Natúrkonyha

Cékla

Egészséges élvezet vörösben


 

Külsőleg nem éppen tetszetős, de jó tulajdonságait a cékla vagy vörös répa csak akkor nyilvánítja ki, ha belső minőségeivel foglalkozunk. Sokan csak édes-savanyú salátaként üvegben eltéve vagy téli saláták kiegészítőjeként (heringsalátához) ismerik. Emellett a vörös répa rendelkezik mindazzal az előnnyel, ami feljogosítja arra, hogy táplálkozásunk szólistájaként sikert arasson.

 

Tipikusan jellemző e gyökérzöldségre a sötét vörös szín, éppen ezért gyakran a háziasszonyok réme. Műanyag asztalterítő és gumikesztyű, valamint lemosható kötény használata ajánlott, ugyanis leve makacs foltot hagy.

 

Csak akkor tűnik el, ha rögtön forró vízzel gyorsan átmossuk. A cékla ezt a színét a magas betaninkoncentrácio és némi antocián révén kapja. A betanin (E-162) nevű természetes vörös színezőanyagot mindenesetre csak olyan élelmiszerek színezéséhez is alkalmazzak, melyeket nem kell főzni, mint pl. fagylalt, tejtermékek (eperjoghurt) vagy kolbászáruk. Ezt a natúr vöröset a gyapjútermékek és természetes anyagok színezésénél is felhasználják. A betanin vádi a májat, csökkenti a zsírmájat és megküzd a nem kívánatos bélbaktériumokkal. A cékla másik festékanyaga az antocián. Ez a másodlagos növényi anyag megvéd a szabad gyököktől. Az agresszív kötések sejtkárosodásokhoz vezetnek, ha a környezeti mérgek, stressz, sugárzás vagy cigarettafüst túlzott mértékben jelen vannak. Az antociánok semlegesítik a környezetre agresszívan ható káros anyagokat, s ezzel tulajdonképpen ártalmatlanná teszik azokat. Csökkentik a DNS (gének) és a sejtproteinek sérüléseit, ahol is lefékezik a káros oxidációs reakciókat a sejtekben és ezzel végül is rákgátló hatást gyakorolnak. Gyökfogókként az antociánok ráadásul még túltesznek a C-, E-vitaminon és béta-karotinon, melyeknek hasonló hatásuk van, és ezért ezeket antioxidáns vitaminoknak is nevezik. Mint minden gyökérzöldségféle, a vörös répa is igen igénytelen. Talajt és klímát illetően nincsenek nagy igényei, mindenesetre becsüli az egyenletesen nedves talajt és a mérsékelt éghajlati viszonyokat.

 

Könnyen emészthető és igen egészséges

Hála a vörös répában levő anyagoknak, azt étvágygerjesztőnek, erősítőnek, savtalanítónak tartják számon, amely támogatja az epe elválasztást, gyulladásgátló, emésztést javító és vizelethajtó hatással bír. Ne ijedjünk meg, ha székeléskor vörös nyomokat találunk, ez nem vér, hanem a cékla festékanyagából jön. (Ugyanez vonatkozik a vizeletre is.) A legfontosabb vitális anyagok, melyek megtalálhatók a vörös répában, az a vas, kálium, kalcium, magnézium, ehhez társulnak még a karotin, B-vitaminok, folsav és C-vitamin. A vérképzésre gyakorolt pozitív hatása nem a betaninnak köszönhető, mint azt korábban gondolták, hanem magas vastartalmának. Ugyanakkor a cékla oxálsavat is tartalmaz, amely hátráltatja a kalcium felvételt, és hozzájárulhat vesekő kialakulásához. Ezért nem ajánlatos a cékla fogyasztása nagyobb mennyiségben azok számára, akiknek vesekövük van, illetve ha kisebb gyermekekről van szó úgyszintén nagyobb mennyiségben nem ajánlott.

 

Receptek:

Céklaleves gombával

Hozzávalók: 3-4 fej vörös répa vagy közepes méretű cékla, 1 dl tejszín, 1 narancs leve, 7,5 dl zöldségleves, bors, gyógynövény-fűszersó ízlés szerint, 2 csipet szegfűszegpor, 15 dkg friss gomba (csiperke), 1 evőkanál napraforgóolaj (hidegen sajtolt), 1 csokor petrezselyem.

 

Elkészítése: A céklát megmossuk és megfőzzük. Hagyjuk lehűlni, majd utána pürésítjük turmixgépben. Összekeverjük a zöldséglevessel és ízesítjük a fűszerekkel. Kb. 10-15 percig főzzük. A megtisztított gombát csíkokra vágjuk, és olajban erősen megsütjük. Tálalás előtt a finomra vágott petrezselyemmel együtt a levesbe tesszük.

 

Céklatallér almaszósszal

Hozzávalók: 3-4 cékla (600 g), 2 db tojás felverve, kb. 10 dkg zabpehely, fűszersó, olaj vagy vaj a sütéshez. Szósz: 2 alma, 2 kisebb fej hagyma, 2 evőkanál vaj, 1/8 l fehérbor vagy almalé, 2 teáskanál méz vagy fehérjuharszirup, citromlé, fahéj ízlés szerint.

 

Elkészítése: A megfőzött, meghámozott főtt céklákat 2 cm-es szeletekre vágjuk. Gyógynövény-fűszersóval megfűszerezzük, a felvert tojásba beleforgatjuk, és meghempergetjük a zabpehelyben. Az olajat vagy vajat felhevítjük serpenyőben, és a tallérokat mindkét felükön ropogósra sütjük. Itatós papíron, szalvétán lecsepegtetjük.

 

Szósz: A megmosott és meghámozott almákat hasábokra vágjuk. A hagymákat megtisztítjuk, megfelezzük, vékony hasábokra vágjuk. A vajat felhevítjük egy fazékban, s a hagymát 5 percig pároljuk, az almát hozzáadjuk, s felöntjük a borral vagy almalével. A mézet vagy fehérjuharszirupot és a fűszereket hozzáadjuk és 10 percig dinszteljük. Az almahasáboknak felismerhetőknek kell lenniük. Tipp: A tallérokhoz illik a joghurtos vagy sajtos öntet is. Jó teljes kiőrlésű barna kenyérrel vonzó előétel vagy kis vacsora.

 

Hagymás céklasaláta

Hozzávalók: 2-3 db közepes cékla, 1 kisebb lila hagyma, 2 evőkanál balzsamecet, 3 evőkanál dióolaj, 1 evőkanál egész édeskömény vagy ánizsmag, 2 evőkanál dió durvára vágva, friss zöldfűszer: (snidling, petrezselyem, zsázsa), bors, só ízlés szerint.

 

Elkészítése: A céklákat megmossuk, s legjobb gőz felett mint egy 30-40 percig főzni. Hagyjuk kihűlni, meghámozzuk, s vékony szeletekre vágjuk. Négy üveg tányéron szépen elosztjuk. A hagymát finom karikákra vágjuk, és rátesszük. Az ecetet, olajat, borsot és sót habverővel összekeverjük. Ánizsmagot adunk hozzá, és a tetejére öntjük. Végül megszórjuk a dióval és a friss fűszernövényekkel.

 

Variáció: Sajtmártás

Hozzávalók: 10 dkg márványsajt, 15 dkg tejföl, 1 evőkanál balzsamecet, 2 evőkanál dióolaj.

 

Elkészítése: A sajtot a tejföllel simára keverjük, az ecetet, olajat hozzáadjuk, összekeverjük. 

Borsik Miklósné
XII. évfolyam 1. szám

Címkék: cékla, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.