlyozottak. A betegség a testi, lelki és/vagy csi energiaállapot zavara.

 

Az ősi kínaiak már nagyon régen kifejlesztettek gyakorlatokat és más módszereket a szervezet teljes gyógyítása és a betegségek megelőzése érdekében. Véleményük szerint a betegségek leghamarabb a csi-áramlás zavarában mutatkoznak meg, mielőtt még testi tünetek által hívnák fel magukra a figyelmet.

 

Ezt a csi energiát, ami mind szabadon, mind a meridiánok pályáin fut a testben és nyomással (akupresszúra), tűkkel (akupunktúra) vagy melegítéssel (moxa) befolyásolható, a csi-kungban és taj-csiban is finomítják, képzik és hasznosítják. A gyakorlatoknál gyakran speciális testtartást alkalmaznak, ami a gerincet és kötőszöveteket tehermentesíti és a csi áramlást elősegíti.

 

 

Jobb életminőség rendszeres gyakorlás által

A csi áramlás élénkítése révén a taj-csi sokféle módon hat pozitívan az egészségre: • Serkenti a testazonos védekezőerőt.

 

• Az izomzat ellazítása által jobb vérkeringést eredményez.

• Tehermentesíti a szívet.

• Csökkenti a magas vérnyomást.

• Mozgékonyabbá teszi az ízületeket és inakat.

• Az oldott hasi légzés által megnagyobbítja a tüdő teljesítőképességét.

• A vesék több salakanyagot választanak ki.

• Az anyagcsere-funkciók élénkülnek.

• Pozitív hatással van a vegetatív és központi idegrendszerre.

• A lassú mozdulatok javítják az izomerőt és a mozgékonyságot.

• Az ízületi betegséggel küszködők ízületi fájdalmai és duzzadása javul.

• Az időskori elesések veszélye csökken.

 

Egy tavalyi tanulmány, amely szívgyengeséggel küszködő betegekről szólt, azt mutatta ki, hogy a gyógyszeres terápia kiegészítéseként három hónapos, heti két alkalommal végzett taj-csi után a betegek terhelhetősége és életminősége jelentősen javul.

 

A taj-csi segíti az ellazulást és a lelki stabilitás helyreállítását, javítja a stressz- és problémamegoldó képességet, és ezáltal kiegyensúlyozottságot és jó közérzetet kölcsönöz. Ehhez viszont napi 15-20 perc gyakorlást mindenképp be kell tervezni. 

 

 

Taj-csivel csökkentjük a stresszt és könnyebben leküzdjük a problémákat

Az egészségügyi aspektusa mellett a taj-csi meditatív része is fontos szerepet játszik, úgy is nevezik, hogy "meditáció a mozgásban". A gyakorlatok hozzájárulnak egyrészt ahhoz, hogy végzőjük ellazuljon, másrészt éberen élje meg a pillanatot. Megtanul érezni, testét tudatosítani, könnyedebbnek lenni és az energiát áramlani hagyni, de csendet és oldottságot befogadni is. A belső szellemi nyugalomból keletkezik a csi áramlás.

 

Mivel a csi energia a taj-csiban fontos szerepet játszik, és ezáltal hatalmas erők szabadulhatnak fel, a taj-csi harcművészetté is fejlődött. Ez a "belső művészetekhez" tartozik. De még a Saolin papoknak is, akik látványos bemutatói ámulatba ejtenek minket, csak évtizedes megerőltető testi és szellemi edzés után sikerülnek ezek a gyakorlatok.

 

Mindenhol gyakorolható korhatár nélkül

A taj-csit egészen magas korig lehet gyakorolni. Megfelelő gyengébb felépítésűek számára is, a gyerekeknek azonban túl lassú.

 

Tanfolyamokat most már majdnem mindenütt kínálnak: a főiskolákon, a sportegyesületeknél, az egyetemeken vagy taj-csi iskolákban. Sok tanár viszont ahelyett, hogy a szellemi tartalomban mélyülne el, szinte csak a puszta mozgásfolyamatot közvetíti vagy a csi erő fejlesztésére koncentrál. Kezdetben fontos először egyszerű gyakorlatokkal a testi és szellemi állapotot és feltételeket előállítani (pl. belső áramlás, könnyedség, oldottság, lassúság, lágyság). Hiszen már nagyon egyszerű gyakorlatokkal is ösztönözhetjük a csi áramlást. Fontos, hogy mozgás közben lazák legyünk, és ne csak egyszerűen utánozni akarjuk azt. Így már rövid időn belül pozitív hatást érezhetünk.

 

A tartalom a lényeg, nem a mozdulatok pontos részletessége

Nem kell attól félni, hogy valamit rosszul csinálunk. Bár érdemes betartani néhány szabályt, a tajcsiba is bele kell rázódni, és nem kell kezdőként úgy viselkedniük, mintha már mindent tudnánk. Egy alkalmas tanár a tanulót taj-csi gyakorlóvá érleli és nem taj-csi utánzóvá. A taj-csi iskoláknak ingyenes bevezető órákat vagy próbaórákat kellene tartaniuk, hogy az érdeklődők megismerkedhessenek a tanárral és a helyiséggel, mielőtt bejelentkeznek egy tanfolyamra. Az atmoszféra fontos, hogy kellemes legyen, hiszen ide azért jövünk, hogy jól érezzük magunkat.

 

Egységes minőségi kritériumok vagy szakmai szövetség nincs. Az a legjobb, ha kipróbálunk egy a lakóhelyünkhöz közel eső tanfolyamot. Itt nagyon gyorsan észrevesszük, hogy jó-e az nekünk vagy sem.

 

A mély titkok, melyek a taj-csi folyamatos gyakorlása által tárulnak fel előttünk, életünk kísérőivé és életutunkká teszik azt, ahol az egészség már nem csak a t estre, az energia-háztartásra, a szellemre és a lélekre korlátozódik, hanem egész lényünket magában foglalja.

 

Két taj-csi gyakorlat kezdőknek


Eltolni és visszaengedni

Álljon az egyik lábával egy lépéssel előrébb, úgy, hogy súlyát előre és hátra tudja helyezni. Kezeit tegye mellkasa elé, mintha valamit el szeretne onnan tolni. Az előremozgásnál hagyja testét, karjait és kezeit egészen könnyedén, erőkifejtés nélkül előremenni és hátrafelé engedje vissza. Ez úgy néz ki, mintha valakit el akarnának tolni, majd előle visszavonulni. Ismételje néhányszor ezt a gyakorlatot. Lábait időközben válthatja.

 

A taj-csi labda mozgatása

Álljon az ún. lovaglóállásba: a lábak párhuzamosak, a terpesz vállszélességnél enyhén szélesebb, a térdek enyhén behajlítva. Most testsúlyát jobbra-balra mozgassa, a lábak mozgatása nélkül. Hagyja, hogy karjai olyan pozíciót vegyenek fel, mintha nagy, de igen könnyű labdát tartana a kezében. Most helyezze át súlyát váltakozva balra-jobbra és hagyja kezét balra, illetve jobbra lebegni vele. Közben egyszer az egyik kéz fent, majd lent van, a „labda” viszont mindig közötte marad. Lélegezzen teljesen szabadon és természetesen a gyakorlatok alatt.

Tóth Emese
XII. évfolyam 10. szám

Címkék: meditáció, taj-csi

Aktuális lapszámunk:
2018. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.