Natúrkonyha

Avokádó az étlapon

Az erdő vaja


A zsírtartalmú avokádó jól felhasználható vaj pótlására

 

A Dél-Amerikából származó avokádót magas zsírtartalma miatt „az erdő vajának” is nevezik. Mexikó meghódítása után, a spanyolok révén jutott el Európába is. Mintegy 400 fajta avokádó létezik. A héja  többé kevésbé fénylik, sima, érdes vagy ráncos, színe a zöldtől a lilán át a csaknem feketéig terjedhet. Vannak közöttük hosszúkás és kerekded formájúak, nagy vagy kicsi méretűek. A legzamatosabb fajtának, a „Hass”-nak sárga húsú kis termése van, ráncos és a héja csaknem fekete.

 

Avokádót egész évben vásárolhatunk. A kemény gyümölcsök otthon problémamentesen utánérnek, ha újságpapírba becsavarjuk és 2-3 napig szobahőmérsékleten tartjuk. Ha a héját hüvelykujjunkkal benyomjuk, s az enged a nyomásnak, akkor az avokádó fogyasztásra éretté vált.
A zöldes árnyalatú világos gyümölcshúst ekkor olyan tejszínes-krémes dióíz jellemzi, amely citromlé  hozzáadásával még jobban kihangsúlyozható. Az érett gyümölcsök hűtőszekrényben még kb. 8 napig eltarthatóak. A barna foltos zöld avokádó már túlérett, ilyenkor keserű és ízetlen.

 

Az avokádót többnyire hosszában felezik meg, nagy magját eltávolítják. A bőrszerű külső héjat egy hegyes késsel lehúzhatjuk.
Püréhez, krémhez kanállal szedjük ki a héjából a gyümölcshúst. Azért, hogy a levegőn ne színeződjön el barnás-szürkére, rögtön csepegtessünk rá zöld citromot vagy citromot. Egy evőkanálnyi joghurt a masszában szintén hátráltatja a beszürkülést. Ha csak egy fél avokádóra van szükségünk, akkor a tárolandó másik felében hagyjuk benne a magot, takarjuk le fóliával és tegyük be a hűtőszekrénybe.

 

Ha szétnyomtuk a gyümölcshúst, tetszés szerint fűszerezzük és kenyérre kenve pástétomnak használjuk. Ennek pikáns mexikói változatát guacamole néven ismerhetjük meg (l. a receptek között). Az avokádó húsa főzéskor kellemetlenül keserű lesz, levesben ezért csak egész kicsit szabad melegíteni.

 

Az avokádó a sok ásványi anyagon (kálium, magnézium, vas) és vitaminon (B, E, K) kívül legfeljebb 30 százalékos mértékben tartalmaz többszörösen telítetlen zsírsavakat, valamint fehérjét az összes létfontosságú aminosavval. Ezért ez a gyümölcs kifejezetten egészséges, de nem éppen kalóriaszegény (kb. 220 kcal/100 g).

 

 

Receptek:

Avokádó - tejszínkrémleves 

Hozzávalók 2 személy részére: Fél liter intenzív zöldségleves (erőleves), 1 db érett avokádó, 3 evőkanál főzőtejszín, só, bors, esetleg egy kis sherry.

 

Az avokádó-krémlevest pótlólag díszíthetjük még zöld citrommal vagy citromkarikákkal

 

Elkészítése: Kiszedjük az avokádó húsát és a tejszínnel összeturmixoljuk. A forró erőlevest levesszük a tűzhelyről és belekeverjük az összeturmixolt  avokádókrémet. A levest már újra ne forraljuk fel! Sóval, borssal, esetleg sherryvel ízesíthetjük. Tálalhatjuk pirított kenyérkockával.

 

Guacamole (Mexikói zöldségétel)

Hozzávalók 4 személy részére: 2 db avokádó, 1-2 zöld csilipaprika, 1 db paradicsom, 1 db tavaszi friss zöldhagyma, 1 csokor korianderzöld, 1 db limetta (zöld citrom) vagy citrom, tengeri só.

 


A guacamolét klasszikus módon kukoricacsipsszel (puffasztott kukoricapehellyel) fogyasztják. Igen ízletes azonban szendvicsnek is teljes kiőrlésű magos kenyéren

 

Elkészítése: Az avokádókat elfelezzük, kimagozzuk, húsukat egy kanállal héjukból kikanalazzuk és szétnyomjuk. A zöld citromot kipréseljük, és levét hozzáadjuk az avokádómasszához. A csilipaprikákat kimagozzuk és apróra vágjuk. A paradicsomot meghámozzuk, kimagozzuk és apró kockára vágjuk. A hagymát és a korianderzöldet is felvagdossuk. Minden hozzávalót összekeverünk, majd sóval ízesítjük.

 

Avokádó-grépfrút saláta

Hozzávalók 4-6 személy részére: 2 db grépfrút, 2 db narancs, 2 db avokádó, 1 csokornyi rukkola vagy 1 fejes saláta, 1 evőkanálnyi aprított borsmentalevél, frissen őrölt bors.

 

Az avokádó-grépfrút saláta ecet és olaj nélkül készül

 

Elkészítése: A gyümölcsöket meghámozzuk, a grépfrútot és narancsot kifilézzük (részekre szedjük). Mindezeket összekeverjük. Salátatálon szépen elrendezzük, borsmentával és borssal megszórva tálaljuk.

 

Avokádósaláta lencsével

Hozzávalók 2 személy részére: 10 dkg vörös lencse, salátalevelek, 1 db avokádó, 2 db paradicsom kis kockára vágva, balzsamecet (Balsamicoessig), olívaolaj, tengeri só, frissen őrölt bors, bazsalikom, petrezselyemzöld vagy snidling apróra vágva ízlés szerint.

 

Elkészítése: A vörös lencsét sótlan vízben 3 percig főzzük, vizét leöntjük, hideg vízzel átöblítjük és jól lecsepegtetjük. A tányérokra kiterítjük a salátaleveleket. Az avokádót lehéjazzuk, a magját eltávolítjuk, húsát hosszú csíkokra vágjuk, melyeket elosztunk a salátaleveleken és megszórjuk őket a  paradicsomkockákkal. Ecetből, sóból, borsból és olajból salátaszószt keverünk, és a főtt lencse közé keverjük. A lencsét egyenletesen elosztjuk a saláta tetején, majd apróra vágott zöldfűszerrel beszórjuk.

 

Medvehagyma rizottó

Hozzávalók 4 adaghoz: 1 db közepes nagyságú hagyma, 3 csokor medvehagyma, 40 dkg kerek szemű natúr rizs vagy rizottónak való rizs, 1,25 liter  zöldségleves, 4 evőkanál olívaolaj, tengeri só, frissen őrölt bors, 5 dkg frissen reszelt parmezánsajt.

 

Elkészítése: A hagymát apróra vágjuk. A  medvehagyma leveleit megmossuk, megszárítjuk és csíkokra vágjuk. Az olívaolajat egy mély serpenyőben vagy egy fazékban felhevítjük, a hagymát üvegesre sütjük benne. Egy maroknyi medvehagymát hozzáteszünk, és az egészet néhány percig gyenge tűzön pároljuk, miközben fakanállal forgatjuk. Ezzel egy időben felforraljuk az erőlevest. A rizst (mosatlanul) beletesszük a serpenyőbe, átkeverjük mindaddig, míg a rizsszemek átitatódnak olajjal. A forró zöldséglevest merőkanállal fokozatosan újra és újra hozzáadjuk. A folyamatos keveréshez itt is fakanalat használjunk. Ha a rizs felszívta a folyadékot, továbbadagoljuk a levest mindaddig, míg a keverést folytatva a rizs kb. 20 perc múlva fogyasztható puhaságúvá válik. Sóval, borssal ízesítjük. A fazekat letakarjuk egy konyharuhával, és rátéve az edény fedelét tíz percig állni hagyjuk, hogy a rizs szépen megszívja magát a párában. Ezután a maradék medvehagymát belekeverjük a reszelt sajtba és rögtön tálaljuk.

Borsik Zsuzsa
XVII. évfolyam 3. szám

Címkék: avokádó, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2018. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.