Natúrkonyha

Csakratáplálkozás - Első rész

Gyökércsakra (Muladhara)


 

A csakrák nem anyagi és anatómiailag megállapítható energia- és tudati központok az emberi testben, hanem sokkal inkább az emberi aura energiaörvényei, amelyek helyzetüknek megfelelően különböző testterületeket sugároznak át, befolyásolják a szervek működését, a vérkeringést, a hormonális tevékenységet, de még az érzelmeket és gondolatokat is.

 

A hét fő csakra közül a piros gyökércsakra (MULADHARA) a csakra-energiarendszer alapja és gyökere. E bázisközponton keresztül érkezik az energia a Földből és a természetből, és itt alakul át. Ha ez a bázis stabil, az életenergia képes szabadon felfelé áramlani az összes csakrán át, és előrelendíti a személyiségfejlődést.

 

A gyökércsakra székhelye a medencepadozat területén található (a gát és a végbélnyílás között), így ellátja energiával a vastagbelet, csontokat, lábakat, lábfejeket. Ennek megfelelően egészséges a gyökércsakra, ha a testi síkon stabil a csontozat és a fogak állapota, de kifejeződik ez a jó vastagbélműködésben és az optimális kiválasztásban, sőt általában e csakra befolyása alatt áll a vér minősége és az isiászideg.

 

A gyökércsakrát speciális gyakorlatokkal tudatosan fejleszthetjük, s védekezhetünk a bélbetegségek (székrekedés, hasmenés) ellen. A keresztcsonti fájdalmak és csontbetegségek, pl. csontritkulás (csontvesztés) így elkerülhetők vagy csökkenthetők. Ha erős a gyökércsakra, akkor támogatja az összes idetartozó terület gyógyulási folyamatait.

 

A gyökércsakra minden egyes blokádja veszélyezteti a földhöz és természethez való kapcsolatot. A környezet előrehaladott gépesítése oda vezet, hogy az ember egyre inkább eltávolodik természetes eredetétől. Energiahiány, erőtlenség, bizonytalanság és létbizonyosság hiánya a következménye a legyengült gyökércsakrának. Ugyanakkor a túlélési küzdelmek, fokozott anyagelvűség, mohóság, önzés, egoisztikus célok és érdekek agresszív érvényesítése komoly csakrazavarokat tükröznek. Akkor sikerül gyökércsakránkat kibontakoztatni, ha jobb kapcsolatba kerülünk az energiahordozó és tároló Földdel.

 

Ha a testi tudatosság javul, egyértelműbbé válik a saját igények felismerése, növekvő mértékben legyőzhető lesz a pótszerek keresése, ami most jellemzi az embereket. A gyökércsakra energiaáramlásának támogatásával megteremthető az állóképesség, a lelki nyugalom és az ősbizalom. A rendszeres csakrameditáció mellett segíti a harmóniateremtést a tudatos táplálkozás megtervezése és következetes betartása.

 

Az egzisztenciális félelmek és az önzés dominanciája is jelzik a gyökércsakra zavart működését. Ilyenkor a piros csakraszín tisztaságát és fényességét újrateremtő megoldás olyan zöldségek és gyümölcsök fogyasztása, amelyek a piros szín mellett a föld elemet is képviselik. Ilyenek a cékla, sárgarépa, retek (piros), zeller, petrezselyem, hajdina, rozs, articsóka, cikória, endívia, csicsóka, árpa, rizs, köles, kukorica, bab, brokkoli, burgonya, cukkíni, karfiol, káposzta, kínai kel, mangold, padlizsán, paprika, spárga, spenót, tök, uborka, zöldborsó, gomba, alma, görögdinnye, piros színű gyümölcsök (cseresznye, meggy, ribizli) és a paradicsom.

 

A fűszerek és ízesítők közül részesítsük előnyben a lepkeszegmagot, borókabogyót, kakaót, karobport, kurkumát, mákot, oregánót, pirospaprikát, rozmaringot, ürömöt, zsályát.

 

 

Receptek

Rizskrémleves

Hozzávalók: 20 dkg rizs, 2 dkg vaj, 2 dkg tej, 3 szál sárgarépa, 1 fej hagyma, kevés olaj, só, bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A megtisztított hagymát vékony szeletekre vágjuk, kevés olajon aranybarnára pirítjuk. A karikára vágott sárgarépát a hagymához adjuk, s tovább pároljuk, majd ezután felengedjük vízzel. Amikor fő, hozzáadjuk a rizst, sóval, borssal ízesítjük. Lassú tűzön puhára főzzük, majd a sűrűjét áttörjük. A lébe visszatesszük a pürét, hozzáadjuk a vajat és a tejet. Tetejére tálaláskor pirospaprikát szórunk.

 

Paradicsomos burgonya

Hozzávalók: 1/2 kg főtt burgonya, 1/4 kg paradicsom, 1 vöröshagyma.

Elkészítése: A héjában főtt burgonyát meghámozzuk, szeletekre vágjuk. A paradicsomot darabokra vágjuk, és a vöröshagymával vízben megfőzzük. Ha a lé már sűrű, akkor szitán áttörjük. Vékony rántást készítünk, fölengedjük a paradicsommal, kevés mézet teszünk bele, sót és burgonyát, majd jól elforraljuk. (Befőzött paradicsomléből is készíthetjük a paradicsommártást, 1/2 l.)

 

Céklasaláta

Hozzávalók: 60 dkg cékla, 10 dkg reszelt torma, 2 ek. frissen csavart citromlé, 1 kk. méz, 4 db salátalevél, petrezselyemzöld, 1 késhegynyi őrölt fahéj, 5 dl kefir v. joghurt, esetleg zsírszegény tejföl, só ízlés szerint.

 

Elkészítése: A mártást elkészítjük a kefirből, tormából, mézből. Összekeverjük, és a hűtőben hagyjuk. A céklát gondosan megmossuk, szárazra töröljük, tepsibe tesszük és megsütjük. Még melegen meghámozzuk, áttörjük. Meglocsoljuk citromlével, ízesítjük sóval és fahéjjal, majd összekeverjük. Tálaláskor salátalevélre helyezzük a céklapürét, és leöntjük a hozzávalókból készített mártással. Petrezselyemlevelekkel díszítjük.

 

Paradicsomos padlizsán

Hozzávalók: 2 ek. paradicsompüré, 20 dkg zöldpaprika, 20 dkg paradicsom, 5 padlizsán, főtt tojás, kevés tönkölyliszt, ízlés szerint almaecet, olaj, só, bors.

 

Elkészítése: A padlizsánt megmossuk, meghámozzuk. Kisujjnyi szeletekre vágjuk, sóval, borssal ízesítjük, majd vízbe mártjuk. Kevés olajban pirosra sütjük. A kihűlt padlizsánszeleteket tálba tesszük. A felszeletelt zöldpaprikát és paradicsomot a paradicsompürével olajon megpirítjuk. Ezeket sóval, borssal, almaecettel ízesítjük. Ezt a padlizsánszeletekre öntjük, majd fél napig hűtőszekrényben érleljük. Főtt tojással vagy olajos magvakkal (dió, szezámmag vagy reszelt sajt) díszíthetjük.

 

Málnás zabpehely

Hozzávalók 1 személyre: 5 ek. zabpehely, 2 ek. málna, 1 tk. tejszín, 1 csésze tej.

 

Elkészítése: A megtisztított málnát összeturmixoljuk a hideg tejjel és tejszínnel. Beleöntjük egy csészébe és hozzákeverjük a zabpelyhet.

 

Meggyes lepény

Hozzávalók: 1 kg kimagozott meggy, 30 dkg zabpehely, 15 dkg szőlőcukorpor, 10 dkg vaj, 1/2 l tej, 1 ek. olaj, 1 kiskanál őrölt fahéj, 2 csomag vaníliás cukor, 2 tojásfehérje,  késhegynyi szóda-bikarbóna.

 

Elkészítése: A zabpelyhet a tejjel leforrázzuk előző este, majd belekeverjük a szőlőcukrot, 1 vaníliás cukrot, fahéjat, szódabikarbónát, letakarjuk, és másnapig állni hagyjuk. Ha a tészta még másnap is nehezen keverhető, kevés tejet öntünk hozzá, belekeverjük a vajat megolvasztva és a felvert tojásfehérjéket. Kiolajozott tepsibe öntjük, majd a kimagozott, lecsurgatott meggyet kanállal a tésztába nyomkodjuk. Forró sütőbe tesszük, majd mérsékeljük a tüzet, és a tésztát tűpróbáig sütjük. Ha kihűlt, kockákra vágjuk, és vaníliás cukorral meghintve tálaljuk.

Borsik Miklósné
IX. évfolyam 2. szám

Címkék: csakratáplálkozás, gyökércsakra

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.