Natúrkonyha

A lép és a gyomor erősítése

Tudatos táplálkozás, jobb közérzet – Főzzünk az évszakoknak megfelelően!

Főzzünk összhangban az évszakokkal és az öt kínai elemmel! A praktikus tippek és az ízletes receptek jóvoltából egészségesebbek lehetünk.


 

Nyár végén az energikus tűz elveszti a befolyását, és újra a föld és a fém elem kerül inkább az előtérbe. Éppen ezért augusztus és szeptember alkalmas időpont arra, hogy újra erősebben koncentráljunk önmagunkra, megbirkózzunk a stresszel és megtaláljuk belső egyensúlyunkat.

 

Az öt elemről szóló tanításban a föld a stabilitás és a biztonság jelképe, de tágabb értelemben a családi összetartásé is. A középpontot és az érettség idejét szimbolizálja – az életben és az évszakok sorában egyaránt. Ezzel magyarázható, hogy az aratás időszakát gyakran a föld elemhez sorolják. Ilyenkor a természet a gabona-, gyümölcs- és zöldségfélék sokaságát kínálja nekünk, amelyekkel kiválóan erősíthetők a föld elemhez tartozó szervek. A jól táplált föld elem abban is segít, hogy sakkban tartsuk a tűz elemet, és ezzel elkerüljük az idegességet, a hiperaktivitást és a stressz egyéb hasonló tüneteit.

 

 

Miért olyan fontos a középpont erősítése?

A föld elem szervei, a gyomor, a lép és a hasnyálmirigy a kínai orvoslás szemszögéből nézve nemcsak az emésztésért felelősek, hanem ezen kívül feladataik közé tartozik támogatni a testet a csi termelésében, és ezzel gondoskodni a megfelelő hőről és vitalitásról. Ha ez a funkciókör kibillen az egyensúlyából, akkor fáradtnak és levertnek érezzük magunkat, testileg-szellemileg kimerültnek. Mindehhez nemritkán további tünetek is párosulnak, úgymint gyenge emésztés, szédülés, puffadt vagy megkeményedett has, vizes széklet és sűrűn változó vércukorértékek. A súlyproblémák is gyakran a középpont meggyengült erejére vezethetők vissza. Ilyenkor előfordulhat, hogy akkor is hízunk, ha alapvetően nem eszünk sokat. Mások pedig lefogynak, és képtelenek visszaszerezni az egészséges testsúlyukat.

 

Az árpából vagy kölesből készült kása az öt elemről szóló tanítás szerint természetesen édes és jó energiaforrás
 

 

Ha meggyengül a gyomor, a lép és a hasnyálmirigy csije, akkor tanácsos olyan zöldségeket az étlapunkra tenni, amelyekre erős szénhidráttartalom jellemző: sütőtök, sárgarépa, csicseriborsó, bab, borsó, pasztinák. Melléjük enyhén csípős és melegítő hatású fogások kerüljenek: vöröshagyma, póréhagyma, fekete bors, gyömbér, fahéj, édeskömény, szerecsendió. Tanácsos a kosztot főként főtt ételekből összeállítani, és a naponta elfogyasztott mennyiséget több kisebb étkezésre elosztani.

 

 

Az édes nem egyformán édes

A föld elemhez hozzátartozik az édes íz is, ez azonban nem azt jelenti, hogy csupa édességet kell ennünk. Csak a teljes értékű táplálékokban található természetes cukrok, szénhidrátok gazdagok ásványi anyagokban, és alakulnak át az emésztés során tartós energiává.

 

Mielőtt életünket meghódították volna a kész és mélyhűtött ételek, amikor még az ember az ételeihez a hozzávalókat nem a szupermarketből, hanem a saját kertjéből szerezte be, akkoriban az olyan zöldségek, mint a pasztinák vagy a sárgarépa édesnek számítottak. Hasonlóképpen az árpából vagy kölesből készült kásák, amelyek magától értetődően előfordultak a reggelizőasztalon. Az ipari élelmiszer-termelés megjelenésével fordult a kocka, és alig akad olyan készétel, amelyben ne lenne rengeteg cukor vagy mesterséges édesítőszer.

 

A krónikus fáradtság annak a jele lehet, hogy az emésztőrendszer túlterhelt


Ezzel az a baj, hogy az édesítőszerek és a fehér cukor általában függőséget alakítanak ki: a szervezet mind többet követel belőlük abban a hiú reményben, hogy így majd erősíteni tudja a középpontját. Valójában sajnos éppen az ellenkező a helyzet, mivel a vérünkben nagy mennyiségben keringő cukor rendkívüli mértékben megterheli a gyomrot és a hasnyálmirigyet. Ennek következményeként a test túlsavasodik és az értékes ásványi anyagok tönkremennek. Az emésztőrendszer legyengül és megakadályozódik a további ásványi anyagok felszívódása – azaz ördögi kör alakul ki. Az iparilag feldolgozott cukor ugyan átmenetileg nagy energiát ad, nagyobb mennyiségben azonban gyengíti az emlékező- és koncentrálóképességet. Ezen kívül agresszívvé és hiperaktívvá tesz – olyan jelenségek ezek, amelyeket manapság főként gyerekeknél igen gyakran figyelhetünk meg.

 

Késő nyári receptek szezonális hozzávalókkal

Az időjárás néha kegyes hozzánk, és nyár végén még megajándékoz minket néhány szép, meleg nappal. Az esték viszont már hűvösebbek, ezért a következő receptekben mindig találunk melegítő hatású hozzávalókat.

Céklasaláta

Hozzávalók 4 személyre: 3 közepes méretű cékla (előfőzött) (tűz), 1 kis alma (föld), 50 g dió (föld), 1 kis salotthagyma (fém), 2 teáskanál torma (fém), tengeri só (víz), fél narancs leve (fa), 100 g zsírszegény joghurt (fa), 1-1 ág oregánó (tűz), tárkony (föld) és menta (fém).

 

Céklasaláta

 

Elkészítése: Az előfőzött céklát vágjuk kockára. A hagymát szeleteljük fel és forrásban lévő vízben blansírozzuk. A diót vágjuk durva darabokra, az almát hámozzuk meg és kockázzuk fel, majd az egészet a hagymával együtt adjuk a céklához. A tormát keverjük össze egy csipet sóval, a joghurttal és a narancslével, majd a szószt is adjuk a céklához és jól keverjük össze. Ízlés szerint ízesítsük oregánóval, tárkonnyal és mentalevelekkel. Tálalás előtt legalább egy órán át hagyjuk szobahőmérsékleten állni, hogy az ízek jól összeérjenek.

 

Klasszikus paradicsomleves

Hozzávalók 4 személyre: 1 kg friss, szabadföldi bioparadicsom (fa), 1 közepes vöröshagyma (föld), 1 gerezd fokhagyma (fém), 1 kis doboz paradicsomvelő (fa), 2 ágacska friss oregánó (tűz) (vagy egy csapott teáskanálnyi szárított), 1 szál zeller (föld), bors (fém), só (víz), 162 csokor friss petrezselyem (fa).

 

Paradicsomleves

 

Elkészítése: A friss paradicsomot öntsük le forró vízzel és húzzuk le a héját. Kockázzuk fel. Vágjuk kockára a hagymát, a zellert és a fokhagymát, majd 1 evőkanál olívaolajban pirítsuk meg. Adjunk hozzá egy csipet sót, majd a paradicsomot, és rövid ideig forraljuk össze. Adjuk hozzá a paradicsomvelőt és az oregánót és öntsük fel körülbelül fél liter meleg vízzel.

 

Kis lángon lassan főzzük, közben kevergessük, hogy ne égjen oda. Ha túl sűrű, adjunk még hozzá egy kis meleg vizet. Addig főzzük, amíg a paradicsomdarabok jól szétfőnek. Adjunk hozzá egy kis olívaolajat és botmixerrel pürésítsük. Végül ízesítsük borssal és sóval, és szórjuk meg apróra vágott petrezselyemmel.

 

Gombás rizottó

Hozzávalók 4 személyre: 400 g rizs (fém), 2 gerezd fokhagyma (fém), 2 kis hagyma (fém), bors (fém), 1 csipet tengeri só (víz), 150 ml száraz fehérbor (fa), néhány csepp citromlé (fa), 1 késhegynyi kurkuma (tűz), 30 g pecorino sajt (tűz), 900 ml zöldségleves (föld), 20 g szárított gomba (föld), 2 evőkanál olívaolaj (föld).

 

Elkészítése: A zöldséglevest egy fazékban forraljuk fel, a szárított gombát vágjuk csíkokra és adjuk a forró leveshez. Aprítsuk fel a hagymát és a fokhagymát. A rizst mossuk meg és szárítsuk meg.

 

Egy nagy serpenyőben hevítsük fel az olajat és dinszteljük meg benne a hagymát és a fokhagymát. Adjuk hozzá a rizst, és addig kevergessük, amíg a rizsszemek kissé átlátszóakká válnak. Adjunk hozzá egy csipet sót és öntsük fel a fehérborral. Folyamatos keverés közben párologtassuk el a bort. Adjuk hozzá a kurkumát és a forró leves negyedrészét. Jól keverjük össze, vegyük kicsire a gázt, és folyamatos keverés közben öntsünk hozzá még a zöldséglevest. Addig folytassuk, amíg a rizs magába szívja a levest a gombával, és krémes lesz. Ez a rizs fajtájától függően körülbelül 20 percet vesz igénybe. Akkor készült el, ha a rizs belül kicsit kemény, de kívül jó puha. Vegyük le a tűzről a rizottót, ízesítsük sóval, borssal, némi citromlével. Keverjük hozzá a reszelt sajtot és azonnal tálaljuk.

 

Spenótos-bazsalikomos lasagne

Hozzávalók 4 személyre: 16 szelet lasagnelap (föld), 750 ml paradicsomszósz friss paradicsomból (fa), 200 g ricotta (fa), 50 g friss bazsalikom (tűz), 500 g spenót (föld), 20 g fenyőmag (föld), 1 evőkanál olívaolaj (föld), 50 g reszelt parmezán (fém), 1 salotthagyma (fém), 2 gerezd fokhagyma (fém), só (víz).

 

Elkészítése: A spenótot pucoljuk meg és mossuk meg. Egy fazékban az öblítővízzel együtt lefedve hagyjuk, hogy összeessen, nyomjuk ki belőle a folyadékot és vágjuk finomra. A finomra vágott hagymát és fokhagymát az olívaolajon dinszteljük meg, a fenyőmagot szárazon pörköljük meg, a paradicsomszószt melegítsük fel, a bazsalikomot vágjuk finomra.

 

Spenóos-bazsalikomos lasagne

 

Keverjük össze a ricottát, a bazsalikomot, a spenótot, a párolt hagymát és fokhagymát, majd ízesítsük sóval.

 

A sütőforma aljára öntsünk egy kis paradicsomszószt, tegyünk le négy lasagnelapot, oszlassuk el rajta a spenótos keverék egyik felét, szórjuk meg a fenyőmag egyharmadával. Takarjuk le négy tésztalappal, öntsük le paradicsomszósszal, szórjuk meg reszelt sajttal, majd tegyünk rá újabb tésztaréteget. Kenjük rá a maradék spenótos masszát, szórjuk meg fenyőmaggal, fedjük le tésztával és öntsük rá a maradék paradicsomszószt.

 

Sütőben 200 foknál addig süssük, amíg a tészta megpuhul. Tálalás előtt szórjuk meg reszelt sajttal.

 

Quinoa thai zöldséggel

Hozzávalók 4 személyre: 400 g quinoa (föld), 400 g sárgarépa (föld), 2 evőkanál szezámolaj (föld), 400 ml kókusztej (föld), 250 g kukorica (föld), 1 piros paprika (föld), 1-1 csipet cayenne-i bors (fém) és őrölt kardamom (fém), tengeri só (víz), 150 g szójacsíra (fa), negyed teáskanál kurkuma (tűz), 1 evőkanál agávészirup (föld).

 

Elkészítése: A quinoát tegyük szitába, öblítsük át forró vízzel és csöpögtessük le. Forraljunk fel 1 l vizet némi sóval, és lefedve, közepes hőfokon addig főzzük benne a quinoát, amíg felszívja a vizet (néhány perc).

 

Quinoa thai zöldséggel

 

Reszeljük le a sárgarépát, a paprikát vágjuk nagyobb darabokra. Hevítsük fel az olajat, forgassuk meg benne a répát és a paprikát, öntsük fel kókusztejjel. Lefedve főzzük 3 percig. Adjuk hozzá a kukoricát, és főzzük további 2 percig. Ízesítsük agávésziruppal vagy mézzel, csilivel, sóval. Adjuk hozzá a szójacsírát, szórjuk meg kurkumával. A quinoát tálaljuk a zöldségekkel.

 

Extra tipp: Ezt az ételt gazdagíthatjuk tenger gyümölcseivel vagy garnélarákkal. Ehhez a rákot kissé pirítsuk meg olajban és adjuk a zöldséghez.

 

Amaránt-tönkölybúza gofri

Hozzávalók 8-10 darabhoz: 1/3 zacskó sütőpor (fa), 151 g tönkölybúzaliszt (tűz), 80 g puha vaj (föld), 80 g méz (föld), 1 csomag vaníliás cukor (föld), 3 tojás (föld), 120 g finom amarántliszt (föld), 375 ml szójatej (föld), 1-1 csipet szerecsendió (fém) és só (víz).

 

Amaránt-tönkölybúza gofri

 

Elkészítése: A puha vajat keverjük krémesre a mézzel és a vaníliás cukorral. Adjuk hozzá a tojások sárgáját, a szerecsendiót és a sót. Keverjük össze a sütőport, a tönkölybúza- és az amarántlisztet, és a szójatejjel együtt adjuk a vajas-tojásos keverékhez. Keverjük jól el. Verjük fel a tojások fehérjéjét és adjuk a tésztához. Süssünk belőle ropogós gofrikat.

-me-
XVII. évfolyam 9. szám

Címkék: lép és gyomor erősítése, natúrkonyha receptek, táplálkozás évszakok szerint

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.