Natúrkonyha

A "Gyomordoktor" kalendáriuma - 2005. június

Nyárelő/Szent Iván hava

„…az étel és a szervezetnek megfelelő helyes táplálék két különböző dolog. Az embert nem az étel táplálja, hanem az ételnek csak azok az alkatrészei, amit meg tud emészteni, és ami fel tud szívódni.” Dr. Henry Bieler



 

Kalendárium 8.

Medárd napja Országszerte általánosan ismert időjárásjósló nap. Medárd az utolsó fagyosszent. Napjához Európa-szerte időjárási megfigyelések, regulák fűződnek. Ha tiszta az idő Medárdkor, akkor kellemes, szép, jó nyárra lehet számítani. A népi rigmus így szól: „Medárd napján, ha esik, 40 napig mindig esik.”

 

10. Retkes Margit/Legyes Margit napja

Vetőnap. A retket, káposztát és a lent vetették ezen a napon. A gazdálkodók szerint, ha a kukoricaszál ilyenkor eléri a szekér tengelyét, akkor azon lesz termés. A retkes melléknevet Margit a Mura vidéken kapta. A gazdasszonyok ugyanis azt tanácsolják, ha esik az eső Margitkor, legjobb lesz retket vetni, mert alkalmas rá az időjárás. Margit napját a legyekkel is kapcsolatba hozták. Nem nyitották ki egész nap az ablakot, nehogy sok légy legyen az évben. Monostoron úgy tartották, hogy „Margit asszony” minden konyhába beereszt egy kötővel a legyekből.

 

13. Páduai Szent Antal

Páduai Szent Antal ünnepét a ferencesrendi szerzetesek terjesztették hazánkban. Kezében fehér liliomszállal szokták ábrázolni, ami a tisztaság jele. A templomokban gyakran látni szobrát adománygyűjtő perselyekkel. A néphagyományban sok, az állatokkal kapcsolatos szokás tartozik ehhez a naphoz.

 

14. Éliás napja

Már hajnalban lehet következtetni a beálló időváltozásra. Mondják, hogy Éliás olyan buta, azt sem tudja, mikor van a neve napja. De amikor rájön, akkor úgy örül, hogy összehajtja az eget a földdel, akkora lármát csap. Éliás zajos, viharos öröme ellen a régi topolyai öregek szentelt gyertyagyújtásával védekeztek.

 

15. Vida - Vid - Vitus napja

Vitus a vitustánc, nyavalyatörés, őrjöngés, hisztéria, kígyócsípés, kutyaharapás esetében segít. Mindenütt azt tartják, hogy most fordul meg az időjárás.

 

18. Úr napja

Székelykevén e napon koszorút fonnak virágokból, elviszik a templomba és megszenteltetik.

 

24. Szent Iván - Búzavágó Szent János napja

Virágos szent János napja: Keresztelő Szent János születése. A szegedi kirajzású falvakban e napot Búzavágó Szent János napjának szokták emlegetni. A nyári napfordulat napja ez, amelyet ősidőktől fogva Európa-szerte lángoló tűz gyújtásával ünnepeltek. A tüzet háromszor kellett átugrani, hogy a tűz tisztító ereje átjárja az illetőt. Ez a Szent Iván vigíliáján, estéjén Európa-szerte gyakorolt kultikus, játékos célú tűzgyújtás és a tűz átugrása a tűztisztító, gyógyító, termékenyítő, szerelemvarázsló erejébe vetett archaikus hiten alapul.

 

27. László napja

László időjósnap, figyelik is az időjárást. E napon nagy viharra lehet számítani. Mura vidék népe azt tanácsolja: „Jól figyeld meg László napját, jó előre megjósolja az idő járását.”

 

29. Péter/Pál napja

Péter/Pál napja az ősi ünnep, az aratás kezdő időszaka. A gazdák ilyenkor kimentek a határba, megnézték a búzát, egy-két kaszasuhintást végeztek. Ez a nap ugyanis tilos nap, dologtiltó.

 

 

Ház körüli munkák

A június még mindig alkalmas bizonyos növények vetésére, de a már régebben elvetettek közül a betakarítás (zöldborsó) is beindul. A zöldborsó betakarítása után üresen maradt területre vethetjük többek között a céklát és az uborkát. Ilyenkor érdemes a téli retket elvetni, amely mézzel együtt köhögés ellen igen hatásos lehet a téli napokon. Arról nem is beszélve, hogy milyen értékes vitaminforrás lesz majd abban az időszakban. Palántázhatjuk a kései káposztaféléket, vethetjük a karós babot, a támasz mellé fészkenként 3-4 magot, 2-3 cm mélyre.

 

Nagyon kevesen ismerik a kolbásztököt, amelyik 3-5 méter magasba is felkúszik, és késő ősszel 70-100 cm hosszú kolbász formájú terméseket hoz. Érdemes felkötni, mert tekintélyes súlya van. Rántva is kiváló, ám a belőle készült fasírozott igazán különleges csemege!

 

Hasonlóan nagyra nő, de például a lugasok befuttatásához kiváló a Schott-féle lugas paradicsom. Egy tőről több tíz kilogrammnyi termést is hoz, igaz, szinte issza a vizet, akár 5-15 litert naponta. Megéri a minimális törődést, mert két termőtő az egész családot ellátja paradicsommal, nemcsak nyáron, hanem a késő ősszel, még a fagy előtt leszedett zöld termések hűvös, száraz helyen még januárban is beérnek.

 

 

Az illatos bodzavirágot gyűjtsük be és szárítsuk meg, kitűnő tea lesz belőle. A friss bodzavirág palacsintatésztában megforgatva és megsütve különleges étel. Egy 20 literes vödörbe szedjünk néhány marék bodzavirágot, engedjük tele tiszta vízzel és áztassuk benne 2-3 napig hűvös helyen, nehogy megbuggyanjon. Szűrjük le, édesítsük mézzel, és kitűnő ízű, igazi üdítőitalt kapunk belőle. Kevesen tudják, hogy a fekete bodza bogyójából nagyon finom lekvár készíthető különböző gyümölcsökkel kombinálva.

 

Júniusban virágzik a hárs. Gyűjtsünk a hársfavirágból és szárítsuk meg, hogy télen legyen meghűlés elleni, jó ízű teánk. Különösen jóízű élvezeti és egyben gyógytea készíthető belőle, a bodzavirággal együtt.

 

A csapadékos, hűvös idő elősegíti a peronoszpórafertőzést. Réz tartalmú szerekkel, zsurlóteával védekezzünk, kerülve a tűző napon történő permetezést.

 

A málna csak az egyéves vesszőkön terem, ezért kell a letermett részeket minden évben kivágni. Ezzel egyidejűleg távolítsunk el minden fölösleges sarjat is. Amint letermettek a vesszőink, szedés után szinte azonnal metszőollóval tőből vágjuk ki.

 

 

Mit lehet kapni júniusban a piacokon?

A karalábé, amely a káposztafélék családjába tartozik, rendkívül gazdag C-vitaminban, majdnem kétszerese a káposztáénak, de B1-vitaminból és biotinból is többet tartalmaz. Fajtatársai közül elsőként jelenik meg a piacon, így korai vitaminforrás. A megvastagodott, föld feletti szárát fogyasztjuk, de a levele is hasznos táplálék, különösen nyers salátaként. Levesként, főzeléknek, töltve és rakottan szokásos elkészíteni, de nyersen egészen kiváló ízű, és így hasznosul a legjobban, ahogyan azt dr. Henry Bieler is megállapította.

 

A gyökérzöldségek talán legfontosabbika, a sárgarépa is kapható már. Mivel az egészségünk számára annyira fontos karotin a külső részben található, ezért a legjobb csak vízsugár alatt erősen lekefélni vagy nagyon vékonyan hámozni. Nagyon sok káliumot és magnéziumot tartalmaz, de kiemelkedően magas a karotintartalma: 12 mg/100 g. Számtalan étel, elsősorban levesek alapanyaga, de nyers salátaként a legjobb felhasználni.

 

A retek a sláger ilyenkor a piacon. Táplálkozási értékét magas C-vitamin-tartalma adja, de egyes fajtáiban a B1-vitamin is jelentős. Csípős ízét allilmus tárolaj-tartalmának köszönheti. A tenyészidő hossza szerint lehet: hónapos, nyári és téli. Fogyasztása szinte csak nyersen szokásos, de így is a legjobb a szervezetünk számára.

 

A hagymafélék közül az újhagyma mindenki által kedvelt tavaszi/nyár eleji csemege. A vöröshagyma új hajtása fontos vitaminforrás az elsőként fogyaszthatók között. Jellegzetes csípős ízét a kéntartalmú aminosavak adják, amelyek közül az alliin a legfontosabb. Ez az eredetileg szagtalan vegyület a hagyma felaprításakor az alliináz nevű enzimmel kerül érintkezésbe, és ekkor keletkezik belőle a szúrós illatú allicin, amely a jellegzetes csípős ízét adja. Ehhez a hatáshoz hozzájárulnak még a kisebb mennyiségben jelenlévő mustárolajok is. Hihetetlenül jó a baktericid hatása. Még százezres hígításban is gátolja számos baktérium szaporodását. Illóolaj-tartalma serkenti a gyomornedv képződését, de a párolt, sütött (hőkezelt) vöröshagyma nagyon nehezen emészthető - bármennyire is finom az íze!

 

 

Bár ritkán árusítják az új, zöld fokhagymát, otthon is nevelhető, nagyon finom primőr! Ha a száraz hüvelyeseket nem számítjuk, a fokhagymának van a legmagasabb együttes szénhidrát- és fehérjetartalma. Hatóanyaga és hatékonysága jelentős mértékben megegyezik a vöröshagymáéval. Kitűnő fűszer, de rendkívül sokoldalú gyógyszer is. Az érelmeszesedésen és a vérnyomás szabályozásán javít, de nagyon jó paraziták, férgek irtására, torokgyulladásra stb.

 

A fejes saláta nagy biológiai és élvezeti értéke miatt kedvelt táplálék ebben az időszakban is. C-, B2-vitamin- és karotintartalma jelentős. Nálunk a fejes saláta terjedt el, de az USA-ban, Ausztráliában a szállítást jobban tűrő, hasonlóan jó tulajdonságokkal rendelkező jégsaláta az egyik legjobban kedvelt zöldség. Fogyasztása csak nyersen javasolt (a salátafőzelék szinte már semmit nem tartalmaz az eredeti jó tulajdonságaiból!). A nálunk elterjedt ecetes, tejfölös változat sem tartozik az egészséges táplálékok közé, mivel így már nehezebben emészthető.

 

A korai érésű cseresznye már kapható, amely különlegesen finom ízű. A csonthéjasok közül a legmagasabb a természetes cukortartalma, így könnyen lehet akár befőttként, akár lekvárként eltenni. C-vitamin-tartalma nem jelentős, de mivel ebben a korai időszakban ez az első fogyasztható gyümölcsök közé tartozik, ezért fontos a táplálkozástani jelentősége.

 

Szintén érik a meggy, ami a cseresznye mellett kedvelt gyümölcsünk. Kémiai összetevői között jelentős mennyiségben fordulnak elő a gyümölcssavak, amelyek a jellegzetes fanyar ízét adják. A citromsavból és almasavból kétszer annyi van benne, mint a cseresznyében. Cukortartalmuk közel azonos, élelmi rost-, ezen belül a pektin tartalma nagy.

 

 

Pikkelysömör vagy pszoriázis

Egyre gyakoribb betegség, egyike azoknak, amelyeknél a beteg ezt hallja: „Tanuljon meg vele együtt élni. A panaszok enyhíthetők, de a betegség nem szüntethető meg!” A hivatalos orvoslás különböző kenőcsökkel, krémekkel, holt-tengeri sófürdőkkel, napoztatással (ez már természetes gyógymód!) próbálja a bőrfelületen jelentkező rendkívül kellemetlen betegséget „visszatuszkolni” a bőr alá - kevés sikerrel. Olyan ez, mintha a számítógép monitorán megjelent hibaüzenet láttán szétszednénk a monitort, keresvén a hibát.

 

A természetgyógyászat álláspontja szerint minden betegség az ember belső világában keletkezik (mentális vagy érzelmi információhiány), a fizikai testre csak kivetül. Ilyenkor érdemesebb inkább a szoftverrel (lélek) vagy az operációs rendszerrel (gondolati, szellemi világ) foglalkozni, az eredményesebb lehet.

 

A betegség hátterében a külvilágtól való félelem miatti elhatárolódás áll. A beteg folyamatosan alulértékeli magát, és ellenségesen viselkedik a külvilággal szemben. Félelmében lelki páncélt szeretne magára húzni, amelynek megjelenése a fizikai testen a vastag bőrű emlősök bőrére emlékeztető képződmény lesz. Sajnos ez nem eléggé tartós, ráadásul a betegség tünetei az önbecsülését tovább gyengítik. Rosszul érzi magát a bőrében, és ettől agresszívvé válik, de ez belülről szenvedést okoz neki. Ördögi kör - vágyakozás a szeretet után, de az elhatárolódás is egyben tőle. Mivel a védőpáncél sérülékeny, arra figyelmezteti a beteget, hogy nyíljon meg, váljon sérülékennyé és fogadja be a külvilágot. Tegye ezt annak ellenére, hogy ezáltal kiteszi magát újabb lelki sérülések veszélyeinek, és olyan emberek kénye kedvére, akik esetleg visszaélnek jóindulatával. Ez a feladata lelki síkon.

 

Fizikailag a pszoriázis méregtelenítési probléma. Mivel a máj már nem képes egyedül ellátni a méregtelenítési feladatokat, „segítségül hívja” a bőrt, mint másodlagos méregtelenítő szervet. Egyike azon betegségeknek, amelyeknél elengedhetetlen az állati eredetű ételek teljes elhagyása. A gyógyuláshoz vezető út szigorú böjtkúrákon és vegetáriánus táplálkozáson át vezet. El kell hagynia étrendjéből a finomított cukrot, az állati fehérjéket és zsiradékokat tartalmazó ételeket. Meg kell értenie, hogy ez már élete végéig így lesz, ami nem csak nem büntetés, hanem egy magasabb tudatosságú teljesebb létforma. A legnagyobb kárt ezeknek a betegeknek a sajtok okozzák, amit általában nagyon szeretnek. Sajnos az étrendben a minimális visszatérés a régi állapothoz visszaesést eredményez, ezért érdemes meggondolni, hogy megéri-e az élvezet az érte „járó büntetést”.

 

Természetesen sokat segíthet a gyógyulási folyamat gyorsításában és a regenerációban a kellően felépített biorezonancia-terápia. A kezelés komplex; egyszerre tartalmazza az életmód a táplálkozás- és a szemléletbeli váltást, illetve a méregtelenítést, az immunrendszer erősítését, a hiányok pótlását (aminosavak, telítetlen zsírsavak), a testmozgást és a légzés terápiát. (A pszoriázisról részletesen lásd Kürti Gábor Pikkelysömör című cikkét a 36-38. oldalon.)

 

 

Testmozgás, sport

Az ilyenkor már állandósult jó időre biztosan lehet számítani, így minden olyan sportnak hódolhatunk, amely a szabadtéren művelhető. A nyitott medencékben jót tesz a mindennapos úszás. Ez a mozgásfajta elsősorban a tüdő kapacitásának növelésében jelent segítséget, de felfrissíti a vérkeringést azokon a szakaszokon is, ahol egyébként már nagyon lelassult, pl. a perifériás szakaszokon. A rendszeresen gyakorolt úszás segíti a mozgásszervi betegségek rehabilitációját.

 

Természetesen az egészségmegőrzésben is fontos a szerepe, hiszen olyan izomcsoportokat mozgat meg, amelyeket a főleg ülőmunkát végző városi emberek alig mozgatnak meg. Akkor igazán hatékony, ha nem csak önmagában, hanem valamilyen egyszerűen elvégezhető gimnasztikával is összekötjük.

 

 

Ma már a legtöbb uszodában található szauna is, ami az úszással egybekötve kitűnő alkalom a szervezet méregtelenítésére. Mivel ilyenkor a szervezetből az izzadtsággal együtt a méreganyagok is távoznak, fontos, hogy a testsúlyunk ugyanolyan legyen a szaunázás után, mint előtte. Ezt mindig tiszta vízzel pótoljuk, mert így a sejtjeinkben megtörténhet a salaktalanítás és méregtelenítés. Ha alkoholos vagy cukortartalmú „üdítő” italokkal pótoljuk, akkor nemhogy nem segítettük, hanem inkább gátoltuk a méregtelenítést. Aki rendszeresen szaunázik, az tudatosan cseréli ki a szervezetében levő vizet jobb minőségűre, ezzel hozzájárulva is a test bioinformatikai rendszerének megújításához. Serkenti az anyagcsere-folyamatokat - több salakanyag távozik -, javul az immunrendszer működése. Ha a sportot és a szaunát összekötjük meditációval, mindjárt kiderül, hogy jóval hatékonyabb, hiszen a lelki és szellemi testünk is megkapja a felfrissüléséhez szükséges körülményeket.

 

 

Szellemi, lelki (kulturális) táplálék

A jó idő hatására megnő az esélye a szabadtéri szellemi elfoglaltságoknak. Az egész heti hajszolt élet (munka, tanulás, család stb.) után hétvégén keressünk elfoglaltságot a szabad ég alatt. A komolyzenei, rock-, pop- vagy egyéb koncertek (mindenkinek a saját ízlésvilágának megfelelően) jó esélyt adnak a szellemi, érzelmi kikapcsolódásra, relaxációra. Esetleg fogjuk kézen a párunkat vagy a teljes családot, és sétáljunk egyet lakóhelyünk valamilyen kellemes terén, tópartján (ha van ilyen) és beszélgessünk. Meglátjuk, csoda fog történni! Kiderül, hogy a nagy rohanásban eltávolodtunk egymástól, és jólesik a gondolatainkat kicserélni. Ugye, hogy elég régen nem tettük ezt?

 

Ha valaki egyedül szeretne lenni, menjen el egy csendes parkba, erdőbe, döntse neki a hátát egy nagy méretű fának, hunyja be a szemét és engedje át magát teljesen a gondolatainak, a hely szellemének. Meglátja, hogy érzelmileg és szellemileg feltöltődik, sokkal jobban jár, mintha a feszültség enyhítésére zajos kerti partyt szervez jelentős étel- és alkoholfogyasztással egybekötve. Néha ennek is eljöhet az ideje, de a stresszhelyzetet ez nem oldja meg, csak a másfajta stimuláció időlegesen eltereli a figyelmet a gondokról.

 

 

Receptek

A nyári hónapokban olyan bőségesen áll rendelkezésre a friss zöldség, hogy feltétlenül ki kell használni. Mindenki a saját kreativitásának megfelelően válogasson össze 5-7 fajtát és vágja össze kisebb vagy nagyobb darabokra, attól függően, hogy miként szereti. A tetejére ezeket az egyszerű, ám rendkívül tápláló és jóízű, tofuból készült öntetet ajánljuk.

 

Fűszeres, fokhagymás salátaöntet tofuval

Hozzávalók: 15 dkg tofu, 2 evőkanál olívaolaj (napraforgó, kukorica, szója), 1 gerezd fokhagyma, 1 teáskanál ételízesítő, 1 mokkáskanál majoránna, 1 mokkáskanál bazsalikom, 2 mokkáskanál lestyán.

Amennyiben valaki kedveli a franciasalátát, de magas a koleszterinszintje, ezért nem akar majonézt használni, akkor bátran helyettesítse a tojást tofuval, az alábbiak szerint.

 

Tofumajonéz

Hozzávalók: 30 dkg tofu, 5 evőkanál olívaolaj, 4 evőkanál citromlé, 4 evőkanál mustár, 1 teáskanál tengeri só, 2 evőkanál gyümölcscukor vagy méz.

Elkészítése: az összes hozzávalót tegyük turmixgépbe és nagy fordulaton turmixoljuk össze.

Az elkészült majonézből már egyszerűen el lehet készíteni a franciasalátát.

 

Franciasaláta tofumajonézzel

Hozzávalók: 500 g franciasaláta zöldségkeverék, 2 db csemegeuborka, 1 evőkanál összevágott petrezselyem zöldje, 1 mokkáskanál tengeri só, tofumajonéz.

Elkészítése: a zöldségeket a sóval pároljuk meg fedő alatt, majd kihűlés után adjuk hozzá az apróra vágott petrezselyemzöldet és a felkarikázott csemegeuborkákat. Az egészet keverjük össze tofumajonézzel és hűtőszekrényben érleljük néhány órát.

Varga Sándor
XI. évfolyam 6. szám

Címkék: gyomordoktor

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.