Natúrkonyha

Cékla és gesztenye az étlapon

Téli táplálékaink 1. rész


Az összes gyökérzöldséghez hasonlóan a cékla is igen értékes, talajra és klímára nem igényes zöldségnövény. Színét a magas koncentrációjú betaninnak (E-162) és a benne lévő antociánnak köszönheti. Olyan élelmiszerek színezésére használják színanyagát, amelyeket nem kell főzni (pl. fagylalt, jégkrém, eperjoghurt és hasonló tejtermékek). A céklában található anyagok étvágygerjesztő, erősítő, lúgosító, epeelválasztást serkentő, gyulladásgátló, emésztést segítő, vizelethajtó tulajdonságokkal ruházzák fel ezt a könnyen emészthető gyökérzöldséget. (Ne lepődjünk meg, ha a széklet vagy vizelet a cékla fogyasztását követően pirosra színeződik. Ez nem vér, hanem a cékla festékanyaga.) A legfontosabb vitális anyagok a céklában a vas, kálium, kalcium, magnézium, ehhez jön még a karotin, B-vitaminok, folsav és C-vitamin. A vérképzésre gyakorolt pozitív hatása a céklának nem a betaninnak köszönhető, mint azt korábban gondolták, hanem a cékla magas vastartalmának. Mindenesetre a cékla oxálsavat is tartalmaz, ami hátráltatja a kalciumfelvételt és hozzájárulhat a vesekőképződéshez. Ezért kisgyermekeknek és vesekőképződésre hajlamos egyéneknek nem ajánlott nagyobb mennyiségű cékla fogyasztása. A betanin nevű színezőanyag védi a májat, csökkenti a zsírmájat és legyőzi a nem kívánatos bélbaktériumokat. Az antocián mint másodlagos növényi anyag véd a szabad gyökök ellen, semlegesíti az agresszív környezetet károsító anyagokat, és ezzel ártalmatlanítja azokat. Csökkenti a DNS (gének) és a sejtproteinek károsodását, melynek során lefékezi a sejtben zajló oxidációs reakciókat, és ezzel végül is rákgátló hatású.

 

A szelídgesztenye sok jó tulajdonsággal rendelkezik. Tudta ezt már Hildegard von Bingen, a középkor gyógyító füvesasszonya is. Számára a gesztenye univerzális erősítőszer volt. A szelídgesztenyefát a "bölcsesség fájának" nevezte. (A szelídgesztenye több mint 1000 évet is képes megélni.)

 

A sült gesztenye valóban melegíti a gyomrot, szívet, kezeket. Erősíti az immunrendszert, "meleg" élelmiszernek tartják. Fontos vitaminokat, folsavat, ásványi anyagokat, elsősorban káliumot és magnéziumot tartalmaz. Kevesebb zsiradék van benne, mint a diófélékben, ugyanakkor kereken kétszer annyi a keményítőtartalma, mint a burgonyáé. Korábban a gesztenyét lisztté dolgozták fel, amelyből kenyeret sütöttek.

 

Májproblémák esetére Szent Hildegard gesztenyemézet ajánlott, szíverősítésre főtt gesztenyét vagy gesztenyelisztet. A kis vágott gesztenyelevelekből készült tea légúti problémák és hasmenés esetére volt hatásos. A szelídgesztenye virága pedig a Bach-virágterápiában nagy segítség „lelki szükség” esetén.

 

A gesztenye felhasználása igen széles körű. Nemcsak leveseket, salátákat, hanem süteményeket, tortákat, krémeket, töltelékeket készíthetünk belőle.

 

A gesztenyét nem lehet nagyon sokáig tárolni, könnyen romlik. A vízteszt segít: ha a gesztenyebél fennmarad a víz tetején, akkor már nem élvezhető. A friss maróni fajtát fogyasztás előtt lehéjazzák, a héja alatt levő barna belső burkot is teljesen el kell távolítani, mert az csersavat tartalmaz.

 

 

 

RECEPTEK (4 személy részére)

Céklaleves gombával

Hozzávalók: 3-4 közepes céklagumó, 1 dl főzőtejszín, 1 db narancs leve, 7,5 dl zöldségleves, bors, vegetáriánus fűszersó ízlés szerint, 2 késhegynyi szegfűszegőrlemény, 15 dkg friss gomba (csiperke, laska, vargánya), 1 evőkanál napraforgóolaj, 1 csokor petrezselyemzöld.

 

Elkészítése: A céklát jól megmossuk és megfőzzük. Ha puhára főtt, lehűtjük hideg vízzel és meghámozzuk, majd pürésítjük. Ezt a pürét együtt a tejszínnel és a narancslével a forró zöldséglevesbe öntve elkeverjük, és fűszerekkel ízesítjük. Kb. 10-15 percig kis lángon főni hagyjuk. Eközben a megtisztított friss gombát csíkokra vágjuk és olajban erősen átsütjük. Tálalás előtt a finomra vágott petrezselyemmel együtt beletesszük a levesbe.

 

Céklatallérok almaszósszal

Hozzávalók: 3-4 db kisebb cékla (60 dkg), 2 db tojás (felverve), kb. 10 dkg zabpehely (teljes magvas), vegetáriánus fűszersó, olaj vagy sütővaj a sütéshez.

 

Hozzávalók a szószhoz: 2 db alma, 2 db kicsi hagyma, 2 evőkanál vaj, egy nyolcad liter fehérbor vagy almalé, 2 teáskanál fehérjuharszirup vagy méz, citromlé, fahéj.

 

Elkészítése: A puhára főtt és meghámozott céklát 2 cm vastag szeletekre vágjuk, fűszersóval ízesítjük. Megfürdetjük a szeleteket a felvert tojásokban és utána megforgatjuk a zabpehelyben. Az olajat vagy sütővajat felhevítjük a serpenyőben, és a tallérokat mindkét oldalukon ropogósra sütjük. Az átsült szeletekről alaposan lecsepegtetjük az olajat. 

 

Szósz készítése: A megmosott és meghámozott almákat hasábokra vágjuk. A hagymákat lehéjazzuk, megfelezzük és vékony hasábokra vágjuk. A vajat felhevítjük egy lábosban, és a hagymahasábokat ebben 5 percig dinszteljük. Hozzáadjuk a feldarabolt almát és felöntjük borral vagy almalével. Beletesszük még a mézet vagy a juharszirupot és a fűszereket, és még 10 percig pároljuk. Az almadaraboknak még felismerhetőnek kell lenniük.

 

Tipp: A tallérokhoz illik a joghurtos öntet vagy például sajtszósz is. Finom teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérrel, ínyenc előételnek vagy könnyű vacsorának fogyaszthatjuk.

 

Mediterrán céklasaláta

Hozzávalók: 2-3 db közepes céklagumó, 1 db kis lila hagyma vagy 2 db mogyoróhagyma, 2 evőkanál bioecet, 3 evőkanál dióolaj, 1 evőkanál édeskömény vagy ánizsmag (egész), 2 evőkanál dióbél durvára vágva, friss zöldfűszerek (pl. snidling, petrezselyemzöld, zsázsa), bors, só ízlés szerint.

 

Elkészítése: Az alaposan megmosott céklát legjobb gőz fölött 30-40 percig puhítani. Ha megpuhult, lehűtjük, meghámozzuk és vékony szeletekre vágjuk. Négy üvegtányéron egyformán elosztjuk a szeleteket. A hagymát vékony karikára vágjuk és rátesszük a céklaszeletekre (szintén négyfelé osztva). Az ecetet, olajat, borsot, sót habverővel jól összekeverjük, hozzáadjuk az ánizsmagot, és ráöntjük a zöldségekre egyenletesen elosztva. A vágott dióval és a frissen apróra vágott zöld fűszerekkel megszórjuk a négy tányér tartalmát.

 

Tipp: Sajtszósszal is gazdagíthatjuk a salátát, és pirítóssal igen finom vacsora.

 

Zellerleves gesztenyével

Hozzávalók: (6 személy részére) 45 dkg zeller csíkokra vágva, 12,5 dkg vaj, 40 dkg lehéjazott maróni gesztenye, 8 dkg póréhagyma karikára vágva, 1 dkg fokhagyma, 1,5 dl fehérbor, 50 dkg tejszínkrémsajt, 1 l zöldségleves, citromlé, só, bors, ízlés szerint.

 

Elkészítése: A fokhagymát szétnyomjuk, a gesztenyével és póréval a vajban üvegesre dinszteljük. Feleresztjük fehérborral, hozzáadjuk a zöldséglevest és a krémsajtot. A zellercsíkokat is beletesszük, s mintegy 20 percig főni hagyjuk, míg a gesztenye és a zeller is megpuhul. Ezután az egészet pürésítjük a mixerrel, majd citrommal, sóval és borssal ízesítjük. A levest egy szitán átpasszírozzuk, tálalás előtt még egyszer habosra keverjük a turmixgéppel. A tányért zellercsíkokkal körítjük.

 

Gesztenyegolyó

Hozzávalók: 20 dkg gesztenyemassza, 5 dkg vaj, 1 csésze (2 dl) kimagozott meggy, kókuszreszelék.

 

Elkészítése: A gesztenyemasszát összekeverjük a vajjal, jól átgyúrjuk, majd apró labdácskákat formázunk belőle. Közepébe 1-1 szem lecsurgatott, kimagozott meggyet teszünk, újra lezárjuk, majd meghempergetjük a kókuszreszelékben. 

Borsik Miklósné
XV. évfolyam 1. szám

Címkék: cékla, gesztenye, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.