Jóga - Meditáció

Napjóga

Használjuk ki a nap erejét testünk, lelkünk és szellemünk javára

A nap gyógyító erejét jól ismerték a régi kultúrákban, főként Indiában, ahol a jóga bölcsője ringott. A napkelte idején végzett meditációt azonban ma is számos helyen gyakorolják. Köztudott ugyanis, hogy a felkelő nap sugarai különösen sok pránával, azaz tiszta, tápláló életenergiával ajándékoznak meg bennünket.


Ha naplégzéssel üdvözöljük a napot, erőt meríthetünk az egész szervezet számára

 

A napjóga lényege abban áll, hogy optimális módon hasznosítsuk a napfényt testünk, lelkünk és szellemünk javára. Test- és légzőgyakorlatok, meditáció, mantrák és napwellness tartozik ide. A napjóga rend-szeres gyakorlásával tudatosan használhatjuk a napfény gyógyító erejét. Ennek eredményeként vitalitásunk megnő, életkedvünk fokozódik, és pozitív, napfényes kisugárzásra teszünk szert. Ha pedig éppen nincs túl sok időnk, az egyes gyakorlatokat külön-külön is elvégezhetjük és sokat nyerhetünk belőlük.

 

Az alapprogram

A következő gyakorlatok magukban foglalják a napjóga legfontosabb szempontjait. Segítségükkel a jógának ezt a gyógyító formáját jól be tudjuk illeszteni a mindennapjainkba, és élvezhetjük jótékony hatását. Ideális program otthonra és a nyaralás idejére, amikor úgyis jut időnk arra, hogy valamit tegyünk saját magunkért. Különösen hatékonyak a gyakorlatok, ha reggel a szabadban végezzük el azokat. Természetesen bármely más időpontban is beilleszthetjük a napirendünkbe.

 

A naplégzés

Kezdjük a napot naplégzéssel!

 

Hatása különösen harmonizáló és gyógyító, mivel a fényrészecskék egyenesen a sejtekbe hatolnak be.

 

•  Üljünk e a földre lótuszülésben vagy más kényelmes testhelyzetben. A gerincünk legyen egyenes, az állunk enyhén nézzen lefelé.

•  Nyújtsuk ki a karunkat a nap felé.

•  Először vegyünk néhány mély lélegzetet. Utána lélegezzünk be hat ütemre, és három ütemig tartsuk bent a levegőt. Újabb hat ütemre fújjuk ki, és háromig ne vegyünk levegőt.

•  Kilégzés közben mondogoassuk a napmantrát: hraha (kiejtve: raha). Koncentráljunk közben a két szemöldökünk közötti pontra és képzeljünk el ott egy sugárzó napot.

 

Hatása: A naplégzés vitalizálja a sejteket, valóságos balzsam az idegek számára és tiszta szellemről gondoskodik.

 

 

Meditáció napfelkeltekor

A föld atmoszféráját éjszaka megtisztítják a kozmikus erők. Ez ad magyarázatot arra, a jógik világszerte miért meditálnak a szentnek tartott hajnali órákban, amikor magukba szívják a napsugarak kozmikus rezgéseit és éltető erejét. Ezt a meditációt már napkelte előtt tizenöt perccel elkezdhetjük. Ha nem sikerül ilyen korán felkelnünk, később is elvégezhetjük ezt a meditációt.

Akkor azonban a hatása nem lesz olyan intenzív.

 

• Üljünk lótuszülésben, kelet felé fordulva. A kezünket tartsuk napmudrában (a gyűrűsujj és a hüvelykujj érinti egymást), a térdünkre támasztva. Légezzünk úgy, hogy négy ütemre belégzés, négy ütemre megtartjuk, négyre kilégzés.

• Figyeljünk befelé és tudatosan érzékeljük belső állapotunkat: hogy érezzük magunkat? Mire gondolunk? Mi foglalkoztat pillanatnyilag a legjobban? A kilégzéssel engedjük el a gondolatainkat.

•  Hunyjuk be a szemünket, koncentráljunk a szívverésünkre, és lélgezzük be a napsugarakat mélyen a szívünkbe. Érezzük meg, ahogyan a szívünk a nap lüktető középpontjává válik.

•  Képzeljük el most a napot mint világító energiát a szívünkben. Érezzük a melegét és a fényét. Emeljük meg a karunkat a nap irányába a fejünk fölé, és mélyen, tudatosan lélegezzünk ki és be.

•  Kilégzés közben képzeljük el, hogy a napsugarak az egész testünket átjárják. Érezzük azt a könnyedséget, amely ennek hatására alakul ki bennünk.

•  Végül kulcsoljuk össze a kezünket a mellünk előtt és mondogassuk kilégzés közben az előbb már említett napmantrát.

 

Hatása: Ez a meditáció sok energiát ad az előttünk álló napra, és összeköt minket a világegyetemmel. Megnyitja a szívünket, fokozza szeretetre való képességünket és belső békét ad.

 

A gyakorlatok zárásaként holttestpózban élvezzük a mély békét

 

Lazítás

A lazítás soha nem hiányozhat, mert ez kerekíti le harmonikusan a ciklust.

 

•  Holttesttartásban feküdjünk a földre. Néhány percig lélegezzünk mélyen a hasunkba, ki és be. Belégzéskor megemelkedik a has és a mellkas, kilégzéskor lesüllyed.

•  Néhányszor feszítsük meg a testünk valamennyi izmát tetőtől talpig, majd lazítsuk el őket újra.

•  Élvezzük a mély nyugalmat és békét, ami ilyenkor eltölti a testünket és a szellemünket. Ha akarjuk, hangoztathatjuk ilyenkor zárásként a napmantrákat (hram, hrim, hrum, hraim, hraum, hraha) és az om-ot. Érezzük, ahogyan jótékony, harmonizáló vibrálásuk átjárja a testünket.

 

Tipp: Soha ne jógázzunk teli hassal! Legalább két óra teljen el a utolsó étkezést követően, mielőtt nekilátunk jógázni. Ne gyakoroljunk, ha betegek vagyunk vagy nem érezzük jól magunkat. Tegyünk félre minden terhes gondolatot. Alakítsunk ki figyelmes párbeszédet a testünkkel és a bensőnkkel.

 

Napwellness a szépség érdekében

Külsőleg is kényeztessük a testünket a nap ajándékaival, hogy megőrizhesse szépségét és egészségét. A tiszta, természetes, hidegen préselt napraforgóolajjal végzett teljes testmasszázs bársonyossá varázsolja a bőrt. Az olajmasszázs megszabadítja bőrünket az elhalt hámdarabkáktól, és megnyitja a pórusokat, így a bőr újra szabadon lélegezhet és renegerálódhat. Az ajurvédában az értékes olajakkal végzett masszázsok a legfontosabb alkalmazások közé tartoznak, és általában véve fiatalító hatást tulajdonítanak nekik.

 

Jótékony hatású, ha olajjal masszírozzuk be az egész testünket. Ez kikapcsol és segít elaludni

 

Tegyünk a földre egy meleg helyiségben egy előmelegített, nagy törülközőt.

Melegítsük meg az olajat testhőmérsékletűre vízfürdőben, és finoman kenjük be vele az egész testünket tetőtől talpig, beleértve a fejbőrünket és a hajunkat is.

 

Jól takarózzunk be és hagyjuk az olajat hatni legalább húsz percig. Utána vegyünk meleg fürdőt.

 

Jól törülközzünk meg, tekerjünk magunkra egy meleg törülközőt vagy fürdőköpenyt és pihejünk legalább egy órát. Ideális időpontja az olajmasszázsnak az este, lefekvés előtt.

 

 

Különleges alvástipp

Az argánolajat Marokkó folyékony aranyaként is emlegetik. Az arángfából származik és több mint nyolcvan százalékban telítetlen zsírsavakból áll. Magas antioxidánstartalmának köszönhetően védi a sejteket, míg a benne lévő sok E-vitamin jóvoltából az argánolaj valóságos anti-aging elixír, amely évszázadok óta közmondásosan megszépíti a berber nőket. Akár salátára tesszük, akár külsőleg az arcunkra vagy a testünkre kenjük, az argánolaj olyan ajándéka a napnak, amely mindannyiunknak hasznára lehet.

 

Keverjünk össze 100 ml argán olajat 30 ml mandulaolajjal. Adjunk hozzá 7 csepp neroliolajat és 7 csepp valódi rózsaolajat. Ez a keverék különösen alkalmas a bőr ápolására és feszesítésére. A két illóolaj kombinációja afrodiziákumnak számít és különösen a nőknek hasznos.

 

A kép a hét csakrát ábrázolja a gyökércsakrától a koronacsakráig

 

A napmantrákat (hram, hrim, hrum, hraim, hraha és az om) idézhetjük képzeletben vagy mondogathatjuk hangosan is. Speciális rezgésük erősíti a Nappal kialakult kapcsolatot.

 

Gyökércsakra – hram (kiejétse: raaaaam)

Keresztcsonti csakra – hrim (riiim)

Köldökcsakra – hrum (ruuum)

Szívcsakra – hraim (raim)

Torokcsakra – hraum (raum)

Harmadik szem – hraha (raha)

Koronacsakra – om (ooooooooom)

 

Némi időráfordítással sokat elérhetünk. A jóga egyformán erősíti a testet, szellemet és a lelket

 

Napüdvözletciklus csakra energetizálással

A naplégzés után következhet a nap üdvözlése. Legalább egy sorozatot csináljunk végig, hogy a testünk rugalmassá váljon. Aki kezdő, jól teszi, ha a gyakorlatokat előbb egy jógatanártól sajátítja el, mielőtt egyedül kezdene jógázni.


1. Imatartás: Kilégzés. A két kezünket tegyük egymásra a mellkasunk előtt. Koncentráljunk a szívcsakrára.

 

2. Karnyújtás: belégzés. A karunkat emeljük a fejünk fölé és a hátunkkal minél jobban hajoljunk hátra. Koncentráljunk a nyakszirti csakrára.

 

3. Kéz-láb tartás: kilégzés. A felsőtesünket csípőből hajlítsuk előre, a két tenyerünket fektessük a földre a lábunk mellé. A homlokunk érintse a térdünket. Koncentráljunk a keresztcsonti csakrára.

 

4. Lovaglótartás: belégzés. A jobb térdet hajlítsuk be és a bal lábunkat minél jobban toljuk hátra. A jobb talpunk a két kezünk között nyugodjon a talajon. A lábbujjak és a bal térd a talajt éri. A fejünket hajtsuk hátrafelé és nézzük felfelé. Koncentráljunk a harmadik szemre, az ajnacsakrára.

 

5. Hegytartás: kilégzés. A bal lábunkkal álljunk a jobb mellé. A fenekünket emeljük meg és a fejünket engedjük le a két karunk közé, hogy a testünk háromszöget képezzen a talajjal. A tenyerünk nyugodjon a talajon. Koncentráljunk a torokcsakrára.

 

6. Üdvözlet nyolc taggal: kilégzés után a levegőt tartsuk meg hegytartásban. A térdünk a talajon van, a fenekünk fent marad. A kéz, az áll, a mellkas, a térd és a lábujjak a talajt érintik, a gerinc befelé ível. Koncentráljunk a köldökcsakrára.

 

Az óramutató járásával megegyezően kezdje el a gyakorlatokat

 

7. Kobra: belégzés. Emeljük meg a mellkasunkat és a fejünket. A karunk a test mellett van, a gerinc minél jobban befelé ível. Koncentráljunk a keresztcsonti csakrára.

 

8. Hegytartás: kilégzés. A pozíció az 5-ös testhelyzet megismétlése. Emeljük meg a fenekünket és a fejünket engedjük le a két karunk közé, hogy a testünk háromszöget képezzen a talajjal. A karunk és a lábunk legyen nyújtva. Koncentráljunk a torokcsakrára.

 

9. Lovaglótartás: belégzés. A bal térdünket hajlítsuk be és a jobb lábunkat minél jobban toljuk hátra kinyújtva. A bal láb a két kezünk között álljon. A lábujjak és a jobb térd a talajt érik. A fejünket hajtsuk hátra a nyakszirtünk felé, és nézzünk felfelé. Koncentráljunk a harmadik szemre, az ajnacsakrára.

 

10. Kéz-láb tartás: kilégzés. A jobb lábunkkal lépjünk a bal mellé, és lassan nyújtsuk ki a lábunkat. A fenekünket felfelé toljuk, a fejünk lehetőleg érintse a térdünket. Koncentráljunk a keresztcsonti csakrára.

 

11. Karnyújtás: belégzés. Kihúzott háttal egyenesedjünk fel, karunkat emeljük a fejünk fölé, a hátunk felső részét minél jobban hajlítsuk hátrafelé. Koncentráljunk a nyakszirti csakrára.

 

12. Imatartás: kilégzés. A karunkat engedjük le és a kezünket tegyük egymáshoz a mellkasunk előtt. Koncentráljunk a szívcsakrára.

 

Kezdjük elölről a ciklust, és ez alkalommal a lovaglótartásnál a bal lábunkat tegyük előre. Ha a napüdvözlést mindkét lábunkkal elvégeztük (lovaglótartás jobb és bal lábbal), akkor ér véget egy ciklus.

-nori -
XVI. évfolyam 7. szám

Címkék: meditáció, napjóga

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.