Natúrkonyha

Burgonya az étlapon 2.


Az őszi betakarítást követően megkezdődik a burgonya szezonja. A fényen megzöldült fiatal gumókban levő chaconin és szolanin nevű anyag (alkaloid) heveny mérgezést okozhat, ezért ha a burgonyán zöld elszíneződést találunk, dobjuk ki.

A szolanin már kis mennyiségben is migrént, hányingert, álmosságot és lázat okozhat. Ebben a sok szénhidrátot tartalmazó növényben fehérje és rostanyag, valamint nagy mennyiségű C-vitamin és kálium is található. A burgonya rostjának és tápanyagainak nagy része a héjában van. C-vitamin-tartalma a szedést követően csökken, s a sütés-főzés hatására lebomlik. Ha vízben főzzük a burgonyát, a C-vitamin egy része a főzőlében marad, s az áttört burgonya C-vitamin-tartalma a legkisebb. Vitaminvesztés következik be a burgonya felszínén keresztül is, ha az levegővel érintkezik. Vagyis ha minél több szeletre vágjuk a krumplit, vitamintartalma annál inkább csökken. Egyes vélemények szerint a burgonya hizlal. Ez a vélemény azért nem helytálló, mert a testsúlygyarapodásért leginkább az a zsiradék a felelős, amiben elkészítik, vagy amit az asztalnál vaj vagy tejföl (telített zsír) formájában hozzáadnak. Aki fogyni szeretne, ne zsírban sült, hanem vízben főtt vagy (sütőben) héjában sült burgonyát fogyasszon. Sokféleképpen felhasználhatók ezek az egészséges táplálékot adó gumók.

 

 

Receptek

Burgonyasaláta (grúz recept)

Hozzávalók: 50 dkg burgonya, 1,5-2 dl almalé, 1 fej vöröshagyma, zöldpetrezselyem, pirospaprika, kapor, só ízlés szerint.

 

Elkészítése: A meghámozott burgonyát megfőzzük, majd karikára vágjuk (jobb héjában megfőzni). Ízesítjük sóval, meghintjük pirospaprikával. Hozzáadjuk a karikákra vágott vöröshagymát, és ráöntjük az almalevet. Mindezt jól összekeverjük. Tálaláskor ízlésesen kaporral, zöldpetrezselyemmel díszítjük.

 

Burgonyás hagymaleves sajtkockával (olasz recept)

Hozzávalók: 50 dkg póréhagyma, 50 dkg lisztesen fövő burgonya, 1 liter zöldségleves, 2 evőkanál vaj, 1 csokor petrezselyem, 15 dkg gorgonzola vagy hasonló sajt, 3 evőkanál citromlé, bors, vegetáriánus fűszersó, vágott dió a díszítéshez.

 

Elkészítése: A póréhagymát karikára vágjuk, a burgonyát meghámozzuk és apró kockákra vágjuk. A vajat egy nagy fazékban felhevítjük, s megpároljuk benne a burgonyát és a póréhagymát. Zöldséglevessel felöntjük, közepes hőfokon 10-15 percig főni hagyjuk A sajtot apró kockákra vágjuk, tálalás előtt a sajtdarabokat belekeverjük a levesbe, s hagyjuk elolvadni. Citromlével, borssal, fűszersóval ízesítjük tetszés szerint. Az apróra vágott petrezselymet beletesszük és a vágott diót a tetejére szórjuk.

 

Tortilla (spanyol burgonyarecept)

Hozzávalók: 65 dkg burgonya (nem szétfövő fajta), 2 db közepes vöröshagyma, 5 tojás, 8 evőkanálnyi olívaolaj, 1 evőkanál kapri- vagy olívabogyó köretnek, fűszersó ízlés szerint.

 

Elkészítése: A meghámozott burgonyát 15 percig (harapható puhaságúra) főzzük. Lehűtjük és szeletekre vágjuk. A lehéjazott hagymát karikára vágjuk, 2 evőkanál olívaolajban megpároljuk és kivesszük a serpenyőből. Ezután 3 evőkanálnyi olajat felhevítünk ugyanebben az edényben, s átsütjük benne a burgonyaszeleteket. Fűszersóval ízesítjük, s hűlni hagyjuk. A tojásokat összekeverjük, felverjük, fűszersóval ízesítjük, és a burgonyaszeleteket, hagymakarikákat hozzáadjuk, felhevítjük a serpenyőben, s a burgonya-tojás masszát 5 percig sütjük benne. A megfordításához egy tányért használunk, így a másik oldalát is készre sütjük. Kapribogyóval díszítjük. Melegen is fogyasztható, hidegen pedig kiváló friss zöldséggel vagy salátával.

 

Sült burgonya (amerikai recept)

Hozzávalók: 4 db lisztes főzőburgonya (30 dkg/db), 20 dkg tejszínes krémsajt vagy fűszervaj, 1 csokor metélőhagyma, ízlés szerint fűszersó.

 

Elkészítése: A burgonyát megmossuk és 15 percig héjában előfőzzük. Ezután alufóliába becsomagoljuk, és előmelegített sütőben 200 fokon 45 percig sütjük. A krémsajtot fűszersóval ízesítjük. Az átsült burgonyákat felső vékonyabb csúcsuknál keresztben bevágjuk és könnyedén széthúzzuk. A krémsajtot vagy fűszervajat rátesszük a burgonyákra, s metélőhagyma-rolócskákkal díszítjük.

 

Szilvás gombóc (osztrák recept)

Hozzávalók: 1 kg héjában frissen főzött lisztes burgonya, 15 dkg lazán átszitált teljes kiőrlésű tönkölyliszt, 2 tojás, só, 1 csipet szerecsendió, 3 evőkanál olvasztott vaj, 20 db kimagozott szilva.

 

Mogyorós töltelék: 10 dkg finomra őrölt mogyoró, 3 evőkanál barna cukor, 1 teáskanálnyi fahéjjal elkeverve, 7 dkg forró vaj leöntéshez.

 

Elkészítése: A még forró burgonyákat lehéjazzuk, rögtön átpréseljük krumplinyomón, s picit hűlni hagyjuk. A lisztet, tojást, fűszereket és a lehűlt vajat a burgonyamassza közé keverjük. Mintegy 7 cm-es átmérőjű tekercset, roládot formázunk, s 1 cm vastagságú szeleteket vágunk. A kimagozott szilvákba egy fél teáskanálnyi mogyorókeveréket töltünk, majd egyenként a tésztaszeletekbe beletöltjük. A gombócokat enyhén sós vízben megfőzzük nem nagy hőfokon, 15-20 percig. 7 dkg vajat felforrósítva a maradék mogyorókeverékkel összekeverjük és a kész gombócokra tesszük. Szilvakompóttal gazdagítjuk.

Borsik Miklósné
XII. évfolyam 11. szám

Címkék: burgonya, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.