Natúrkonyha

Cikória az étlapon

A cikória törzsnövénye a vad cikória (Cichorium intybus var. foliosum). Gyökereiből  babkávépótlót pörkölnek. A ma cikória néven kapható zöldséget egy véletlennek köszönhetjük. Nem tudhatjuk, hogy vajon a Brüsszeli Botanikus Kert kertésze 1845 körül, vagy belga parasztok 1870-ben egy bőséges cikóriagyökér-aratás után, de felfedezték véletlenül, hogy a sötét pincében fekvő gyökereken vaskos bimbók jelennek meg.


A cikóriazöldség ropogós, friss, enyhén sárgás, legfeljebb halványzöld külsejű legyen

 

A fényhiány következtében ezek a bimbók sápadtak és halványak maradtak. Ezzel kezdődött meg a cikória termesztése. Még ma is Belgium a legjelentősebb exportőre a  cikóriazöldségnek. Magát a cikórianövényt szabad földön művelik, és szeptembertől novemberig takarítják be. Levelei marhatakarmányként kerülnek felhasználásra, a gyökereket hűtőcsarnokokban tárolják, és később a kirügyezéshez nagy ládákba állítják fel. Teljes sötétségben és rendszeres tápanyag- és vízbevitel mellett a cikóriabimbók 21-25 napon belül kifejlődnek. Az új tenyészeteknek vörös szegélyű levelei is vannak. A cikóriának enyhén kesernyés-fanyar íze van. Minél zöldebbek a levelei, annál keserűbb az íze. Az ezért felelős keserűanyagot intibinnek hívják. A torzsájában levő keserűanyagok ezzel szemben  messzemenően kinevelődtek. A cikóriát sötétben kell tárolni, mert levelei fény hatására megzöldülnek és élvezhetetlenné válnak. Ha jó tárolózacskóban a hűtőszekrény zöldségesrekeszében tartjuk, 8 napig is friss marad. A cikóriát frissen salátaként vagy párolt zöldségként használjuk fel. Először is eltávolítjuk a külső leveleket és a torzsát. A megfelezett cikória vágófelületeit párolás előtt dörzsöljük be, ez ugyanis hátráltatja a levelek bebarnulását. Ezt a zöldséget soha ne készítsük el öntöttvas edényben, mert abban csúnyán megfeketedik.

 

A cikória könnyed keserűsége „feldobja” a salátákat, ha elsősorban szőlővel, mandarinnal, almával vagy naranccsal kombináljuk. Különösen a téli hónapokban a cikória hozzájárulhat a vitaminellátáshoz. A jellemzően novembertől áprilisig kapható kalóriaszegény zöldség gazdag A-, C-vitaminban és folsavban. A cikória leköti a savakat, és derekas, nehéz étkezést követően pótolja a gyomorkeserűt.

 

Receptek

Avokádó-narancs cikória

Hozzávalók 4 személy részére: 1-2 avokádó, 2-3 cikória, l kis fej radicchio, 1-2 bionarancs, 6 evőkanál citromlé, 2 teáskanál mustár, 2 evőkanál olívaolaj, 6 evőkanál natúrjoghurt, tengeri só, frissen őrölt bors ízlés szerint.

 

 Étvágy szerint a cikóriasaláta avokádóval főétkezésként is kielégítő

 

Elkészítése: A cikória torzsáját kivágjuk, külső leveleit csillagformán szétosztjuk a tányérokon. A maradék leveleket ferdén csíkokra vágjuk. Az avokádót meghámozzuk, elfelezzük, magját kivesszük. Húsát ezután vékony szeletekre vágjuk, és azonnal becsepegtetjük citromlével. A narancsot meghámozzuk, hálószövetét kivágjuk (kifilézzük) és eközben levét felfogjuk. A radicchiót szirmonként szétszaggatjuk, az avokádóval és kifilézett naranccsal a cikórialevelekre tálaljuk, a cikóriacsíkokat rászórjuk a tetejére. A citrom- és narancslét mustárral, sóval, borssal, joghurttal és olajjal összekeverjük, ízesítjük, és a salátát egyenletesen leöntjük vele.

Cikória datolyás curryöntettel

Hozzávalók 4 személy részére: 5 dkg tejföl, 5 dkg tejszínkrémsajt, 4 evőkanál tejszín, 3 evőkanál olívaolaj, 1 evőkanál citromlé, 1 teáskanál méz vagy agávészirup, 3 dkg datolya apróra kockázva, 3 dkg póréhagyma apróra vágva, 1 teáskanál currypor, tengeri só, frissen őrölt bors ízlés szerint, 40 dkg cikória.

 

Elkészítése: A tejfölt, tejszínkrémsajtot, tejszínt és olívaolajat simára keverjük. A citromlevet,
mézet, datolyát és póréhagymát közé keverjük. A fűszerekkel mindezt ízesítjük. A cikóriát megtisztítjuk, és leveleit leszedjük a tönkjéről. A leveleket és az öntetet egy tányéron tálaljuk.

Cikóriafelfújt naranccsal

Hozzávalók 4 személy részére: 4 cikória, 3 narancs, kb. 3 cm-es gyömbérgyökér, 4 evőkanál lágy olívaolaj, 1 evőkanál agávészirup vagy méz, tengeri só, frissen őrölt bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A 4 cikóriát sós forró vízben 10 percig blansírozzuk és lecsepegtetjük, azután elfelezzük és egy felfújtakhoz való tepsibe helyezzük. Két narancsot kifilézünk, és azokat egyenletesen elosztjuk a félbevágott cikóriákon. Egy narancsot kifacsarunk, a gyömbért lereszeljük, beletesszük a narancslébe, majd mézzel, sóval és borssal ízesítjük, az olajat hozzáadjuk és összekeverjük. Ráöntjük a cikóriára, és 200 fokon kb. 20 percig sütjük.

Csőben sűlt cikória

Hozzávalók 4 személy részére: 4 nagy cikória, fél citrom és leve, 4 evőkanál olívaolaj, 10 dkg dió, 20 dkg gorgonzola sajt, 15 dkg házi tejföl, tengeri só, őrölt bors tetszés szerint.

 

Az átsütött cikória jól illik a rizshez vagy a burgonyához. Egy kisebb adagot azonban kínálhatunk előételként is, köret nélkül

 

Elkészítése: A cikóriát megmossuk, torzsáját ék alakban kivágjuk, majd forró sós vízben citromlével mintegy 10 percig félpuhára főzzük (bele tudunk harapni). Ezután lecsepegtetjük és hűlni hagyjuk, majd elfelezzük őket. A félbevágott cikóriadarabokat kivajazott tepsibe (felfújtakhoz) helyezzük egyenletesen elosztva, olívaolajjal meglocsoljuk őket. A sajtot egy villával finoman szétnyomjuk, a tejfölt hozzákeverjük. Sóval és borssal fűszerezzük. A cikóriákon egyenletesen elosztjuk a masszát, félbevágott diódarabokat szórunk rá, és a sütőben 200 fokon vagy grillprogramra állítva kb. 10 percig csőben sütjük, míg a sajt enyhén bebarnul.

Borsik Miklósné
XVII. évfolyam 5. szám

Címkék: cikória, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.