Natúrkonyha

Csakratáplálkozás - Harmadik rész

Napfonatcsakra (Manipura)


 

 

A szanszkrit manipura szó „fénylő drágakő” vagy „drágakövekkel töltött” jelentéssel bír. Ez a napsárga színű, tízszirmú csakra fontos energiatároló, amelyből az egész testbe elosztva áramlik az életenergia (prána). Ez a TŰZ elemhez tartozó energiaközpont a köldök felett a gyomorterületen, az első ágyékcsigolya és a tizenkettedik hátcsigolya között helyezkedik el. A manipura csakra (más néven köldökcsakra vagy 3. csakra) szabályozza az emésztési folyamatokat, hatással van az altesti működésekre, a gyomorra, a májra és a lépre.

 

A gyomorfekély, gasztritisz (gyomorhurut), gyomorégés és nyomásérzés a gyomorban éppúgy rámutatnak a csakra zavarára, mint a pszichológiai analógiák: képtelenségérzés egy dolog megemésztését illetően, vagy olyan helyzetek, amelyek gyomron vágnak bennünket.

 

Ha ez a csakránk megbízhatóan, jól működik, gondoskodik arról, hogy jó és gyors legyen az emésztésünk, valamint biztosítja a felvett információk optimális feldolgozását. Segít a rendszeres mély alvásban és az erős idegek kialakításában. Az izgatószerek, mint a kávé és alkohol tartós fogyasztása megzavarhatják e csakra működését.

 

Az egészségesen fejlett manipura csakra lehetővé teszi fejlett énerő felépítését, melyre azért van szükség, hogy határozottan, kitartóan követni tudjuk életcéljainkat.

 

Az erős köldökcsakrával rendelkező egyének önbizalmat és tetterőt sugároznak. Olyan türelemmel és kitartással rendelkeznek, amely a nehéz élethelyzetek átvészeléséhez szükséges. Érzékenyek és együttérzők másokkal szemben, és nem törtetnek az életben. Ha a manipura csakrában energiatöbblet van, ez olyan negatív jellemvonásokban fejeződik ki, mint hatalmi őrjöngés, féltékenység, túlzott becsvágy, irigység, agresszió, pusztító düh. E csakrának az energiahiánya ugyanakkor bizonytalanságban, az életben való eligazodási nehézségekben, önsajnálatban, érzelgősségben mutatkozik. A köldökcsakrán végzett koncentrált munkával hozzájárulhatunk ahhoz, hogy életünk irányítását aktívan a kezünkbe vehessük. A harmonikusan fejlődött köldökcsakrával rendelkező emberek annak az erőnek a segítségével érik el céljaikat, amely középpontjukból fakad, és az összes felmerülő akadályt a magukban megbízók könnyedségével leküzdik.

 

E csakra aranysárga színét és napsugarainak fényét erősíthetjük a sárga színű zöldségekkel, gyümölcsökkel, gabonafélékkel, melyek melegítő, lazító, lúgosító hatásúak. Ezek közé tartoznak elsősorban az alábbiak: kukorica, köles, árpa, bab, sárga hüvelyű zöldbab, burgonya, alma, paprika, spárga, tök, cukkíni, csicsóka, karfiol, karalábé, zeller, gomba, banán, datolya, füge, körte, sárgadinnye.

 

A tofu, szójatej, méz, különféle olajok, vaj, ánizstea, szőlőlé, mézbor, édesgyökértea, kukoricabajusz-tea szintén jótékony hatásúak.

 

 

Receptek

Kukoricadara-leves (4 személy részére)

Hozzávalók: 1 kis fej hagyma, 3 ek. olaj, 1 tk. paprikakrém (Piros Arany), 1 ek. eltett lecsó vagy egy fél paradicsom és egy fél zöldpaprika, 1 csokor zellerzöld, 1 csokor petrezselyemzöld, 2 közepes burgonya, 1 dl kukoricadara, ízlés szerint só, borsikafű

 

Elkészítése: A felforrósított olajban megpároljuk a hagymát (ha nincs kész lecsónk, akkor a hagymával együtt pároljuk a zöldpaprikát és paradicsomot). Hozzákeverjük a paprikakrémet, rátesszük a meghámozott és kockára vágott burgonyát, majd felöntjük 1 liter vízzel. A petrezselyem- és zellerzöldet, borsikafüvet hozzátéve lassú tűzön felforraljuk a levest, beleöntjük a kukoricagrízt, és addig főzzük, amíg minden belevaló megpuhul. A végén belekeverjük az eltett lecsót, sóval ízesítjük. Melegen tálaljuk.

 

Banános köles (2 személy részére)

Hozzávalók: 1 csésze köles, 1 banán, 1 ek. napraforgóméz, 2 ek. pirított napraforgómag

 

Elkészítése: A kölest átválogatás után többször átmossuk, leöblítjük. Tepsibe tesszük minimális hőfokra (70-80 fok) kb. 50 percig. Ezután 2-3-szoros mennyiségű hideg vizet öntünk rá, ebben főzzük mintegy 10 percig. Utóduzzasztáshoz még letakarva 20 percig melegen tartjuk az edényt (60-70 fokon).

 

Ezután tálaláskor rátesszük a vékony szeletekre vágott banánt, megcsorgatjuk mézzel, s rászórjuk a napraforgómagot.

 

Töltött körte

Hozzávalók: 4 db közepes körte, 10 dkg trappista sajt, 10 dkg Karaván sajt, kevés bors és szerecsendió

 

Elkészítése: A sajtokat egyformán apró kockákra vágjuk, s a borssal, szerecsendióval fűszerezzük. A megmosott körtéket szárazra töröljük, hosszában kettévágjuk, a magházakat kiemeljük és a gyümölcshús felét is kivájjuk. Ezt a körtehúst is apróra kockázzuk és hozzákeverjük a sajtkockákhoz. A körtékbe töltjük, majd tűzálló tálba vagy tepsibe téve magas hőfokon 5-6- percig sütjük.

 

Grépfrútos kukoricasaláta

Hozzávalók: 20 dkg főtt csemegekukorica, 2 ek. olívaolaj, 2 db közepes grépfrút, 2 pritaminpaprika, 2 ananászkarika, 1 mokkáskanál mustár, 1 kis citrom leve, só, bors tetszés szerint.

 

Elkészítése: A pritaminpaprikát, ananászt apróra kockázzuk, s a kukoricával összekeverve hozzáadjuk a grépfrúthoz, amelyet előzetesen meghámoztunk és négyfelé vágtunk.

 

Öntetet készítünk az olajból, citrom levéből, mustárból, sóval, borssal ízesítve. Hidegen tálaljuk.

Borsik Miklósné
IX. évfolyam 4. szám

Címkék: csakratáplálkozás, napfonatcsakra

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.